Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i -88:n turbotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juntunen
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 2

    318i -88:n turbotus

    Omistan 318i BMW:n vuosimallia 1988 (marraskuussa käyttöönotettu)
    Kysymys lyhyesti: voiko autoon asentaa turbomoottoria joka on tilavuudeltaan sama kuin paikoillaan oleva. Alustaksi ilmeisesti täytyy asentaa 325:n alusta mutta mitä muuta katsastusmies tarvii? Katalysaattorin vai pitääkö käyttää erikseen mittauksissa päästöjen osalta.
    Last edited by juntunen; 02-08-2005, 13:41.
  • grote
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 88
    • Turku

    #2
    Kommenttiasi ihmettelen, että jos esim. saa samankokoisen valmiiksi ahdetun koneen sopuhintaan, niin miksi helvetissä pitäis laittaa vitullinen tukku rahaa ja sairaasti vaivaa koneen kirvottamiseen, ja sisäkalujen uusimiseen.

    Siitä yli mistä aita on nurin...
    Last edited by Leka; 30-07-2005, 21:53.
    :think

    Comment

    • BMW M3 Coupe -93
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 283
      • Seinäjoki

      #3
      Asiallisia neuvoja uusille foorumin käyttäjille...

      Itse ongelmaan en osaa neuvoa muutaku yleensä vähän vaikeeta turbottaa noin uusia pirssejä juurikin ton pussitestin takia.. Tiedän vain yhden laillisesti ahdetun E36 328:n. Elikkäs vaikee tie on tulossa. En suosittele...

      Edit: Ja mikähän noista vuosimalleista on kyseessä. Muuttaa täysin asian jos on -88...???
      Last edited by Leka; 30-07-2005, 21:53.
      In memoriam:
      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
      http://www.minunauto.com/?8813

      Comment

      • karhunen
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 490
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by AKE
        Vuodesta 1992 lähtien on uusilta henkilöautoilta vaadittu vähäpäästöisyyttä rekisteröinnin ehtona
        Tämä ei kuitenkaan tarkoita että ennen 1992-rekisteröity ei olisi automaattisesti vähäpäästöinen.

        Onko auto merkattu rekisteriotteeseen vähäpäästöiseksi ?
        Samaa tarkoittaa myös maininta katalysaattorista ja happitunnistimesta.
        Siinä tapauksessa tuohon ei ole järkevää ryhtyä. Pelkästään testeihin kuluvalla summalla maksat välirahan 325i:hin. Saat samalla sen "ison" alustan ja kutoskoneen.

        Alusta-asiaan en osaa vastata, se kiinnostaa minua itseänikin.

        JOS auto taas on EI-vähäpäästöinen, on katalysaattori asennettava, ja päästötesti suoritettaan tavalliseen tapaan katsastusasemalla. Lisäksi tarvitset yhteneväisyystodistukset vertailumallina käytettävän auton kanssa.
        Tähän riittää esim. ETK:sta printatut varaosakuvat osanumeroineen. Käsittääkseni tarvitset myös selvityksen vaihdetun moottorin alkuperästä, esim. kuitin myyjältä, jossa selviää luovuttaja-auton rekisteri- tai runkonumero.

        Korjatkaa mikäli olen väärässä.
        Last edited by Leka; 30-07-2005, 21:54.
        Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
        Ex: E30 316i 04/'90
        Ex: E28 Hartge H5S "528i"

        Comment

        • Jarno80
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 246
          • Riihikoski

          #5
          Originally posted by juntunen
          Omistan 318i BMW:n vuosimallia 1998 (marraskuussa käyttöönotettu)
          Kysymys lyhyesti: voiko autoon asentaa turbomoottoria joka on tilavuudeltaan sama kuin paikoillaan oleva. Alustaksi ilmeisesti täytyy asentaa 325:n alusta mutta mitä muuta katsastusmies tarvii? Katalysaattorin vai pitääkö käyttää erikseen mittauksissa päästöjen osalta.

          Jos -88 katin asennus riittää...jos -98 en ryhtyis. 325 jarrut riittää jos tehot jää alle 204hv(e30).
          Ahdin määrää tahdin...

          www.jarno80.suntuubi.com

          Comment

          • Jallu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 707
            • Jänkhä

            #6
            Kannattaa käydä kysymässä paikallisella konttorilla katsastusmiehen mielipide. En usko että -88 e30 on vielä merkitty matalapäästöiseksi joten luulisi olevan mahdollista muutoskatsastaa 204hp säännöillä ilman VTT:n päästömittausta. Päästörajat muuttuivat muistaakseni 1/7/87-> käyttöönotetuissa autoissa. Aikoinaan katsastin oman -87 bemarin ja tuolloin tuli tuo raja esiin päästöjen osalta, siitä on tosin aikaa..

            Menee OT:ksi mutta pakko paiskata oma mielipide; katelkaapa tämän zimon postauksia muutenkin; kaverihan on oikea virtuoosi ulosanniltaan, ihme että lipsahti tuollainen "ammattikoulun apuluokkalaisen" kommentti
            Last edited by Leka; 30-07-2005, 21:54.
            "Mullehan EI vittuilla ilmaiseksi!!"
            - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
            BMW e30 M3
            BMW e21 320i ja 316 (museorekisterissä)
            Pojalla: potkumallin BMW (joku e36:n versio - lasten leluiksihan ne onkin tarkoitettu )
            + muut lelut ja projektit

            Comment

            • Rudenorth
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 2415
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Jarno80
              Jos -88 katin asennus riittää...jos -98 en ryhtyis. 325 jarrut riittää jos tehot jää alle 204hv(e30).
              Mut siis pitääkö alustanki vastata muuten 325:sta? vai riittääkö ne pelkät jarrut...
              MB W204 C320 CDI
              Kawasaki Ninja ZX-7R

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2481
                • Lohja

                #8
                Originally posted by Jarno80
                Jos -88 katin asennus riittää...jos -98 en ryhtyis. 325 jarrut riittää jos tehot jää alle 204hv(e30).
                Vertaa ne tehot is:ssään, niin saa olla se 230hv..
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • L.H
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2481
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by Rudenorth
                  Mut siis pitääkö alustanki vastata muuten 325:sta? vai riittääkö ne pelkät jarrut...
                  Pitää.
                  “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Se yksi vi**n kommentti poistettu tästä theardista, joten jatketaan asialinjalla...

                    Theardin aloittaja voisi laittaa kummasta vuosimallista on kysymys -88 vai -98, kun on näköjään kahta vuosimallia.
                    Last edited by Leka; 30-07-2005, 22:06.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • juntunen
                      Newbiemmer
                      • Jul 2005
                      • 2

                      #11
                      Originally posted by Rudenorth
                      Mut siis pitääkö alustanki vastata muuten 325:sta? vai riittääkö ne pelkät jarrut...
                      1. autoa ei ole merkattu vähäpäästöiseksi ja ei kai tuota M10 konetta saa tykilläkään vähäpäästöiseksi.

                      2. Ilmeisesti alustan pitää vastata 325:sta mutta pitääkö silloin olla ABS:t?

                      Kiitoksia ASIALLISISTA vastauksista..


                      Edit: Kirjo erheitä

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎