Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 huono kylmäkäynti ongelma

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    M20 huono kylmäkäynti ongelma

    Käytän samaa topikkia ettei mee tilaa...

    Eka ongelma ratkaistu, vika oli öljytikussa...

    1. Ongelma: Eli, kun auto seisoo pari päivää, niin ei meinaa millään käyntiin. Kipinä tulee, bensaa tulee koneelle asti mutta tulpat aivan kuivat. Eli ei vissii suihkuta. Onko jossain joku asento tunnistin mikä ryytyy parinpäivän seisonnassa ja ei enää anna tietoa suihkutus hetkestä? Kone 2,3 m20 ja ilmeisesti LE-jetronic...

    2. Ongelma: Kylmänä käy ensimmäiset 30-45sek helvetin huonosti, ihan kuin joku alkoholi käyttöinen kiihdytys auto. Sen jälkee toimii kuin pitääkin. Oisko suuttimet huonossa hapessa, eli ei tekisi tarpeeksi hienoa sumua enää? Kylmässä koneessa kun polttoaine pisaroituu helposti. Tuo aika on niin lyhyt, ettei siinä ehdi lämpenemään muu kuin männän laki ja venttiilit, pakokanavat ja hieman imukanavat. Ideoita? Eli jäähdytys neste ei tuossa ajassa ehdi lämpenemään vielä, eli se on moottorin ohjaukselle koko ajan samanlämpöinen...
    Last edited by Bmw Master; 19-10-2005, 18:25.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    ..........
    Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:08.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Niin, L-jetronicissahan ei ole mitään asennontunnistimia, jotka vaikuttaisivat koneen käyntiinlähtöön.
      Pumpun rele hoitaa näissä sähkövimpaimissa muutakin kuin pumppua... Pitääpäs oiken miettiä ja tutkia noita kirjoja tarkemmin.
      Sillävälin voit huutaa apuun: "tihuovin"
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        .........
        Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:08.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          ......
          Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:08.

          Comment

          • Cyrbanen
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 66
            • Helsinki

            #6
            Mul on muuten täysin sama ongelma kuin kohdassa 2. Autona -90 e34/m20b20
            Lähtee käymään laakista, mutta käy juuri niinkuin joku hemmetin top fuel -rassi eli _todella_ raskaasti.
            Jos sillä välin painaa hieman kaasua ja pitää sen paikallaan niin kone alkaa ikäänkuin väkisin nostaa kierroksia, huojuen ja vähän kerrallaan, käyden edelleen erittäin huonosti, jopa pätkien.
            Reilun puolen minsan päästä käynti muuttuu kuin taikaiskusta suht normaaliksi.

            Tänään tilanne muuttui pahemmaksi loskakelien myötä; auto hädin tuskin pysyy käynnissä kylmästartin jälkeen ja kierrokset hakkaa 500 paikkeilla. Jos kaasuun erehtyy kajoamaan, reagoi moottori sammumalla. Tämän jälkeen ei meinaa lähteä millään käyntiin; minuutin verran sai sahata starttia että lopulta lähti ja kone oli kuin kuolemaa olisi tehnyt, mutta tokeni kuitenkin puolen minsan odottelulla ihan tavallisen oloiseksi.

            Tää tilanne pitäisi ratkaista ehdottomasti, koska kyseessä on sekä emännän että itseni ainoa töihin pääsyn väline ja jos se paska laukeaa niin toinen joutuu jäämään pois töistä...prkl mikä paise.
            Sitä se on.

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Bmw Master
              Käytän samaa topikkia ettei mee tilaa...

              2. Ongelma: Kylmänä käy ensimmäiset 30-45sek helvetin huonosti, ihan kuin joku alkoholi käyttöinen kiihdytys auto. Sen jälkee toimii kuin pitääkin. Oisko suuttimet huonossa hapessa, eli ei tekisi tarpeeksi hienoa sumua enää? Kylmässä koneessa kun polttoaine pisaroituu helposti. Tuo aika on niin lyhyt, ettei siinä ehdi lämpenemään muu kuin männän laki ja venttiilit, pakokanavat ja hieman imukanavat. Ideoita? Eli jäähdytys neste ei tuossa ajassa ehdi lämpenemään vielä, eli se on moottorin ohjaukselle koko ajan samanlämpöinen...
              30sekuntia on muistaakseni maksimiaika kylmäkäynnistyksen lisärikastukselle jota boksi ohjaa. Vanhassa L-jetissä olisi ollut helppo testata vaikutus nappaamalla imusarjan kylmäkäynnistyssuuttimelta piuha irti, mutta tossa sun LE-jetissä sitä ei voi kokeilla kun siinä tuolisärikastus tapahtuu pääsuuttimien kautta.

              Mutta voisiko vika piillä siinä? Liikaa/liian vähän bensaa alussa ja siksi käy huonosti. Miten korjataan? Jaa-a..

              t.Ville

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Onkos LE-jetronicissa lämpöaika kytkin? Tai mikä se olikaan, mutta jokatapauksessa se kannattaa tarkistaa.

                Palikka toimii siten, että se johtaa sähköä lämmön ollessa alle (~32C?) rajalämmön ja siitä ylöspäin ei johda. (tai sitten toisinpäin )
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  ..........
                  Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:09.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Kyytsis
                    Miten korjataan? Jaa-a..

                    t.Ville
                    Ajellaan vain hellepäivinä...

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master
                      Lämpöaikakytkin on onneksi tosi halpa uutena... Pitää tutkia lisää kun ehtii. Tyhjäkäynti on muuten aika korkea (n.1400rpm) niin kylmänä kuin lämpimänä. Kuumana n.1000rpm...
                      Onko se tyhjäkäynti hiipinyt sinne vähän kerrassaan, vai yht'äkkiä päättänyt käydä tuolla tasolla?

                      Sytty, seokset, anturit. Siitä pääsee sitten liikkeelle. Noita L-jetin osia tuntuu löytyvän melkein joka kiven alta, joten ei varmaan tarvitse uusia antreita ostella.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        .......
                        Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:11.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          ........
                          Last edited by Bmw Master; 21-04-2012, 20:11.

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #14
                            Mulla tekee tuota samaa ,nyt koneremontin jälkeen, mutta ei niin kauan että ajaa ehtisi. Eli ainoastaan sen pienen hetken kun lyö käyntiin, niin ei oikein tottele kaasua kunnolla, ja käy melkeen niinku 5,5/6 pyttyä. Luulisin että rikastaa liikaa, mulla tosin bensanpaineitakin nostettu. Ja se kestää vain sen pienen hetken, ajossa toimii ihan normaalisti.

                            Comment

                            • insp
                              BTCF Member
                              • Sep 2002
                              • 827
                              • Iittala

                              #15
                              Jos on varmaa että mikään alipaineletku ei vuoda, niin voihan sitä testata raottamalla ilmanmäärän mittarin kantta ja liikuttamalla sitä "liukutappia" vai mikä sen nimi nyt onkaan. Tällä voi huijata hiukan tyhjäkäynnin seoksia tilapäisesti ja todeta että onko vika vain niissä.
                              ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎