Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54b22 budjetti turbo tuumailu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ripa787
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 54
    • Kankaanpää

    M54b22 budjetti turbo tuumailu

    Terve tietäjiltä apuja kaipaisin
    Elikkä jäi m54b22 ylimääräiseksi eikä tuota myydäkkään viitsisi
    Olisi hyvä höntsä korikin tiedossa
    Tarkoitus olis hx35nen sovittaa tähän
    Ja käyttää ms43 ohjauksena
    300-400hv hakea enemmän parempi

    Halpoja mäntiä tähän on vaikea löytää 80.00mm sylinteri halkaisia
    Kaikki mitä löytyy on m54b30 jossa taas 84.00mm

    M20 männät sopisi halkaisian puolesta ja jostakin luin että nämä kestäisi ahtokäyttöä paremmin?
    Joku voisi tämän vahvistaa
    e34 89 520i
    Ex e36 316
    Ex e36 328i
    Ex e90 330i
    Ex e36 318i
    Ex e39 520i
    e34 93 520i

    kolarikorjaukset, maalaus, huollot, lasivaihdot, vikakoodienluku
  • Maikkeli
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1301
    • Nousiainen

    #2
    Eikös näissä m54-koneissa kannata panostaa ennemmin veiveihin kun mäntiin :think
    E30 316 M42TBO -87
    BMW 1502 Turbo -77

    ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

    Comment

    • Ripa787
      Bimmer Rookie
      • Aug 2017
      • 54
      • Kankaanpää

      #3
      Originally posted by Maikkeli View Post
      Eikös näissä m54-koneissa kannata panostaa ennemmin veiveihin kun mäntiin :think
      Just lukasin siitäkin että vissiin b30 moottorissa on tako veivit mutta siittä pienemmissä ei

      Saattaa olla et laitan vaan korkeemman pahvin ja vetoja
      Viitsi liikoja kyseiseen moottoriin laittaa
      Hakee sit b30sen kun kosahtaa
      e34 89 520i
      Ex e36 316
      Ex e36 328i
      Ex e90 330i
      Ex e36 318i
      Ex e39 520i
      e34 93 520i

      kolarikorjaukset, maalaus, huollot, lasivaihdot, vikakoodienluku

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11130
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Ripa787 View Post
        Just lukasin siitäkin että vissiin b30 moottorissa on tako veivit mutta siittä pienemmissä ei

        Saattaa olla et laitan vaan korkeemman pahvin ja vetoja
        Viitsi liikoja kyseiseen moottoriin laittaa
        Hakee sit b30sen kun kosahtaa
        Laitat vaan viinaa tankkiin ja vetoja. Veivit siellä antaa ekana periksi.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Et avaa sitä.
          Korjaat jos hajoo.
          E85 tankkiin, ja HYVÄT säädöt, niin pysyy nipussa ja tehoakin pitäs kohtuullisesti tulla.
          Kestänee sen max. Kilon paineen?

          Kannentiiviste lienee tehtaalta mls joten sekin kestää hyvin.
          Rajoitinralli, sekä lähtöpärrä rikkoo männänrengasvälejä, sekä tietenkin perinteinen nakutus
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Ripa787
            Bimmer Rookie
            • Aug 2017
            • 54
            • Kankaanpää

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Et avaa sitä.
            Korjaat jos hajoo.
            E85 tankkiin, ja HYVÄT säädöt, niin pysyy nipussa ja tehoakin pitäs kohtuullisesti tulla.
            Kestänee sen max. Kilon paineen?


            Kannentiiviste lienee tehtaalta mls joten sekin kestää hyvin.
            Rajoitinralli, sekä lähtöpärrä rikkoo männänrengasvälejä, sekä tietenkin perinteinen nakutus
            Joo näin tehää varmaa vähä korkeeman pahvin laitan kun muutenki pahvi palanut tästä koneesta
            e34 89 520i
            Ex e36 316
            Ex e36 328i
            Ex e90 330i
            Ex e36 318i
            Ex e39 520i
            e34 93 520i

            kolarikorjaukset, maalaus, huollot, lasivaihdot, vikakoodienluku

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11130
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Ripa787 View Post
              Joo näin tehää varmaa vähä korkeeman pahvin laitan kun muutenki pahvi palanut tästä koneesta
              Ihan turhaan, kun ei siitä oo kuin haittaa. Ellet sitten oo joutunu höyläämään kannesta/lohkosta niin paljon, että tarvii.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5272
                • Pirkkala

                #8
                Jos on pahasti keittäny kone niin varaudu siihen, että kannenpulttien kierteet voi nousta ylös kiristäessä
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1760
                  • vihti

                  #9
                  Oo erillaine ja laita vaikka kaks kiinanpojan k03 sinne
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • Tuiske
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1441
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Et avaa sitä.
                    Korjaat jos hajoo.
                    E85 tankkiin, ja HYVÄT säädöt, niin pysyy nipussa ja tehoakin pitäs kohtuullisesti tulla.
                    Kestänee sen max. Kilon paineen?

                    Kannentiiviste lienee tehtaalta mls joten sekin kestää hyvin.
                    Rajoitinralli, sekä lähtöpärrä rikkoo männänrengasvälejä, sekä tietenkin perinteinen nakutus
                    Onko näissä minkälaiset männänrengas välytkset? Männän rikkoontumisen renkaiden välistä saattaa aiheuttaa liian pienet männänrenkaiden päittäisvälykset jotka menee nollaan kun lämpöä tulee liikaa, esim. juuri rajotinta hakattaessa tai muuten liikaa moottoria kiusatessa. Jos vakio koneen ahtaa ja vähän varmuutta haluaa saada niin ei ois pahitteeks käyttää männät irti ja tarkastaa nuo välykset. Netistä löytää tietoo että mitkä välykset olis hyvät käyttökohteen mukaan.

                    Ummikoille tässä tiivistelmä aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=hJBlMMES77I
                    Corvette C4 LT4 TURBO
                    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #11
                      Kyllä kai se voi murtaa männänrengasvälin jos päittäisvälys menee nollaan, mutta se on pelkkä seuraus kiinnileikkaamisesta mikä sinällään lopettaa ajelut jo siinä kohtaa.

                      Kokemuksesta sanoisin että päittäisvälys riittää ahtohommiin avaamattomassakin koneessa.
                      Näissä on kumminkin esim. öljyjäähdytetyt männät.
                      En oo kuullu että ois koneita menny rikki männänrengasvälyksen takia.

                      Käytetyssä koneessa lienevät jossain 0,5mm hujakoilla joka riittää kyllä ihan hyvin.

                      Jos mäntä sulaa, tai lohkeilee paloja sieltä täältä, asialla on useimmiten ystävämme nakutus muodossa tai toisessa

                      Sivuhuomautuksena sanon että se, että alat konetta pöydälle levittämään, ei ole aivan vartin homma, ja rahaa menee yllättävän paljon vaikka et mitään muuta kuin pultit ja tiivisteet uusisi.
                      Jos kone on ehjä sen avaaminen ei lisää koneen kestoa millään lailla.
                      Last edited by Urpo_rotta; 20-09-2021, 11:46.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Sivuhuomautuksena sanon että se, että alat konetta pöydälle levittämään, ei ole aivan vartin homma, ja rahaa menee yllättävän paljon vaikka et mitään muuta kuin pultit ja tiivisteet uusisi.
                        Näin, ja ei ehkä enää ole budjettiturbo.

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3167
                          • 47200

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Näin, ja ei ehkä enää ole budjettiturbo.
                          No ei ole joo. Perus huoltoremppa niin menee satasia aika monta. Pelkkä avaamaton moottori ja siihen tarvittavat kalut kylkeen niin menee jo helposti pari tonnia vaikkei haluaiskaan toki jos osaa itse kasailla jonkun boksin ja säädelläkin sen, löytyy joku halpa hyrskytin nurkasta ja pystyy itse suhuttamaan kaiken tarvittavan jämistä niin voi selvitä tonnilla

                          Comment

                          • aaape
                            BTCF Member
                            • Aug 2009
                            • 617
                            • Muaninka

                            #14
                            Itse hommasin just m54b25 moottoriin täydellisen tiivistsarjan, pultit, laakerit, ketjut, kiristimen ja laahaimet eli perus huolto osat hintaa tuli n. 600e vielä siihen kannen ja lohkon tasopintojen koneistus ollaan jo jossain 800e tienoila että tonni on aika äkkiä selällään
                            e36 328i turbo (95)
                            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                            e30 316 (m30)(87) projekti

                            EX.
                            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1760
                              • vihti

                              #15
                              Tuo lohkon dekin plaanaus kannattaa kyllä teettää jos kyse ylikuumentuneesta koneesta ja varautua siihen että kierteet korkkaa kantta kiriessä. Omalla kohdalla m52 lohko rautaputkilla oli pyttyjen välistä menny alumiini matalaksi n. 0,3mm otettiin koneistamolla siitä ja pari kannenpulttia sutas viimeistä 90 astetta kääntäessä
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎