Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carnage
    Newbiemmer
    • Sep 2021
    • 13
    • Finland

    M52B28 moottorin vaihto

    Noniin eli edessä olisi moottorin vaihto e39 ja nyt löytyi hyvä moottorinluovuttaja mutta kyseisessä autossa on M52BTU28 kun taas minulla on vanhempi versio moottorista. Kysymys siis on että saako auton toimimaan tällä moottorilla ilman suurempaa pelaamista vai eroaako kenties moottorinohjaus jne paljonkin? Ilmeisesti ei hirveästi muuta eroa ole kuin tuon vanoksen suhteen? Valaiskaa tietämätöntä niin tiedän ollakko ostamatta koko moottoria..

    Ja en tosiaan löytänyt ketjua tästä aiheesta linkatkaa ihmeessä jos on.
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1760
    • vihti

    #2
    Moottori ecun kanssa on mahdollista siirtää toiseen koppaan, onhan niitä e30 e36 jne. laitettu, ei oo ihan helppo swappi kuten m52b20 —>>m52b28 mutta tehtävissä. Singlevanos eculla ei edes kannata yrittää saada toimimaan.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Carnage
      Newbiemmer
      • Sep 2021
      • 13
      • Finland

      #3
      Originally posted by naikou View Post
      Moottori ecun kanssa on mahdollista siirtää toiseen koppaan, onhan niitä e30 e36 jne. laitettu, ei oo ihan helppo swappi kuten m52b20 —>>m52b28 mutta tehtävissä. Singlevanos eculla ei edes kannata yrittää saada toimimaan.
      Okei eli siis jos nappaan tästä autosta mistä ottaisin moottorin niin myös ecun ja ilmeisesti myös sitten sen auton johtosarja tarvitaan..? Ja siis moottorihan tulee e38 mutta ei kai sillä kopalla väliä ole.

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1760
        • vihti

        #4
        Onhan tuotaki koppaa saanut tuplavanos tekniikalla mutta ajonestosysteemistä en tiedä saako uudemman ecun paritettua vanhemman auton ews:ään, helpoiten varmaankin menis kun koodais uudemman koneen ecusta ews pois käytöstä, mutta jos ensimmäinen moottori swappi kyseessä niin jonkun verran pään raapimista luvassa että saa koneen käyntiin

        Foorumilla kyllä on väkeä jotka tietäis tästä asiasta enemmänkin kuin itse, josko joku heistä voisi auttaa enemmän kenties
        E39 523i Turbo

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Kaikkihan on tehtävissä kyse on lähinnä kuinka paljon aikaa & rahaa hommaan on valmis käyttämään. Esim. ABS-yksikkö päivittyi samalla kuin moottoriin tuli vanos. Onko siinä E38 ajonvakautus? Jos ei niin sitten ei liene ongelmaa. Ajoneston poistaminen on monesti se helpoin vaihtoehto tälläisissä tilanteissa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2560
            • .

            #6
            Öljypohja on sitten erilainen e38:ssa ja e39:ssä. Pohjan sinänsä pitäisi olla vaihtokelpoinen, mutta pumppu imuputkineen ja loiskelevyt jne voi olla sopimattomia.

            Onko vanha moottori niin rikki ettei sitä voi korjata?
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Carnage
              Newbiemmer
              • Sep 2021
              • 13
              • Finland

              #7
              Originally posted by Freak View Post
              Öljypohja on sitten erilainen e38:ssa ja e39:ssä. Pohjan sinänsä pitäisi olla vaihtokelpoinen, mutta pumppu imuputkineen ja loiskelevyt jne voi olla sopimattomia.

              Onko vanha moottori niin rikki ettei sitä voi korjata?
              No kun sitä ei tunnu ketään tietävän. Kansi vikaan viittaa oireet ja kaikki pienemmät viat käyty läpi mitkä voisi samanlaisuutta aiheuttaa. Ohivuotomittaukset ei näyttänyt mitään poikkeavaa mutta korjaamolta sanottiin että ehkä paras vaihtaa koko moottori. Näistä ilmeisesti kierteetkin tuppaa menemään kun alkaa aukomaan kantta. Ja se nyt on pienin murheista kun ei tiedä mitä kaikkea on hajonnut. Luulin itsekkin aluksi että moottorin vaihto on helpointa mutta tuppaa nämä koneet olemaan aika kiven alla ja vielä nuo vanhemmat versiot, nyt olisi ollut aika halvalla tuo setti mutta tuntuu nyt että tulee vaan sutta jos sitä koittaa sinne laittaa.. tosiaan ei ole hirveesti mitään moottorinvaihtoja tullut tehtyä etten ihan ekspertti näissä ole mutta niin kova tunneside tähän autoon että olen sen päättänyt vielä kuntoon laittaa. Ja toki jos jollain löytyy kyseistä konetta niin saa kaupitella!

              Comment

              • e36coupe
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 721
                • Nokia

                #8
                Vaihdat sen vesipumpun ja termostaatin. Sitten huolellinen ilmaus jäähdytinnesteelle niin voisi sekin taas toimia. Jäähdyttimen korkki myös vaihtoon.

                Aivan turhat talkoot jos alat moottoria vaihtamaan toisen tyyppiseen. Pakkotilanteessa etsii nykyistä vastaavan sinkkuvanos b28.
                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                Työn alla: E21 320/6
                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Carnage View Post
                  No kun sitä ei tunnu ketään tietävän. Kansi vikaan viittaa oireet ja kaikki pienemmät viat käyty läpi mitkä voisi samanlaisuutta aiheuttaa. Ohivuotomittaukset ei näyttänyt mitään poikkeavaa mutta korjaamolta sanottiin että ehkä paras vaihtaa koko moottori. Näistä ilmeisesti kierteetkin tuppaa menemään kun alkaa aukomaan kantta. Ja se nyt on pienin murheista kun ei tiedä mitä kaikkea on hajonnut. Luulin itsekkin aluksi että moottorin vaihto on helpointa mutta tuppaa nämä koneet olemaan aika kiven alla ja vielä nuo vanhemmat versiot, nyt olisi ollut aika halvalla tuo setti mutta tuntuu nyt että tulee vaan sutta jos sitä koittaa sinne laittaa.. tosiaan ei ole hirveesti mitään moottorinvaihtoja tullut tehtyä etten ihan ekspertti näissä ole mutta niin kova tunneside tähän autoon että olen sen päättänyt vielä kuntoon laittaa. Ja toki jos jollain löytyy kyseistä konetta niin saa kaupitella!
                  No miksi sitä konetta ollaan vaihtamassa, kun siitä ei edes vikaa ole saatu selville? Näitä tapauksia on tälläkin foorumilla ihan älyttömästi, että korjaamolla heti ollaan sanomassa kansi vikaa vaikka sellaista ei koneessa olisikaan. Kansivikahan on helppo todeta, mittaa onko paisarissa pakokaasua ja mittaa puristuspaineet/ohivuodot. Jos nuo kunnossa, niin ei siinä kansivikaa ole. Itse en vaan ymmärrä miksi sitä kansivikaa ollaan aina heti väittämässä vaikka sitä ei pystytä mitenkään toteamaan korjaamolla.

                  Kuten edellä sanottiin, niin vaihda se vesipumppu & termari. Sen jälkeen paineista jäähdytysjärjestelmä ja varmista ettei se vuoda. Jumittavat vesiventtiilitkin voi tuoda omat haasteensa ilmaukseen.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Carnage
                    Newbiemmer
                    • Sep 2021
                    • 13
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    No miksi sitä konetta ollaan vaihtamassa, kun siitä ei edes vikaa ole saatu selville? Näitä tapauksia on tälläkin foorumilla ihan älyttömästi, että korjaamolla heti ollaan sanomassa kansi vikaa vaikka sellaista ei koneessa olisikaan. Kansivikahan on helppo todeta, mittaa onko paisarissa pakokaasua ja mittaa puristuspaineet/ohivuodot. Jos nuo kunnossa, niin ei siinä kansivikaa ole. Itse en vaan ymmärrä miksi sitä kansivikaa ollaan aina heti väittämässä vaikka sitä ei pystytä mitenkään toteamaan korjaamolla.

                    Kuten edellä sanottiin, niin vaihda se vesipumppu & termari. Sen jälkeen paineista jäähdytysjärjestelmä ja varmista ettei se vuoda. Jumittavat vesiventtiilitkin voi tuoda omat haasteensa ilmaukseen.
                    Termarin alunperin vaihdoinkin ja paisuntasäiliön korkin, vesipumppu tsekattu ja minkäälaista vikaa ei siitäkään löytynyt, toki voisihan senkin nyt vaihtaa ennen isompaa remonttia. Tuntuu kyllä hankalalta löytää mikä todellisuudessa vaivaa, öljykorkissa oli jonkun verran valkosta töhnää heti kun vaihtoi tuon korkin ja käytti hiukan aikaa? Sitä ennen ei tullut. Auto ei kyllä mitenkään erityisesti savuta ja itseasiassa yksi päivä koitin käyntiin ja ei tapahtunut mitään kun avaimesta käänsi ja akussa kyllä on virtaa. Onko tuosta voinut mennä ajonesto päälle kun on seisonut melkein puoli vuotta?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Carnage View Post
                      Termarin alunperin vaihdoinkin ja paisuntasäiliön korkin, vesipumppu tsekattu ja minkäälaista vikaa ei siitäkään löytynyt, toki voisihan senkin nyt vaihtaa ennen isompaa remonttia. Tuntuu kyllä hankalalta löytää mikä todellisuudessa vaivaa, öljykorkissa oli jonkun verran valkosta töhnää heti kun vaihtoi tuon korkin ja käytti hiukan aikaa? Sitä ennen ei tullut. Auto ei kyllä mitenkään erityisesti savuta ja itseasiassa yksi päivä koitin käyntiin ja ei tapahtunut mitään kun avaimesta käänsi ja akussa kyllä on virtaa. Onko tuosta voinut mennä ajonesto päälle kun on seisonut melkein puoli vuotta?
                      Kuten sanoin niin testaamalla sen selvittää onko se kansivika vai ei. Ei mitään järkeä alkaa moottoria vaihtamaan ilman varmaan vikadiagnoosia. Ihan hyvin voi olla ajonesto päällä kun on seisonut puoli vuotta. Majoneesi on ihan normaalia korkissa näissä, jos ei ole ajettu öljyjä kunnolla kuumaksi. Jos sieltä olisi kansi/pahvi mennyt, niin silloin pitäisi savuttaa valkoista, pakokaasujen päätyä jäähdytysjärjestelmään (tämän voi mitata vaikka katsastuskonttorilla) tms. Puristuspainemittauksessa/ohivuotomittauksessa pitäisi myös näkyä. Mitkä ne oireet nyt on, joiden perusteella epäillään kansivikaa?
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Mitkä ne oireet nyt on, joiden perusteella epäillään kansivikaa?
                        Kysyn samaa.

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1760
                          • vihti

                          #13
                          Mullakin on öljykorkisssa ”majoneesit” koska ajelen 15min pätkiä aina yleensä, varsinki alle +5 lämpötilassa sitä kertyy ja syksyisin kun on kosteata ilmaa jatkuvasti mut jos vaikka tunnin yhtäjaksoisella ajolla on valkoinen öljykorkki vielä niin sit jo herättää epäilyksiä.

                          Jäähdytysjärjestelmän painetesti on ainaki yks varma keino todeta se viattomaksi eli joku 1,5bar jos pysyy paineet vaikka 30min niin ei ongelmaa sillä saralla (tai voihan se ite korkki olla silti viallinen koska korkki ei ole paikallaan painetestissä)
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Carnage
                            Newbiemmer
                            • Sep 2021
                            • 13
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Kuten sanoin niin testaamalla sen selvittää onko se kansivika vai ei. Ei mitään järkeä alkaa moottoria vaihtamaan ilman varmaan vikadiagnoosia. Ihan hyvin voi olla ajonesto päällä kun on seisonut puoli vuotta. Majoneesi on ihan normaalia korkissa näissä, jos ei ole ajettu öljyjä kunnolla kuumaksi. Jos sieltä olisi kansi/pahvi mennyt, niin silloin pitäisi savuttaa valkoista, pakokaasujen päätyä jäähdytysjärjestelmään (tämän voi mitata vaikka katsastuskonttorilla) tms. Puristuspainemittauksessa/ohivuotomittauksessa pitäisi myös näkyä. Mitkä ne oireet nyt on, joiden perusteella epäillään kansivikaa?
                            Alunperinhän ajossa yhtäkkiä lämmöt lähti nousuun ja sen jälkeen vaihdoin termarin no koitettiin ilmata niin tekee kauhean paineen jäähdytysjärjestelmään ja lämmöt nousee, ei onnistuttu vaikka keula ylhäällä jne. Vein sitten korjaamolle ja sieltä soitettiin että auto valmis en tiedä oltiinko edes käyty koeajolla kun jo kotimatkalla lämmöt alkoi taas nousemaan kylläkin hitaammin kun viime kerralla. Kotipihassa sitte ruikkas nesteet jostain pihalle. Hiukan ennen kun ekan kerran alko lämpöjä nostamaan liikaa niin kuului kummallinen vihellys pellin alta ja kun termari aukesi niin äänikin katosi. Siksi aattelin että termari se vaan on mutta kun ei tullut siltikään kuntoon. Ehkä tässä sitten vaan on huonosti ilmattu edelleen ja kuunneltu liikaa korjaamo kavereitten vaahtoamista kansiviasta.. nyt vaan pitäisi saada tuo auto edes käyntiin ensin ja uudestaan yrittää vielä näitä pienempiä juttuja.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Carnage View Post
                              Alunperinhän ajossa yhtäkkiä lämmöt lähti nousuun ja sen jälkeen vaihdoin termarin no koitettiin ilmata niin tekee kauhean paineen jäähdytysjärjestelmään ja lämmöt nousee, ei onnistuttu vaikka keula ylhäällä jne. Vein sitten korjaamolle ja sieltä soitettiin että auto valmis en tiedä oltiinko edes käyty koeajolla kun jo kotimatkalla lämmöt alkoi taas nousemaan kylläkin hitaammin kun viime kerralla. Kotipihassa sitte ruikkas nesteet jostain pihalle. Hiukan ennen kun ekan kerran alko lämpöjä nostamaan liikaa niin kuului kummallinen vihellys pellin alta ja kun termari aukesi niin äänikin katosi. Siksi aattelin että termari se vaan on mutta kun ei tullut siltikään kuntoon. Ehkä tässä sitten vaan on huonosti ilmattu edelleen ja kuunneltu liikaa korjaamo kavereitten vaahtoamista kansiviasta.. nyt vaan pitäisi saada tuo auto edes käyntiin ensin ja uudestaan yrittää vielä näitä pienempiä juttuja.
                              Mikä on kauhea paine? Näissä on vakiona 2bar korkki, eli painetta on sama kuin jossain kevyemmän auton renkaassa. Paineen noustessa yli tuon nesteiden pitäisi tulla korkin kautta ulos. Jos tulee muualta niin siellä on silloin vika joka pitää korjata. Näitä "kansi" vikaisia on tullut useita vastaan. Kaikissa on ollut vuoto jossain jäähdytysjärjestelmässä ja sen korjaamalla on tullut kuntoon. Kaikista helpoin on kun paineistat sen jäähdytysjärjestelmän vaikka 1,5bar ja katsot pysyykö paineet vai vuotaako jostain. Jos vuotaa niin vuotojen korjaus ja uusi paineistus kunnes paineet pysyy. Sitten kunnolla ilmaamaan.

                              Se miksi ei käynnisty on melko helppo näissä selvittää. Jos löytyy inpa, niin lukee koodit moottorilta & ajonestolta. Testaa toimiiko startti. Tuleeko polttoainetta kiskolle, siellä pitäisi olla 3.5bar.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎