M30B35:n viheliäinen käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    M30B35:n viheliäinen käyntihäiriö

    Elikkä ongelma on seuraava: vm 89 n. 340tkm ajettu e34-koppainen 535i manuaalilla on kehittänyt itselleen melkoisen ongelman.

    Eli kone ei anna tehoja enää yli 2000 r/min jälkeen, varsinkaan isommilla vaihteilla. Tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja päästöt ovat aisoissaan. Koneeseen on vaihdettu uudet tulpat, tulpanjohdot, puola, virranjakajan osat. Imuvuodot on tarkistettu, eikä niitäkään esiinny. Päästöjen mukaan kone menee laihalle 2000 r/min jälkeen, mikä viittaisi vahvasti bensapulaan. Bensapumpun tuotto on kumminkin hyvä.

    Testeri kertoo että kaikki on moottorinohjausjärjestelmässä kunnossa, paitsi lambda, joka tietenkin menee sekaisin aina kun kone menee liian laihalle.

    Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja löytänyt siihen ratkaisua? Vahva veikkaus on että suuttimissa on tukkeumia? Miten on todettu jos jollain on ollut ja voiko niitä suuttimia puhdistaa millään?

    Kone on tähän asti toiminut moottorinohjauksen puolesta täysin moitteetta.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by pmv
    Elikkä ongelma on seuraava: vm 89 n. 340tkm ajettu e34-koppainen 535i manuaalilla on kehittänyt itselleen melkoisen ongelman.

    Eli kone ei anna tehoja enää yli 2000 r/min jälkeen, varsinkaan isommilla vaihteilla. Tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja päästöt ovat aisoissaan. Koneeseen on vaihdettu uudet tulpat, tulpanjohdot, puola, virranjakajan osat. Imuvuodot on tarkistettu, eikä niitäkään esiinny. Päästöjen mukaan kone menee laihalle 2000 r/min jälkeen, mikä viittaisi vahvasti bensapulaan. Bensapumpun tuotto on kumminkin hyvä.

    Testeri kertoo että kaikki on moottorinohjausjärjestelmässä kunnossa, paitsi lambda, joka tietenkin menee sekaisin aina kun kone menee liian laihalle.

    Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja löytänyt siihen ratkaisua? Vahva veikkaus on että suuttimissa on tukkeumia? Miten on todettu jos jollain on ollut ja voiko niitä suuttimia puhdistaa millään?

    Kone on tähän asti toiminut moottorinohjauksen puolesta täysin moitteetta.

    Onko ilmamäärämittari varmasti ehjä?

    t.Ville

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      No ilmamäärämittari oli ainakin erittäin pätevän Bosch-huoltajan mielestä ehjä. Testeri ei mitään herjannut ja jännitearvot pysyivät haarukassa. Näin ainakin puheista ymmärsin.

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by pmv
        No ilmamäärämittari oli ainakin erittäin pätevän Bosch-huoltajan mielestä ehjä. Testeri ei mitään herjannut ja jännitearvot pysyivät haarukassa. Näin ainakin puheista ymmärsin.
        Tuli vain ensimmäisenä mieleen, että se olisi tyhjäkäyntiseoksella koko ajan, eli tuotto riittäisi juuri tuohon 2000rpm:ään... Sama efekti kuin jos ottaa ilmamäärämittarin piuhan irti -> kiertää vähän heikosti.

        Tuliko vika yhtäkkiä vai ajan kanssa pahentuen? Boksi? Jotenkin tuntuisi oudolta että suuttimet olisi noin tasisesti tukossa. Koneen lämpöanturia voisi koettaa huijata, jos se sitten rikastaisi seosta niin tietäisi ovatko suuttimet kunnossa.

        t.Ville

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #5
          Kiitos vinkeistä...Pitääpä mainita remonttimiehelle.

          Sinänsä luulisi että käynti menisi pahemmasti sekaisin, mikäli ilmamäärämittari antaisi aivan vääriä arvoja. Tietysti eihän se ilmamäärämittari voi "kertoa" olevansa rikki jos arvot on järkeviä. Boksi vaikuttaisi olevan ehjä. Ei mitään vikailmoituksia ja sinne saa yhteyden.

          Suuttimien tukkoisuus on kyllä siinä mielessä kaukaa haettua että luulisi että se raja olisi hieman epätasaisempi kuin tuo 2000 r/min. Meinasi korjaaja tutkia päästöt kummastakin pakosarjasta erikseen, jos sitä kautta selviäisi. Tosin se kyllä puoltaisi suuttimien tukkoisuutta, että pienemmillä vaihteilla niinkin jaksaa vetää. Mutta toisaalta, jos jaksaa vetää ykkösellä tai kakkosella jollain lailla, niin ei polttoaineen tarve osakaasulla isolla vaihteella ole sen suurempi. Eri asia jos pedaalin painaa kokonaan pohjaan.

          Minkähänlainen lasku sieltä on tulossa? Jo naurattaa valmiiksi. Mutta kun itse on tehnyt sen mitä osaa ja noita pakokaasuanalysaattoreita ja testereitä ei itsellä ole, niin vähän vaikeahan se on mitään enää tehdäkkään.

          Pitänee lähteä illalla pällistelemään, josko siitä saisi selvyyttä...

          Comment

          • Hene
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 399
            • Joensuu

            #6
            Ota kaasuläpän asento anturista piuha irti. Joskus kävi silleen, että anturi hajosi ja auto ei kulkenut oikeen mitenkään. Otin piuhan irti ja meno jatkui. Moottorinohjaus luuli, että se on koko ajan tyhjäkäynnillä.
            X5 E53 3.0d

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Nyt auto käy ja kukkuu. Laitetaan tähän ongelman ratkaisukin kun kerta on pyydetty joskus, että ratkaisutkin laitetaan näkösälle... Kaikesta huolimatta siellä oli Motronicin boksi jollain lailla hajalla.

              Mitään vikailmoitusta se ei antanut, mutta ei ilmeisesti kyennyt käsittelemään kaikkia arvoja oikein. Täyskaasu-anturia testeri herjasi ennen boksin vaihtoa ja anturikin "tuli kuntoon" toimivan boksin asennuksen jälkeen. Ilmeisesti suurin ongelma oli, että boksi ei kyennyt käsittelemään lambda-anturin arvoja.

              Ihme homma sinänsä, sillä mikään ei viitannut siihen, että ohjainboksi olisi itse vioittunut. Ei näissä vanhemmissa taida tuo itse-diagnosointi olla niin kehittynyttä.

              Comment

              Working...
              X