Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57d30tü2 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    m57d30tü2 öljynkulutus

    Vm 2008 E70 äksä vitonen on ollut mulla nyt noin puoli vuotta ja 8000km ajolla se söi litran öljyä.
    Autolla on kilsoja jo 275000, käynnistäessä ei savuta eikä merkkaa parkkiruutuun mitään. Sen mitä päältä katselin moottoria, niin siellä täällä on vähän kosteaa, muttei silmään osunut mitään erityisen märkää kohtaa.
    Onko näissä m57d30tü2 moottoreissa jotain yleisiä öljynkulutukseen vaikuttavia syitä? Huohotin on ilmeisesti syytä tarkistaa. Ilmanputsari on juuri vaihdettu ja imusarjan läpät on poistettu, jos niillä nyt mitään merkitystä tämän kanssa on.
    Eri öljythän pysyy paremmin koneessa kuin toiset, onko Castrol Edge tässä tapauksessa se järkevin valinta?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tuo nyt vielä ei ole mielestäni järjetön kulutus.
    Öljyä voi mennä jo vähän läpi turbosta jne.

    Tarkkailisin pintaa ja takaisin kohti auringonlaskua.

    Teboilin öljyillä ovat myös ajelleet näillä aika onnellisesti.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Kannattaa tsekata että alipaineputket on ehjät ja tarpeettomat tulpattu. Vuotavat putket voivat lisätä huohotusta -> öljyn kulutus kasvaa...
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MeisterW
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2017
        • 306
        • Uusimaa

        #4
        Varmaan ihan normaalia. Näissä käsittääkseni huohotin on vain ilmakieppi ilman kalvoa tms. Ainakin omassa ahtoputkissa menee kunnon öljysumu ja öljyä saa lisätä vähintään 10tkm välein. Moottorissahan on ihan oikea öljytikkukin vielä, joka on luotettavampi kuin sähköinen.
        E39 M5 2002
        E70 X5 3.0sd 2008
        E83 X3 3.0i 2005
        G21 330e

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Tuo nyt vielä ei ole mielestäni järjetön kulutus.
          Öljyä voi mennä jo vähän läpi turbosta jne.

          Tarkkailisin pintaa ja takaisin kohti auringonlaskua.

          Teboilin öljyillä ovat myös ajelleet näillä aika onnellisesti.
          Tämä seuranta on nyt käynnissä, ehkä en vielä panikoidu.

          Originally posted by fraatti View Post
          Kannattaa tsekata että alipaineputket on ehjät ja tarpeettomat tulpattu. Vuotavat putket voivat lisätä huohotusta -> öljyn kulutus kasvaa...
          Nämä täytyykin käydä läpi jahka egr delete kitti saapuu ja pääsen sen asentelemaan paikoilleen.

          Originally posted by MeisterW View Post
          Varmaan ihan normaalia. Näissä käsittääkseni huohotin on vain ilmakieppi ilman kalvoa tms. Ainakin omassa ahtoputkissa menee kunnon öljysumu ja öljyä saa lisätä vähintään 10tkm välein. Moottorissahan on ihan oikea öljytikkukin vielä, joka on luotettavampi kuin sähköinen.
          Mä en ole tikkua sieltä löytänyt, sähköisen varassa olen. Tai sitten olen todella sokea. Täytyy tuo huohotin tutkia, että millainen rakenne siinä on ja onko siellä jotain putsattavaa.

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Ei nämä sinkkuturbolliset M57:t ehjänä vie öljyä noilla ajomäärillä yhtään, eikä isommillakaan metreillä. Kyllä tuossa joku vika on tuollaisella öljynkulutuksella ja mun veikkaus on, että turbosta falskaa.
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by schwarze View Post
              Ei nämä sinkkuturbolliset M57:t ehjänä vie öljyä noilla ajomäärillä yhtään, eikä isommillakaan metreillä. Kyllä tuossa joku vika on tuollaisella öljynkulutuksella ja mun veikkaus on, että turbosta falskaa.
              Mutta tuossa niitä turboja on kaksi.

              Comment

              • MeisterW
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2017
                • 306
                • Uusimaa

                #8
                M57 huohottimen rakennetta on ainakin kolmenlaista. Viimeisin versio löytyy tästä koneesta, ja on ihan tyhjä kuori ei tod. näk. mitään putsattavaa siinä, mutta helppo toki tarkistaa.

                Öljytikku löytyy moottorin päälimuovin alta, kuskin puoleiselta sivulta. Tikun päässä ei ole perinteistä rinkulaa, vaan näyttää enempi tulpalta.
                E39 M5 2002
                E70 X5 3.0sd 2008
                E83 X3 3.0i 2005
                G21 330e

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Huohotuksen kauttahan tuo todennäköisesti tuota vie.
                  Eli syitä voi olla yleensäkin karsta moottorissa, männänrenkaat, venttiilikopan tiiviste.

                  Toki vielä noiden lisäksi myös turboista voi läpi tulla, mutta melkein ennemmin veikkaisin venakopan tiivistettä tai männänrenkaita.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5258
                    • Pirkkala

                    #10
                    Mistä lähtien m57 on alkanut hukkaamaan öljyä männänrenkaista? Iso ääni turbolle
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Originally posted by Jamppa81 View Post
                      Mutta tuossa niitä turboja on kaksi.
                      Juu, eli moottorityyppi sinulla on m57d30tü2TOP, ei m57d30tü2. Toivottavasti vika löytyy, normaalia tuo öljynsyönti ei ole.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Toivottavasti vika löytyy, normaalia tuo öljynsyönti ei ole.
                        Laskin että 30tkm söisi jo 4 litraa joka on todella paljon ja ihmettelin kun mainittiin olevan normaalia, eihän silloin tarvitse öljynvaihtoja ollenkaan suorittaa, lisää vain. Omasta häviää 15tkm matkalla yksi palkki ccc näytön öljymittauksesta, onko se sitten 1dl ?

                        Litra 10tkm on jo raju öljyhävikki.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Laskin että 30tkm söisi jo 4 litraa joka on todella paljon ja ihmettelin kun mainittiin olevan normaalia, eihän silloin tarvitse öljynvaihtoja ollenkaan suorittaa, lisää vain. Omasta häviää 15tkm matkalla yksi palkki ccc näytön öljymittauksesta, onko se sitten 1dl ?

                          Litra 10tkm on jo raju öljyhävikki.
                          Onko sulla dpf paikallaan ?

                          Omat ja tuttujen m57t missä dpf on ollut pois käytöstä ovat syöneet öljyä. Regenerointihan voi lirauttaa hiukan dieseliä öljyjen sekaan.

                          Netissä olevien keskustelujen mukaan syönti lakkaa jos alkuperäisen huohottimen heittää mäkeen ja laittaa paremman erillisen huohottimen tilalle.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Onko sulla dpf paikallaan ?

                            Omat ja tuttujen m57t missä dpf on ollut pois käytöstä ovat syöneet öljyä. Regenerointihan voi lirauttaa hiukan dieseliä öljyjen sekaan.

                            Netissä olevien keskustelujen mukaan syönti lakkaa jos alkuperäisen huohottimen heittää mäkeen ja laittaa paremman erillisen huohottimen tilalle.
                            On dbf paikallaan ja toiminnassa. Tuossa toisessa topicissa kirjoitinkin millä menetelmällä olisi tarkoitus puhdistaa dbf ensi talvena. Myöskään huohottimeen ei ole koskettu, alkuperäinen.

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #15
                              eli tästä voisi päätellä että turbon läpi menee jonkin verran, huohottimen kautta myös osansa ja dpf on poistettu multa niin sekin lisää kulutusta. Tutkin huohottimen ja parantelen sitä, jos löydän jostain sellaisen ohjeen millä se jäisi edelleen toimivaksi ja sitten ajan auringonlaskuun koska dpf ei tule takaisin ja turboillakin ajellaan niin kauan että ne laukeaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎