Mikä varsinaisesti rasittaa jakohihnaa eniten (viritetyissä moottoreissa), onko se kierrokset, teho, vääntö, raju venttiilikoneisto vai mikä? Itsellä muutamaan otteeseen ollut hihna löysä kun on jakopään purkanut (m20b25 turbo), ja kyseessä on ollut vakio hihna. Nyt meinasin että pitäisikö investoida gatesin vahvistettuun hihnaan, vai onko rahan haaskausta?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Milloin vahvistettua jakohihnaa?
Collapse
X
-
Kokonaisuus ratkaisee
Aikoinani käytin E30 korissa M20B25 vapaastihengittävässä viritetyssä koneessa. Perus jutut BMW Orginaalia hihnaa ja tärkin juttu jota joillakin meni rikki oli kiristinrulla vinossa halvat petti ja kun muistaa vaihtoväli vaan 20-30th/km.Niin liian rajuventtiilikoneisto on turhaa koska nokkaakselin vakiota suurempi nokkakselinnosto, kompensoi noston lisääntymisellä venttiilijousien painetta lisää ja jos nyt hifistellään jousia liian jäykäksi ei siinä ole mitään järkeä. Kun sinulla on uudet jouset ja kaksijousiset niin toinenhan pikkujousi tappaa isonjousen värähtelyt lasketusti ja näin ei venttiilijouset pääse sekoamaan. Eipä ollut ongelmia kun teki itse oikein kaiksen. Monelle myydään rajujajousia ja katupojat mutulla keskuudessaan vaalivat liialn rajuja venttiilijousia eli myyttiä, että pitää olla vahvistetut, että pitää olla jäykät jouset. Kaikkein tärkein jousissa on, että ne on kahdella venttiilijousella. Toki pitää olla uudet keinut (kuluneista tulee nokan ja keinujen murtokulma suureksi ja keinut katkeaa), keinuvipuakseli,epäkesko venttiiliensäätörullat ja säätörullienpultit ja sekä säätörullapulttien mutterit. Veikkaan, että sinulla on ollut hippamerkkinen hihna ja alku kiristys ja mahdollinen jälkikiristys tekemättä, tästä kertomastasi omasta ongelmastasi minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa sen kanssa.
Originally posted by tommi2008 View PostMikä varsinaisesti rasittaa jakohihnaa eniten (viritetyissä moottoreissa), onko se kierrokset, teho, vääntö, raju venttiilikoneisto vai mikä? Itsellä muutamaan otteeseen ollut hihna löysä kun on jakopään purkanut (m20b25 turbo), ja kyseessä on ollut vakio hihna. Nyt meinasin että pitäisikö investoida gatesin vahvistettuun hihnaan, vai onko rahan haaskausta?Last edited by 325E; 21-08-2019, 21:33.
-
-
Originally posted by 325E View PostAikoinani käytin E30 korissa M20B25 vapaastihengittävässä viritetyssä koneessa. Perus jutut BMW Orginaalia hihnaa ja tärkin juttu jota joillakin meni rikki oli kiristinrulla vinossa halvat petti ja kun muistaa vaihtoväli vaan 20-30th/km.Niin liian rajuventtiilikoneisto on turhaa koska nokkaakselin vakiota suurempi nokkakselinnosto, kompensoi noston lisääntymisellä venttiilijousien painetta lisää ja jos nyt hifistellään jousia liian jäykäksi ei siinä ole mitään järkeä. Kun sinulla on uudet jouset ja kaksijousiset niin toinenhan pikkujousi tappaa isonjousen värähtelyt lasketusti ja näin ei venttiilijouset pääse sekoamaan. Eipä ollut ongelmia kun teki itse oikein kaiksen. Monelle myydään rajujajousia ja katupojat mutulla keskuudessaan vaalivat liialn rajuja venttiilijousia eli myyttiä, että pitää olla vahvistetut, että pitää olla jäykät jouset. Kaikkein tärkein jousissa on, että ne on kahdella venttiilijousella. Toki pitää olla uudet keinut (kuluneista tulee nokan ja keinujen murtokulma suureksi ja keinut katkeaa), keinuvipuakseli,epäkesko venttiiliensäätörullat ja säätörullienpultit ja sekä säätörullapulttien mutterit. Veikkaan, että sinulla on ollut hippamerkkinen hihna ja alku kiristys ja mahdollinen jälkikiristys tekemättä, tästä kertomastasi omasta ongelmastasi minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa sen kanssa.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Hihnaa rasittaa eniten sen vetäminen liian tiukalle... BMW:llähän oli valtavasti ongelmia alulohkojen kanssa kun alkuun hihnoja ei vaan saatu riittävän löysälle kompensoimaan alulohkon lämpölaajenemista - nykymoottoreissa joissa alubloki ja nokkahihna taitaa olla järjestään jousikuormitteisen kiristimet.
Comment
-
-
Kirjoituksen aloittajan lohko ei ole alumiinia
Kirjoituksen aloittajan moottorinlohko ei ole alumiinia vaan M20B25 on perineteinen valuarautalohko.
Taas utopiaa tuo alumiinilohkon lämpölaajeneminen vaikka se olisi kultaa ei silloinkaan ole lohkon materiaalin kanssa ongelmia minkään utopisen lämpölaajenemisen kanssa (tälläistäkään soopaa en ole ennen kuullut M20B25 moottorista tai muustakaan).
Niin omaa juttua tähän tallissa on ihan uusi tehty juuri tuo moottori M20B25 johon olen tehnyt jo yhden hihnanvaihdon niin sanotusti tuon E30 325i projektin venyessä, eli hihnan vaihtoon tosiaan vaikuttaa joko kilometrit tai vuodet ja E30 moottorissa nyt tuli vuodet täyteen ja silti kilometrit oli 0 km eli ei tarvii ajaa ollenkaan. Näyttäs että tarviis kai nyt tehdä jo toinen hihna huolto pukissa olevaan vapari viritettyyn M20B25 moottoriin.
Hommaa vaan hyvälaatuisen hihnan ja kiristimen sekä kiristää oikein toki homman varmentaa jos viitsii hihnan jälkikiristää, itse en ole tarvinnut sitä tehdä. Tässä kirjoittajan aloittajan tapauksessa se voisi olla toimenpiteenä paikallaan.
Niin tuskin BMW:llä on ollut kiristimien kansssa ongelmia, ongelma on varmaan ollut, vaan se itse osaamaton BMW asentaja jolla ei ole ollut oikeaa tuntumaa kiristää kiristintä oikeaan kireyteen ja sama ongelma on myös tämän topiikin kirjoittajan aloittajalla. Usein BMW ei ole ongelma, vaan sen ympärillä olevat muuttujat.
Originally posted by naukkis View PostHihnaa rasittaa eniten sen vetäminen liian tiukalle... BMW:llähän oli valtavasti ongelmia alulohkojen kanssa kun alkuun hihnoja ei vaan saatu riittävän löysälle kompensoimaan alulohkon lämpölaajenemista - nykymoottoreissa joissa alubloki ja nokkahihna taitaa olla järjestään jousikuormitteisen kiristimet.Last edited by 325E; 22-08-2019, 15:50.
Comment
-
-
Originally posted by 325E View PostHommaa vaan hyvälaatuisen hihnan ja kiristimen sekä kiristää oikein toki homman varmentaa jos viitsii hihnan jälkikiristää, itse en ole tarvinnut sitä tehdä. Tässä kirjoittajan aloittajan tapauksessa se voisi olla toimenpiteenä paikallaan.
Niin tuskin BMW:llä on ollut kiristimien kansssa ongelmia, ongelma on varmaan ollut, vaan se itse osaamaton BMW asentaja jolla ei ole ollut oikeaa tuntumaa kiristää kiristintä oikeaan kireyteen ja sama ongelma on myös tämän topiikin kirjoittajan aloittajalla. Usein BMW ei ole ongelma, vaan sen ympärillä olevat muuttujat.
Suosittelen tekemään sellaisen kiristimen joka ei pysty repeämään irti runkolevystä. Omassa käytin jotain toyota:n rullaa (ehkä 4afe?) ja sille sopiva soviteosa hitsaten kiinni orkkis runkolevyyn.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostHihnaa rasittaa eniten sen vetäminen liian tiukalle... BMW:llähän oli valtavasti ongelmia alulohkojen kanssa kun alkuun hihnoja ei vaan saatu riittävän löysälle kompensoimaan alulohkon lämpölaajenemista - nykymoottoreissa joissa alubloki ja nokkahihna taitaa olla järjestään jousikuormitteisen kiristimet.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostBmw + hihna + alulohko = ? Mikähän mysteerimoottori sellainen on ollu? Moottoripyörissäkö? Autoihin eka alulohko taisi tulla m70:iin ja siinäkin on ketju, m60 ketju ja m52 ketju...
Comment
-
-
Originally posted by Maza View PostHihnaan en kommentoi, koska sen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Sen sijaan kiristimet on täyttä paskaa m20 tapauksessa. Kaikista murtuu niittaus irti rungosta ennen pitkää. Oli sitten BMW OEM tai tarvike, oli sitten löysällä tai kireällä (ehkä joskus jopa ollu sopiva?). Toki ongelmaa ei ole vakiohkoissa koneissa, mutta tiukemmilla jousilla varustetuissa hyvinkin nopeasti.
Suosittelen tekemään sellaisen kiristimen joka ei pysty repeämään irti runkolevystä. Omassa käytin jotain toyota:n rullaa (ehkä 4afe?) ja sille sopiva soviteosa hitsaten kiinni orkkis runkolevyyn.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostEi ollut ihan vähäinen ongelma M40:n kanssa, tyhjäkäynnillähän nuo yleensä hihnansa katkaisivat kuuman nesteen kierrettyä lohkoon asti. Hätäratkaisuna hihnan vaihtoväli tiputettiin jonnekin 40tkm tasolle.
Comment
-
-
Aihetta sivuten, oma m20b20 pitää tyhjäkäynnillä narskuttavaa/ kihnuttavaa ääntä ja luulen että se tulee jakohihnasta. Osat on tarvikkeita ja ajettu noin 30 tuhatta. Kerran olen käyttänyt hihnan pois kun vaihdoin nokan. Onkohan hihna liian löysällä vai kireällä ? Myös toinen auto samalla moottorilla alkoi koneremontin jälkeen pitämään ääntä jossain vaiheessa.E91 320d -07
E30 316 2d -88
E30 320 4d -85
E28 524 td -84
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostEi ollut ihan vähäinen ongelma M40:n kanssa, tyhjäkäynnillähän nuo yleensä hihnansa katkaisivat kuuman nesteen kierrettyä lohkoon asti. Hätäratkaisuna hihnan vaihtoväli tiputettiin jonnekin 40tkm tasolle.
Itse olisin ennemminkin sitä mieltä, että ne hihnat katkesivat starttauksen yhteydessä, koska silloin niihin tuli suurin hetkellinen rasitus.
Ehkä paras esimerkki M40:n hihnan kestävyydestä tulee entisestä kotikunnastani, kun kaveri joskus 5-6vuotta sitten haki Saksasta E30 318i touringin. Myyjä vielä erikseen painotti, että jakohihna pitää sitten vaihtaa ensi tilassa. Kaveri ajeli auton tyytyväisenä Suomeen, eikä sitä hihnaa todistettavasti vaihdettu vielä seuraavaan 4-vuoteen. Totesi vaan, että mitä sitä ehjää hihnaa vaihtamaan Väitän, että kyseisessä tapauksessa hihnalle tuli kilometrejä varmasti 100-120tkm. Eikä tämä ole ainoa esimerkki.
Otsikon aiheeseen: M40:ssä on siis ainakin vahvistettu jakohihna.Last edited by T3; 24-08-2019, 11:19..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Hihnan ja sen oheislaitteiden asennuksessa täytyy olla jotenkin pielessä jos hihnassa on bensakoneen rasituksilla jotain kestävyys-ongelmaa. Kaikenmaailman vanhat Mazdat ja Toyotat, niillä voi ajaa 150tkm samalla hihnalla aivan hyvin, näin on moni tehnytkin.
Ehkäpä jotkut moottorimallit ovat nuukempia sille, että hihna asennetaan täsmälleen oikeaan kireyteen. Ellei kiristimessä itsessään ole oikean kireyden kertovaa mekanismia niin sitten hommaan on käytettävä siihen tarkoitettua työkalua.
Mä en ole kuullut puhuttavan jakohihnan vaihtamisesta vahvempaan minkään muun yhteydessä kuin rajusti viritettyjen dieselien tapauksessa, niissähän remmin rasitukset on vähän eri levelillä kuin bensassa jossa pyöritetään vain nokkakoneistoa.Last edited by Urpo_rotta; 24-08-2019, 11:54.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Comment