Announcement

Collapse
No announcement yet.

Type 210 perän kasaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10506
    • Saaressa

    Type 210 perän kasaus

    Tervehdys potilaana on E46 M3 perä type 210.

    Olisiko jollain tietoa mitkä ovat kiristysmomentit ja pinjonin krympin esijännitys?

    Onko jotain muuta erikoista huomioitavaa? Ensimmäistä kertaa pitäis perähommiin ryhtyä.
    Last edited by duuk; 29-04-2023, 07:12.

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Kolisiko? Onko sinne vaihdettu vain kitkalevyt vai myös uudet laakerit?
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • duuk
      Moderator
      • Dec 2006
      • 10506
      • Saaressa

      #3
      Originally posted by ekkoo1 View Post
      Kolisiko? Onko sinne vaihdettu vain kitkalevyt vai myös uudet laakerit?
      Ei sinällään liity kysymykseeni mitenkään ja joskus tämäkin asia selviää auton omasta topicista, mutta vastaan nyt kun kysytään että ei kolissut, lukko piti, ei ääntänyt ainakaan kabiiniin asti eikä vuotanut öljyä. Perus välys mikä täissä kuulemma usein on on tässäkin hantin puolen vetarin laipassa.

      Uudet laakerit ja kitkalevyt on tarkoitus vaihtaa. Just kävin koneistajalta hakemassa pari asennusholkkia uusien stefojen asennusta varten.

      duke's garage:
      Suzuki R50
      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
      S38 S54 S62

      instagram: _duuk

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1368
        • Pohjanmaa

        #4
        Lähinnä hain sitä, että viralliset pyörimisvastukset on uusille laakereille. Käytetyille laakereille joutuu enemmän tai vähemmän vetämään hatusta. RacingDiffsillähän on tuolle e46 m3 murikalle ihan oma videonsa missä ainakin pinjonin vierimisvastus 0.6-0.8Nm mainittu.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 307
          • Uusimaa

          #5
          Type 210 pinjonin esijännitys noin 2Nm pyörintävastus TIS yms mukaan. (Racing diffs hämmentävästi puhuu pienemmistä arvoista, ehkä niilläkin toimii)
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • ekkoo1
            BTCF Member
            • Jun 2019
            • 1368
            • Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by MeisterW View Post
            Type 210 pinjonin esijännitys noin 2Nm pyörintävastus TIS yms mukaan. (Racing diffs hämmentävästi puhuu pienemmistä arvoista, ehkä niilläkin toimii)
            Joskus löysin TIS taulukon missä oli ne momentit laakerin valmistajan mukaan, taisi kyllä olla typ215 laakereille. Voi olla että RacingDiffsillä on jotain parempaa tietoa niistä laakereista mitä heidän rebuild kitissä tulee, tai sitten ei. Omaankin korvaan kyllä tuo alaraja 0.6Nm kuulostaa vähän pieneltä, e34 typ210 perä heilahti noin 1Nm käytännössä heti kun krymppi alkoi kiristymään (epätarkalla 1-10Nm viisarimittarilla mitattuna).
            E39 540i -96 Ajamisen iloa
            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10506
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by ekkoo1 View Post
              Lähinnä hain sitä, että viralliset pyörimisvastukset on uusille laakereille. Käytetyille laakereille joutuu enemmän tai vähemmän vetämään hatusta. RacingDiffsillähän on tuolle e46 m3 murikalle ihan oma videonsa missä ainakin pinjonin vierimisvastus 0.6-0.8Nm mainittu.
              Juu kyselin sieltäkin niin linkkas parikin videoita aiheesta. Tarvinnee tutustua aiheeseen.

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • duuk
                Moderator
                • Dec 2006
                • 10506
                • Saaressa

                #8
                Originally posted by MeisterW View Post
                Type 210 pinjonin esijännitys noin 2Nm pyörintävastus TIS yms mukaan. (Racing diffs hämmentävästi puhuu pienemmistä arvoista, ehkä niilläkin toimii)
                Kiitos tiedosta!

                duke's garage:
                Suzuki R50
                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                S38 S54 S62

                instagram: _duuk

                Comment

                • ekkoo1
                  BTCF Member
                  • Jun 2019
                  • 1368
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  E36 M3 TIS alta taitaa löytyä vielä typ210 viralliset pinjonin vierintävastukset, uudemmissahan malleissa kaikki perämurikan korjausohjeet on korvattu teksteillä tyyliin "pinjonin mutteria ei saa missään nimessa irrottaa eikä perämurikan sisälle ole mitään asiaa". Käsittääkseni Type G = typ210 murikat ("8 bolts side cover"). Noihin pitäisi vielä laittaa 0.2Nm lisää jos on tuore stefa, aika iso ero kyllä RacingDiffsin suosituksiin :think



                  Edit: lisäksihän pitäisi carrierin vierintävastus tarkistaa erikseen ilman pinjonia, ja koko paketista mitata backlash (0,04-0,10mm "for vehicles with m60", olen olettanut että typ210) ja kruunupyörän/pinjonin hammaskosketus merkkausvärillä/tussilla.
                  Last edited by ekkoo1; 03-05-2023, 20:22.
                  E39 540i -96 Ajamisen iloa
                  E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                  E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                  Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3842
                    • Finnland

                    #10
                    Tuolta https://workshop-manuals.com/bmw/5_s..._backlash_e34/
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2717
                      • .fi

                      #11
                      Originally posted by duuk View Post
                      Perus välys mikä täissä kuulemma usein on on tässäkin hantin puolen vetarin laipassa.
                      fwiw., tämmöinen joskus tullut vastaan:

                      Originally posted by https://www.redish-motorsport.com/BMWE46M3DiffRebuildUpgrade.html
                      Over time the E46 M3 Differentials have worn (as all mechanical components do), and some have developed the infamous 'M Clunk'.

                      This 'wear' in the Differential comes from a mixture of some or all of these problems:
                      1. Poor maintenance (lack of oil change).
                      2. Excessive back-lash (usually introduced during the Pinion Input Oil Seal change).
                      3. GKN 1st generation LSD Cluster Play (seen at the right hand side Output Flange).
                      4. GKN 2nd generation LSD Cluster Play (seen at the left hand side Output Flange).
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎