Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 118 vanos ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mppa
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 64
    • Tampere

    #16
    Kiva kuulla, etten ole ainoa.

    Otin omastani nyt kuitenkin vielä kannen irti ja vaihdoin takaiskut ja availin vanospyörätkin. Ei merkittävää kulumaa, eikä mitään vaikutusta käyntiinkään arvaten tullut.

    Koodeja ei edelleenkään näy, mutta nyt odottelen jo uutta, tai käytettyä ecua, joka sitten kloonataan, sillä ainoaksi erheeksi livedatan puolelta löytyi imusarjan paine, itse paine toki, mutta myös sen "pyynti" eculta oli aivan taivaassa. Tämä ei korjaantunut ohjelmiston päivityksellä. Katsotaan mitä tapahtuu... On nämä paskoja vehkeitä, ja toisaalta hirveän mielenkiintoisia ja mukavia
    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

    Ex-bimmerit:
    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

    Comment

    • Mppa
      Bimmer Rookie
      • May 2018
      • 64
      • Tampere

      #17
      Mutta tuohon alkuperäiseen ongelmaasi vielä tuli mieleen, että eikös nuo vanospyörät ole ns. nolla-asennossa tyhjäkäynnillä, ja sitten kuormituksen mukaan kun öljynpainekin nousee, säätyvät vanospyörät öljynpaineen avulla. Jos ja kun nyt käyntiongelmat ovat nimenomaan tyhjäkäynnillä, veikkaisin ongelman olevan muualla kun itse vvt/vanos-akseleilla. Jos olen siis ymmärtänyt niiden toiminnan oikein...
      320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
      Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
      Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

      Ex-bimmerit:
      525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
      130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

      Comment

      • Meldoz
        BTCF Member
        • May 2015
        • 79
        • Rovaniemi

        #18
        Itse olen nähnyt N42/46 koneissa paljon jakoketjun venymää jolloin se hajoittaa laaharista palaisen --> valuu öljypohjaan jonka jälkeen hajoaa MUOVINEN imusihti ja kaikki hilut päätyvät öljypumpun paineen säätöventiiliin.
        Tästä syystä alkaa vanos,jako ja käyntihäiriö koodit.
        Uusi jakopää, öljypohjan irroitus, öljypumpun purkaminen, uusi sihti, vanos venttiilien putsaus ja adaptaatioiden nollaukset ovat suurimman osan korjannut.
        Last edited by Meldoz; 06-01-2024, 11:31.
        Vikakoodit, vianhaut, koodaukset Rovaniemen alueella.
        F11 520D t
        E34 m50b28 Turbo

        Comment

        • Juho_
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2016
          • 1048
          • Suomi

          #19
          Tuon voinee havaita öljynpaineen mittaamalla / jos diagnostiikka tai testeri mahdollistaa niin riittää yleensä testerillä tarkastettu öljynpaineen seuranta miten käyttäytyy joutokäynnillä ja kierroksilla

          Vag konsernin vekottimissa missä myös muuttuvatilavuuksinen öljypumppu, niin on aika herkkiä vvt ja öljynpaineongelmille jos vuotaa öljynpainetta vähän jostain.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Meldoz
            BTCF Member
            • May 2015
            • 79
            • Rovaniemi

            #20
            N42/46 ei ole testerillä öljynpaineen lukua ja öljynpaine anturi rasittavassa paikassa laturin takana/imusarjan alla.
            Vikakoodit, vianhaut, koodaukset Rovaniemen alueella.
            F11 520D t
            E34 m50b28 Turbo

            Comment

            • Juho_
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2016
              • 1048
              • Suomi

              #21
              Niin eli on siis vain n43b20 öljynpaine livedata mahdollisuus.
              YouTube
              Instagram // Juhon Moottoripaja

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1598
                • Turku

                #22
                Originally posted by Juho_ View Post
                Niin eli on siis vain n43b20 öljynpaine livedata mahdollisuus.
                Tämä ei onnistu vanhemmilla Inpa/Ista -versioilla. Älä kysy mistä versiota alkaen se onnistuu.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1048
                  • Suomi

                  #23
                  Joo aika harvoin ite inpaa käytän , enemmän launch x431 käytän kun sellainen löytyy ja mukavampi käyttää.
                  Sillä ainakin pystyi öljynpainetta seuraamaan starttivaiheesta alkaen.. kun yks erikoinen tapaus oli e91 korissa missä ei toki vvt ym ongelmaa ollut vaan kk laakerit söi 3 sylinteriltä.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Mppa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2018
                    • 64
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Timppis1000 View Post

                    Ei selvinny, ja huumori on loppumassa tämän auton kanssa. Tilalle taitaa edelleen tulla bemari, kun rouva ei muiden autojen päälle ymmärrä... ja minähän sen kuitenkin sitten korjaan


                    Yksi kohtuu todennäköinen vikapaikka on nokka-akselissa olevat tiivisterenkaat, joiden välistä öljy virtaa akselin poraukseen, tai sitten ko. tiivisteet on syöneet vastinpintoja väljiksi siten että vuotaa. Tässä videossa ne näkyy kohdasta 19min eteenpäin



                    Valvetronic irrotettava ja purettava, että imunokan saa irti ja tiivisteihin pääsee käsiksi. Pakonokka menee vähän helpommalla. Valvetronicin irrotus tällein



                    Ja Valvetronicin purku näin



                    Isohko homma. No toi ei välttämättä edes auta, koska jos väljyys on tiivisteiden vastinpinnoissa, niin niitä ei taida korjata millään. Ja sit jos olikin öljypumpussa se vika niin menee taas turhuuksiin yritelmät. Mulla on koneen alkuperäiset ketjupyörät joutilaana, todennäköisesti ovat ehjät kun vaihto ei vikaan auttanut. Ne saa halutessaan asevelihintaan, mikäli haluaa niiden vaihtoa kokeilla. Ne uudet oli jotain 150-200€ kappale autodocissa, niin tosta saa vanhat mutta toimivat testattavaksi jollain nimellisellä hinnalla.
                    Mitä tälle kuuluu? Joko otit öljypohjan käteen ja kurkkasit pumpun lävitse? Sieltä tätä varmaan kuitenkin kannattaisi lähteä setvimään, sieltä se paine kuitenkin ikäänkuin "lähtee"... Vittumainen hommahan se on kone paikallaan, koneen päällinen tukipalkki on melkolailla välttämättömyys, joskin norsullakin onnistuu koneen roikotus (itse tein näin kaksi kertaa, mutta ostin seuraavaa kertaa varten palkin, en enää halua tehdä näin, onnistuisi ehkä paremmin jos purkaisi koko keulan, mutta norsun varsi alkaa ottamaan etupuskuriin kiinni koko höskää nostettaessa niin ylös, että siellä alla pystyy jotain tekemäänkin) paikoillaan kun eturipustukset laskee alas.

                    Ei tuo valvetronicin irrotus ja nokka-akseleiden alta tiivistepintojen kurkkaus kauhea paha homma ole tohon alapuoliseen öljypumpun purkuun verrattuna. Mutta jos sieltä löytyy pahaa, siitä sitten muodostuu vähän taas pahempi homma...
                    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                    Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                    Ex-bimmerit:
                    525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                    130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                    Comment

                    • Timppis1000
                      Newbiemmer
                      • Oct 2021
                      • 7
                      • Nokia

                      #25
                      Eipä kuulu enää ihmeempiä, potilas lähti vaihtoon ja tilalle tuli 225xe. Nyt sitten odotellaan, että mistä kohtaa leikki sen kanssa alkaa, ISTAn sain jo asenneltua .

                      Tyhjäkäynnillä se muistaakseni tosiaan päästää paineet pois Vanos-pyöriltä. Vika tuli ehkä tyypillisimmin siinä kohtaa kun lämmenneellä koneella alkoi antamaan kaasua, ja ilmeisesti ei lähtenyt säätymään vaikka olisi pitänyt tai siihen tyyliin. Yleensä vika tuli pakonokkaan, mut harvakseltaan myös imunokkaan. Inpalla kun katseli ajossa veto päällä, niin pakonokan asento silloin tällöin heilahteli lepotilan suuntaan, ikäänkuin öljynpainetta olisi karannut jostain hetkellisesti. Öljynpaineen mittaustahan tossa ei ollut, pelkkä painekytkin ja sekin ikävässä paikassa, niin ei saanut sitä paineen käyttäytymistä tutkittua. Ehkä sen oli nyt aika mennä, jos vaikka murheet vähenisi (en kyllä usko ).

                      Comment

                      • Mppa
                        Bimmer Rookie
                        • May 2018
                        • 64
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Timppis1000 View Post
                        Eipä kuulu enää ihmeempiä, potilas lähti vaihtoon ja tilalle tuli 225xe. Nyt sitten odotellaan, että mistä kohtaa leikki sen kanssa alkaa, ISTAn sain jo asenneltua .

                        Tyhjäkäynnillä se muistaakseni tosiaan päästää paineet pois Vanos-pyöriltä. Vika tuli ehkä tyypillisimmin siinä kohtaa kun lämmenneellä koneella alkoi antamaan kaasua, ja ilmeisesti ei lähtenyt säätymään vaikka olisi pitänyt tai siihen tyyliin. Yleensä vika tuli pakonokkaan, mut harvakseltaan myös imunokkaan. Inpalla kun katseli ajossa veto päällä, niin pakonokan asento silloin tällöin heilahteli lepotilan suuntaan, ikäänkuin öljynpainetta olisi karannut jostain hetkellisesti. Öljynpaineen mittaustahan tossa ei ollut, pelkkä painekytkin ja sekin ikävässä paikassa, niin ei saanut sitä paineen käyttäytymistä tutkittua. Ehkä sen oli nyt aika mennä, jos vaikka murheet vähenisi (en kyllä usko ).
                        Okei, no hyvä (ehkä sitten ). On nämä aika vehkeitä kerta kaikkiaan. Mut noin kuvaamallasi tavalla se minunkin ymmärtääkseni toimii. Kuulin kaverilta kautta rantain, että Suomestakin olisi saatavilla jotain ameriikan ihmettä, kisaöljyä tms missä ei olisi lainkaan mitään näitä LL-puhdistus/ylläpitomineraaleja, vaan että ihan oikeaa öljyä, täyttä tavaraa ja että nimenomaan tämmöisellä olisi näitä VVT-paskakoneita saatu pelaamaan, lieneekö sitten "paksumpia" lämpöisenä tms .. täytyy selvitellä lisää.

                        Sain tuon omanikin nyt pelaamaan ok, pahaa ääntä se vähän pitää mutta ajattelin koittaa -50 öljyä seuraavaksi, josko auttaisi... On nämä hienoja.
                        320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                        Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                        Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                        Ex-bimmerit:
                        525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                        130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                        Comment

                        • Nummika
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2016
                          • 63
                          • Rauma

                          #27
                          Täällä kans yksi vanos intake 2A83 vaivainen. Toimii moitteetta kunnes käyntilämpötilassa pudottaa tyhjäkäynnille, hetken päästä tyhjäkäynti nyökähtää ja ilmestyy 2A83 koodi ja imu vanos lopettaa säätämisen
                          Tähän on vaihdettu n 100tkm sitten jakoketju joka on edelleen hyvässä kunnossa, vanhan ketjun laahaimet oli täysin ehjät.
                          Nyt on uusittu molemman vvt rattaat, toinen vanos venttiili, nokka-akselin asentotunnistin ja viimeisenä nokka-akseleiden tiivisterenkaat.

                          Auto ei savuta, eikä syö öljyä.

                          Vika ei vaan korjaannu, mitä vielä voisi yrittää?

                          Nyt ainakin 40km lenkillä näyttäisi että ongelma on ratkaistu.

                          N.5-6 tkm sitten vaihdettu öljyt ja suodatin, tuona aikana suodatin oli puristunut suodatin kannen keskiputkea vasten niin tiukasti että suodattimen poistaminen halkaisematta oli mahdotonta. Tuo puristuminen aiheutti sen että tyhjäkäynnillä vanos ei saanut tavittavaa öljynpainetta. Olen tuon puristumis ilmiön havainnut ennenkin mutta en noin pahana, enkä ole arvannut sen vaikuttavan öljyn kiertoon.

                          Uusi suodatin ja ongelma poistui. Miksihän ongelma oli vain imu vanos? Tarvitseeko valvetronicin vuoksi hiukan enemmän painetta kuin pako vanos?
                          No tulipahan autoon uusittua osia
                          Last edited by Nummika; 23-03-2024, 07:59.
                          Rauman säätila http://nummika.com

                          Comment

                          • Juho_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2016
                            • 1048
                            • Suomi

                            #28
                            Livedata auki ja katsohan mitä sen imunokan asento näyttää ( verrattuna tavoitearvoon ).
                            + öljynpaine toki hyvä mitata.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎