Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakoputkiston läpät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15225
    • Ajamisen Iloa

    Pakoputkiston läpät

    Ajattelin tehdä aiheen jossa keskustellaan joko sähköllä tai paineella toimivista pakoputkistojen läpistä ja kokemuksista joita ihmisillä niistä on.
    Niitä on jo aika pitkään ollut vakioputkistoissa mutta efekti on ollut niin pieni että niitä lähinnä poisteltiin. Nyt kuitenkin niitä on tullut jälkimarkkinoille huomattavan paljon mutta niistä ei oikeen löydy mitään kokemuksia vielä mistään.

    Itseäni kiinnostaa tehdä suora putkisto, mutta itseni tai naapureideni härnääminen jatkuvasti tuntuisi vähän nuijalta. Joten kiinnostaisi haaroittaa keskiputki tuplaputkena ja sulkea sitä toista putkea tarpeen vaatiessa jolloin suljettu haara toimisi neljännesaaltoresonaattorina ja pitäisi melut veks ja sit tarvittaessa saisi koko kuoron laulamaan.

    Noita läppiä kuitenkin löytyy sataa eri merkkiä ja hinnat on 30-300€ väliltä, eikä mitään käsitystä kuinka köpösiä ne on.

    Kokemuksia mielellään kuunnellaan ja varsinkin noista eri ohjaustavoista ja läppien luotettavuudesta ja pitkäikäisyydestä.
    Last edited by Remotion; 30-05-2019, 23:55.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Turha lisäpaino. Kaikki tai ei mitään. Kukaan ei rakasta kompromissejä
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3166
      • 47200

      #3
      hyvä vaimennin ja putki ajaa saman asian. Mulla oli sebring rst catback ja s-tech peltisarja ja siitä haarautu 1x3" jossa joku magnaflow katti ja sen jälkeen taas haara 2x2" loppuun asti. Erittäin maltilliset äänet hissuksii ajaessa, mutta runtua annettaessa voin sanoa että meteliä lähti.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Kyl mä tykkään että voi valita sivistyneiden ja "race" äänien välillä automaattisesti tai "nappia painamalla"
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Tämmöinen kikkare laitettiin.
          Melko varmasti sulaa. Kiinasta tuli mutta kiinalainen tilannut indokiinasta, työnjäljestä päätellen.
          Päästömittauksessa tulpattava, imee ilmaa koska ei ole 100% tiivis, eli katsastusta varten tehtiin laipallinen väliputki.



          Jos ei joka vuotista katsastusjumppaa halua myös auton tyyppikilven mukaiset ääniarvot pitää täyttyä, mm e46 330i 98db. Ja mittaus ei ole mallia ”Ahvenisto”.
          Last edited by BMW525Xda; 31-05-2019, 05:28.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            #6
            En ole ikinä kuullutkaan että volia mitattais katsastuksessa. Ehkä vaan ollut asialliset katsastajat ja välit niihin.
            Tuossa systeemissä häiritsee se että kun toinen avataan niin toinen suljetaan. Tietenkin äänekkäällä/huipputeho moodilla haluis että kaasu virtaa jokaista mahdollista putkea pitkin.

            Itellä on tuo hyvä kompromissi jo nyt, eli 200cel läpivirtaava pikkukissa ja supersprint race, ei muita vaimentimia. Mut nyt puhutaan vaihtoehdosta missä sais matka-ajoon sellasen maltillisen ja jollottamattoman putken ja sit taas oikealle fiilikselle sattuessa sellaiset täysin laittomat ja kohtuuttomat ulvonnat.

            Teoriassa haluan putkesta pelkästään hävyttömämmän kokoajan mielessäni, mutta mikä on tähän asti estänyt toteuttamasta on se että se on sitten aina todella äänekäs. Ois siisti jos sais kohtuullisen hiljaiseksi silloin kun haluaa kuunnella musaa tai jutella handsfreehen tai vain levää ja ajaa hissuksiin.
            Last edited by Remotion; 31-05-2019, 22:55.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              Pistä kollektoriin toi läppä.
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15225
                • Ajamisen Iloa

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                Turha lisäpaino. Kaikki tai ei mitään. Kukaan ei rakasta kompromissejä
                Originally posted by Tonton View Post
                Pistä kollektoriin toi läppä.
                Onhan täällä muitakin topikkeja joihin voi mennä trollailemaan. Tai laita nyt ihmeessä vielä kolmas.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by Remotion View Post
                  Onhan täällä muitakin topikkeja joihin voi mennä trollailemaan. Tai laita nyt ihmeessä vielä kolmas.
                  Älä nyt malttias menetä.
                  M moottorista ei vaan saa S moottorin ääntä vaikka laittais kaks ohitus läppää peräkkäin

                  Tee tai suunnittele ite toiseen putkeen läppä mikä aukee. (Kai semmosia joku on jo tehnytkin) Ei kai se kuulaventtiilin tai kaasuläpän toimitaa ihmeellisempi ole. E36ssahan on orkkiksena vastaava läppä.
                  Helppo toteuttaa vaikka magneettiventtiilillä alipaine linjasta. Kytkee sitten irtonappiin tai kaasupolkimeen.

                  Sitten kun oot kova laskee ni tuolla saat siitä hiljaisemmasta putkesta vieläkin paremman sijoittamalla sulkuläpän toiseen putken haarasta tietylle etäisyydelle. Sillä saat eri äänen taajuuksia hävitettyä.

                  Käytät sitä suoraa putkea läppä suljettuna ns. Hukkaputkena
                  Esim Martelius tekee kyseisiä muutoksia putkistoihin jotta saadaan vaikka matka-ajoa häiritsevät äänentaajuudet poistettua

                  Eikö näistä muka löytynyt mitään faktaa jenkki foorumilta.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • ///MJ
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 1869
                    • Joensuu

                    #10
                    Juurikin omassa F36 häiritsi kun sportilla läppä aukesi, mutta ääni ei oikeastaan muuttunut. Rewon Motorssilla tehtiin 435 look tuplaulostulot jossa kuskin puolella comfortilla ajaessa vakio pihinät ja sportille painettaessa myös suoraputki auki. Vakioläppä siis siirrettiin apparin puolelle ja pöntöstä tulpattiin vanha paikka.

                    Tykkään varsinkin kun tämä on käyttis jolla ajetaan päivittäin...
                    Attached Files
                    F36 428iA GC M-Sport
                    Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                    M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                    M: E36 328i osia

                    M: E39 business cd ja info display

                    M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                    Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by Remotion View Post
                      En ole ikinä kuullutkaan että volia mitattais katsastuksessa. Ehkä vaan ollut asialliset katsastajat ja välit niihin.
                      Ei pääsääntöisesti mitat mutta jos katsurista kuulostaa ääni kovalta tai putki vaikuttaa heistä liian muutetulta alkuperäiseen, voivat mitata. E46 ahtimen muutoskatsastuksessa tuli ilmi ja siinä katsuri ohitti mittauksen maininnalla ”kuulostaa todella hiljaiselta niin ei mitata ääniä”, eli kyllä siellä järkeäkin käytetään näissä asioissa. Trafin ohjeita eivät vain voi oikoa oman työnsä uhalla, ei meistä kukaan oikoisi.

                      Tuossa läpässä on se hyvä että voit tehdä vaikka yhden äänenvaimentajan ohituksen, putkessa esim keskiäänenvaimentajan kierto. Tämä on helppo kokeilla tekemällä keskivaimentajan paikalle suora putki ja kuulostella ääniä.
                      Last edited by BMW525Xda; 01-06-2019, 11:33.

                      Comment

                      • -kalevi-
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 504
                        • Tuusula

                        #12
                        Itsellä oli ahdetussa m30 pakoputkessa läppä. Downpipen jälkeen putki haarautui 2 putkeen. Toisessa putkessa oli vaimentimia, että sai auton hiljaiseksi ja toisessa läppä +suoraa putkea. Muuten tykkäsin tästä, mutta halvin ebay läppä alkoi rämisemään todella pahasti yhden kesän ajojen jälkeen. Läpän akselissa ei ollut mitään laakereita tms, joten akseli kului todella nopeasti väljäksi ja alkoi rämisemään
                        E87 118d
                        E70 3.0d
                        Ex: E36 M3
                        Ex: E36 cabriolet m60b40
                        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15225
                          • Ajamisen Iloa

                          #13
                          Okei, eli ainakin läppä pitäisi olla laakeroitu.
                          Se myöskin sais mielellään olla aika tiivis jotta siihen saa kummallekin puolelle 1/4 aalto resot eri taajuuksilla katkaisemalla sitä toista haarautettua suoraa putkea.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6168
                            • Helsinki

                            #14
                            Tässä tälläinen kalliin pakoputken läppän promo video
                            https://www.youtube.com/watch?v=xhtDcyMlEwE
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15225
                              • Ajamisen Iloa

                              #15
                              Originally posted by MikeDry View Post
                              Tässä tälläinen kalliin pakoputken läppän promo video
                              https://www.youtube.com/watch?v=xhtDcyMlEwE
                              Tsekkasin, aika hinnan kiroissa mut varmasti hyvä.
                              Maak je uitlaat persoonlijk. Ervaar jouw auto bruut of beschaafd. Elektrisch klepsysteem met afstandsbediening - openen op eigen risico!


                              Nuo mutkat nyt voi jättää omaan arvoonsa kun on osaava putkiseppä kaverina mutta kyllä niillekin käyttöä löytää.



                              Hinta tälle: 399€.
                              Last edited by Remotion; 03-06-2019, 21:48.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎