Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 / ms43 laajakaistan asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihuhtaka
    Bimmer Rookie
    • Jul 2019
    • 66
    • Helsinki

    M54 / ms43 laajakaistan asennus

    Olen tässä pikkupakkasilla tuunaillut ja tuumaillut M54B22 / MS43-yhdistelmää lähtemään käyntiin E85 polttoaineella. Kone lähtee nätisti nyt käyntiin, mutta olen hieman eksynyt sen suhteen, että millä seoksella käydään ensimmäiset minuutit ennenkuin päästään suljettuun looppiin. Kylmänä kone ei ihan reagoi kaasuun kuten on joskus reagoinut: tuntuu että kaasun hieman nopeampi painaminen ei tee lähes mitää. Kierroksia pitää nostaa hitaasti. Hetken lämmettyä (200-500m kevyt rullailu) niin ajo on jo ihan ok. Päädyin tilaamaan laajakaistakitin harrasteluun. Valitsin LD Performancen kitin.

    Olen nyt tuumaillut asentavani tuon kitin mukana tulevan LSU 4.9 anturin bank2 vakiolambdan tilalle. Tämä valinta on lähinnä sen vuoksi, että en jaksaisi repiä pakosarjaa irti minulla eikä minulla ole hitausvehkeitä uuden mutterin asentamista varten. Tämä laajakaistalla ajo ei varmaan ole ihan loppullinen vaihe elämässä.

    Lukuisten loggauksien perusteella sekä Bank1 että Bank2 integraattorit kulkevat niin lähellä toisiaan, että kuvittelisin koneen olevan kohtuullisessa kunnossa siltä osin ja oletan että kone voisi kyllä säätää soppaa yhdenkin lambda-integraattorin perusteella.

    MS43:n saa määriteltyä 1+1 lambdan konfiguraatioon asettamalla muuttujan c_conf_cat arvoksi 2. Toisaalta normaalissa 2+2 lambdan käytössä arvo on 4.

    Minulla olisi muutama kysymys:

    1) onko odotettavissa jotain ongelmia, mikäli korvaan bank2 pre-cat lambdan laajakaistalla ja muutan MS43 softan toimimaan 1+1 lambdan konfiguraatiossa?

    2) Jotta laajakaistan kontrolleri lähtisi päälle ja näin ollen lämmittämään laajakaistaa heti avaimesta virrat kytkettyä, niin mistä kontrollerille kannattaisi ottaa sähköt? Ryöstänkö syötön jostain vai pitäisikö ottaa oma syöttö ihan oman sulakkeen takaa? Onkohan siellä jotkut paikat jännitteissä virtalukon asennosta 2 alkaen? Vai pitäisiköhän olla jo asennosta 1 alkaen?

    Tuleeko mieleen muita kommentteja tai vinkkejä laajakaistan asentamiseen?
  • juxo
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 301
    • Jyväskylä

    #2
    Siemens MS43:sta käsittääkseni löytyy mahdollisuus "yhdistää" bank1 ja bank2 yhdeksi. Tai näin olen kuullut asiasta kun itsellä M54 Turbossa Siemens MS45 ja siitä ei löydy viisaampien mukaan samankaltaista helppoa tapaa yhdistää niitä kuin taas vanhemmista MS43 tai MS42 malleista löytyy.

    Itsellä Bank1 ja Bank2 lambdojen paikat on tosiaan downpipessä ja se aiheuttaa tyhjäkäynnille erikoista seosten huitelua ja lambdakorjausta sillä tavoin, että toisen bankin arvot lähtee huitelemaan vaikka toisen pysyy stabiilina lähellä nollaa ja tämä aiheuttaa tyhjäkäynnille pientä käyntihäröä ja epätasaisuutta. Heti kun kaasupolkimeen koskee ja auto sen tunnistaa pienellä kierrosten nousulla tasoittuu molemmat lambda säädöt samalle arvolle. Mutta tämä siis MS45 kanssa jossa ei ole selkeää ominaisuutta jätetty jolla yhdistää pankit.

    Toiseen kysymykseesi osaan sen verran heittää neuvoa miten itse toteutin laajakaistan asennuksen omaan autooni. Otin virran tupakansytyttimeltä ja laitoin erillisen sulakkeen laajakaistaa varten väliin. Kaikissa autoissa ei tupakansytyttimeltäkään voi ottaa virtoja kun ne on jatkuvalla virralla, mutta E60 preface korisessa ainakaan ei syötä virtaa tupakansytkälle jos ei ole virrat päällä.
    G05 X5 45e Msport
    E70 X5 35d
    E36 Compact VR6T
    E60 M5 VR6T
    E92 VR6T Build

    Comment

    • ihuhtaka
      Bimmer Rookie
      • Jul 2019
      • 66
      • Helsinki

      #3
      Joo näyttäisit kone nyt toimivan ihan hyvin muutaman testipäivän jälkeen kun mennään vaan Bank 1 lambdoilla. MS43 softasta muutin siis c_conf_cat arvoon 2 [lähde ms4x.net].

      Näyttää siltä että konffaus poistaa bank 2 lambdojen lämmityksen.

      Taidan tosiaan ryöstää sähköt nyt alkuun tupakansytkästä. Mulla on se aina sähköissä, mutta pitää laittaa erillinen kytkin väliin. Pitäisi tutustua hieman auton sähköihin että osaisi katsoa löytyykö jonkun tyhjän sulakepaikan takaa ohjattu jännite ilman että pitää yleismittarilla tökkiä sitä läpi.

      Ja jäi tosiaan mainitsematta, että autona E46 320i AT -03 touring.

      Onkohan kellään mielessä mitä inputtia voisi MS43:ssa hyödyntää joko 0-1v tai 0-5v AFR-signaalin loggaamiseen? Eipä nyt yhtäkkiä tule mieleen mitään turhaa signaalia. Pitää ehkä testata, että ottaako MS43 tuon bank2 lambda-arvon sisään tässä configuraatiossa, jos sitä voisi hyödyntää laajakaistan loggaamisessa. Tässä MS43 pinout.

      Comment

      • maKe|
        Bimmer Rookie
        • Nov 2007
        • 39
        • Keskellä kaikkea

        #4
        Helppoa kuin heinän teko. Lykkäsin AEM 4100 sarjalaisen laajakaistan 0-5V ulostulon downstream bank 1 Analog inputtiin, ja konffasin Tunerpro RT softaan uuden logattavan parametrin. Packet offsettiin vaan osoite heksadesimaaleina mitä fyysistä kanavaa halutaan logata, ja conversion välilehdessä tehdään lineaarinen muunnos 0-5V jännite lukema AFR tai Lambda arvoiksi asettamalla oikea yhtälön kaava. Lukee aikalailla 0.1 AFR yksikön tarkkuudella saman mitä mittarissa näkyy.
        -2011 Husaberg FS 570
        -97 MB W210 290td
        --------------------------
        ex E30 316 M10 1.8
        ex GSX-R 600 K6



        No real power
        , just carburated shit

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1749
          • vihti

          #5
          Omassa ollu kans aina tota että kylmästartin jälkeen n.2km ajon jälkeen alkaa vastaamaan kaasuun kuten kuuluukin, ennen sitä toimii juuri kuvailemallasi tavalla, helppo konsti ratkaista tämä ongelma on madaltaa polttoaineen etanolipitoisuutta tankkaamalla bensaa joukkoon, 50% etsnolipitoisuudella toimii hyvin jo, jatkuva kylmäkäynnistely etanolipilttoaineella tekee aika pahaa jälkeä moottorin sisuskaluille
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1840
            • Karjaa

            #6
            Miksipä kylmäkäynnistellä siis, kunnollinen letkulämppäri M54:sen kaveriksi ei paljoa kustanna ja sen kanssa parin tunnin lämmityksellä starttaa kovillakin pakkasilla E85:sellakin kuin sen kuuluisan palmun alta.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11122
              • Oulu

              #7
              Mää oon oman säätäny niin että riittää kyllä perus defan säteilylämppärikin siihen että lähtee pakkasella kuin palmun alta. Mut se toki on speeduinolla. En oo vakio ms43/43 ecua saanu noin hyvin pelaamaan.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1749
                • vihti

                #8
                vaikka oliskin unohtunu laittaa lämmitin niin käyntiin kyllä lähtee -20 lämpötilastakin ja pyörii hyvin nätisti, ainut ongelma se kaasunvaste alkumetreillä tai itsekään en ole Siemensiä saanut hierottua niin hyvin kohdilleen ettei tuota tapahtuisi. Mutta etanolia joutuu ruiskuttamaan paljon enemmän kylmäkäynnistyksen/kylmäkäynnin aikana ja etanolista syntyy palamisjätteenä huomattavasti enemmän vettä kuin bensasta niin sen takia tekee pahaa moottorille ja onhan ainakin M52 koneissa ollu talvella huohotinongelmia vaikka ei etanolia tankkaisikaan, etanolikäytössä kylmillä keleillä esilämmitys on pakollinen

                tuossa lisää aiheesta jos kiinnostaa

                E39 523i Turbo

                Comment

                • maKe|
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 39
                  • Keskellä kaikkea

                  #9
                  Oon aika käsi tai sitten tähän ei saa suoraan upattua videota. -17c lähti vajaan 10h seisonnan jälkeen käyntiin kuin palmun alta viinalla ekalla startin höräyksellä. Toki aika tuurilla osui cranking asetukset sille lämpötilalle kohdilleen. Vielä pientä viilaamista on muille nollan alapuolen lämpötiloille jos ihan OEM tyylisen haluaa.

                  Pyöräytin eilen vielä navoilla kalibroinnit kohdilleen nykyisille modeille. Ihan ok parannukset alle 1000€ modeille.

                  M54B25:

                  -Kiina eBay halvin pakosarjat "hieman" siistittynä ja modittuna
                  -Itse turattu 3" merge single putkisto
                  -M54B30 imunokka
                  -M54B30 suuttimet
                  -Walbro 450lph pumppu + E36 filtteri + joku kiina bpainesäädin
                  -E85

                  Mittaustulokset Rototesti ilmoittaa pyörätehona/vääntönä. 13% hävikillä laskettuna moottorilta lukemat:

                  Vakiona 98bensalla: 190.5Hp / 247Nm
                  Modeilla E85: 225Hp / 278Nm

                  Vakio MS43 purkilla ajettuna. Sininen käppyrä oli tien päällä perskannikalla raakatune ja lila dynossa ajettuna vanokset, disa, sytkä ja seos lopullisesti.

                  Kohtuu raikas yläpää vs vakio. 6500rpm kohdalla lähes 40Nm ero ja venyy teho kivasti 7100rpm asti.
                  Attached Files
                  -2011 Husaberg FS 570
                  -97 MB W210 290td
                  --------------------------
                  ex E30 316 M10 1.8
                  ex GSX-R 600 K6



                  No real power
                  , just carburated shit

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎