Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20b20 ja M21D24 Kankien sopivuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vvaltsu
    BTCF Member
    • Jul 2019
    • 22
    • Jalasjärvi

    M20b20 ja M21D24 Kankien sopivuus.

    En löytänyt aiheesta mitään niin aattelin nyt pistää pystyyn sit uuden postauksen.

    Eli tossa tota m20b20 turbottamista mietiskellyt ja kun mulla on ylimääräisenä m21d24 kanget, niin onko kellään tietoa onko ne kuinka paljon vahvemmat kuin nuo m20b20 kanget? Että oisko siitä sitten hyötyä tosiaan jos heittäis ne sinne b20 kankien tilalle kun ovat kuitenkin samoilla mitoilla.
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    #2
    Dieselin kangissa on yläsilmä isommalla halkaisijalla.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • vvaltsu
      BTCF Member
      • Jul 2019
      • 22
      • Jalasjärvi

      #3
      Okei kiitos! Sinne meni siis se idea.

      Comment

      • vvaltsu
        BTCF Member
        • Jul 2019
        • 22
        • Jalasjärvi

        #4
        Originally posted by Freak View Post
        Dieselin kangissa on yläsilmä isommalla halkaisijalla.
        Tossa vielä tuli mitiskeltyä sellasta, että onkos sit mahollinen jos laittais männät sekä kanget siitä m21d24 ->siihen m20b20 kun molemmissa kuitenkin männän halkaisija on 80mm. Ja vaikuttaako sit kuinka kun tossa bensan männässä puristuskorkeus on 43,4 mm ja dieselin männässä 46,4mm. Vai laskeeko puristus jos näin tekisi?
        Last edited by vvaltsu; 01-10-2020, 16:57.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by vvaltsu View Post
          Tossa vielä tuli mitiskeltyä sellasta, että onkos sit mahollinen jos laittais männät sekä kanget siitä m21d24 ->siihen m20b20 kun molemmissa kuitenkin männän halkaisija on 80mm. Ja vaikuttaako sit kuinka kun tossa bensan männässä puristuskorkeus on 43,4 mm ja dieselin männässä 46,4mm. Vai laskeeko puristus jos näin tekisi?
          Puristushan nousee rajusti.

          Jos välttämättä haluat käyttää dieselin kankia, käytä ne koneistamolla, laittavat siihen yläsilmään holkit että sopii bensan männän kaveriksi
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • vvaltsu
            BTCF Member
            • Jul 2019
            • 22
            • Jalasjärvi

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Puristushan nousee rajusti.

            Jos välttämättä haluat käyttää dieselin kankia, käytä ne koneistamolla, laittavat siihen yläsilmään holkit että sopii bensan männän kaveriksi
            Okei, kiitos. Mäkun en oo oppinu puristussuhteita vielä tollaivaan laskemaan Mutta mihinköhän asti nousis? Kun vakiona on 8,8:1 niin nousisiko mahdollisesti lähemmäs kymppiä vai? Et oisko sit varmaan parempi käyttää koneistamolla laitattamas ne holkit niin että sopii bensamännäntapeil?

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2561
              • .

              #7
              Kerroppas hieman tarkemmin suunnitelmistas, kun tuota turbottamista oot kerran miettinyt. Meinaatko ajaa bensalla vai etanolilla? Millä moottorin ohjaimella?

              Vakiomännät ja kiertokanget kestää kestää kuitenkin jonkun verran väärinkäyttöä, varsinkin etanolilla ajettaessa. 80/90-luvuilla oli Mosselman-turboja eikä silloin ollut etanolia ja moottorinohjauskin oli lähinnä suuremmat suuttimet kertovalla paineensäätimellä. Nekin toimi aikansa.

              Jos kovasti kuitenkin haluat harrastaa, niin sorvaa/sorvauta dieselin männistä noin kolme milliä päältä pois. Niissä on palotila männässä joka on suurin piirtein sen 3 mm syvä. Mitä vähemmän tarttee sorvata niin sen parempi, ihan vain puristuksia ajatellen. Sitten ISOLLA turbolla reilusti painetta kattilaan, säädöt kohdalleen ja kylille kumia polttamaan.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16489
                • Asikkala

                #8
                Kannattaisi jättää turbosta haaveilu jos ei tiedä miten puristuksille käy korkeammalla männällä.

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1767
                  • vihti

                  #9
                  parhaiten oppii ku alkaa tekemään vaan jos siihen on mahdollisuus, tosiaan niinkuin aiemmin mainittu niin tuo vakio moottorikin kestää jotain, kannentiiviste kannattaa siihen uusia jos on joku vanha korppu siel välissä ku muuten ei kestä montaa vetoa. Turboa vaan kylkeen ja hommaat säädettävän purkin sekä osat polttoainepuoleen niin siitä se lähtee. Nykyään saa takohippeitäkin jo niin huokeella etten välttämättä mitää dieselin kankia tai muutakaan epämääräistä alkais askartelee. M50 veivejä ja mäntiä näihin aikoinaan laitettiin koska vakiona niin onneton puristussuhde ja siks alavääntöä vähemmän ku naapurin micrassa.
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • vvaltsu
                    BTCF Member
                    • Jul 2019
                    • 22
                    • Jalasjärvi

                    #10
                    Originally posted by Freak View Post
                    Kerroppas hieman tarkemmin suunnitelmistas, kun tuota turbottamista oot kerran miettinyt. Meinaatko ajaa bensalla vai etanolilla? Millä moottorin ohjaimella?

                    Vakiomännät ja kiertokanget kestää kestää kuitenkin jonkun verran väärinkäyttöä, varsinkin etanolilla ajettaessa. 80/90-luvuilla oli Mosselman-turboja eikä silloin ollut etanolia ja moottorinohjauskin oli lähinnä suuremmat suuttimet kertovalla paineensäätimellä. Nekin toimi aikansa.

                    Jos kovasti kuitenkin haluat harrastaa, niin sorvaa/sorvauta dieselin männistä noin kolme milliä päältä pois. Niissä on palotila männässä joka on suurin piirtein sen 3 mm syvä. Mitä vähemmän tarttee sorvata niin sen parempi, ihan vain puristuksia ajatellen. Sitten ISOLLA turbolla reilusti painetta kattilaan, säädöt kohdalleen ja kylille kumia polttamaan.

                    Bensalla, kun lähimaisemilla ei oo viinaa asemilla.

                    Ja vähän ajatellut tota megaa moottorinohjaukseksi

                    Comment

                    • vvaltsu
                      BTCF Member
                      • Jul 2019
                      • 22
                      • Jalasjärvi

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Kannattaisi jättää turbosta haaveilu jos ei tiedä miten puristuksille käy korkeammalla männällä.
                      Aa joo tätähän mä kysyinki! Mahtavaa kun kerroit!

                      Eivaa, eikai sitä kaikkee voi tietää vielä 18vuoden iässä? Taino en minä ainakaan, sinä varmaan? Eikö foorumit muutenkin ole kysymistä varten ja tiedon hankkimista varten?

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by vvaltsu View Post
                        Aa joo tätähän mä kysyinki! Mahtavaa kun kerroit!

                        Eivaa, eikai sitä kaikkee voi tietää vielä 18vuoden iässä? Taino en minä ainakaan, sinä varmaan? Eikö foorumit muutenkin ole kysymistä varten ja tiedon hankkimista varten?
                        Niin no. Näissä kannattaa lähteä tyvestä puuhun. Kerrot vähän enemmän mikä värkki sulla on käsissäs ja mihin oot menossa sen kanssa vaikkapa. Tervetuloa vaan harrastamaan
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          #13
                          Jees. Hienoa kuitenkin että yrität ja haluat harrastaa. Siitä se lähtee. Lisäksi kantapää on hyvä opettaja. Kun muutaman kerran tekee ensin väärin, niin lopulta osaa ja ymmärtää asioista jo aika paljon.

                          Eli bensalla mennään. Vakiot 8,8:1 puristukset on siis oikein mainiot turbotusta ajatellen. Onko sulla mielessä mitään tehotavoitetta ja auton käyttötarkoitusta? E30 vai e34? Meinaatko avata ja kunnostaa konetta?

                          Moottorinohjaus ja sen säädöt on kaiken tärkeintä. Siihen kannattaa panostaa. Vakiot kiertokanget on aika vahvat eikä niiden vaihtamiseen mielestäni kannata polttaa ruutia, ainakaan näin alkuvaiheessa. Muutenkin kannattaa aloittaa pikku paineilla, että saa homman hyvin alkuun. Ei kannata pienestä lannistua. Kyllä tämä vielä tästä luonnistuu.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • vvaltsu
                            BTCF Member
                            • Jul 2019
                            • 22
                            • Jalasjärvi

                            #14
                            Originally posted by Freak View Post
                            Jees. Hienoa kuitenkin että yrität ja haluat harrastaa. Siitä se lähtee. Lisäksi kantapää on hyvä opettaja. Kun muutaman kerran tekee ensin väärin, niin lopulta osaa ja ymmärtää asioista jo aika paljon.

                            Eli bensalla mennään. Vakiot 8,8:1 puristukset on siis oikein mainiot turbotusta ajatellen. Onko sulla mielessä mitään tehotavoitetta ja auton käyttötarkoitusta? E30 vai e34? Meinaatko avata ja kunnostaa konetta?

                            Moottorinohjaus ja sen säädöt on kaiken tärkeintä. Siihen kannattaa panostaa. Vakiot kiertokanget on aika vahvat eikä niiden vaihtamiseen mielestäni kannata polttaa ruutia, ainakaan näin alkuvaiheessa. Muutenkin kannattaa aloittaa pikku paineilla, että saa homman hyvin alkuun. Ei kannata pienestä lannistua. Kyllä tämä vielä tästä luonnistuu.
                            Kiitos! Ja siis E34 on alla, ja ehkä joku 250-300hp olis tavoitteena.. Ihan semmoseksi kesän huvitteluautoksi ja harrasteautoksi, se 250 hv kin jo varmaa liikuttais ihan kiitettävästi verrattuna tohon vakio 129hv 😝

                            Mukava lukea tälläistä palautetta👌🏼. Ja työ tekijänsä opettaa, eikö niin?😎

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2561
                              • .

                              #15
                              Originally posted by vvaltsu View Post
                              Kiitos! Ja siis E34 on alla, ja ehkä joku 250-300hp olis tavoitteena.. Ihan semmoseksi kesän huvitteluautoksi ja harrasteautoksi, se 250 hv kin jo varmaa liikuttais ihan kiitettävästi verrattuna tohon vakio 129hv 😝

                              Mukava lukea tälläistä palautetta👌🏼. Ja työ tekijänsä opettaa, eikö niin?😎
                              Kyllä se näin on. Työ tekijäänsä opettaa.

                              250-300hv ei ihan pieni tavoite olekaan kaksi litraisesta kaksiventtiilimoottorista, vakio sisuskaluilla. Se vaatiikin jo kohtuullisen kokoisen turbon. Mikään Volvon pikku mitsu ei siihen enää riitä tai ei ehkä kannata yrittää, koska pieni turbo isoilla paineilla aiheuttaa vain kovat lämpörasitukset suurien pakopaineiden vuoksi.

                              Onko turbo jo hommattu? Tai millainen on mielessä?
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎