Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50/M52 vanos-remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    M50/M52 vanos-remontti

    Otsikon mukainen toimenpide, vanoksen tiivisteiden vaihto, alkaisi olla ajankohtainen omassa katiskassa. Mutta ennen kuin rupean varailemaan korjaamolle aikaa, haluaisin tehdä pienen gallupin:

    Oletko tehnyt/teetättänyt vanosremonttia? Mihin moottoriin? Mitkä olivat oireet, ja auttoiko tiivisteiden vaihto oireisiin?

    Kaipailisin oirekuvauksia ja remontin vaikutusta erityisesti sinkkuvanoskoneen omistajilta.

    Rempan hinnaksi tulee kuitenkin melkein tonni, joten haluaisin ensin vakuuttua siitä, että se todella auttaa johonkin :think

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16419
    • Asikkala

    #2
    Miten oireilee eli mistä päättelet että on remontin tarpeessa ?

    Comment

    • e36coupe
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 719
      • Nokia

      #3
      Ei mitään järkeä teettää tonnilla tuollaista remonttia. Osat on alle 100€ kaikkine tiivisteineen.
      Remontin voi tehdä itse ilman erikoistyökaluja. Nokat voi lukita lattaraudan palasella ja mutterilla kanteen.



      Etsi youtube tai suosikki foorumeilta ohjeet tai Pazi88 videoista voit löytää myös riittävät vinkit.

      Tuosta vaikka yksi ohje kirjallisessa muodossa:
      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

      Työn alla: E21 320/6
      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by e36coupe View Post
        Ei mitään järkeä teettää tonnilla tuollaista remonttia. Osat on alle 100€ kaikkine tiivisteineen.
        Remontin voi tehdä itse ilman erikoistyökaluja. Nokat voi lukita lattaraudan palasella ja mutterilla kanteen.
        En rupea siihen itse, ei ole aikaa eikä tilojakaan, eikä kyllä itseluottamustakaan moiseen operaatioon

        Oireina hetkelliset tehon katoilut kiihdyttäessä/vedättäessä, viive kaasuun vastaamisessa, välillä ei kiihdy mihinkään vaikka pedaali on lattiassa. Toisinaan sahauttaa pitkään käyntiin. Joskus taas ei mitään vikaa ja auto toimii kuin unelma. Ei vikakoodeja, kaikki arvot inpalla normaalit. Mittarissa 308tkm eikä tietoa aikaisemmista vanosremonteista. E38 M52B28 kyseessä.

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15225
          • Ajamisen Iloa

          #5
          Vanoksen tiivisteet on aivan takuulla kaput noilla kilometreilla.
          Minä aattelin teettää kohta uudestaan autossa 225tkm ja tehty jo kerran 150tkm paikkeilla.

          Vanoksen oireilu eniten näkyy tyhjäkäyntialueen liikkeellelähdöissä että pitää antaa kaasua ettei auto meinaa sammua kun laittaa vaihteen silmään.

          Oletko MAF cleaneria näyttänyt autolle koskaan? Jos et ni ota maf käteen ja puhdista reilusti tähän tarkoitetulla CRC spraylla ja anna kuivua itsekseen muutama tunti tai yön yli.

          Entä missä kunnossa sytytustulpat, jos ei tietoa vaihdosta niin vaihda.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Remotion View Post
            Vanoksen oireilu eniten näkyy tyhjäkäyntialueen liikkeellelähdöissä että pitää antaa kaasua ettei auto meinaa sammua kun laittaa vaihteen silmään.
            Tää on automaattilootalla

            Originally posted by Remotion View Post
            Oletko MAF cleaneria näyttänyt autolle koskaan? Jos et ni ota maf käteen ja puhdista reilusti tähän tarkoitetulla CRC spraylla ja anna kuivua itsekseen muutama tunti tai yön yli.

            Entä missä kunnossa sytytustulpat, jos ei tietoa vaihdosta niin vaihda.
            Tulpat on vaihdettu syksyllä, maf putsattu noin vuosi sitten. Nokka-akselin anturi vaihdettu viime kesänä (oem). Oma epäilys oli myös että kaasuläppäanturi ja/tai kampiakselin anturi olisi kulunut, mutta silloin luulisi oireilun olevan rajumpaa.

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11079
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Kv1984 View Post
              Oireina hetkelliset tehon katoilut kiihdyttäessä/vedättäessä, viive kaasuun vastaamisessa, välillä ei kiihdy mihinkään vaikka pedaali on lattiassa. Toisinaan sahauttaa pitkään käyntiin. Joskus taas ei mitään vikaa ja auto toimii kuin unelma. Ei vikakoodeja, kaikki arvot inpalla normaalit. Mittarissa 308tkm eikä tietoa aikaisemmista vanosremonteista. E38 M52B28 kyseessä.
              Kuulostaa ennemmin joltain anturi ongemalta. Esim. nokan tai kampuran anturi menossa. Vanos tiivisteet jos alkaa olla valmiit, niin alkaa antamaan vanos jammed vikakoodia.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                M52:n sinkkuvanos on on/OFF toimintainen ja ihan moottorin öljynpaineella, en ole yhtään nähnyt joka olisi vuotanut niin paljon että olisi lakannut toimimista. Ja jos kuitenkin lakkaa toimimasta niin em. rakenne palautuu mekaanisesti perusajoitukseen nokka myöhäiselle eikä oireile käyntihäiriöinä, ainoastaan aavistus keskialueen vääntöä katoaa.

                Eli suosittelen säästämäään sen tonnin johonkin muuhun käyttöön.


                Kehittyneemmät vanokset on sitten tarkkoja tiivisteiden vuodosta koska ajoitus muutetaan öljymäärällä ja vuodot sotkee toiminnan.

                Sinkkuvanoksen vanos taitaa olla viimeinen osa koneesta joka tarvii huoltoa, ainakin mulla on kaikista romuista jäänyt käyttöön ihan täydellisesti toimiva vanos-yksikkö.
                Last edited by naukkis; 23-05-2021, 20:27.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎