Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 käy satunnaisesti tyhjäkäynnillä vain viidellä???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    M20B20 käy satunnaisesti tyhjäkäynnillä vain viidellä???

    Mistä saa ostaa kunnon tulpanjohdot koneeseen m20b20 -83 eli l-jetronic?
    Ostin jo Berun johdot hintaan 90e, mutta yllättäen ostamani setti ei käynytkään, vaan johdot oli liian lyhyet. Ja tietty ostin ne 200km päästä kotoa, prkl... Menee vaihtaminen turhan hankalaksi...

    Onko merkkiliike ainut vaihtoehto, hintaa pitävät jotain 150e siellä??? Johtojen pitää olla hyvät, ei mitkään tsamppionit tai superwaijerit (lue: ei motonet).

    Tietty jos jollain on ylinmääräinen setti hyviä tulpanjohtoja miel alkuperäisessä "muoviputkessa", voisin olla kiinnostunut.

    Syy johtojen uusimiseen on epävarmuus vanhojen kunnosta ja se, että kone syö yhden puolan per vuosi ja siihen ei syytä ole löytynyt. Nyt käy lämpimänä (taas kerran) vain viidellä pytyllä, mutta aina laittamalla uuden puolan, häviää vika vuodeksi? Ei voi käsittää, uutta on virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat, puola (uusittu monta kertaa). Jäljelle ei taida jäädä muuta kuin tulpanjohdot ja moottorin ohjausyksikkö (jota myyvät pilteemassakin hintaan pari kymppiä).

    edit:
    Ks seuraavalle sivulle, uudet kymysykset siellä
    Last edited by osilpi; 29-09-2005, 12:58. Reason: muuttunut tilanne
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #2
    No niin nyt se sitten alkoi. Tänään heti aamulla kylmällä koneella kävi vain neljällä tahi viidellä koko matkan, 10km. Onko se lähdettävä taas puolakauppaan??? Ja tulpanjohdot Laakkoseltako?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      Itsellä on Prosparkin tulpan johtosarja, 95e tais olla hintaa paikallisessa varaosapuljussa...ja olen ollut tyytyväinen
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • Bmw_e30
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1260
        • joutseno

        #4
        minkäs näköset tulpat on ?
        kiertääkö paikallaa 6lla vai?
        ex 325i -85 325i
        325i soupe -92 325i

        Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 827
          • Iittala

          #5
          Itsellä oli omassa pommissani edellisen omistajan toimesta laitettu motonetin laadukkaat tulpanjohdot, ei niissä sinällään vikaa ollu, autohan toimi hyvin. Ainoa vika oli että vastusarvot oli väärä, jotenka takia autosta puuttui tehot/väännöt.
          Hermothan siihen meni jotenka ei muutaku laakkoselta uusi alkuperäinen setti ja toimi moiteettomasti.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Tulpat on kaikki aivan normaalin näköiset, mutta auto käy pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä vajaalla pyttymäärällä. Nyt pätkii tosi pahasti ja pahenee koko ajan. Ei meinaa liikkeelle päästä, mutta vauhdissa ei MITÄÄN ongelmia.

            Jo kahdesti ollut sama ongelma ja kummallakin kerralla ongelma (tai ongelman seuraus???) ratkesi uudella puolalla, ensin Lucas, nyttemmin Bosch. Uuden Lucaksen haen tänään, jos vain löytyy. Samoin pyörijä ja virranjakajan kansi, vaikka ovatkin melko uusia.

            Mikä sen puolan oikein hajottaa??? Epäilykset ovat: tulpanjohdot, ohjausyksikkö, väärät tulpat (näissä on se R, alunperinhän ilmeisesti ollut ilman R:ää)???

            Uudet johdotkin (Beru, lienee hyvät) on jo tulossa, saan ne ensi viikolla vasta. Mutta silti olen kiinnostunut käytetystä ehjästä alkuperäissetistäkin.

            Juu ja Laakkonen vaati 230e alkuperäissetistä... jäi ottamatta...
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • insp
              BTCF Member
              • Sep 2002
              • 827
              • Iittala

              #7
              Originally posted by osilpi
              Juu ja Laakkonen vaati 230e alkuperäissetistä... jäi ottamatta...
              Tiedän ettei ole halvimmat, mutta varmasti toimivimmat. Mieti vaan mitenkä halvaksi tulee testata 3-4kpl eri puolalla ja 2-3kpl eri tulpanjohdoilla? Kun loppujenlopuksi (joudut?) päätymään alkuperäisiin.
              ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kannattaa käydä motonetissä katsomassa mitä myyvät, esim. 535:n tulpanjohtosatsi on ns. alkuperäissatsi ja maksaa puolet laakkosen hinnasta. Berun valmistama tuo alkuperäinen oli ainakin tässä tapauksessa. Kuitenkin, nuo alkuperäiset 535:n tapauksessa tulivat "muoviputkineen" kaikkineen, joten siitä tunnistanee alkuperäissatsin. Ei siellä motonetissä kaikki ole sutta .
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  Juu, mutta Laakkosellakin on toimitusaika pitkä ja hinta yksinkertaisesti hirmuinen. Ja Berua kuulemma on alkuperäisetkin johdot. Jos saan Berut ilman muovikuoria 80e, niin otan kyllä ne... Pitäisi tulla ensi viikolla.

                  Motonetissa ainakin tämän johdot oli ihan pilipalia, kun viimeksi kysyin.

                  Mutta voiko huonot johdot rikkoa puolan??? Vai mikähän sen rikkoo? Ja tosiaan, tämä nykyinen ilmeisesti rikkinäinen puola on Boschin alkuperäistarvike. Illalla heitän uuden kiinni, saa nähdä toimiiko.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    johdot

                    kyllä huonot johdot voi rikkoa puolan, jos ne kuormittaa sitä liikaa.
                    monesti puola on ronkeli johtojen vastusarvoille, kaikki tarvikejohdot ei ole alkuperäistä vastaavilla arvoilla ja voi siksi rikkoa myös puolan.
                    www.merteil.fi pitäis löytyä alkuperäinen johtosarja, jossa myös mukana toi muovikotelo.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #11
                      Laitoin uuden puolan paikoilleen, ei vaikutusta (kahdella viime kerralla vika korjaantui siis sillä).

                      Tulpat, pyörijä ja virranjakajan kansi on odottamassa asennusta. Jos ei niillä, niin sitten pakko olla vika johdoissa?

                      Uudessa pyörijässä ei ilmeisesti ole kierrosluvun rajoitinta (ainakin eri näköinen kuin vanha, jossa on sellainen jousisysteemi), onko tällä periaatteellista haittaa? Eikös tuo tomaatti vaihda isommalle aina ennen kuin rajoitin iskee vastaan?
                      Last edited by osilpi; 26-09-2005, 13:25.
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        sulla on siinä ruiskukone, jossa ruiskun ohjaus rajoittaa kierrosluvun eikä virranjakaja kuten wanhoissa kaasarikoneissa.

                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #13
                          Selvä, ei siis "rajoittamaton" pyörijä haittaa. Vanhassa on vaan jotain jousihässäköitä ym.

                          MUTTA TÄNÄÄN AAMULLA EI MITÄÄN ONGELMIA!!! Näytti vaan siltä, että kaikki eilen palamaton bensa ja paska tuli ulos, koska perutellessa savu oli todella sankkaa ja haisi pahalta. 10km ajon jälkeen kaikki hyvin. Ei jummarra, kai se johtuu
                          siitä, että eilen illalla vielä heiluttelin kaikkia sähköjohtoja konehuoneessa.

                          Tänään (jos saan tulpanjohdot Merteilistä) vaihdan vielä varmuudeksi
                          virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat ja vielä tulpanjohdot. Luulis
                          toimivan? Uuden puolan jätän varapuolaksi konttiin.
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Nyt on uudet tulpanjohdot (Brehm tai Behr? made in Saksa), pyörijä, virranjakajan kansi, tulpat ja siis päivää vanhempi puola. Kylmänä käy hyvin ja lämpimänä d päällä hyvin, mutta lämpimänä p:llä tahi n:llä pätkii edelleen satunnaisesti. Käynti on kyllä uusien osien myötä paljon tasaisempi, mutta hieman pätkii silti. Silti nyt jo hyvin ajettava peli.

                            Nyt pitäis päästä jonnekin, jossa on oskilloskoopit ja pakokaasumittarit, niin ehkä selviäis jotain. Tapiolan Essoa meinasin, mutta sinnehän on kuukauden jonot...
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • osilpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 486
                              • Espoo

                              #15
                              Eräs Bosch-huolto hieman kauempaa arveli, että joku suutin ei pelaa kunnolla ja sen huomaa kunnolla vain tyhjäkäynnillä. Kuulemma suuttimien etuvastus jossain hajoaa (1. missä on ko etuvastus ja mitä arvoja sen kuuluu saada) ja/tai nyrkin kokoinen liitin imusarjan alla hapettuu (2. missä se on, ei satu silmiin??? osaako joku kuvailla tarkemmin?). Kuulemma myös jakajan induktioanturin tms johto hajoaa (3. miten tämän kunto todetaan?).

                              Mitenkä nuo suuttimet kotikonstein testataan, jos ja kun vaihdan jossain välissä imusarjan tiivisteet? Samalla uusin alipaineletkuja ym.
                              E34 525i 12v 1990
                              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                              ex-BMW:t
                              E28 520iA 1983
                              E28 520iA 1985

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎