Announcement

Collapse
No announcement yet.

N13 moottorina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    N13 moottorina

    Tuohan taitaa olla pösön ja bemarin yhteistyökoneen jatkaja jossa imu- ja pakokanavat ovat vaihtaneet paikkaansa siihen nähden miten ne ovat tyypillisesti bemarin pateissa.






    Vikoina N14:ssa minissä taisi olla imuventtiilien karstoittuminen sekä huohotuspuolen ongelmat. Ja jakoketju taisi olla myös tuossa ongelmallinen. Ja ilmeisesti turbon öljyputken tukkeumaa on ollut myös liikenteessä.


    Huohotuspuolen ongelmat on käsittääkseni jo ratkaistu näissä uudemmissa koneissa ja samoin jakopäähän on ilmeisesti tehty jotain muutoksia. Kuitenkin nettiautossa 2min selaaminen nosti heti silmille auton johon oli asennettu vaihtomoottori. Mikäs näissä on se heikkolenkki, jakopää edelleen?


    The Prince engine started out as an engine in cooperation with PSA which was mounted in cars like citroen DS3 as well as the R56 mini cooper S. In MINI guise it was named the N14 engine. This engine did have a couple of problems:
    1. timing chain tensioner which could lead to the death rattle (fixed in 2012)
    2. clogged oil feed on turbo (fixed by adding heat shield)
    3. cracked piston cylinder 4 which was caused by a badly designed crank case ventilation which dumped the oily fumes right on top of the 4th cylinder altering it's mixture and could cause it to burn out. This could be fixed by just a simple oil catch tank.

    The turbo itself isn't a prone to fail item.


    In 2011 BMW redesigned the engine and renamed it N18 for the MINI and N13 for BMW applications.
    These had redesigned pistons, the new timing chain tensioner assembly, newly designed baffled valve cover to cater for crank case ventilation as well as improvements on oild feeds and heat shielding. These have proven to be virtually bomb proof.

    It's a good engine with tuning potential. It's well known that they push 220-230 hp on the stock turbo, 260-270 with the GT28 Garrett and there are even 300+ hp applications. You can basicly take a look at possibilities of mini cooper S.

    The N13 114i and 116i/316i have down tuned camshafts.
    N13 engine in the 118i, 320i efficient dynamics edition and 520i efficient dynamics edition have the same hardware(pistons, head, valves, camshafts) as the cooper S engine. The JCW mini engine differs in that they have different pistons.
    Last edited by fraatti; 25-03-2019, 03:42.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Tuossa näytti olevan tuollainen

    Technical�training. Product�information. N13�Engine. BMW�Service. General�information Symbols�used The�following�symbol�is�used�in�this�document�to�facilitate�better�comprehension�or�to�draw�attention to�very�important�information:. Contains�important�safety�information�and�infor ...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2003
      • Tampere/kainuu

      #3
      Ketjut muuttui lokakuu 2014 erilaisiksi.

      Sanon näitä moottoreita kyllä täysin sitikka/pösö koneiksi. Ne on suoraan heiltä. Bmw näkyy ainoastaan siinä mitä teknologiaa se antoi psa:lle käyttöön liittyen venttiilikoneistoon.
      Last edited by zakspeed; 24-03-2019, 22:37.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16419
        • Asikkala

        #4
        Peugeot 406:n V6, kone joka pitäisi olla joka autossa. Pesee monen suoran kutosen mennen tullen, on ollut omistuksessani sekä että.

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          "The N13 114i and 116i/316i have down tuned camshafts."

          Mistä tämmösiä faktoja on kaiveltu? Fake news sanoisin. ETK:n mukaan samat nenäkepit kaikissa N13 moottoreissa.

          Parempi moottori N13 mun mielestä on, kuin N20. Ehkä Bemarin kannattais enemmänkin tehdä yhteistyötä muiden merkkien kanssa.

          Monen mielestä varmaan vähän alimittainen, koska pitää olla kuutonen ja vähintään 2,5-litraa. Omasta mielestä oikein mukava moottori ohjelmoituna ja sekalaisessa ajossa pääsin sen enempää pihistelemättä helposti alle 8 litralla, kun isommat kuutoset vie mun ajossa helposti sen 10 - 11 litraa, ja vähän kun polkasee, niin se on heti litra lisää.


          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Kyllä näistä tuntuu menevän ketjuja juttujen perusteella ei silti kait niin paljoa mitä joistain muista kone malleista. Jo joissain vaihdettu alta 60tkm uuteen. Samoin vanoksen solenoideihin lienee tullut joku 3 sihdin versio.

            Jossain oli mainintaa että kiristin jää pohjaan ja sitten ketju hyppää. Jollain ketju oli katkennut tyhjäkäynnillä. Siitä en sitten tiedä että loppuuko ketjuongelmat 2014 vuodesta. Toisaalta voi esittää kysymyksen että jos ketjuongelmia oli jo N14:n kanssa niin miksi niitä ei saatu loppumaan tämän N13 esittelyn myötä joka kuitenkin tapahtui noin 5 vuotta myöhemmin?
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Bullitt View Post
              ETK:n mukaan samat nenäkepit kaikissa N13 moottoreissa.
              Varaosana tarjottavan osan samankaltaisuus ei kerro mitään siitä, millä osilla moottori on lähtenyt tehtaalta. Tästähän on BMW:n omia dokumenttejakin, joissa varaosana tarjottavana on se osa, joka käy kaikkiin variaatioihin, vaikka jossain mallissa olisi tehtaalta heikompilaatuinen osa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                Heikompilaatuinen? Tuskin tässä mistään laadusta on kyse. Vaikka nokka-akselissa olisikin vähemmän asteita ja nostoa, niin eikö sitten voi olla yhtä "laadukas"?

                Ohjelmoituna näistä kaikista N13 malleissa tuntuu tulevan yhtä paljon huipputehoa, niin miksei 118i saada enemmän tehoa, jos siinä on ne "laadukkaammat" nokat alunperin tehtaalta?

                Nokka-akseli kuitenkin vaikuttaa niin paljon moottorin toimintaan, että tuskin sinne moottoriin tosta noin vaan voi varaosana kovin paljon erilaisen nokan pistää, ilman että moottorin ohjainlaite ei sitä muutosta huomaa ja tulkitse sitä viaksi. Ja jos erot nokkien välillä on niin pieniä, ettei niitä edes moottorin ohjainlaite huomaa, niin miksi tehdä kahta melkein samanlaista nokka-akselia, joissa erot on niin pieniä, ettei niillä ole edes mitään vaikutusta?

                Onhan se tietty mahdollista, että on erilaisia nokkia, mutta itse en näin usko. 114i mallissa ei ole ahtopainetta vakiona kuin 0,2 baria, sen takia se on niin mopo. Ei sitä enää erilaisella nokalla tarvitse lisää kesyttää.


                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Bullitt View Post
                  "The N13 114i and 116i/316i have down tuned camshafts."

                  Mistä tämmösiä faktoja on kaiveltu? Fake news sanoisin. ETK:n mukaan samat nenäkepit kaikissa N13 moottoreissa.
                  Täältä missä on myös maininta: (https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...d.php?t=952206)

                  "Umm you're driving a BMW with an engine that's also in a citroen ;-) That said, not a problem with that. The mini Cooper S has the same engine with different camshafts(as well as the 320i efficient dynamics and 118i F20). It's a good engine and far from stressed. Even the WTCC BMW's are based on these N18 1.6 turbocharged engines, pushing over 300 hp. The car needs a couple of minutes after spirited runs to cool down to decent temperatures. Just about any turbocharged engine needs that time, glowing red hot turbo and downpipe is not really something really worrying unless it's still like that 5 minutes after driving. Any turbo engined car needs to have some cooling down time, basicly driving slow and low boost for that last couple of km's."

                  Kun tämä princepannu (N14) esiteltiin miniin niin siitä löytyy maininta:
                  "When turning, the camshaft now moves the intermediate lever to and fro. Exactly when and where the lever exerts its effect is determined by the swivel point on the pivot lever itself. Driven by an electric motor, the eccentric shaft modifies this rotating point, thus varying valve lift infinitely from 0.2-9.5 millimetres (0.008-0.374″) as a function of the rise or “hump” on the intake cam.

                  The electric motor fitted directly on the cylinder head and adjusting the eccentric shaft by means of a worm gearing moves the lever in just 300 milliseconds from minimum to maximum lift. During the same period the intake camshaft is turned by up to 70, the outlet camshaft by up to 60. To achieve this enormous adjustment speed, valve management is controlled by an extremely fast, high-performance 32-bit engine management computer directly networked to the engine control unit."

                  Kun taas tuossa linkittämässäni dokkarissa on moottori N13B16M0 niin siinä venttiilin nostoksi on mainittu 9.0mm. Aina tuo nosto ei siis ole ollut ainakaan sama. Kyseisiä speksejä on hankala löytää mistään, oli nosto sitten mitä hyvänsä.



                  Tämän tekstin perusteella myös pakoputkiston koossa on eroja ja tehokkaimmassa mallissä on öljynjäähdytin(ellen väärin muista niin jossain oli mainitaa myös korkeista öljynlämmöistä, kuinka hyvin tuo pikkupannu sitten kestää kiusaamista?):
                  "BMW N13 engine modifications and differences
                  1. N13B16M0 (2011 – present) is a basic version with heat exchanger and 2.5″ exhaust system. It produced 170 HP at 4 800 rpm and 250 Nm at 1,500-4,500 rpm. It is used in BMW 18i and 20i models.
                  2. N13B16U0 (2011 –present) is variation without heat exchanger and 2″ exhaust system. Power is reduced with the help of ECU firmware. Engine produces 136 HP at 4 350 rpm and 22 Nm at 1,350-4,300 rpm. It was used in BMW 16i models.
                  3. N13B16K0 (2012 –present) is another modification with 102 HP at 4,000 rpm and 180 Nm at 1,100-3,900 rpm. This model was used in BMW 14i models."
                  BMW N13 engine review and specs, their description, features, common problems, repair, reliability, oil, chip tuning, upgrades, etc.
                  Last edited by fraatti; 25-03-2019, 03:24.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Menee jo ihan turhaks vänkäämiseks, mutta väitinkö että Bemarin ja Minin nokka-akselit olisi samoja?


                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Ketjut muuttui lokakuu 2014 erilaisiksi.

                      Sanon näitä moottoreita kyllä täysin sitikka/pösö koneiksi. Ne on suoraan heiltä. Bmw näkyy ainoastaan siinä mitä teknologiaa se antoi psa:lle käyttöön liittyen venttiilikoneistoon.
                      Ranskassa tehtiin osia ja englannissa koottiin mutta kyllä tuossa taisi bemarilla olle näppinsä muutenkin pelissä kuin pelkän venttiilikoneiston osalta. Esim kannen valutekniikka on peräisin bemarilta.











                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Peugeot 406:n V6, kone joka pitäisi olla joka autossa. Pesee monen suoran kutosen mennen tullen, on ollut omistuksessani sekä että.
                        Oli se julman raskaan keulapainoinen auto 406 V6 koneella. Koneen käyttöalue oli kyllä siihen aikaan hieno.

                        Topicin moottori on pösöpiireissä mukavasti parjattu, ei tainnut ongelmat rajoittua pelkkään jakopäähän :think näitä on poksahdellut alle 20tkm ajettuina.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2003
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Varmastihan on bmw:llä muutakin pelissä kuin valvetronicin vapautus psa:n käyttöön.

                          Sillä vaan koska tuo sama pata kutakuinkin tuommoisenaan löytyy jo kauan takaperin esim C4 sitikan keulalta. Vuosia ennen kuin oli mistään yhteistyöstä psa:n kanssa edes puhetta bmw piireissä.

                          Sitikassa tuo valvetronicin epäkeskoakseli onnistui jäätymään pakkasilla jumiin. Siis ihan fyysisesti jäätymään.
                          Last edited by zakspeed; 25-03-2019, 06:35. Reason: Loppu kevennys
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • OVi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2016
                            • 514
                            • Oulu

                            #14
                            VTi moottoreissa on ollut Valvetronic ennen THP (N13) moottoreita, mutta yhteistyössä nekin on tehty ja käsittääkseni niitäkin on laitettu Minin keulalle. Molemmat motit ovat samaa Prince perhettä sillä erolla, että VTi on vapari.

                            THP/N13 moottori on mukava puheenaihe, kun Sitikka/Pösö piireissä ollaan sitä mieltä, että se on Bemarin moottori ja Bemaripiireissä sitä pidetään PSA:n tekeleenä. Totuus taitaa olla jostain sieltä väliltä.
                            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16419
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Oli se julman raskaan keulapainoinen auto 406 V6 koneella. Koneen käyttöalue oli kyllä siihen aikaan hieno.
                              Kyllä mutta silti parempi ajaa kuin moni bmw.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎