Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbon uusimisen pohdintaa, E46 330xd m57n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • balanced
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 13
    • Helsinki

    Turbon uusimisen pohdintaa, E46 330xd m57n

    Nonniin, vesipumppua vaihdattaessa tuli diagnoosi korjaamolta: turbossa välystä niin paljon että siivet ottaa kiinni. Turbo on kuitenkin vaihdettu edellisen omistajan toimesta alta 60tkm sitten, että pikaisesti on mennyt. Tosin asennetun hyrrän laadusta tai asennustavasta ei ole oikein tietoa. Autolla on kilometreja jo 340t.

    Tietoa ei ole onko autoon tuota huohotuksen öljynerotinta vaihdettu milloin(kaan) ja näytti edellisen kuskin öljynvaihtovälit olleen kovin pitkiä. Lukemani perusteella on kai mahdollista että tuo voisi vaikuttaa nopeaan turbon poikimiseen.

    Kyselin tarjouksia turbon vaihdolle osineen pk-seudulla muutamasta paikasta. Öljynerotin ja kampikammion tuuletusventtiili samalla uusien tarjoukset tähän asti kahdesta kolmeen tonnia. Toimintarahasto ei oikeen tämän kokoinen ole niin aiheuttaa hieman tuumausta.

    Ensinnäkin, onko tuossa rempassa em. huohotuksen osien vaihdon ohella muuta huomioitavaa, ajatellen sitä että nykyinen turbo on vikaantunut noin nopeasti?

    Toisekseen, remonttiapua löytyisi varmasti kaverista ja talli myös, mutta onko nelivedossa tuollainen operaatio miten kamala homma itse tehtäväksi? Mahtuuko? Korjaamotasoista osaamista ei ole yhteen laskettunakaan, mutta on kaikenlaista kuitenkin vaihdeltu jo. Jos menee toivottomuuden rajamaille niin mieluummin vien pajalle.

    Kolmanneksi, Turbotukku tarjoaa kunnostettua hyrrää viiteen sataan ja asennussarjaa aika edullisesti. Onko mieltä harkita tätä ja jos niin olisiko hyviä suosituksia kohtuuhintaisista, mutta osaavista asennusliikkeistä? Privallakin voi laittaa linkkiä jos ei kehtaa tähän mainostaa, kaikkia neuvoja arvostetaan. Ylipäätään suositukset korjaamoista pk-seudulla tällaiselle operaatiolle otetaan mieluusti vastaan.

    Kiitoksia jo etukäteen vastaajille.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    #2
    Ko. Homma on erittäin suoraviivainen työ. Jos työkalut pysyy käsissä, tee itse.
    En tarkalleen muista mutta olettaisin että onnistuu kokonaan yläkautta.
    Sen mitä olen näihin turboja vaihdellut, (eri kori, sama kone) niin pari kolme tuntia niin on ollut jo hyvällä mallilla.

    Purat vaan kaikki irtohömppeet (ilmanputsaritkotelon, ja koneen päällymyovit, ahtoputket jne) Niin näet että ei ole mikään amerikantemppu.

    60tkm aikana hajonnut turbo on kyllä menny äkkiä.

    Mitä tulee hankittavaan turboon, kyllä lähtisin siitä että laitat sinne orkkisahtimen tai sellaisesta osaavissa käsissä tehdyn kunnostetun. Kokonaan kiinalaisten kanssa on aika ajoin vähän kaikenlaista harmia.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • balanced
      Newbiemmer
      • Aug 2019
      • 13
      • Helsinki

      #3
      Kiitos kommentista ja kannustuksesta, selvitellään kaverin kanssa talliaikatauluja tuossa ja koitetaan ettiskellä ohjeistuksia operaatioon helpottamaan hommaa. Kyllähän tuossa varmaan tonni säästyisi kun ite tekis.

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1265
        • Kajjjaani

        #4
        Originally posted by balanced View Post
        Kiitos kommentista ja kannustuksesta, selvitellään kaverin kanssa talliaikatauluja tuossa ja koitetaan ettiskellä ohjeistuksia operaatioon helpottamaan hommaa. Kyllähän tuossa varmaan tonni säästyisi kun ite tekis.
        Tuolta löytyy ohjeet:

        https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • balanced
          Newbiemmer
          • Aug 2019
          • 13
          • Helsinki

          #5
          Kiitoksia, löytyikin Tis ohje operaatioon, aika paljon sanoo että täytyisi ensin purkaa:

          Necessary preliminary tasks:
          Remove acoustic cover.
          Remove fan cowl.
          Remove air filter.
          Remove EGR heat exchanger.
          Remove exhaust system.
          Remove right pressure pipe.



          Onkohan näissä ohjeissa liioiteltu tuota purkamisen määrää vai pitävätkö yleensä paikkansa?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5258
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by balanced View Post
            Kiitoksia, löytyikin Tis ohje operaatioon, aika paljon sanoo että täytyisi ensin purkaa:

            Necessary preliminary tasks:
            Remove acoustic cover.
            Remove fan cowl.
            Remove air filter.
            Remove EGR heat exchanger.
            Remove exhaust system.
            Remove right pressure pipe.



            Onkohan näissä ohjeissa liioiteltu tuota purkamisen määrää vai pitävätkö yleensä paikkansa?
            Joskus voi päästä vähemmälläkin mutta nuo on kaikki kohtuu nopeita ottaa pois
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              #7
              Ja aika hyvä nyrkkisäöntö on, että jos joku osa tuntuu olevan tiellä, on se nopeampi purkaa suosiolla pois edestä,
              kun yrittää välistä vääntää.
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • hencca89
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 619
                • ikaalinen

                #8
                Originally posted by Skunkki^ View Post
                Ja aika hyvä nyrkkisäöntö on, että jos joku osa tuntuu olevan tiellä, on se nopeampi purkaa suosiolla pois edestä,
                kun yrittää välistä vääntää.
                Vahva tämä!

                Niin monesti jupunnu ahtaasta välistä eikä oo viittiny tehä enää tilaa kun jo niin pitkällä asiat hankalasti tehtynä. Sit kuitenki teet lisää tilaa ja huomaat että homma olis jo valmis jos vaa heti suosista olisi purkanut tarpeeksi

                Toi purettavien osien lista on kyllä lyhyt ja kaikki nopeita juttuja. Purkamaan vaan
                BMW E91 320
                MB W108 280SE
                SUZUKI GSX-R
                BMW K100 "cafe"

                Comment

                • balanced
                  Newbiemmer
                  • Aug 2019
                  • 13
                  • Helsinki

                  #9
                  Nonniin, hävettää tunnustaa kaiken tsemppaamisen jälkeen, mutta rohkeutta kerätessä kerkesi eräs kehuja netissä saanut korjaamo tekemään tarjouksen, josta en kieltäytynyt. Eli (uusio)turbo ja asennus saman pajan kautta. Turbon takuu 2v että jos jotain ongelmaa olisi niin korjaajaliike on kuitenkin se joka asiaa selvittäisi ja on sopivuudesta vastuussa jne. Sen verran vähän meni ite tekemisen kustannuksen yli tarjous että aika on varattu, katotaan sitten miten homma sujuu. Selvitellään vielä että onnistuisiko turbon öljylinjojen uusinta samalla ja mihin hintaan. Sekin tuli esiin toisaalla että jos niihin on karstaa tai tukosta kertynyt niin on voinut sekin vaikuttaa vanhan ahtimen antautumiseen.

                  Kiitos kaikille silti. Raportoin vaikka tuloksen tänne niin voidaan sitten todeta kannattiko. Ja pyysin sen vanhan hyrrän nähtäväksi niin voi sitäkin yrittää ihmetellä että mikä lienee sen rikkonut.

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1265
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Ahtimen vaihdon yhteydessä ne öljylinjat kannattaa tosiaan vaihtaa varsinkin tällaisessa tapauksessa uusiin.
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • balanced
                      Newbiemmer
                      • Aug 2019
                      • 13
                      • Helsinki

                      #11
                      Turbo on vaihdatettu nyt, samalla vaihtui öljylinjat, kampikammion tuuletusventtiili, öljynerotin ja tiivisteet tietysti. Ai niin ja öljyt. Vanha imuilmapuolelle tuleva tiiviste oli ollut aivan hajalla ja pakopuolellakin oli pientä valskausta ollut. Auto muuttuikin paljon hiljaisemmaksi; enää ei kierrosten mukana seuraa sellainen ujeltava vonkuna, jonka lähdettä ehdin välillä ihmetellä. Että on sieltä varmaan ilmaa jonkin verran karannut pihallekin.

                      Vaivattomasti tuntuu etenevän, täytyy tässä nyt sitten ajella ja julistaa lopullinen tuomio myöhemmin. Mutta oli korjausarvioissa kyllä iso haarukka kun tarjouksia kysyin. Kallein oli kolme tonnia, jossa olisi laskettu pari tonnia alkuperäisturbosta. Tämän rempan kokonaiskustannukseksi tuli 1160€ ja toiminta oli asiallista ja ystävällistä. Aika kertoo miten tarvikeosat kestää, mutta ainakin korjaamolla oli hyvä meininki. Jos joku samassa tilanteessa miettii mistä pajasta mahtoi olla pk-seudulla kyse niin voi laittaa yv:tä, en nyt laittele tänne yleisemmin kun vasta sain auton alle.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎