Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Paras / luotettavin dieselmoottori ja miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6936
    • N/A

    #31
    En pidä ollenkaan epärealistisena 15litran kaupunkikulutusta pätkäajossa talvella M54B30 moottorissa.
    Viime kesänä ajelin lyhyttä ajoa 330i coupella, automaatilla ja kesälämpötiloissa.
    Muistaakseni auto veti lähemmäs 14 litraa sataselle ajotieskan mukaan.
    Ja se oli kesällä, heinäkuussa.

    Matkaa se sitten meneeki alle 7.5litran kulutuksella.
    Vanos on korjattu, imuvuotoja ei merkittäviä ainakaan ole kun trimmit on alle 2% plussalla molemmissa bankeissa. Lisäksi disa on rempattu, eikä ole mitään vikakoodeja.
    Tuntuu että mikä tahansa iso bensamoottori tommosessa pari kilsaa suuntaansa ajossa vie tosi paljon ainetta.

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      #32
      15 litraa e46:ssa tuntuu paljolta. X5 4.8 syö talvipätkäajossa 15.3.
      Meillä on myös 325 cäbi joka tietsikan mukaan syö 10.2
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17517
        • Turku

        #33
        Originally posted by Antti O View Post
        En pidä ollenkaan epärealistisena 15litran kaupunkikulutusta pätkäajossa talvella M54B30 moottorissa.
        Viime kesänä ajelin lyhyttä ajoa 330i coupella, automaatilla ja kesälämpötiloissa.
        Muistaakseni auto veti lähemmäs 14 litraa sataselle ajotieskan mukaan.
        Ja se oli kesällä, heinäkuussa.
        OT, kun tuo on bensamoottori, mutta oma N57D30 vie yli 12l/100km tuollaisessa ajossa. Webasto käytössä.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16351
          • Leppävirta

          #34
          Pidetään keskustelu asiallisena aiheeseen liittyen.

          Offtopicia pyyhkitty pois.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by Temezky95 View Post
            Tää E46 on yks mun neljästä autosta joista kolme on ajossa. Tiedän kyllä miten diesel autoilu toimii ja siihen en pyytänyt neuvoa. En myöskään etsi varsinaisesti taloudellisempaa autoa. Pointti oli että tässä bemarissa kulutus ja suorituskyky eivät täsmää.
            20v vanhassa autossa ei vaan paljon järkevämpää kulutus/suorituskyky suhdetta löydy nelivedossa. Toki kulutukseen voi vaikuttaa monikin asia, vaikka se viallinen lämpötila-anturi.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              #36
              3.0 M57/N57 huono puoli lyhyemmässä ajossa on se että lämpenee suhteellisen hitaasti, varsinkin verrattaessa vastaaviin bensakoneisiin. Lyhyen ajon (<10km) kulutus tästä syystä varsin suuri.
              Lämpimänä pitkässä ajossa onkin hyvin lähellä M47:n taloudellisuutta. Saman varmaan pätee bensakoneiden parissa.

              Se mikä edelleen tekee dieselistä mukavamman ajopelin, on kaasupolkimen välitön vaste. Dieselissä lisääntyy ruiskutusmäärä, bensakoneisissa tuntuu alkavan päästöjen/seoksen simulaatio ja vasta sen valmistuttua reagoidaan.

              .. Kruisailen mielummin N57 kuin B58:lla, moottorin meluhaitasta huolimatta.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5265
                • Pirkkala

                #37
                Tuosta kaasuvasteesta voi moni olla päinvastaista mieltä.

                Nää kahdella tai useammalla ahtimella olevat dieselit on kyllä kohtuullisia vastaamaan kaasuun.

                Mutta esim vanhemmat m57 on aika lehmiä nimenomaan kaasuvasteen osalta.

                Edit. Oon huomannu että osa ihmisistä tarkottaa kaasuvasteella ihan eri asiaa kuin mitä se minusta tarkoittaa.

                Jotkut on sitä mieltä että se tarkoittaa sitä, että pienellä polkimen liikkeellä kiihtyvyys lisääntyy paljon.

                Minun mielestä se tarkoittaa sitä, miten viiveetön reagointi on painettiin kaasua vähän taikka paljon.
                Last edited by Urpo_rotta; 15-04-2022, 16:09.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #38
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Tuosta kaasuvasteesta voi moni olla päinvastaista mieltä.

                  Nää kahdella tai useammalla ahtimella olevat dieselit on kyllä kohtuullisia vastaamaan kaasuun.

                  Mutta esim vanhemmat m57 on aika lehmiä nimenomaan kaasuvasteen osalta.

                  Edit. Oon huomannu että osa ihmisistä tarkottaa kaasuvasteella ihan eri asiaa kuin mitä se minusta tarkoittaa.

                  Jotkut on sitä mieltä että se tarkoittaa sitä, että pienellä polkimen liikkeellä kiihtyvyys lisääntyy paljon.

                  Minun mielestä se tarkoittaa sitä, miten viiveetön reagointi on painettiin kaasua vähän taikka paljon.
                  Näin tuntuu monilla olevan ihan ihme käsitys kaasunvasteesta. Mikäli se kaasupolkimen enemmän painaminen on joku ongelma, niin softassa sitä voidaan kyllä muuttaa niin, että poljin on todella herkkä ja pienikin hipaisu tuntuu perseessä.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #39
                    Nykyään kun liikun pääasiassa M54:lla ja aiemmassa elämässä M57 ja N57 oli voimanlähteenä, niin nykyään pääsen ohi edelläajavista ilman suunnittelua ja ennakointia. Sama pätee risteyksistä tiukkiin väleihin kiihdytyksiin, dieselillä se piti unohtaa tai olisi henki ollut löyhässä. Bensavaparilla lähtö tapahtuu heti.
                    Vääntöä on tietenkin nykyään vähemmän mutta ennen se iso vääntö tuli vasta kun sen tarve oli jo mennyt ohi…
                    ---

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2200
                      • Vantaa

                      #40
                      En tiedä mikä teidän m57/N57 koneissa on ollut vikana, mutta varsinkin n57+8hp yhdistelmä ei kyllä mieti hetkeäkään kun kaikki vääntö on tarjolla. M57 oli softattu ja xhp sisällä, niin ei sekään pitkin arponut.

                      Isohko vapari toki reagoi välittömästi polkimeen. Vaihteesta sitten kiinni meneekö se mihinkään.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5265
                        • Pirkkala

                        #41
                        Tuu koittaa mun e38 m57 5hp laatikolla

                        Vitsit vitsinä, se nyt onkin vanha pieru.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Jacques
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 573
                          • pk

                          #42
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Edit. Oon huomannu että osa ihmisistä tarkottaa kaasuvasteella ihan eri asiaa kuin mitä se minusta tarkoittaa.

                          Jotkut on sitä mieltä että se tarkoittaa sitä, että pienellä polkimen liikkeellä kiihtyvyys lisääntyy paljon.

                          Minun mielestä se tarkoittaa sitä, miten viiveetön reagointi on painettiin kaasua vähän taikka paljon.
                          Tämä juuri, viiveetön reagointi, korostuen varsinkin taajama-ajossa. Dieseleitä on ollut m47, n47, m57, m57n2 ja n57.
                          Iso viive ei ole normaalia missään vaiheessa näiden moottoreiden suhteen. Pysytään sen verran kartalla ettei sekoiteta turboautojen reagointinopeuteen vapaastihengittäviä.
                          G30 540i
                          F32 435d

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            #43
                            Originally posted by VilleP View Post

                            M57 oli softattu ja xhp sisällä, niin ei sekään pitkin arponut.

                            Isohko vapari toki reagoi välittömästi polkimeen. Vaihteesta sitten kiinni meneekö se mihinkään.
                            Juurikin noin. Jopa niin, että M57 ohjelmoituna ja xhp stage 3 sport asennolla eipä arponut lainkaan. Eihän tuo n52 ole sielläpäinkään, vaikka reagoi toki heti.

                            edit: m57 siis e60 LCI:ssä, jossa loota taitaa olla ”nopein” muutenkin? vs. pre lci tai e9x
                            Last edited by isolohko; 18-04-2022, 16:24. Reason: lci tieto lisätty

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • Anterox
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2017
                              • 42
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by Temezky95 View Post
                              Siksipä ostetaan farkku, joka muutetaan pakuksi veroja helpottamaan. Pääsee sillä kiisseli tankillisella kuitenkin aika reilusti pidemmän matkan kuin bensalla. Ja jos haluaa kutoskoneen/vähänki enemmä voimaa nii on jo järkevämpää ottaa diesel. Nimimerkillä M54B30 (vaivaiset 230hp) ja 15l/100km ei lämmitä mieltä.
                              Juurikin noin

                              Comment

                              • Anterox
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2017
                                • 42
                                • Helsinki

                                #45
                                Originally posted by Temezky95 View Post
                                Kone kyllä mintissä ja kuski myös. En ainuttakaan 3.0 V6 vaparia tiedä joka olis kauheen taloudellinen kaupunkiajossa, nelivetona ja talviaikaan. Mut kait sulle osunu sit joku erittäin hyvä yksilö tai softattu käymään laihalla.
                                Joo,tollasia 3.0 V6 vapareita ei todellakaan löydy yhdeltäkään auton valmistajalta jota voisi kutsua taloudelliseksi minkäänlaisessa ajossa,varsinkaan nelivetona ja talviaikaan,tuo vaan nyt on noin...
                                Last edited by Anterox; 26-07-2023, 05:54.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎