Olen aika uusi tässä BMW maailmassa ja ostinkin oman nykyisen ajokkini (E46 320d) vasta pari kuukautta sitten, joskin olen ollut hyvin tyytyväinen
Kyseessä siis yksilö jonka tuttavani osti kolaroituna. Vaihdettuja osia siis puskuri ja lokarit eteen+konepelti. Moottorin puolelle vaihdettu syyläri ja laitettu uusi moniurahihna - ei siis mitään dramaattista.
Kun ostin auton niin tiedossa tuttavani tiedossa oli jonkin verran edellisen omistajan tekemiä muutoksia autoon.
Nyt tiedossa siis ainakin että auto on käytetty uudelleenohjelmoinnissa joskus, joskin ohjelmoinnin luonteesta ei tietoa - arvioitu teho ~180hv ±10hv, lisäksi on asennettu itsetehty suora putkisto.
Mutta sitten itse asiaan: edellesen omistajan tekemistä muutoksista on ristiriitaista tietoa, erään lähteen mukaan autoon on laitettu isompi turbo (ehkä 250d:n turbo) ja Blow-Off valve/dump valve, sekä downpipe (tiedän että hyödyttömiä dieselissä)..
Joidenkin mukaan autossa ei ole muuta kuin ohjelmointi.
Ajossa siis kuuluu tietenkin suoran putken takia turbon vihellys selvästi myös auton sisälle, vihellys kasvaa n. 2200rpm ja laskee sen jälkeen hieman. Mutta sitten lisäksi varsinkin hiljaisessa vauhdissa kuuluu aikamoinen noin 1-1,5s mittainen ulahdus vaihdetta vaihtaessa varsinkin jos ikkuna auki tai muuten nopeasti kaasua nostettaessa. Taustalla kuuluu hiljaisella tiellä myös auton sisälle ikkunat kiinni lyhyt ~0,5s "tshhh" lähes koko kierrosalueella kaasun noston yhteydessä.
Kysymys siis, onko kellään kokemuksia tai tietoa, että pystyykö vakioahtimeen tekemään muutoksia joka tuottaisi kyseiset äänet kaasua nostettaessa vai onko todennäköistä että autoon olisi asennettu uusi ahdin ja sitten Blow-Off valve lisäksi. Vai onko sitten kyseessä vain vuoto tai viallinen rikkoutumassa oleva turbo.
Jos jollain tietoa tai kokemuksia vastaavasta niin kaikki vastaukset ovat toivottuja ja kiitokset etukäteen vastanneille.
Kyseessä siis yksilö jonka tuttavani osti kolaroituna. Vaihdettuja osia siis puskuri ja lokarit eteen+konepelti. Moottorin puolelle vaihdettu syyläri ja laitettu uusi moniurahihna - ei siis mitään dramaattista.
Kun ostin auton niin tiedossa tuttavani tiedossa oli jonkin verran edellisen omistajan tekemiä muutoksia autoon.
Nyt tiedossa siis ainakin että auto on käytetty uudelleenohjelmoinnissa joskus, joskin ohjelmoinnin luonteesta ei tietoa - arvioitu teho ~180hv ±10hv, lisäksi on asennettu itsetehty suora putkisto.
Mutta sitten itse asiaan: edellesen omistajan tekemistä muutoksista on ristiriitaista tietoa, erään lähteen mukaan autoon on laitettu isompi turbo (ehkä 250d:n turbo) ja Blow-Off valve/dump valve, sekä downpipe (tiedän että hyödyttömiä dieselissä)..
Joidenkin mukaan autossa ei ole muuta kuin ohjelmointi.
Ajossa siis kuuluu tietenkin suoran putken takia turbon vihellys selvästi myös auton sisälle, vihellys kasvaa n. 2200rpm ja laskee sen jälkeen hieman. Mutta sitten lisäksi varsinkin hiljaisessa vauhdissa kuuluu aikamoinen noin 1-1,5s mittainen ulahdus vaihdetta vaihtaessa varsinkin jos ikkuna auki tai muuten nopeasti kaasua nostettaessa. Taustalla kuuluu hiljaisella tiellä myös auton sisälle ikkunat kiinni lyhyt ~0,5s "tshhh" lähes koko kierrosalueella kaasun noston yhteydessä.
Kysymys siis, onko kellään kokemuksia tai tietoa, että pystyykö vakioahtimeen tekemään muutoksia joka tuottaisi kyseiset äänet kaasua nostettaessa vai onko todennäköistä että autoon olisi asennettu uusi ahdin ja sitten Blow-Off valve lisäksi. Vai onko sitten kyseessä vain vuoto tai viallinen rikkoutumassa oleva turbo.
Jos jollain tietoa tai kokemuksia vastaavasta niin kaikki vastaukset ovat toivottuja ja kiitokset etukäteen vastanneille.
Comment