Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensamoottorin kaasunvaihtoviritykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mika325e30
    Bimmer Rookie
    • Nov 2020
    • 79
    • Finland

    Bensamoottorin kaasunvaihtoviritykset

    Mietin tässä, että missä vaiheessa kaasunvaihtovirityksiä on tarpeen puukottaa moottorinohjausta?

    1) Peltisatsi - pakokaasut poistuu liukkaammin -> vähemmän pumppaushäviöitä. Huuhtelu paranee, vähemmän jäännös-”egr”:ää-> periaatteessa parempi täytös ja kovempi ”bäng”. Lambda kuitenkin pysynee samana. Vaikuttaako nakutusrajaan? Jos ei, niin menee varmaan ilman kajoamista moottorinohjaukseen?

    2) Vapaavirtaussuodin, kannen porttaus, virinokka -> enemmän ilmaa, vähemmän jäännös-”egr”, mutta jos suuttimet ja ruisku pysyy kasvavan ilman perässä, niin ei lie tarvetta kajota moottorinohjaukseen... ellei vaikuta nakutusrajaan... voi kai se vaikuttaakin, jos täytös on suurempi...

    Koska ja millä perusteella moottorinohjausta pitää säätää näissä hengitysvirityksissä?
  • Wesulius
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 304
    • Mynämäki

    #2
    Aina , koska jo vakiokonekin tykkää kun sytytyksen hieroo kohdalleen.

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6205
      • Helsinki

      #3
      Mitä ymmärtänyt(m20B25), että noi esim ebay pakosarjat eivät välttämättä tarvii säädettävää ecu:ta, mitä ymmärtänyt maailmalta, ainoa missä suositellaan on marteliuksen pakosarjassa, että lisää bensan saantia. Myös tuli kyseltyä ulkomaisissa e30 foorumeilla, että onko ne tehneet muutoksia tms. Niin 90% on ei, toiset on vain hommanut lastun tai niillä on motronic 1.3 ecu ja sähköt, myös toiset on käyttänyt esim m50b25 suuttimia tai nostaneet vähän polttoaineen painetta, koskaan en saanut mitää syytä näihin vastauksiin.

      Mutta mä näkisin jos kannen porttaa, pakosarjan ja nokan laittaa, niin silloin olisi hyvä jo hommaan ecu mitä voi säätää, myös polttoaineenpaineen säädin:think
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        #4
        No perustellaan sitten vielä.
        Jos vaikka säätää vain nokka-akselin ajoitusta myöhäselle puristus laskee ja samalla vääntö.
        Tämän saa korjattua sytytystä aikaistamalla.
        Sama homma toisinpäin , nokkaa aikasemmalle niin puristukset kasvaa vääntö kasvaa ja voi alkaa nakuttamaan.

        Comment

        • Mika325e30
          Bimmer Rookie
          • Nov 2020
          • 79
          • Finland

          #5
          Originally posted by Wesulius View Post
          No perustellaan sitten vielä.
          Jos vaikka säätää vain nokka-akselin ajoitusta myöhäselle puristus laskee ja samalla vääntö.
          Tämän saa korjattua sytytystä aikaistamalla.
          Sama homma toisinpäin , nokkaa aikasemmalle niin puristukset kasvaa vääntö kasvaa ja voi alkaa nakuttamaan.
          Joo... tuota nakutusta mäkin ajattelin. Eli, jos oletetaan hengitysvirityksen vaikuttavan täytökseen ja sitä kautta efektiiviseen puristussuhteeseen (verrattuna vakioon), niin sytytystä täytyy tietty säätää lähelle uutta nakutusrajaa (myöhäisemmälle).

          Entä sitten polttoaineensyöttö? Onko näillä perus-kaupasta saatavilla nokilla, peltisatseilla jne. mahdollista saada ilmamassa niin paljon suuremmaksi, että olisi syytä harkita isompia suuttimia ja polttoainepumppua... riippuu tietysti kuinka nahkoilla vakiokamat on, mutta noin yleensä bemareissa?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            #6
            Yleisesti ottaen voit vaihtaa pakosarjaa, ja nokka-akselia ilman että moottorinohjaukseen tai bensapuoleen tarvitsee koskea, mutta maksimaalisen hyödyn saat kun moottorinohjaus säädetään uudelleen.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1842
              • Karjaa

              #7
              Noin yleisesti ottaen vakio suuttimet ja bensapumppu riittävät kyllä aika pitkälle, on niihin usein sen verran tehtaalla jätetty turvamarginaalia että riittävät yllättävän hyvin katuajossa vaikka syöttöä pitäisi lisätä ihan reilustikin (tällä viittaan eFlexfuel-sarjoihin jotka pääsääntöisesti toimivat ihan hyvin vakiosuuttimilla ja bensapumpulla vaikka ajaisi pelkällä E85:sellakin).
              Last edited by Wespa; 01-02-2021, 11:21. Reason: Kirotusvihre
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • ekkoo1
                BTCF Member
                • Jun 2019
                • 1368
                • Pohjanmaa

                #8
                Riippuu varmaan minkä vuosikymmenen vehkeestä puhutaan. 90-luvun Bemareissa taitaa jo olla nakutusanturit ja yhdessä lambdan kanssa säätää jo adaptiot aika hyvin vaikka moottoriakin on sörkitty. Moottorinohjaus osaa myös himmata ennakkoja jos havaitsee nakutusta. Varmaan jo ihan eri bensalaatujen vuoksi tehty noin, vrt. jenkkien 87 ja japsien 99-oktaani.

                On noissa tosiaan jonkin verran marginaalia, esim. tuohon omaan e39:n m62b44 on vaihdettu pakosarjat, hiotut nokat, m60 imusarja ja vaparifilsu. Moottorinohjaus ja polttoainepuoli täysin vakiot ja samassa dynossa ennen/jälkeen n. 20% ero.

                Kannattaa toki seosmittarilla ja/tai muulla logituksella tarkkailla mitä moottori puuhaa, tuossa omassa tuntuu olevan seokset muuten ok, mutta kylmärikastuksissa on jotain häikkää välillä ja käy hiukan laihalla kunnes lämpiää ja siirtyy lambdaohjaukselle.
                E39 540i -96 Ajamisen iloa
                E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by ekkoo1 View Post
                  Riippuu varmaan minkä vuosikymmenen vehkeestä puhutaan. 90-luvun Bemareissa taitaa jo olla nakutusanturit ja yhdessä lambdan kanssa säätää jo adaptiot aika hyvin vaikka moottoriakin on sörkitty. Moottorinohjaus osaa myös himmata ennakkoja jos havaitsee nakutusta. Varmaan jo ihan eri bensalaatujen vuoksi tehty noin, vrt. jenkkien 87 ja japsien 99-oktaani.
                  Tämä totta ja käytännössä kaikki bemarit 90-luvulta eteenpäin on varustettu ilmamassamittarilla, niin se kyllä mittaa jos koneeseen menee enemmän tai vähemmän ilmaa viritysten jälkeen ja säätää seosta yms. sen mukaan. Saa olla oikeasti isot viritykset että esim. bensakarttoihin tarvii koskea ja sekin on yleensä siksi että suuttimia joutuu vaihtamaan isompiin. Uudemmissa viritykset vaikuttaa enemmän vanosten ja muiten vastaavien toimintaan jolloin näiden kartat saattaa olla aivan metsässä viritysten jälkeen. Pakosarjojen vaihto ei nyt hirveitä näihin vaikuta, mutta jos rupee vaihtamaan nokkaa tms. vakio vanos/disa jne. kartat on monesti melko pahasti metsässä ja säätö alkaa olla pakollista.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Mika325e30
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2020
                    • 79
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Tämä totta ja käytännössä kaikki bemarit 90-luvulta eteenpäin on varustettu ilmamassamittarilla, niin se kyllä mittaa jos koneeseen menee enemmän tai vähemmän ilmaa viritysten jälkeen ja säätää seosta yms. sen mukaan. Saa olla oikeasti isot viritykset että esim. bensakarttoihin tarvii koskea ja sekin on yleensä siksi että suuttimia joutuu vaihtamaan isompiin. Uudemmissa viritykset vaikuttaa enemmän vanosten ja muiten vastaavien toimintaan jolloin näiden kartat saattaa olla aivan metsässä viritysten jälkeen. Pakosarjojen vaihto ei nyt hirveitä näihin vaikuta, mutta jos rupee vaihtamaan nokkaa tms. vakio vanos/disa jne. kartat on monesti melko pahasti metsässä ja säätö alkaa olla pakollista.
                    Mulla on -87 e28 m535... kai siinä jo ilmamassamittari on... en tiedä onko lambdaa, ku ei oo kattiakaa. Mutta kai se on oikeassa paikassa tuhlattu motronicin puukotus, jos hengitykseen koskee. Vähän kahden vaiheilla... moottori toimii hienosti tuollaisenaan, joten orkkiksena pitokaan ei oo huono optio. Mutta kyllähän sitä on kaikkia menopelejä pitäny tähänki asti virittää... 😊

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by Mika325e30 View Post
                      Mulla on -87 e28 m535... kai siinä jo ilmamassamittari on.
                      Ei ole. Siinä on ilmamäärämittari.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1760
                        • vihti

                        #12
                        Eikös niitä ilmamäärämittareita aikoinaan puukotettu että saa päästöt kohilleen? tai jotkut on varmaa koittanu konetta virittää silläkin tavalla
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Mika325e30
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2020
                          • 79
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by T3 View Post
                          Ei ole. Siinä on ilmamäärämittari.
                          Jaha, aina oppii uutta. Eli mittaa vissiin tilavuusvirtaa [m^3/s] massavirran [kg/s] sijaan. Mut seokseen tarvitaan massatieto... Massan saa tuosta vissiin, jos tietää paineen ja lämpötilan (rho=P/(R*T) =m/V). ->dm/dt=P/(RT)*dV/dt... Lämpömittari todnäk löytyy autosta, mutta onko tosiaan painemittari? Melkein pitäis olla, kun autolla täytyy voida ajaa niin vuoristossa kuin rannikolla.

                          Edit... ja P&T pitäisi mitata ilmamäärämittarista... tai ainakin niin, ettei välis oo merkittävää painehäviötä (mutkia tai ilmansuodatinta)..
                          Last edited by Mika325e30; 01-02-2021, 18:21. Reason: Lisäys

                          Comment

                          • Wesulius
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 304
                            • Mynämäki

                            #14


                            JA

                            Last edited by Wesulius; 01-02-2021, 18:37.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Mika325e30 View Post
                              Jaha, aina oppii uutta. Eli mittaa vissiin tilavuusvirtaa [m^3/s] massavirran [kg/s] sijaan. Mut seokseen tarvitaan massatieto... Massan saa tuosta vissiin, jos tietää paineen ja lämpötilan (rho=P/(R*T) =m/V). ->dm/dt=P/(RT)*dV/dt... Lämpömittari todnäk löytyy autosta, mutta onko tosiaan painemittari? Melkein pitäis olla, kun autolla täytyy voida ajaa niin vuoristossa kuin rannikolla.

                              Edit... ja P&T pitäisi mitata ilmamäärämittarista... tai ainakin niin, ettei välis oo merkittävää painehäviötä (mutkia tai ilmansuodatinta)..
                              Mistä paineesta puhut ? Ja tosiaan siinä ilmamäärämittarissa on kääntyvä läppä, näkyy muodosta jo ulospäin se läpän liikerata. Läpän takana on imuilman lämpötila-anturi, näkyy kun läppää kääntää sormilla.Vai olikos se ennen läppää sittenkin :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎