Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto Thermo Top V modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smocchi
    Newbiemmer
    • Nov 2016
    • 4
    • Hyvinkää

    Webasto Thermo Top V modaus

    Autossa on tehdasasennuksena tuollainen joka hajosi jo monta vuotta sitten. Vikakoodina katkonainen liekki. Nyt oon hankkinut uuden Thermo Top V:n (BMW-koodi 64 12 9 178 829) ja kun asentamosta kysyin, niin sanoivat että on niin paska laite etteivät edes asenna. Kuulemma pitäisi hankkia Evo-malli.
    Asiaa tänään googleteltuani tosi vähän löysin aiheesta, mutta sen verran kuitenkin että ilmeisesti tuossa ongelmana on huonosti suunniteltu poltinosa. Tarkempaa selostusta en löytänyt että mikä siitä tekee huonon.
    Nyt on oikeastaan 2 vaihtoehtoa:

    -Voiko tuohon vaihtaa Evo-mallin polttimen? Linkki: https://www.prokes-auto.com/webasto-...370a-1315947a/ Tuo näyttää muuten samalta, mutta siinä on 1 johtoliitintä kun V-mallissa 2: https://www.prokes-auto.com/replacem...54-1k0261433d/

    -Jos poltinta ei voi vaihtaa, niin auttaako polttoaineen lämmitin ongelmaan? Linkki: https://arcticheat.fi/collections/po...en-esilammitin

    Hemmetti että ärsyttää, autossa olis muitakin kalliita remonttikohteita niin ei viitsis ostaa toista uutta Webastoa

    Edit: Webaston oma tuotekoodi laitteen kyljessä 9018023A. Tuota koodia ei löytynyt tuolta Prokes-Auton listoilta polttimen yhteensopviuuksista mutta mun auton tyyppi E9X kyllä löytyy.
    Last edited by Smocchi; 03-01-2021, 17:12.
  • M-ERiMiEs
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 210
    • Porvoo

    #2
    Oletko kysynyt jostain muualta mielipidettä tuosta asennuksesta jos sulla se laite on jo hallussa? Kuitenkin se aikasempikin on toiminut varmaan useamman vuoden joten eihän se nyt ihan sysihuono ole.


    Tuohon omaan autoon olen asentamassa orkkis ttv:tä. Kyselin tuosta valmiiksi jos se joskus antautuu niin sinne pitäis mahtua evon osat, mutta se vaatii ainakin pa-pumpun vaihdon kanssa.
    F11 LCI 535i M-Sport
    Voorti -12

    Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

    Comment

    • Busch
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 271
      • Seinäjoki/Lapua

      #3
      Itselle tullut tutuksi tämä tt-v toisen automerkin kautta ja tosin sitä ei ole mitään järkeä korjata. Se on hyvä niin kaukan kun se toimii ja sitten kun siihen tulee vika niin järkevin vaihtoehto on vaihtaa se evo laitteeksi. Joihinkin lämmittimiin kaha tarjoaa vaihtolaitetta jossa v:n pystyy korvata evo lämmittimillä.

      Tuo thermotop v poltinyksikkö on todella herkkä ilmakuplille ja muillekkin likapartikkeleille joita saattaa polttoaineen mukana kulkeutua joko tukkien polttoaineen saannin tai katkaisten sen hetkellisesti. Tälläisissä tilanteissa laite yleensä alkaa savuttamaan ja menee vikatilaan eikä sen jälkeen toimi enää normaalisti.

      En usko että polttoaineen esilämmittäminen auttaa asiaan millään tavalla. Olen joskus nähnyt että lämmittimen polttoainelinjaan oli asennettu jokinlainen paineentasain, mutta eipä sekään auttanut.

      Fyysisesti thermotop v ja evo laitteet ovat samankokoisia Siksipä v on helppo korvata evo laitteella ongelmaksi tosin tulee ohjainlaite/puhallin.

      Polttoainepumppu on jossain malleissa eri. (esim. volvossa ei tarvitse vaihtaa kun taas mersussa piti kuin V korvaa EVO:lla) Dp42 tais olla evo-lämmittimen kanssa käytettävä polttoainepumppu.

      Olen joskus miettynyt samaa voisiko tuon v- poltinyksikön korvata evo-mallin poltinyksiköllä. Epäilen että se varmasti onnistuisikin pienellä työllä, mutta sitten pitiäisi myös saada puhaltimen pyörintänopeutta säädettyä suuntaan tai toiseen että laite kävisi oikella seosuhteella eikä nokeentuisi tai kuormittaisi muita laitteen komponenttiä.

      Kannattaa tuota vaihtolaite asiaa kysyä vielä Webaston virallisesta asennuspisteestä.

      Toinen vaihtoehto olisi kysyä marmorilta 2012 tai uudemman e9x bmw lämmitinta jos se olisi jo evolaite ja ostaa sellaisen laitteen ohjainlaite/puhallin mikä sovittaa tarvikemallin evo laitteeseen joko uuteen tai käytettyyn ja sen jälkeen vielä käyttää auton jossain joka sen voisi sinne ohjelmoida.



      Jos nyt olet jo hakkinut sen tt-v:n niin kyllä varmasti joku sen sinne suostuu vaihtamaan ja eiköhän se sielä hetken ainakin toimi!

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        totta on että ttv tietyn ikäinen poltin on herkempi häiriöille kuin muut webasto mallit. mitään muuta huonoa ei ttv mallissa sitten olekaan, on varsin kestävä muutoin. ttv malleissa on ollut muutamaa erilaista poltinta mutta näitä ei voi vaihtaa keskenään paitsi huijaamalla ohjainkortin diagnostiikkaa vastuksella. kaikki versiot eivät ole ongelmallisia. Ja huom. en pidä tätä "ongelmallisintakaan" poltinversiota mitenkään erityisen ongelmallisena. Monta vuotta toimivat hyvin. No, vika-alttein on kuitenkin magneettiventtiilillä polttoainetta säännöstelevä malli, ja siinä nimenomaan se venttiili. Se tukkeutuu ajan myötä joko osin tai kokonaan. Puhdistus onnistuu ohjaamalla venttiilin johtimiin jatkuva 12v jolloin se on koko ajan auki, ja ruuttaamalla polttoaineputkesta venttiilin läpi vuoron perään kaasuttimen puhdistussprayta ja vuoron perään paineilmaa. Sitten kun tavara menee selvästi ilman suurempaa vastusta läpi, on homma ok. Toki voi uudenkin polttimen laittaa, niitä on saatavilla erikseen (vaikka "valtuutettujen" weba pajojen tai edes kahan kaverit ei ymmärrä niitä myydä, muuren kuin antamalla heille weban oman osanumeron ko. polttimelle, niin sitten hekin löytävät!!! sen...) noin 200e hintaan halvimmillaan. Sitten laite toimii taas vuosia. Mutta toki ymmärtämättömät ttv mallia haukkuu, kun eivät osaa diagnosoida ja korjata sitä, ja osiakaan ei muka saa. hehheh. jopa pelkkää hehkua saa erikseen (sekin menee rikki toki joskus, kuten ttcstäkin, johon siihenkin saa hehkua erikseenkin). toki osahankinta ei ole tähän ihan suoraviivaista.
        Last edited by WSE1; 15-01-2021, 01:14.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          ttv polttimen voisi teoriassa ja parilla huijausvastuksella saada toimimaan ttv:ssä mutta evo poltinta ei ole suunniteltu syttymään ttv softan nopean startin mukaan. Paloilmapuhaltimen nopeutta on helppo hienosäätää weba thermo test softalla.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎