Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannattaako perän remontointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MörköPower
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 192
    • Kuopio

    Kannattaako perän remontointi?

    Eli itsellä "ehjänä" ostettu lukollinen e30:en isoperä, jonka tosin sain luvattoman halvalla, mutta laakerivika vaivaa(seissyt kolme vuotta ulkona). Muuten pelaa, mutta ainakin kardaanin pään laakeri sökö, inisee ja kihisee niin pirusti. Siispä kannattaako remontointi ja jos, niin MISTÄ LAAKEREITA ja tekeekö jokin paikka keski-suomen alueella tai yleensäkkään missään moisia hommia, sillä ilmeisesti kotikonstein saattaa välykset jäädä säätämättä.
    Vai täytyykö tunnustaa tappio ja antaa olla ja odottaa kunnes korkkaa lopullisesti.

    Edit:Vai onnistuuko esim. hankkia ehjä lukoton isoperä ja vaihtaa/vaihdattaa siitä laakerit, mitat käsittääkseni samat...? Kieltämättä käytettyjen laakereiden pyörittely ei oikein ole hyvä idea mutta konstit vähissä.
    Last edited by MörköPower; 01-08-2005, 21:34.
    -ex- e30 325iM vm-90 (RUSINA)
    -ex- e36 325 käyttis-coupe-vessa
  • Cee.Koo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 354
    • Twilight zone

    #2
    Yksi vaihtoehto olis siirtää lukkoyksikko mieleisellä välityksellä olevaan perään, kunhan löydät jonkun joka säätää uudelleen hammaskosketuksen ja shimmaa poskilaakerit.
    Toinen vaihtoehto on rempata nykyinen perä, ongelmana varmasti on löytää paja jolla on tarvittavat erikoistyökalut.(BEMU Oy, Tuusulassa ?)
    Ja laakereita saa alan liikkeistä tai vaikkapa KL-Varaosat liikkeestä.
    Älä ainakaan väkisin aja perää paskaksi.
    With jap crap, life sucks and then you die

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Kyllähän laakerit kannattaa vaihtaa. Ei lukkoperiä kuitenkaan joka puussa kasva...

      Laakerifirmat myy myös samoja eli kannattaa kysellä hintoja. Niissä voi säästää.

      Niiden vaihto tosiaan kannattaa tehdä asian osaavalla firmalla/henkilöllä

      Sitten kun laakerit kuluvat liiaksi (väljäksi) siitä kardaanin päästä, joku kaunis päivä se akseli liikahtaa liian paljon taaksepäin ja jumittaa kiinni isoon hammaspyörään -> runts ja hampaat meni...

      Comment

      • HarzaTheMan
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 458
        • Sawo

        #4
        Mites kun nostin tuossa oikean takapyörän ilmaan, vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä, niin rengas pyöri ihan vapaasti ilman sen kummempaa vastusta ja kun pyöräytti kovemmin niin rengas pyöri reilun kierroksen itsekseen.

        Sitten kokeilin samaa vasemmalle takapyörälle, niin se on suht jäykkä pyörittää ja pysähtyy saman tien kun sille antaa vauhtia ja antaa pyöriä vapaasti.

        Oisko lukko mennyt jotenkin toisesta pyörästä kun tuossa pitäis entisen omistajan mukaan olla 25% lukkoperä? Ite en oo tuolla revitelly (ajanu vasta 2000 km ostamisen jälkeen) ja perään on vaihdettu Mobil VS500 lukkoperäöljyt 1000 km sitten. Luin täältä foorumilta että lukkoperän voisi todeta noin pyörittelemällä renkaita ja kokeilemalla miten helposti ne pyörii.
        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

        Comment

        • 535_M5
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 221
          • Masku

          #5
          " Luin täältä foorumilta että lukkoperän voisi todeta noin pyörittelemällä renkaita ja kokeilemalla miten helposti ne pyörii."

          Muistelisin asian olevan niin että lukkoperässä kuuluisi takapyörien pyöriä samaan suuntaan kun toista rengasta pyörittää, lukottomassa toinen pyörii eri suuntaan?

          Comment

          • M5 talviautona
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 242
            • Kokkola

            #6
            välykset?

            Mistä noihin bemarin periin saa ne välykset? Kysyn kerran pemarihuollosta et antaako ne välykset ja säätö arvot mulle niin sanoi että kaikki perät on vaihtoperiä, ja välyksiä ei toimiteta. Vaan tehdas korjaa..
            On se kumma ku laakereita saa, mut välyksiä ei ilmoteta.. Saishan ne tieten ku löytäis täysin ehjän perän ja mittais siitä?
            ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

            325e 2,7 e30
            318i e30
            535ia e34
            m5 e34
            525 e34
            316i e30
            524td e28 = Ei savua ilman tulta
            Viimesin bemari 316i e36
            Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by M5 talviautona
              Mistä noihin bemarin periin saa ne välykset? Kysyn kerran pemarihuollosta et antaako ne välykset ja säätö arvot mulle niin sanoi että kaikki perät on vaihtoperiä, ja välyksiä ei toimiteta. Vaan tehdas korjaa..
              On se kumma ku laakereita saa, mut välyksiä ei ilmoteta.. Saishan ne tieten ku löytäis täysin ehjän perän ja mittais siitä?
              TIS:n cd:llä on huoltojutut. Ja tehtaiden huoltokirjoista saa myös. Löytyvät netistä mutta huonosti.

              Nimimerkillä: e21:n huoltokirjan löytänyt...

              Comment

              • M5 talviautona
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 242
                • Kokkola

                #8
                Miksei bemu huolto..

                Miksei valtuutettu bemu huolto sit anna niitä säätöarvoja? luulis että niillä on tehtaan kirjat? Mutta sanoi mulle että he ei saa niitä arvoja mistään. Kuulemma ovat yrittäneet? Mistähän tuolta netistä ne löytäs? Voi olla miljoonia mahdollisuuksia etsiä niitä
                ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                325e 2,7 e30
                318i e30
                535ia e34
                m5 e34
                525 e34
                316i e30
                524td e28 = Ei savua ilman tulta
                Viimesin bemari 316i e36
                Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by M5 talviautona
                  Mistähän tuolta netistä ne löytäs?
                  No, tuolla(osa 1 ja osa 2) on jotain siitä mitä TIS kertoi, ilmeisesti liittyen tuohon kardaanin pään laakerin vaihtamiseen? Mitään en noista ymmärrä, mutta jospa joku viisaampi saa niistä jotain irti?
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • M5 talviautona
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 242
                    • Kokkola

                    #10
                    pärjää..

                    Kyllähän noilla tiedoilla sen korjaa ja säätää.. On se hyvä kun jotku jaksaa metsästää tietoutta.. itselläni menis hermo jos joutuisin ton netistä kaivaa..
                    Mikä toi TIS oikeen on? Pitää varmaan itekkin tulostaa nuo sivut, voi olla joskus tulevaisuudessa hyötyä jos hommaa pikkubemun jossa perä paskana..
                    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                    325e 2,7 e30
                    318i e30
                    535ia e34
                    m5 e34
                    525 e34
                    316i e30
                    524td e28 = Ei savua ilman tulta
                    Viimesin bemari 316i e36
                    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by M5 talviautona
                      Mikä toi TIS oikeen on? Pitää varmaan itekkin tulostaa nuo sivut, voi olla joskus tulevaisuudessa hyötyä jos hommaa pikkubemun jossa perä paskana..
                      "Technical Information System" (vai menikö nyt ihan mettään ) Anyways, sieltä löytyypi kutakuinkin kaikki tekninen tietous autosta.

                      Sitte itse topicciin, mikäköhän pulju tekee noita perän huoltoja / laakerinvaihtoja PK-seudulla / eteläsuomessa? Pitää toi cäbin perä pientä ulinaa perän etuosasta ni vois vaihdattaa laakerit siihen talven aikana.
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • MörköPower
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2003
                        • 192
                        • Kuopio

                        #12
                        MEni hermo ja ostin kl-varaosasta kaikki laakerit ja stefat eli eräänlaisen paketin kasas, ja HINTAA OLI 240 ja jotain egee!! Astetta kalliimpia hyrriä. Ja eräs korjaamo kertoi pystyvänsä hommaan ihan muitta mutkitta joten ehkä siis täytyy möykky kiikuttaa sinne. Arvelin tälle korjaamon patulle ääneen et mitenkähän tää onnistuu kun kerran niin hankalaks hommaks mainostettu, ni patu vaan tuumas et "Onhan näitä tehty ja ei se bemarin perä perää kummempi ole".. Melko luottavaisin mielin sillä kuullut vain hyvää ko. pajasta ja remppailee just lootia ja tämmösiä.

                        Edittiä edittiä..: Eli sattuisiko joku omaamaan tietoa lukon "kirimisestä" kun searchilla kyllä löytyy niitä prosenttitappeluja jne. mut kuvia ym.. Ei muuten mutta tuntuu lukko luistavan turhan helposti. Joo miettikää vaan et minkä paskan se on nyt ostanu ko laakerit paskana ja vielä luistaa mut kyllä siitä vielä perä tulee.. Eli ilmeisesti tämä kiriminen ei kovin kallis operaatio osien puolesta ole, mutta lähinnä se, että onko se itse tehtävissä säästösyistä vai sanonko korjaamon setälle et kirrailee semmosen kivan ja pyytää miljoonan lisää pätäkkää opiskelijalta?

                        Niin tuli mieleen et onko kukaan koskaan ikinä milloinkaan survonu uusia kitkalevyjä lukkoonsa?
                        Last edited by MörköPower; 06-08-2005, 19:28.
                        -ex- e30 325iM vm-90 (RUSINA)
                        -ex- e36 325 käyttis-coupe-vessa

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4320
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by MörköPower
                          Melko luottavaisin mielin sillä kuullut vain hyvää ko. pajasta ja remppailee just lootia ja tämmösiä.
                          Kertoisitko muillekin mistä pajasta on kyse? Jooko.

                          Comment

                          • MörköPower
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 192
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by jani73
                            Kertoisitko muillekin mistä pajasta on kyse? Jooko.
                            Juu eli Kuopion Laatuhuolto seisoo pajan seinässä.. Koomista kyllä, ei oo ees kovin lähellä kuopioo.
                            -ex- e30 325iM vm-90 (RUSINA)
                            -ex- e36 325 käyttis-coupe-vessa

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎