Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 perän laakeriremppa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    E39 M5 perän laakeriremppa

    E39 M5 ujeltaa pintakaasulla 95-100km/h. Ominaisuus paheni hiukan kun vaihtoi perän ja vaihteiston puslat (OE BMW). Kardaanin tukilaakerin vaihto uuteen ei auttanut.

    Perän laakerien vaihto näyttäisi, että olisi tehtävissä prässillä itsekin. Tilaisin siis merkkilaakerit ja uuden puristusrenkaan + tiivisteet. Kovin vähän löytyy tietoa laakerin esijännityksistä:

    -Osaako tekijät sanoa olisiko nämä pyörintävastukset oikein?
    Pinionin laakerit 2Nm (tiiviste ja laakeri kevyessä öljyssä)
    Poskilaakerit 1.5 Nm

    -Pysyykö hammaskosketus ja väläys hyvin tod. näk. samana?
    (Nämä toki voi tarkastaa kasaatessa)

    -Kannattaako lukon kitkalevyt vaihtaa samalla, suht pieni lisätyö, mutta voiko jokin mennä vikaan?
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 306
    • Uusimaa

    #2
    Mittasin takapyörästä lukon breakaway torquen ja se oli noin 100Nm. Tuon perusteella lukko toimisi vielä normaalisti? Eli kitkalevyjä en viitsi alkaa vaihtamaan mihinkään aftermarket osiin.

    Huomasin, että mielestäni tasauspyörästö on tiputettavissa ilman pakoputkiston poistoa, tarvitsee vain laskea hieman, että saa vetarit irti. Tämä nopeuttaisi hommaa melkoisesti. Tästä kellään kokemusta? Kardaanista irrotus/yhdistäminen varmaan hiukan kikkailua..
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • ekkoo1
      BTCF Member
      • Jun 2019
      • 1368
      • Pohjanmaa

      #3
      Veikkaisin että jonkin verran kulumaa tulee levyistä löytymään, e34 typ210 lukko melko kuluneilla kitkalevyillä "lukotti" edelleen rapiat 90nm. Yleensä vielä kitkalevyistä irronnut tavara on alkanut syömään tasauspyörästön "rampin" sileää selkäpuolta.
      E39 540i -96 Ajamisen iloa
      E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
      E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
      Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3834
        • Finnland

        #4
        Paljonko noilla kitkalevyillä on ajettu? Voithan toki tilata ne kun on värkki auki.
        Racingdiffsiltä löytyy ainakin hyviä videoita tohon. Tosin nuo liikekitkat on vähän "tekijästä kiinni" kai. Mutta eikö tuo oo käytännössä sama pinionin suhteen kuin E34:n iso perä? Poskilaakerit varmaan kuulilla rullien sijaan, ehkä? :think

        Ja toki tää kans https://www.youtube.com/watch?v=OHlvc9K9TjI
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 306
          • Uusimaa

          #5
          Katsos vaan, löytyy ihan kotimaistakin videota aiheesta!

          Ajattelin hommata jonkin edullisen viisarimallisen tai vastaavan 0-10Nm momenttiavaimen, jolla näkee jatkuvan momentin pyörittäessä.

          Perällä ajettu vasta 160+tkm, ennen mun omistusta vaihdettu mm. pinionin tiiviste. Oireina ulina veto päällä tietyllä nopeudella (ja myös oikealla poskilaakerissa tuntuva sivuttaisvälys, ehkä normaalia?)

          Perä on käsittääkseni sama 210mm kuin monessa muussakin, ja samaa lakerisarjaa myydään ainakin ebay todella moneen autoon. Katsoin nyt, mitä TIS sanoo E34 M5 osalta ja siellä n. 2Nm olisi eri valmistajien keskiarvo sekä pinionille, että poskilaakereille pyörintävastukselle, tiivisteen kanssa. Eli eiköhän se sitten ole ihan pätevä.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • MeisterW
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2017
            • 306
            • Uusimaa

            #6
            Tämä projekti vihdoin työn alla. Eka havainto on, että pinjonin mutteri on tod näk liian löysällä kuitenkin. Kun kaikki osat oli jo ostettu, niin vaihdetaan osat kuitenkin. Perästä löytyi Koyo-merkkiset laakeri, eli sattumalta samat kuin uudetkin.

            Backlash välys oli vanhoilla mitattuna hyvin tiukka n. 0,06mm, eli ihan asteikon alareunalla, katsotaan vielä uusilla tilanne kun valmistuu.

            Irroitukset/asennukset prässillä ovat menneet suht kevyesti, vähän lämpöä apuna käyttäen. Toki aikanahan tuossa menee kun huolellisesti tekee. Vanhoissa laakereissa ei mitään perunapeltoa, mutta erityisesti pinjonin laakerissa nähtävää kulumaa jo ja kynteen tuntuvia uria. Poskilaakerit näyttivät hyviltä.

            Uusilla poskilaakereilla (ilman pinjonia) vierintävastus on 1,8Nm ilman tiivisteitä kokeiltuna, eli hitusen suurempi kuin vanhoilla, se lienee siis kunnossa.

            Seuraavaksi sitten pinjonin kiristys, hammaskosketuksen ja välyksen tarkistus
            E39 M5 2002
            E70 X5 3.0sd 2008
            E83 X3 3.0i 2005
            G21 330e

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 306
              • Uusimaa

              #7
              Pinjonin kiristys ja esijännityksen säätö onnistui hyvin. Lopetin kun pyörintämomentti pinjonille oli n. 2,1Nm. (Käytössä pyöräliikkeestä ostettu edullinen 0-5Nm viisarillinen momenttityökalu)

              Backlash välys oli uusilla laakereilla koottuna 0,07mm. TIS antaa typ 210 perälle muistaakseni 0,06-0,14mm suositusalueen, ja muuten netin perusteella 0,07-0,09mm usein suositus. Hyvin osuu siihen. Välys on helpoin mitata kun putsaa hampaat öljystä.

              Hammaskosketusta testasin öljyvärillä ja oli omaan silmään hyvin keskellä/ oikeissa kohdissa hammasta jäljet.

              Näyttäisi siis onnistuneelta rempalta

              Enää olisi takakannen sulkeminen, tilasin tiivisteainetuubin ja myös paperisen tiivisteen. Tätä nyt mietin, että kuuluuko ne laittaa kummatkin vai vain toinen? Tehtaalta oli mielestäni vain paperinen, mutta eihän ne pinnat ihan priimat ole..
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3580
                • Raisio

                #8
                Hyvää tarinaa ja ihan kymppi tulis hyvillä kuvilla lisättynä vaikka netti täynnä remppavideoita.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by MeisterW View Post
                  Pinjonin kiristys ja esijännityksen säätö onnistui hyvin. Lopetin kun pyörintämomentti pinjonille oli n. 2,1Nm. (Käytössä pyöräliikkeestä ostettu edullinen 0-5Nm viisarillinen momenttityökalu)

                  Backlash välys oli uusilla laakereilla koottuna 0,07mm. TIS antaa typ 210 perälle muistaakseni 0,06-0,14mm suositusalueen, ja muuten netin perusteella 0,07-0,09mm usein suositus. Hyvin osuu siihen. Välys on helpoin mitata kun putsaa hampaat öljystä.

                  Hammaskosketusta testasin öljyvärillä ja oli omaan silmään hyvin keskellä/ oikeissa kohdissa hammasta jäljet.

                  Näyttäisi siis onnistuneelta rempalta

                  Enää olisi takakannen sulkeminen, tilasin tiivisteainetuubin ja myös paperisen tiivisteen. Tätä nyt mietin, että kuuluuko ne laittaa kummatkin vai vain toinen? Tehtaalta oli mielestäni vain paperinen, mutta eihän ne pinnat ihan priimat ole..
                  Pelkkä paperitiiviste.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1749
                    • vihti

                    #10
                    Itse laitoin 188k takakannen liimalla paikalleen kun tiivistepinnat niin kesinyt että tuskin olis paperinen pitänyt

                    E:ja ei oo vuotanut takakannesta mutta poskilaakerien stefojen kolot on kans niin syöpyneet että sieltä vuotaa kyllä uusillakin stefoilla, eli jos näyttää pahalta niin sinne kanssa tiivistystä
                    Last edited by naikou; 06-04-2023, 20:03.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3834
                      • Finnland

                      #11
                      Minä kun luulin, että niiden paperisten valmistus on loppunut kun realoem niin sanoo ja neuvoo käyttämään nestemäistä tiivisteainetta.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2716
                        • .fi

                        #12
                        no eikai nyt helvetti sentään. takakansiakin vielä uutena saa.
                        en uskois vanhaa random nettietk:oota(realoem) tämmöisessä.



                        ja samaa paperitiivistettä löytyy siis ainakin näistä, vaikka ylempänä numeroina 215 näkyykin:
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          #13
                          realoem on perseestä, tuolla numero http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...ve_gasket_set/ ja tuolla kuvia https://www.google.fi/search?q=bmw+3...h=603&dpr=1.56

                          Comment

                          • MeisterW
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2017
                            • 306
                            • Uusimaa

                            #14
                            Kiitos kommenteista. Laitoin nyt pelkän paperitiivisteen, kun pinnat olivat pulttien sisäpuolelta siistit ja ulkoreunoille tein vähän putsausta. Paperitiivisteen nro tosiaan 33108305033 ja on saatavilla BMWltä.

                            Ennen sulkemista kaadoin öljyä myös noihin öljykierron kanaviin, jotta myös pinjonin laakerien etupuolisiin tiloihin menisi öljyä. Öljyn täyttömäärä jäin miettimään, että toimiiko täyttöpropun alareuna, jos perällä ei ole ajettu purun jälkeen? Ei ole oikein käsitystä pumppaavatko noi laakerit miten öljyä ja miten se kiertää perän sisällä? Jossain muistan nähneeni ohjeen, että perää pyöritellään ja sitten lisätään öljyä taas propun alareunaan.
                            E39 M5 2002
                            E70 X5 3.0sd 2008
                            E83 X3 3.0i 2005
                            G21 330e

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3834
                              • Finnland

                              #15
                              Kaikkia muita osia saa, tiivisteitä ei joka malliin. 188 periin ei numerolla löytänyt E53 ja E39 kohdalla.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎