Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds vaihteiston irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    525tds vaihteiston irroitus

    Olen irroittamassa bmw 525tds e34 -93 manuaalivaihteistoa.
    Olen purkanut kaiken tarpeellisen, kardaanin, vaihdekepin vivut, antureiden liittimet, pultit laatikon ja lohkon välistä, vaihteiston kannakepultit, starttimoottorin pultit sekä työsylinterin. Vaihteisto ei vain mitenkään tahdo irrota lohkosta. Alareunasta laatikko on lohkosta noin 20mm irti ja yläreunasta 5mm irti. Vaihteisto ei kuitenkaan irtoa lohkosta mitenkään vaikka kiristysliinallakin koitin ulosvetää. Mikä jumittaa ja missä?

    Täytyisikö starttimoottori saada kokonaan irti? Olen avannut sen kiinnityspultit ja vetänyt sitä 5cm eteenpäin. Kokonaan se ei pois mahdu kun ottaa kiinni öljynsuodattimen jalkaan.
    Last edited by VNT; 02-09-2005, 18:20.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Äkkiseltään tulisi ainakin mieleen, että yritä saada 20mm rako alhaalla ja 5mm ylhäällä tasoittumaan. Toiseksi, tarkista vielä että vaihteiston ja moottorin välissä oleva pelti on varmasti irti joka paikasta. Se kun saattaa olla pultattu pelkästään moottoriin tai vaihteistoon jostain kohtaa ja tulisi jäädä moottorin kanssa samaan nippuun. Jos startin pultit vedetty pois ei sitä pitäisi mikään muu pidätellä. Ikävin vaihtoehto on se, että kytkinakselin kannatuslaakeri on jumahtanut kiinni kytkinakseliin ja kytkin pitäisi purkaa ensin tieltä pois (vaihteiston ollessa kiinni koneessa...)

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Ei se vaihteisto tahdo irrota mitenkään. Äsken yritin irroittaa sitä yli tunnin.
      Vaihteisto pyörii lohkon ympärillä (sen verran mitä kardaanitunnelissa on tilaa), mutta ei vain irtoa.
      Petteriu varmaan tarkoitat että kytkinakseli jumittaa kampiakselin päässä olevaan ohjainlaakeriin?
      Miten ihmeessä kytkimen voi purkaa pois jos vaihteisto on kiinni lohkossa?
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Originally posted by VNT
        Ei se vaihteisto tahdo irrota mitenkään. Äsken yritin irroittaa sitä yli tunnin.
        Vaihteisto pyörii lohkon ympärillä (sen verran mitä kardaanitunnelissa on tilaa), mutta ei vain irtoa.
        Petteriu varmaan tarkoitat että kytkinakseli jumittaa kampiakselin päässä olevaan ohjainlaakeriin?
        Miten ihmeessä kytkimen voi purkaa pois jos vaihteisto on kiinni lohkossa?
        Tekemällä vaihteiston kylkeen(kytkinkopan) reijän ja päästämällä tätä kautta kytkinasetelman ruuvit auki...nimim.omakohtaista kokemusta..
        ikävä on toki laatikkoa reijittää mutta omassa tapauksessa kyseessä oli rikkinäinen vaihteisto jota irrotin...
        ja sääli on sairautta...
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          #5
          Jani, jumittiko sinulla tuo kytkinakseli tuohon kampiakselin ohjainlaakeriin? Vai oliko sinulla jokin muu paikka jumissa? Kuulostaa kyllä hullulta tehdä ehjään vaihteistoon reikä kytkinkoppaan. Täytyy seuraavaksi koittaa hakata pari puu/muovi kiilaa vaihteiston ja lohkon väliin. Vinkkejä irroitukseen otetaan yhä vastaan.
          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            #6
            Originally posted by VNT
            Miten ihmeessä kytkimen voi purkaa pois jos vaihteisto on kiinni lohkossa?
            Juuri tämä tekee tästä vaihtoehdosta ikävimmän...valitettavasti.

            Petteri
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Originally posted by VNT
              Jani, jumittiko sinulla tuo kytkinakseli tuohon kampiakselin ohjainlaakeriin? Vai oliko sinulla jokin muu paikka jumissa? Kuulostaa kyllä hullulta tehdä ehjään vaihteistoon reikä kytkinkoppaan. Täytyy seuraavaksi koittaa hakata pari puu/muovi kiilaa vaihteiston ja lohkon väliin. Vinkkejä irroitukseen otetaan yhä vastaan.
              Joo eli tuo niin sanottu silmälaakeri oli jumittunut akselinpäähän,laakeri itsessään oli ehjä ja hyvä mutta sovitus akseliin tiukka ja aikaa myöten jumiutunut...
              Jos siistin reijän tekee siihen koppaan oikeaan kohtaan niin ei siitä kyllä mitään haittaakaan ole..toki tuo oikean kohdan määrittäminen on vähän hankalaa..
              Yritin myös vaihteistoa pois kaikenlaisilla kiiloilla,vetoliinalla jopa rautakangella(auto nosturilla) mutta ei lähtenyt,ennemmin olisi vaurioitunut jotain muutakin...
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                #8
                Oletko saanut sen välin tasattua??? sillä tietenki se on jäykkä tulemaan ulos, jos se ei ole suorassa. Kokeile tunkilla nostaa konetta takapäästä, että se väli tasantuisi, niin lähtis varmaan helpommin irti.
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #9
                  taitaa olla ilmeisesti vauhtipyörän ja kytkimen vaihto sulla. minkälaisen paketin hankit ja mitä maksoi? itellä on kans manuaaliloota tossa tallissa, ja pitäisi siihen jämäkämmät osat hankkia. käyköhän M3 tai M5 kaksoismassavauhtipyörä tuohon suoraan ja mikä kytkin, joku jousitettu sintteri varmaan?
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by LASSI-S
                    taitaa olla ilmeisesti vauhtipyörän ja kytkimen vaihto sulla. minkälaisen paketin hankit ja mitä maksoi? itellä on kans manuaaliloota tossa tallissa, ja pitäisi siihen jämäkämmät osat hankkia. käyköhän M3 tai M5 kaksoismassavauhtipyörä tuohon suoraan ja mikä kytkin, joku jousitettu sintteri varmaan?
                    Jep, sen takia tuota vaihteistoa irroitan.
                    Vauhtipyörä on bmw m3 e36 3.2l -98:sen kaksoismassavauhtipyörä.
                    Kytkimeksi tulee saffan 4-lapainen sintterikytkin. Lisäksi laitan 30% jäykemmän paineasetelman. Vauhtipyörään joutuu koneistamolla käydä koneistamassa 6 tappia kierroslukuanturia varten.

                    Hinnat:
                    -Vauhtipyörä, vakio kytkin, vakio paineastelma 200eur
                    -Sintterikytkin 160eur
                    -Jäykkä paineastelma 125eur
                    =yhteensä 485eur
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • VNT
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1410
                      • Tuusula

                      #11
                      Vihdoin se vaihteisto irtosi.
                      Kohta menen sovittamaan tuota vähän isompaa vauhtipyörää .
                      Toivottavasti ei tule lisää ongelmia.
                      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                      Comment

                      • Vee-eit
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 709
                        • Turku

                        #12
                        Kerro nyt mikä siellä pisti vastaan !
                        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                        Comment

                        • VNT
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1410
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Vee-eit
                          Kerro nyt mikä siellä pisti vastaan !
                          En osaa sanoa. Aikani sitä rynkytin suuntaan jos toiseenkin ja sitten naps se vain lähti irti. Irrotin myös paineasetelman, kytkimen sekä vauhtipyörän. Huomasin että autoon oli juuri äskettäin laitettu uusi kytkin + paineastelma. Oikein kiilsi vielä eikä ollut vielä edes kytkinpölyn peitossa. Joku voi ostaa edullisesti pois kytkimen+paineasetelman+painelaakerin+vauhtipyörän .

                          Nyt täytyy vain mennä johonkin koneistamolle joka koneistaisi 6 tappia tuohon m3 vauhtipyörään. Suositelkaa koneistamoa pk-seudulla joka tekisi homman asiallisesti ja edullisesti ilman turhia hankaluuksia.

                          Mitä mieltä olette tuosta 30% vakiota jäykemmästä paineasetelmasta?
                          Onko siitä jotain haittaa, muuttuuko kytkinpoljin jäykemmäksi?
                          Onko fiksua maksaa siitä 125euroa (uusi)? Vakiokin on hyvässä kunnossa.
                          Ajattelin vain että saako siitä yhtään mitään etua kun "pullonkaulana" on kuitenkin tuo kaksoismassavauhtipyörä. Luulen että paineastelma ei ole se joka ensimmäisenä luistaa, tai mistä minä tiedän, kertokaa te.

                          Entä kannattaako kannatinlaakeri uusia samalla?
                          Uusi ei maksa kuin noin 20eur. Onko se miten kuluva osa?
                          Vaihto onnistuu varmaan liukuvasaran avulla?
                          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                          Comment

                          • VNT
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1410
                            • Tuusula

                            #14
                            Soitin jo yhteen moottorikoneistamoon ja kysyin onnistuuko kuuden tapin koneistaminen bmw m3 vauhtipyörään. Tuli samantien vastaus joka oli ei.
                            Siellä sanottiin että soita konepajaan. Osaatteko suositella pk-seudulla jotain konepajaa joka tekisi homman asiallisesti ja edullisesti? Tuollaisesta hommasta tuskin tarvitsee montaa kymppiä köyhtyä.
                            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                            Comment

                            • VNT
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1410
                              • Tuusula

                              #15
                              Eipä teistä hirveästi apua ollut, joten otin riskin ja selasin puhelinluettelosta sopivan(?) firman. Löysin gt-motorsin helsingistä ja ajoin sinne vauhtipyörien kanssa. Ei meinannut millään ottaa vauhtipyöriä vastaan kun ei kuulemma ole tarvittavia laitteita. Sanoin että onnistuu kyllä ihan pylväsporakoneellakin.
                              Otti sitten vauhtipyörät vastaan, tuntiveloitus 66euroa. Katsotaan nyt kuinka iso lasku sieltä pamahtaa. Tiistaina arvioi olevan valmista.
                              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎