Ajattelin tänne laittaa selvennyksen asiaan, josta itse en ainakaa löytänyt tietoa mistään netisn syövereistä kun tietoa olisi tarvinnut.
Oireet
Kova vingahdus lisälaitehihnasta/konehuoneesta autoa käynnistettäessä ja sammutettaessa.
Eli ääni ilmenee VAIN sillä hetkellä kun kone pyörähtää käyntiin ja sillä hetkellä kun kone pysähtyy paikoilleen.
Korjaustoimenpiteet
Vaihtelin autosta kaikki lisälaitepuoleen liittyvät osat.
Siis ihan kaikki rullat, kiristimet, dampperin, hihnat, vesipumppu jne.
=ei vaikutusta ongelmaan, vinkuminen jatkui
Tuohon olin aikaisemmin vaihtanut myös laturin.
Vaihdetussa tarvikelaturissa oli silmämääräisesti noin 0,5mm pienempi rulla, joka on syypää mielestäni koko tähän ongelmaan.
Ongelmaksi tässä siis koitui se, että pienemmästä rullasta johtuen autossa kiinni ollut 2083mm pitkä lisälaitehihna ei ollut enää tarpeeksi pitkä pitämään josikuormitteista hihnankiristintä oikeassa asennossa.
Tästä johtuen kiristin pääsi joka kerta liikkumaan todella paljon aiheuttaen hihna "luistamisen" = kova vinkaisu.
Tällä hetkellä autossa on kiinni 2063mm hihna ja poistuneen äänen lisäksi käynnistys ja sammutus on huomattavasti tasaisemmat aiempaan verrattuna.
-
Ajelin tuolla vääränkokoisella hihnalla reilut 20 000km
Tuona aikana liian pitkä hihna ja/tai liian löysä kiristin rikkoivat uudestaan dampperin, vesipumpun ja laturin.
Laitoin otsikkoon kaksi eri dieselmoottoria. Tarvittaessa moderaatorit voivat tuota muokata, jos huomataan bensapadoissa olevan samaa ongelmaa.
-Alex
Oireet
Kova vingahdus lisälaitehihnasta/konehuoneesta autoa käynnistettäessä ja sammutettaessa.
Eli ääni ilmenee VAIN sillä hetkellä kun kone pyörähtää käyntiin ja sillä hetkellä kun kone pysähtyy paikoilleen.
Korjaustoimenpiteet
Vaihtelin autosta kaikki lisälaitepuoleen liittyvät osat.
Siis ihan kaikki rullat, kiristimet, dampperin, hihnat, vesipumppu jne.
=ei vaikutusta ongelmaan, vinkuminen jatkui
Tuohon olin aikaisemmin vaihtanut myös laturin.
Vaihdetussa tarvikelaturissa oli silmämääräisesti noin 0,5mm pienempi rulla, joka on syypää mielestäni koko tähän ongelmaan.
Ongelmaksi tässä siis koitui se, että pienemmästä rullasta johtuen autossa kiinni ollut 2083mm pitkä lisälaitehihna ei ollut enää tarpeeksi pitkä pitämään josikuormitteista hihnankiristintä oikeassa asennossa.
Tästä johtuen kiristin pääsi joka kerta liikkumaan todella paljon aiheuttaen hihna "luistamisen" = kova vinkaisu.
Tällä hetkellä autossa on kiinni 2063mm hihna ja poistuneen äänen lisäksi käynnistys ja sammutus on huomattavasti tasaisemmat aiempaan verrattuna.
-
Ajelin tuolla vääränkokoisella hihnalla reilut 20 000km
Tuona aikana liian pitkä hihna ja/tai liian löysä kiristin rikkoivat uudestaan dampperin, vesipumpun ja laturin.
Laitoin otsikkoon kaksi eri dieselmoottoria. Tarvittaessa moderaatorit voivat tuota muokata, jos huomataan bensapadoissa olevan samaa ongelmaa.
-Alex