Meneekö vakio venoilla ja jousilla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hiottu virinokka m20b20 ja venttiilit?
Collapse
X
-
Originally posted by .:miksu:.Eli kompensoiko nuo isommat epäkeskot hionnassa pienentyneen nokan ympärysmitan, eli ei tarvitse pitempää venttiiliä?
Comment
-
-
Originally posted by .:miksu:.Eli kompensoiko nuo isommat epäkeskot hionnassa pienentyneen nokan ympärysmitan, eli ei tarvitse pitempää venttiiliä?
Riittääkö säätöihin saamiseen ohjelmoitavaruisku esim.MS ja säädettävä nokkapyörä?
Kyllä nämä perusruiskut K-Jetronic ja L-Jetronic saa ihan hyvin säätöihin hiotunkin nokan kanssa. Olettaen, että nokan kanssa ei nyt sentään hulluttelemaan aleta. Motronic onkin sitten eriasia. Niissä hiottu nokka aiheuttaa ties mitä ongelmia, joten Motronicilla varustettuun autoon en hiottua laittais. Varsinkaan siviiliautoon, joka pitää saada päästömittauksistakin läpi.
Edit: Leka ehti näköjään ensin....
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3Motronic onkin sitten eriasia. Niissä hiottu nokka aiheuttaa ties mitä ongelmia, joten Motronicilla varustettuun autoon en hiottua laittais. Varsinkaan siviiliautoon, joka pitää saada päästömittauksistakin läpi.Last edited by t-race; 15-10-2005, 23:26.BMW Rennsport Racing Motorsport ClubBMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!sigpic
Comment
-
-
Originally posted by t-racePakko kysyä? Miten sitten kunnolla tehty hiottu nokka eroaa tehdastekoisesta virinokasta? Samat ongelmat tulevat silloin käsittääkseeni myös tehdasvirinokalla... Ei kai ne ongelmat siitä hiomisesta johdu, vaan sen nokan ominaisuuksista
Näitä virinokan hiojia kun on vähän joka lähtöön (kokemusta on).
Kaveri osti kerran vuosia sitten tällaisen hiotun nokan jostain ja ihmeteltiin sitten, miksei tahdo saada toimimaan, vaikka piti olla ihan maltillinen 278-asteinen.
No vietiin sitten se nokka paikalliseen alan yritykseen, joka on toiminut alalla n.50vuotta (moottorikoneistamo Vaasassa). Tulos: Parhaimman ja huonoimman "nenän" välillä eroa n.4-astetta ja nostossakin eroa parhaimman ja huonoiman välillä 0,2mm. Koita siinä sitten saada kone käymään tasaisesti ja nätisti.
Tehdastekoiset nokat Schrick, Crane jne. ovat sitten AMMATTILAISTEN tekemiä, eivätkä mitään takametsien poikien kyhäelmiä.
Kyllä ne ongelmat johtuvat nimenomaan siitä hiomisesta, kun hiotaan PÄIN PERSETTÄ!
Ylihärmässä oleva autosähkökorjaamo/valtuutettu Boschin ruiskuihin erikoistunut firma: Autosähkö Keijo Saarimaa, on soittanut minulle henkilökohtaisesti ainakin 6-7kertaa ja kysynyt: Löytyiskös taas semmosta hiomatonta hyvää käytettyä nokkaa. Täällä on taas jonkun klopin BMW, johon on laitettu hiottu nokka, eikä kirveelläkään saa annettuihin päästöarvoihin.
Kun olen hänelle nokan toimittanut, niin viimeistään päivän päästä on puhelin soinut uudelleen: Kiitos, kyllä käy ja toimii nätisti.
Kokemuksesta voin siis sanoa, että K-jet ja L-jet eivät ole niin tarkkoja näistä hiotuista nokista, mutta Motronic on.
Edit: Joo kyllähän usein noissa M20-koneissa on nokka ja keinut hyvinkin kuluneita. Joku nenä lähes vakiomitoissa, kun taas joku toinen jopa 0,5mm kulunut. Nuo vakionokat ovat kuitenkin niin maltillisia asteiltaan/nostoiltaan jo uutenakin, joten ne toimivat vaikka eroja kulumisen takia tulisikin.Last edited by T3; 16-10-2005, 00:20..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3Kerro minulle mistä saa sellaisen KUNNOLLA tehdyn hiotun nokan?
Näitä virinokan hiojia kun on vähän joka lähtöön (kokemusta on).
Kaveri osti kerran vuosia sitten tällaisen hiotun nokan jostain ja ihmeteltiin sitten, miksei tahdo saada toimimaan, vaikka piti olla ihan maltillinen 278-asteinen.
No vietiin sitten se nokka paikalliseen alan yritykseen, joka on toiminut alalla n.50vuotta (moottorikoneistamo Vaasassa). Tulos: Parhaimman ja huonoimman "nenän" välillä eroa n.4-astetta ja nostossakin eroa parhaimman ja huonoiman välillä 0,2mm. Koita siinä sitten saada kone käymään tasaisesti ja nätisti.
Tehdastekoiset nokat Schrick, Crane jne. ovat sitten AMMATTILAISTEN tekemiä, eivätkä mitään takametsien poikien kyhäelmiä.
Kyllä ne ongelmat johtuvat nimenomaan siitä hiomisesta, kun hiotaan PÄIN PERSETTÄ!
Samaa mieltä olen kanssasi tuosta, että ongelmat johtuvat nimenomaan siitä hiomisesta, kun hiotaan PÄIN PERSETTÄ! Mutta jos nokka hiotaan kunnolla, niin ongelmia ei ole... Eli pointtini on, että hiottu nokka ei ole automaattisesti huonompi kuin tehdastekoinen.
Oletko kanssani samaa mieltä? Tästä voimme keskustella muutenkin kuin täällä... Voin toki ottaa kaverini mukaan keskustelemaan (on muuten tehnyt historic-koneita ainakin Antero Sakselinille ja Risto Laineelle... tuttuja nimiä?)
Taidat puhelinnumeron tietääkinSaa soittaa vaikka e21 koristen tiimoilta... Joko hoksaat kuka se täällä provosoi
BMW Rennsport Racing Motorsport ClubBMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!sigpic
Comment
-
-
Originally posted by t-raceNiin... Löytyy niitäkin jotka hiovat nokat oikein. Olen itsekin törmännyt noihin paskanokkiin. Mutta on niitäkin pajoja, jotka hiovat nokat tarkemmin kuin Schrick, Crane jne... Hiotaanhan se nokka sielläkin siitä master-kiekosta... Ei se tule muottiin puristettuna. Kaveri teettää nokkia vain ja ainoastaan yhdellä pajalla (joka on hyväksi havaittu). Voin kysyä, mitkä ovat hyväksyttävät toleranssit (kun en muista enää tässä vaiheessa iltaa). Mutta minun pointtini asiassa on, että jos on tehdasnokka esim: 286 astetta, nostot 10,6mm ja 10,3mm ja LCA vaikka 112 astetta (tietysti ramppien muodot yms yms). Ja jos on vaihtoehtona arvoiltaan täsmälleen tehdasnokan kanssa identtinen hiottu nokka, niin moottori ei huomaa sitä, lukeeko nokassa schrick vai ei
Samaa mieltä olen kanssasi tuosta, että ongelmat johtuvat nimenomaan siitä hiomisesta, kun hiotaan PÄIN PERSETTÄ! Mutta jos nokka hiotaan kunnolla, niin ongelmia ei ole... Eli pointtini on, että hiottu nokka ei ole automaattisesti huonompi kuin tehdastekoinen.
Oletko kanssani samaa mieltä? Tästä voimme keskustella muutenkin kuin täällä... Voin toki ottaa kaverini mukaan keskustelemaan (on muuten tehnyt historic-koneita ainakin Antero Sakselinille ja Risto Laineelle... tuttuja nimiä?)
Taidat puhelinnumeron tietääkinSaa soittaa vaikka e21 koristen tiimoilta... Joko hoksaat kuka se täällä provosoi
Ei tietenkään se moottori tiedä, mitä siinä nokka-akselissa lukee, mutta jos siinä lukee esim Schrick, niin se maksaa paljon enenmmän, mutta se myös toimii.
Juu, Antero Sakselin on hyvinkin tuttu mies. Olen myynyt hänelle 3kpl AITOJA 2002ti-malleja ja yhden muunkin nollakakkosen. Puhelimessa ja kasvokkain ollaan keskusteltu niin paljon, että ihan henkilökohtaisiakin asioita on setvitty.
Voittihan A.Sakselin minun entisellä autollani viimevuonna Historic-rallisarjan oman luokkansa (2002ti-69, HOB-89).
Risto Laine kuuluu myöskin näihin Historic-ralli ympyröihin. Muutenkin kuin vain itse ajamalla. Mutta ei hänestä enempää.
Voisin muuten soitellakin, siitä suuresta E21-tarinasta, johonkin lehteen...
MITÄ, provosoiko täällä muka joku?.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3Olen sinun kanssasi TÄYSIN samaa mieltä tuosta nokan hiomisesta. Markkinoilla kun vaan liikkuu kaikenlaisten kyläseppien hiomia nokkia, niin koskaan ei voi tietää onko juuri tämä sen AMMATTILAISEN hioma vaiko sen Lasse Liimapään hätäisesti (rahat pois) sutaisema.
Ei tietenkään se moottori tiedä, mitä siinä nokka-akselissa lukee, mutta jos siinä lukee esim Schrick, niin se maksaa paljon enenmmän, mutta se myös toimii.
Juu, Antero Sakselin on hyvinkin tuttu mies. Olen myynyt hänelle 3kpl AITOJA 2002ti-malleja ja yhden muunkin nollakakkosen. Puhelimessa ja kasvokkain ollaan keskusteltu niin paljon, että ihan henkilökohtaisiakin asioita on setvitty.
Voittihan A.Sakselin minun entisellä autollani viimevuonna Historic-rallisarjan oman luokkansa (2002ti-69, HOB-89).
Risto Laine kuuluu myöskin näihin Historic-ralli ympyröihin. Muutenkin kuin vain itse ajamalla. Mutta ei hänestä enempää.
Voisin muuten soitellakin, siitä suuresta E21-tarinasta, johonkin lehteen...
MITÄ, provosoiko täällä muka joku?
Muuten ihan vaan tiedoksi: tuolla kaverillani on YKSI niistä BMW:n tekemistä luokituskansista, joilla aikoinaan luokiteltiin "käsinmuotoillut kanavat" kilpailukäyttöön... Ja vastaus kysymykseesi: ei ole myytävänä... olen kysynyt useampaan otteeseen....
EDIT: taisi tuossa SM-autossa olla juuri tuon kaverini rakentama kone...BMW Rennsport Racing Motorsport ClubBMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!sigpic
Comment
-
-
Originally posted by t-raceEli taidamme samaa kieltä puhua loppujen lopuksi
EDIT: taisi tuossa SM-autossa olla juuri tuon kaverini rakentama kone...Njaah, samaa kieltä. Mä väännän leviää pohojalaasta, kun taas sä...
Ei muuten mennyt viimevuonna meikäläisen sponsorointi hukkaan Sakselinin kohdalla.
Kaikki kunnia kuitenkin kuskille/kartturille, tiimille ja taustajoukoille.
Edit: Lipsuu jo aikalailla ohi varsinaisen aiheen, joten lopetan tähän.Last edited by T3; 16-10-2005, 03:16..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Niin onkos nämä isommat epäkeskot ihan speciaali tavaraa, teetettävä alanmiehellä/naisella? Saako kaupasta?
Onko nokan asteilla vaikutusta, tuohon nokan perusympyrän pienenemiseen? Selviääkö lievemmällä nokalla vakio epäkeskoilla, vai onko ympyrä kiinni hiojasta.
ja Motronicci kone tietysti kyseessä, mikä motronicissa sekoaa, saako lastulla tai piggypack tyyppisellä ohjelmoitavalla säätöihin?
Comment
-
-
Originally posted by t-raceNiin... Löytyy niitäkin jotka hiovat nokat oikein. Olen itsekin törmännyt noihin paskanokkiin. Mutta on niitäkin pajoja, jotka hiovat nokat tarkemmin kuin Schrick, Crane jne... Hiotaanhan se nokka sielläkin siitä master-kiekosta... Ei se tule muottiin puristettuna. Kaveri teettää nokkia vain ja ainoastaan yhdellä pajalla (joka on hyväksi havaittu). Voin kysyä, mitkä ovat hyväksyttävät toleranssit (kun en muista enää tässä vaiheessa iltaa). Mutta minun pointtini asiassa on, että jos on tehdasnokka esim: 286 astetta, nostot 10,6mm ja 10,3mm ja LCA vaikka 112 astetta (tietysti ramppien muodot yms yms). Ja jos on vaihtoehtona arvoiltaan täsmälleen tehdasnokan kanssa identtinen hiottu nokka, niin moottori ei huomaa sitä, lukeeko nokassa schrick vai ei
Samaa mieltä olen kanssasi tuosta, että ongelmat johtuvat nimenomaan siitä hiomisesta, kun hiotaan PÄIN PERSETTÄ! Mutta jos nokka hiotaan kunnolla, niin ongelmia ei ole... Eli pointtini on, että hiottu nokka ei ole automaattisesti huonompi kuin tehdastekoinen.
Mulla tuli yhden M20 koneen mukana virinokka joka ei ole Schrick, mutta täysin vastaava. Vastaa Schrickin 288 -nokkaa ja nokan päätyyn on kaiverrettu numerosarja joka viittaa vahvasti Schrickin vastaavaan numerosarjaan.
Schrick se ei ole eikä varmastikaan alkuperäisestä hiottu, koska oli vakioilla epäkeskoilla ja vakiopituisilla venttiileillä. Mikä se sit on? Siitä masternokasta hiottu? Kuka sen on hionu? Mistä niitä masternokkia saa(ostaa)?
Jos asia on arkaluontoinen, niin voit vastata privalla.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Comment