Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-34 kytkin remppa ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Diisel
    Bimmer Rookie
    • Nov 2002
    • 67
    • Pyhäjoki/Kokkola

    E-34 kytkin remppa ?

    E 34 525 tds

    Onkos pahakin homma irroittaa vaihteista ja uusia kytkin levy, lähinnä et tarviikos mitään erikoistyökaluja. ?
    Pultit näytti olevan torx-kantaisia, nooh se ei ole ongelma. Mut oiskos jotain suurempaa erikoisuutta.
    Mahtuuko homman hoitaan kone paikallaan..

    Kokemuksia ....
    525 tds, DieselPower
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Jos yhtään samanlainen rakenne kuin muissakin autoissa, ei pitäisi olla kummoinen homma. Onko käytössä autonosturi vai teetkö tallin lattialla?

    Ne torx pultit voi olla tosin tiukassa, ja siten kärsiä irroitusoperaatiossa. Jos lähtevät suosiolla, niin voit käyttää ne uusiksi. Jos ei, suosittelen niiden korvaamista "normaaleilla" pulteilla. Itse koin ne aikoinani vain kiusanteoksi, ilman viimoisen päälle sopivaa erokoisavainta ei tahtonut ehjänä saada pois.

    Koneeseen ei periaateessa tarvitse koskeakaan. Mitä nyt yläpuolen pultit ottaa pois konehuoneen puolelta.

    - Aloita operaatio poistamalla ne yläpultit. Starttiin ei tarvitse koskea, se ei ole kiinni laatikon kytkinkopassa. Itse poistin alussa startin aivan turhaan.
    - Seuraavaksi poista loputkin pienemmät pultit ja löysää ne kaksi "tukevinta" pulttia (M10? tai M12?)
    - Poista kardaani. Joudut valitettavasti ottamaan sen kokonaan pois. Eipähän ole tiellä. Poista ensin ne kardaanitunnelin suojalevyt, voit kenties joutua löysäämään laatikon tukirautaa. Irroita laatikon päiset pultit, perän puoleiset pultit ja kannatinlaakeri.
    - Irroita kytkimen työsylinteri laatikon kyljestä
    - Kun kaikki kardaani on pois, kaikki muut paitsi ne kaksi pääpulttia laatikon ja lohkon välistä poistettu, on aika poistaa nekin.
    - Laita hallitunkki laatikon alle, siten että se pysyy tasapainossa ja on tunkin varassa
    - Irroita kannatinrauta, laske laatikkoa hieman alas ja vedä taaksepäin
    - Poista vaihdelaatikko tieltäsi

    Kytkin:
    - Poista vanha paineasetelma + kytkinlevy
    - Poista vanha silmälaakeri, asenna uusi
    - Asenna uusi paineasetelma ja kytkinlevy. Ennenkuin kiristät kaikki pultit, keskitä kytkinlevy. Kiristä paineasetelman pultit oikeaan momenttiin.

    Laatikko takaisin:
    - Laatikko takaisin tunkin päälle, uusi painelaakeri paikoilleen ja oikean asentoon (älä kysy miksi painotan tätä :oops: )
    - Asettele laatikko suurinpiirtein oikealle linjalle ja aloita sen paikoilleen hivuttaminen. Nosta/laske tunkkia tarpeen vaatiessa.
    - Työnnä laatikko paikoilleen, kiinnitä kaksi pääpulttia, ne joiden kohdilla on kohdistusholkit. Kiristä ne melkein loppuun asti
    - Kiinnitä yläpulteista ainakin kaksi, "noin" riittää tässä vaiheessa.
    - Laita tukirauta paikoilleen. "Noin" riittää, ei tarvitse kiristää "viimeisen tapin takaa", kyllä se laatikko jo siinä pysyy.
    - Poista tunkki laatikon alta, kiristä "pääpultit". Asenna loputkin kytkinkopan ja lohkon väliset pultit ja kiristä ne.
    - Asenna kardaani, ensin perän puoli, sitten laatikon puoli, sitten kannatin laakeri. Kiristä pultit ja kannatin laakerin mutterit
    - Asenna pohjalevyt, laite sen kiinitys mutterit/pultit/ruuvit/tms. paikoilleen
    - Kiristä kannatinraudan mutterit/pultit
    - Laita työsylinteri paikoilleen
    - Kytkin vaihdettu

    Toivottavasti ei jäänyt kovin montaa vaihetta pois.

    t: Timo

    Comment

    • Kreuzotter
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 145

      #3
      Kiitoksia hyvästä ohjeesta. Mulla on kanssa TDS:ään tulossa sama operaatio.

      KL-Varaosat myy alkuperäistä Sachsin kytkinpakettia hintaan 190 euroa. Mistähän Salon - Helsingin suunnasta mahtais irrota yhtä edullisesti? Turun Tarviketuonti pyytää samanlaisesta setistä 240 euroo.
      Frauen fahren besser...mit dem Bus!

      Comment

      • Diisel
        Bimmer Rookie
        • Nov 2002
        • 67
        • Pyhäjoki/Kokkola

        #4
        Kiitos Paljon erittäin asiallisesta ohjeistuksesta.

        Loppuviikolla pitäs projekti toteuttaa, ja ei onneksi missään muralattialla vaan hallissa oikeiden apuvälineiden ja työkalujen avustuksella
        525 tds, DieselPower

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #5
          Originally posted by tihuovin
          ...Ne torx pultit voi olla tosin tiukassa, ja siten kärsiä irroitusoperaatiossa. Jos lähtevät suosiolla, niin voit käyttää ne uusiksi. Jos ei, suosittelen niiden korvaamista "normaaleilla" pulteilla. Itse koin ne aikoinani vain kiusanteoksi, ilman viimoisen päälle sopivaa erokoisavainta ei tahtonut ehjänä saada pois....

          t: Timo
          Onko SE kytkinremppa jo tehty, vai muisteletko vanhoja ?

          Petteri
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Ei vielä, vauhtipyörä on vielä saamatta, "ämvitka" lupasi moisen toimittaa korvaukseksi eräästä jutusta. Pitää ensin hoitaa vauhtipyörä asianmukaiseen kuntoon (hiottava + lievä kevennys) ennenkuin hilut menee sisään.

            t: Timo

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎