Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d irstas ääni konehuoneesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    E91 320d irstas ääni konehuoneesta

    Nyt olis kiireelliset neuvot tarpeen, käyttis teki tenän tänään. Kesken ajon alko kuulumaan ihme korkeataajuuksinen ulina/resonanssiääni ja ehdin ihan lyhyesti ihmettelemään asiaa kotipihas ennen töihin lähtöä. Ääni on yhdistelmä kitinää ja kovaa ulinaa.

    Luulin aluksi et vesipumppu on leikannu kiinni. Pumppu, dampperi, rullat, hihnat on kuitenki vaihdettu melko hiljattain. Sain moniurahihnan pois päältä mutta ääni silti jatkuu samanlaisena. Tehostimen lyhyt hihna jäi vielä paikoilleen ku sitä en käsin tuohon hätään saanu irti. Videolta näkee miten myös jotain savua/höyryä/tomua alkaa tulla jostain kun tuo pahempi ääni alkaa. Voisko mahdollisesti olla tehostin joka on leikkaamassa kiinni? Huomenna vasta ehdin enempi tutkia asiaa.

    Video: https://youtu.be/vM1TDVq_vT0

    Reissu olis tulos viikonloppuna joten kiirekin olis saada kuntoon...
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Videon perusteella dampperi on piakkoin lähtemässä maata kiertävälle radalle.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Dampperiakin myös hieman epäilin. On siis tarvikemalli jolla ehkä n. kymppitonni ajettu. Mutta ei se käsin vääntelemällä heilu kuten alkuperäinen hajoamispisteessä oleva teki. Jos ei sit dampperin taustapuolelta oo jotain irronnu joka hinkkaa lohkoon..? Ainahan nää toki hieman elävät koneen käydessä kerta kumimassoja ovat.

      Mitä muuta tuos käytännös vois olla joka vois ääntää tuolla tavalla? Noh, ehkä se huomenna selviää kun saan myös ton tehostajan remmin pois pelistä..
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Originally posted by Supra^ View Post
        Videon perusteella dampperi on piakkoin lähtemässä maata kiertävälle radalle.

        Ääni tälle.

        Kiristinrulla "elää". Sitä se ei tee jos ei reitin pituus (=dampperi hajoamassa) muutu.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          No niin, tämmöseltä kuulosti ilman mitään ylimääräisiä pyöriviä lisälaitteita:



          Erittäin vaikea paikallistaa mistä ääni tulee, tavallaan kuulosti et koneen etuosasta mutta sitten jotain sivuääntä tuntui tulevan takaa, ajattelin jos ääni vaan kantautuu pohjamuovin päältä tuohon eteen. Jos vaikka kaskoismassasta/kytkimestä jotain irronnu ja hinkkaa johonki.. tuli takimmainen pohjamuovi irrotettua ja naputusta kyllä kuului koneen takaakin. Mutta siinä muutamia lyhkäsiä kertoja kun konetta käytti niin tuo ujellus ja sirkutes loppui ja muttui nakutukseksi. Mitäs raati arvelis? Kangen laakeri?



          Että semmosta.
          Last edited by Thuppu; 19-10-2021, 17:40.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • aae30
            BTCF Member
            • May 2010
            • 2694
            • .fi

            #6
            Kuulosti yhä että tulis jostain pyörivästä. Onks näis tos kannen päädys alipainepumppua?
            Mutulla se ei kyllä alta noin pahalta vois varmaa edes kuulostaa, mutta en tiedä:/.
            Sorry I'm Not Sorry
            E34 540iA 93 sedan
            E34 540iA 93 sedan
            E39 530iA 00 touring

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Kuulosta kun olis dampperin takana kivi jumissa.

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2694
                • .fi

                #8
                Onko näissä mitään turva"uraa" tms. dampperin vulkanoinnin sisällä mihin joku vaste lukitsis hihnapyörät/ulkokehän kumin totaalisesti hajotessa?:think
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Pitää vielä ottaa dampperi irti toki, mut ei oo ihan simppeli yksin... Ku tuosta nykyisestäkin murtu suurin osa lukitushampaista ku sen kiristin paikoilleen. Vanhaan silloin jouduin rälläkällä päästään loven ulkokooliin ja metalliputkella lukittemaan paikoilleen et sai kunkkupultin auki.

                  Mut siis, nyt kun on useaan otteeseen analysoinut tota videon ääntä niin onhan tuo naputus hyvin säännöllinen ja nousee samassa tahdissa kierroksien kanssa. Joskus ku meni harrasteesta kangen laakeri niin ropelsi melko epäsäännöllisesti ainakin ku päästi kaasun ja kierrokset laski koneessa.

                  Alipainepumppu kans kävi mielessä, mutta voiko tosiaan noin infernaalista ääntä siitä lähteä..? Ja tahtihan pitäis olla hitaampi ku nokasta ottaa kierrokset. Dampperista sen verran vielä, ettei vulkanointi juurikaan anna periksi tai jousta vaikka sorkkaraudalla sitä vääntelin. Tämä siis kun vertaa vanhaan joka käsin heulutellessa jousti miten sattuu.

                  Auton historiasta vielä kans, et papareis on kytkimen vaihto jollain edellisellä omistajalla. Ajatus pyöriny mieles et jos onkin joku pultti auennu ja hinkkaa johonki kytkinkopan sisällä. Meinaan eilen kun tää tuli niin oli vene nostettu trailerille ja taas jälleen kerran joutu hieman luistattaan kytkintä et nousi rampista ylös. Jos vaikka kuumeni sen verran et joku paikka pettäny.. :think


                  Edit. Vielä lisäys, et aamulla ku ekan kerran löin tulille niin oli täysin hiljaa, vasta ehkä puolen minuutin päästä alko tuo "kuiva" ujellusääni.

                  Kaikki on vielä vain arvailua..
                  Last edited by Thuppu; 19-10-2021, 16:12.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by aae30 View Post
                    Onko näissä mitään turva"uraa" tms. dampperin vulkanoinnin sisällä mihin joku vaste lukitsis hihnapyörät/ulkokehän kumin totaalisesti hajotessa?:think
                    Mielestäni ei oo. Muistelisin nähneeni jotain kuvia dieselin damperista jossa koko moniurakehä on irronnu vulkanoinnista.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      Kurkkaappa öljynsuodattimeen. Kuulostaa lastuavalta työstöltä
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • pouri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 370
                        • 06 area

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Pitää vielä ottaa dampperi irti toki, mut ei oo ihan simppeli yksin... Ku tuosta nykyisestäkin murtu suurin osa lukitushampaista ku sen kiristin paikoilleen. Vanhaan silloin jouduin rälläkällä päästään loven ulkokooliin ja metalliputkella lukittemaan paikoilleen et sai kunkkupultin auki.

                        Mut siis, nyt kun on useaan otteeseen analysoinut tota videon ääntä niin onhan tuo naputus hyvin säännöllinen ja nousee samassa tahdissa kierroksien kanssa. Joskus ku meni harrasteesta kangen laakeri niin ropelsi melko epäsäännöllisesti ainakin ku päästi kaasun ja kierrokset laski koneessa.

                        Alipainepumppu kans kävi mielessä, mutta voiko tosiaan noin infernaalista ääntä siitä lähteä..? Ja tahtihan pitäis olla hitaampi ku nokasta ottaa kierrokset. Dampperista sen verran vielä, ettei vulkanointi juurikaan anna periksi tai jousta vaikka sorkkaraudalla sitä vääntelin. Tämä siis kun vertaa vanhaan joka käsin heulutellessa jousti miten sattuu.

                        Auton historiasta vielä kans, et papareis on kytkimen vaihto jollain edellisellä omistajalla. Ajatus pyöriny mieles et jos onkin joku pultti auennu ja hinkkaa johonki kytkinkopan sisällä. Meinaan eilen kun tää tuli niin oli vene nostettu trailerille ja taas jälleen kerran joutu hieman luistattaan kytkintä et nousi rampista ylös. Jos vaikka kuumeni sen verran et joku paikka pettäny.. :think


                        Edit. Vielä lisäys, et aamulla ku ekan kerran löin tulille niin oli täysin hiljaa, vasta ehkä puolen minuutin päästä alko tuo "kuiva" ujellusääni.

                        Kaikki on vielä vain arvailua..

                        Outo ääni kyllä. Dampperin irrotukseen liittyen. Pyöräytä startilla dampperin pultti irti. Pitkä jatkovarsi vääntimeen ja tukee johonkin ja sitten starttaa.
                        Diesel, fuel of satin man

                        Comment

                        • Elätti
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2009
                          • 158
                          • Great Kuopio Area

                          #13
                          Helpoin homma irrottaa tuo dampperi on lukita starttikehä sopivalla putkella. Itse käytin 25x50 (en mitannut, mutta noin suunnnilleen) RHS-putkipalkkia. Automaatissa laatikon pohjassa on luukku mistä työntää tuon putken starttikehän hampaitten väliin ja se kampeutuu sopivasti laatikon kuorta vasten. Luulen että manuaalissa on kanssa joku rako mistä starttikehän saa lukittua. Sitten vain raivokas jatkovarsi tuumaiseen varteen ja eikun vääntämään kuningaspulttia auki. Avaaminen on se helppo homma mutta kiriminen on jo työläämpää, kun se 100Nm +150 astetta on jo aika raivomomentti.

                          Kokeilin edellisen kerran lukita siitä dämpperin hampaista työkalulla mutta nehän rapisi kartanolle ne dampperin hampaat.



                          Itse vaihdoin eilen tuon dämpperin omaan 320D. Helppo homma kun kerran vuoteen sen vaihtaa niin muistaa miten tehdä. Nyt fiksuna laitoin continentalin niin jospa se kestäisi auton loppuiän .
                          Last edited by Elätti; 20-10-2021, 12:04.

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #14
                            Noiden uusien videoiden perusteella ääni taitaa tulla venttiilikoneistosta.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Aika selvä peli.



                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎