Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 tuplavanos ja Schrickit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oksanen
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 697
    • Nokia

    M54 tuplavanos ja Schrickit

    Omassa kikottimessa M54B30 turbo ja Schrickin 272/256 nokat. M50 nostajalaaksot, M50 nostajat ja M50 nv tuplajouset.

    Onkos kellään kokemuksia minkälaista mekkalaa Vanokset on pitäneet noilla?

    Omaani kasatessa laitoin Bejsanin rattleringit ja tiivisteet, mutta en silloin tajunnut tsekata miten vanoksen mäntä heiluu kun sen pulttaa säätörattaaseen kiinni. Tuossa venakoppaa vaihtaessa samalla purin vanoksen irti ja tsekkasin, oli aivan hitonmoinen klappi männän ja rattaan välissä. Vaihdoin toisenmerkkiset rattleringit ja uudet painelaakerit, tuntu välyksettömältä mutta esipänniä sinne laakerille ei kuitenkaan paljoa tullut koska tuntui pyörivän suht kevyesti. Rapina moottorista on kuitenkin melkoinen.

    Jakopää on kaikilta osiltaan uutta, mutta ne vanoksen keskirattaat on vanhaa. Ne heiluu ainakin tosi vapaasti ketjupyörän sisällä. Ajattelin jos vaihtaisi vielä ne keskimulkerot, ja vähän hioisi rattleringiä että painelaakereilla olisi enemmän pänniä.

    Voihan se toki olla että nostajat pitää ääntä, ne oli käytetyt mutta purin jokaisen ja liotin ja putsasin enkä siinä ainakaan havainnut mitään ihmeellistä niissä.

    Eli minkäslaisia kokemuksia schrikeistä ja tuplavanoksesta?
    E28 535 1985 (S38B36+K31)

    E36 323 1996

    E46 Compact 2001
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2541
    • .

    #2
    Rapina voi tulla kyllä hytikoistakin. Uititko hydraulit öljyssä ennen asennusta? Ilmasitko sen jälkeen? Tässä hyvä video hydrauleista.

    Hydraulien pitäisi kyllä jossain vaiheessa asettua, kunhan kone vain on saatu käymään.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Oksanen
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 697
      • Nokia

      #3
      En itseasiassa uittanut. Joku oli sitä mieltä ettei kannata täyttää ettei jää ainakaan kantamaan. Voitelin vaan kaikki metallipinnat ennen kasausta etten kuivana laittanu, ja kokeilin kaikki läpi sormin painelemalla että liikkuvat tahmaamatta.

      Oon mä ny reilut satakunta kilsaa ajanu. Siitähän se mun rapina on jännä ettei sitä esim tyhjäkäynnillä esiinny ollenkaan, sitten kun lähtee ajamaan niin about tasan 3000rpm rapina käy poissa ja jatkuu sitten. Olevinaan kuumilla öljyillä ehkä kovempi. Sisällä nyt siis Amsoilin SAE30 sisäänajoöljyt, tänään laitan 5W-40 sisään.

      Imuvanoksen paikka elää parin asteen luokkaa ja on olevinaan kytköksissä rapinaan, sen takia sitä vanoksen suunnilta olen epäillyt tulevan. Paikallaan kaasutellessa sitä en ole saanut ilmenemään. Tosin hankala päästä konehuoneeseen itse kuuntelemaan samalla kun kaasuttaa, tars ottaa kaasupoljin mukaan ja tehdä jatkokaapeli sille. Pakovanos ei tunnu vastaavan ohjaukseen, imupuoli hakee targetin jees kun sitä tuossa kokeilin. On tulollaan uudet solenoidit ja ohjauskarat jousineen, ja ne vanoksen mäntien liikuttamat keskirattaat nokkien ketjupyörien sisälle.

      Bejsanin ohjeissa sanottiin seuraavaa

      "aftermarket performance (Schrick) cams create stronger camshaft lash forces and thus are more susceptible to causing a rattle."

      "Some owners have had the dealership replace their helical gears (splined shaft, camshaft, sprocket) and this resolved all the rattle. These owners eventually developed the rattle again and to the same level as before. This is due to the new helical gears wearing and creating the splined shaft axial play."
      E28 535 1985 (S38B36+K31)

      E36 323 1996

      E46 Compact 2001

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎