Olikos kellää M54 kytkentäkaavioita? Oma projekti pyörähti tänään ensimmäistä kertaa rakentamisen jälkeen. Ainoa asentotunnistin joka antaa signaalia on pakonokan anturi. En löytäny mistään kytkäreitä mistä olisi voinut tarkistaa Pelican-partsin sivuilla olevissa ohjeissa olevat kytkennät (oli ainoa sivu mistä löysin jotkut pinoutit noista), eli kaikissa antureissa pinni 1:+12V, 2:signaali ja 3:maa. Tosiaan tuntuisi sekä kampuran että imunokan signaalit uupuu. Tuossahan on uudet tarvikeanturit. Täytyy ny viel kaivaa ne vanhat orkkikset jostain ja kokeilla niilläkin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 asentotunnistimet
Collapse
X
-
Jatketaas hieman aiheesta.
Monessa paikassa intternetissä on maininta että M54 kampuran asentotunnistin on "dynamic hall" tyyppinen.
Paskalla elektroniikan tuntemuksellani yrittänyt selvittää mitä tuo oikeasti tarkoittaa, oikeastaan ainoa spec sheet mitä löysin oli siemensin hall-anturista joka löytyy tästä.
Tuon perusteella olettaisin että M54 kampuran asentotunnistimelta pitäisi tulla puhdasta kanttiaaltoa, ja ehkäpä sitten hieman vikasietoisemmin kuin normianturista.
Itselläni siis tuli tuossa penkissä ilmi sellainen ongelma että RPM tieto alkaa sekoilemaan kun kierrokset nousee jonnekin 2000rpm ja siitä yli. Mulla on tuolla alueella RPM-solut 2000-2250-2500- jne, ja sen verran tuo vatkaa että jos yritti alipainealueita ajaa jarrua vasten siten että penkistä lukittu rpm siihen 2250, niin anturitiedon perusteella se hyppi +/- 100rpm eli ei pysyny mitenkään päin keskellä solua. Kampuran ja nokkien antureina tarvikeanturit. Nokkien triggereistä alkaa tuleen tuolla 2000+rpm sekä missing toothia että väärää nollakohtaa errorina, mutta tosiaan kun toi kampuran tieto heittää ni hitosti niin se voisi johtua siitäkin. Lisäksi kaasua pumppailemalla ennakko alkaa heittelemään paljon vaikka asetettu kiinteäksi. Aikoinaan S38 samalla moottorinohjauksella (Vipec V88) ei ollut mitään ongelmaa, siinä toki eri anturointi.
Lähinnä kysymyksenä mahdollisille tietäjille että onko kellään hajua kuinka stabiilia kanttiaaltoa tuo M54 dynamic hall orkkisanturilla antaa? Sen verran nekin kustantaa, että jos voisin olla varma että niiden antamaa signaalia voi mikä tahansa aftermarket ecu käyttää stabiilina tietona, niin sitten ostan kaikki kolme asentotunnistinta OEMina ja ajan naama näkkärillä auringon laskuun. Kuvittelisin että juuri tuosta sisäisestä signaalinkäsittelystä johtuen ne tarvikeanturit on juuri M54:ssä erityisen paskoja.
Edit: niin ja V88 ei ole vielä trigger scopea, eli en pysty katsomaan millaista se signaali tällä hetkellä edes on :(
Comment
-
-
Ei mitään käryä ko ecusta. Mutta m54 ja m52tu nokan ja kampuran asentoanturit on tosiaan hall antureita open collector lähdöllä. Eli Normaalisti signaali ulostulo kelluu ja hampaan nähdessään anturi vetää signaalin ulostulon maihin. Vaatii siis moottorinohjaimelta sisäisen pull-up vastuksen käytön. 1kiloohmin vastus 5v jännitteeseen on antanut setupissa kuin setupissa "täydellisen" signaalin antureilta. Ei mitään käryä vipecistä miten nuo pull-up hommat yms. hoidetaan. Niin ja käyttöjännite on 12v, että onhan tämä oikein? Tarvike anturit on yleensä pelannut varsin ongelmitta. Jos niihin tulee vikaa, ne yleensä menee kerralla mykäksi.Last edited by Pazi88; 15-09-2021, 08:59.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Joo 12v mullon syöttönä niille, ja ylösvedon ja falling/rising reunan saa valita.
Oma varaosamyyjä tuossa konsultoi että ainoat tarvikkeet mitkä ei ole asiakaspalautuksia aiheuttaneet on vdo:n valmistamat, ja halpistarvikkeissa on mätiä yksilöitä yllättävän paljon. Kokeilenpa vdo tai oem, ja katotaan tuleeko mitään eroa.
Comment
-
Comment