Announcement

Collapse
No announcement yet.

e87 130i moottorin varoitusvalo syttyi - käy normaalisti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ananas130
    Newbiemmer
    • Nov 2021
    • 11
    • Helsinki

    e87 130i moottorin varoitusvalo syttyi - käy normaalisti

    Terve,

    Moottorin varoitusvalo syttyi, mutta auto tuntuu käyvän ja vetävän aivan normaalisti.
    Mitkä ovat tärkeimmät tarkistettavat & pois suljettavat asiat?
    Ajotietokoneen CHECK-haulla ei ilmoita mitään ongelmaa eikä ajotietokoneen ruudussa myöskää pala huutomerkki.
    Uskaltaako ajaa?

    Voiko ongelma aiheutua siitä, että irroitin ja tukin takimmaisen äänenvaimentajan läppää ohjaavan alipaineletkun? Laitoin letkun takaisin paikalleen, mutta moottorin varoitusvalo ei sammunut kun käynnistin auton ja käyytin hetken aikaa.

    Pitääkö paikkansa, että vikavalon saa nollattua irrottamalla akkukengät 15-30min ajaksi? Sunnuntaina kun ei pääse minkäänlaiseen huoltoon
    Last edited by Ananas130; 20-11-2021, 23:22.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1788
    • Turku

    #2
    Originally posted by Ananas130 View Post
    Terve,

    Moottorin varoitusvalo syttyi, mutta auto tuntuu käyvän ja vetävän aivan normaalisti.
    Mitkä ovat tärkeimmät tarkistettavat & pois suljettavat asiat?
    Ajotietokoneen CHECK-haulla ei ilmoita mitään ongelmaa eikä ajotietokoneen ruudussa myöskää pala huutomerkki.
    Uskaltaako ajaa?

    Voiko ongelma aiheutua siitä, että irroitin ja tukin takimmaisen äänenvaimentajan läppää ohjaavan alipaineletkun? Laitoin letkun takaisin paikalleen, mutta moottorin varoitusvalo ei sammunut kun käynnistin auton ja käyytin hetken aikaa.

    Pitääkö paikkansa, että vikavalon saa nollattua irrottamalla akkukengät 15-30min ajaksi? Sunnuntaina kun ei pääse minkäänlaiseen huoltoon
    Tarkoitatko sitä keltaista "moottorin" kuvaa? Jos siitä on kyse niin "pakolliset" siirytmät esim. huoltoon voi kyllä tehdä.

    Akkukenkien irrotuksella ei ole mitään vaikutusta ongelmaan, joten sen voi unohtaa.

    Tärkeintä tuossa on mahdollisimman pian lukea vikakoodit ja selvittää mitä siellä on vikana.

    Joskus tosin noi vikailmoitukset tulee hetkellisesti ja sitten kun auton sammuttaa hetkeksi ja käynnistää uudestaan, niin niitä ei mittaristossa ilmene.

    Toki kannattaa myös siitä auton käyttöohjeesta tarkistaa, että mikä varoitusvalo on kyseessä ja mitä siellä suositellaan tehtäväksi.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Ananas130
      Newbiemmer
      • Nov 2021
      • 11
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Silmaauki View Post
      Tarkoitatko sitä keltaista "moottorin" kuvaa? Jos siitä on kyse niin "pakolliset" siirytmät esim. huoltoon voi kyllä tehdä.

      Akkukenkien irrotuksella ei ole mitään vaikutusta ongelmaan, joten sen voi unohtaa.

      Tärkeintä tuossa on mahdollisimman pian lukea vikakoodit ja selvittää mitä siellä on vikana.

      Joskus tosin noi vikailmoitukset tulee hetkellisesti ja sitten kun auton sammuttaa hetkeksi ja käynnistää uudestaan, niin niitä ei mittaristossa ilmene.

      Toki kannattaa myös siitä auton käyttöohjeesta tarkistaa, että mikä varoitusvalo on kyseessä ja mitä siellä suositellaan tehtäväksi.

      Kiitos vastauksestasi!

      Kyllä, juuri se keltainen moottorin kuva.

      Selasin käyttöohjekirjan ja hämmästyksekseni tätä merkkivaloa ei siinä mainita ollenkaan - omituista, kun kyse on tärkeästä varoitusvalosta!

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1788
        • Turku

        #4
        Olit avannut toisenkin ketjun ihan samasta aiheesta. Se on täysin tarpeetonta.

        Mainitsit, että menisit ostamaan vikakoodinlukijan. En suosittele sitäkään. Ne "geneeriset" lukijat, kun antavat pahimmillaan semmoisia koodeja, joilla ei loppujen lopuksi tee mitään.

        minä suosittelen, että odotat huomiseen. Käynnistät auton ja katsot tuleeko se merkkivalo taas. Jos tulee, niin jätät auton käyttämättä ja maanantaina soittelet johonkin sopivaan huoltoon ja ajat sen sinne.

        Jos ei vikavaloa tule, niin hyvä. Sitä sattuu. Jos se ilmenee toistuvasti, niin sitten huoltoon.

        Vaihtoehtona voi olla sekin, että jokin paikallinen harrastaja lukee sun auton vikakoodit ja sen jälkeen voi sitten jotain päätellä.

        Itselläni se keltainen moottorinkuva on tullut tutuksi ja alkujärkytyksen jälkeen olen todennut että ei se läheskään aina ole niin vakavaa. Ei ainakaan jos se ei toistuvasti tule aina uudestaan. Useimmiten virtojen sammutus ja uudelleen käynnistys hetken päästä auttaa. Ei tosin aina. Ja jos niin käy, niin sitten huoltoon.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Ananas130
          Newbiemmer
          • Nov 2021
          • 11
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Silmaauki View Post
          Olit avannut toisenkin ketjun ihan samasta aiheesta. Se on täysin tarpeetonta.

          Mainitsit, että menisit ostamaan vikakoodinlukijan. En suosittele sitäkään. Ne "geneeriset" lukijat, kun antavat pahimmillaan semmoisia koodeja, joilla ei loppujen lopuksi tee mitään.

          minä suosittelen, että odotat huomiseen. Käynnistät auton ja katsot tuleeko se merkkivalo taas. Jos tulee, niin jätät auton käyttämättä ja maanantaina soittelet johonkin sopivaan huoltoon ja ajat sen sinne.

          Jos ei vikavaloa tule, niin hyvä. Sitä sattuu. Jos se ilmenee toistuvasti, niin sitten huoltoon.

          Vaihtoehtona voi olla sekin, että jokin paikallinen harrastaja lukee sun auton vikakoodit ja sen jälkeen voi sitten jotain päätellä.

          Itselläni se keltainen moottorinkuva on tullut tutuksi ja alkujärkytyksen jälkeen olen todennut että ei se läheskään aina ole niin vakavaa. Ei ainakaan jos se ei toistuvasti tule aina uudestaan. Useimmiten virtojen sammutus ja uudelleen käynnistys hetken päästä auttaa. Ei tosin aina. Ja jos niin käy, niin sitten huoltoon.
          Niin avasin, kun jostain syystä tämä ensimmäinen viestini sisältää niin omituisia merkkejä kirjainten sijaan, että pelkäsin ettei kukaan vastaa

          Kiitos neuvoista, jätän vikakoodilukijan kauppaan ja toivon parasta, että valo katoaa. Tosin epäilen ettei niin käy, sillä nyt tarkemmin muistellen kuulin kohtuullisen äänekkään sivuäänen moottorintilasta kääntäessäni autoa parkkipaikalla. Ääni muistutti ohjaustehostimen "rääkäisyä", mutta oli ehkä jotenkin mekaanisemman kuuloinen.

          Näistä huolimatta kaikki vaikutti muuten normaalilta valon syttymisen ja tuon sivuäänen jälkeen. Toki ajoin vain pari sataa metriä pysäköidäkseni. En nähnyt mitään hälyttävää tutkittuani konetilan silmämääräisesti, ei nestevuotoja, moniurahihna on paikallaan jne.

          Muistaakseni auton järjestelmästä pystyi jostain tarkistamaan onko vikakoodeja?

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1788
            • Turku

            #6
            Originally posted by Ananas130 View Post
            Niin avasin, kun jostain syystä tämä ensimmäinen viestini sisältää niin omituisia merkkejä kirjainten sijaan, että pelkäsin ettei kukaan vastaa

            Kiitos neuvoista, jätän vikakoodilukijan kauppaan ja toivon parasta, että valo katoaa. Tosin epäilen ettei niin käy, sillä nyt tarkemmin muistellen kuulin kohtuullisen äänekkään sivuäänen moottorintilasta kääntäessäni autoa parkkipaikalla. Ääni muistutti ohjaustehostimen "rääkäisyä", mutta oli ehkä jotenkin mekaanisemman kuuloinen.

            Näistä huolimatta kaikki vaikutti muuten normaalilta valon syttymisen ja tuon sivuäänen jälkeen. Toki ajoin vain pari sataa metriä pysäköidäkseni. En nähnyt mitään hälyttävää tutkittuani konetilan silmämääräisesti, ei nestevuotoja, moniurahihna on paikallaan jne.

            Muistaakseni auton järjestelmästä pystyi jostain tarkistamaan onko vikakoodeja?
            Auton omasta järjestelmästä ei pysty näitä vikakoodeja tarkistamaan. Sieltä vain näkee ne seuraavan huollon tiedot ja esim. öljyn tai polttoaineen vähyyden.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7513
              • Kotona

              #7
              130i on vielä sen hintainen bemari, että jos ei itse pysty tsekkaamaan vikakoodeja tai löydä jotain harrastajaa tekemään sitä, niin kipin kapin auto johonkin pajalle. Todennäköisesti siellä joku anturi kiukuttelee mutta hyvä se on varmistaa ennen kuin jotain isompaa hajoaa...
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
              -

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #8
                Mieluummin kallistuisin harrastajan puoleen alkuun, kun ei ihan hälyttävä tilanne taida olla.
                Noilla nyrkkipajoilla on paha tapa ruveta vaihtamaan osaa ilman sen suurempaa analyysiä. Vikakoodi luetaan ja sitten vaihdetaan se ko osa, vaikka koodi voi johtua muusta, vaihdetun osan ollessa ehjä.
                Toki riippuu pajasta, ei yleistetä. Parempaan lopputulokseen pääsee kun vie semmoiseen jolle bmw tuttu merkki. Onhan näitä uudellamaalla useampiakin liikkeitä, isompia ja pienempiä.


                Tuosta harrastajia.


                Tuosta kun selaa viimeiseltä sivulta taaksepäin, niin eiköhän joku löydy joka koodit lukee vaikka tänä iltana.
                Kerrohan sitten mikä, mitkä koodit oli muistissa. Ihan mielenkiinnosta. Tai jos ite luet, niin laita tähän.
                Last edited by bemmeri; 21-11-2021, 15:10.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 900
                  • Kymenlaakso

                  #9
                  Koodit lukuun tosiaan. Jos koodit tulee, niin villi veikkaus, voisi olla vanos solenoidi, molemmat tai toinen ja jos on, niin mikäli edellisestä vaihdosta ei tietoa, kannattanee vaihtaa molemmat.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Kuten edellä jo todettu, niin käy jonkun foorumilaisen luonna katsomassa koodit. Kun auto käy normaalisti, niin silloin sillä voi ajaa sen verran, että saa koodit luettua.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Ananas130
                      Newbiemmer
                      • Nov 2021
                      • 11
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Auton omasta järjestelmästä ei pysty näitä vikakoodeja tarkistamaan. Sieltä vain näkee ne seuraavan huollon tiedot ja esim. öljyn tai polttoaineen vähyyden.

                      Comment

                      • Ananas130
                        Newbiemmer
                        • Nov 2021
                        • 11
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Zeta View Post
                        130i on vielä sen hintainen bemari, että jos ei itse pysty tsekkaamaan vikakoodeja tai löydä jotain harrastajaa tekemään sitä, niin kipin kapin auto johonkin pajalle. Todennäköisesti siellä joku anturi kiukuttelee mutta hyvä se on varmistaa ennen kuin jotain isompaa hajoaa...
                        Juuri näin. Siirsin muutaman kilometrin halliin suojaan ja etsimään joku joka voi koodit lukea.

                        Ajoin autolla viime viikolla pitkän matkan (monta sataa km) ja sen jälkeen pakoputken suunnalta, aika läheltä etupäätä alkoi kuulua kilinää. Eilen kilinä oli muuttunut selväksi supinaksi, jonka kuulin hyvin selvästi nyt halliin ajaessa. Putken etupäässä on selvä vuoto ja voisin kuvitella, että se saattaa sekoittaa esim happianturin?

                        Olisiko katalysaattori poikinut, en tiedä vielä. Auto toimii normaalin tuntuisesti, ajotietokoneeseen ei ilmesty huutomerkkiäkään.

                        Kun koodin saa luettua, täytyy viedä nosturille että näkee pakoputken kunnon. Olipa asiat toisiinsa liittyviä tai ei.

                        Comment

                        • Ananas130
                          Newbiemmer
                          • Nov 2021
                          • 11
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Kuten edellä jo todettu, niin käy jonkun foorumilaisen luonna katsomassa koodit. Kun auto käy normaalisti, niin silloin sillä voi ajaa sen verran, että saa koodit luettua.

                          Comment

                          • Ananas130
                            Newbiemmer
                            • Nov 2021
                            • 11
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Mieluummin kallistuisin harrastajan puoleen alkuun, kun ei ihan hälyttävä tilanne taida olla.
                            Noilla nyrkkipajoilla on paha tapa ruveta vaihtamaan osaa ilman sen suurempaa analyysiä. Vikakoodi luetaan ja sitten vaihdetaan se ko osa, vaikka koodi voi johtua muusta, vaihdetun osan ollessa ehjä.
                            Toki riippuu pajasta, ei yleistetä. Parempaan lopputulokseen pääsee kun vie semmoiseen jolle bmw tuttu merkki. Onhan näitä uudellamaalla useampiakin liikkeitä, isompia ja pienempiä.


                            Tuosta harrastajia.


                            Tuosta kun selaa viimeiseltä sivulta taaksepäin, niin eiköhän joku löydy joka koodit lukee vaikka tänä iltana.
                            Kerrohan sitten mikä, mitkä koodit oli muistissa. Ihan mielenkiinnosta. Tai jos ite luet, niin laita tähän.
                            Kiitos tiedosta sekä vinkeistä!
                            Luotan harrastajiin paljon enemmän kuin ei-BMW-specialisti-pajoihin.
                            Yhtä 318ti compactia tuskailtiin oikein kunnolla vikakoodien näyttäessä aivan oikeita asioita, jotka kuitenkin olivat vain oireita varsinaisen vian ollessa mekaaninen.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Ananas130 View Post
                              Kiitos tiedosta sekä vinkeistä!
                              Luotan harrastajiin paljon enemmän kuin ei-BMW-specialisti-pajoihin.
                              Yhtä 318ti compactia tuskailtiin oikein kunnolla vikakoodien näyttäessä aivan oikeita asioita, jotka kuitenkin olivat vain oireita varsinaisen vian ollessa mekaaninen.
                              Kun se putki sulla kuuluvasti vuotaa, niin ihan hyvin siellä voi olla vaikka lamdaa liittyvä koodi. Koodi on usein vain oire ja sen perusteella pitää selvittää mikä se varsinainen vika on.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎