Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epämääräisiä n46 vikakoodeja valvetronic ja kaasuläppä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tatu6o
    BTCF Member
    • Sep 2021
    • 75
    • Uusimaa

    Epämääräisiä n46 vikakoodeja valvetronic ja kaasuläppä

    Osaisiko joku n46 guru neuvoa, kun auto antaa vaihtelevasti neljää vikakoodia. 2A61, 2A63, 2CF8, 2D07.

    Ongelma alkoi kun auto satunnaisesti antoi puolikastaa moottorin vikavaloa ja meni "limp-modeen". Motonetin halvalla koodinlukialla sai poistettua koodit ja auto kulki täysin normaalisti parista kilometristä muutamaan kymmentä, jonka jälkeen tapahtui sama uudestaan. Auto myös kävi todella huonosti kun vikakoodi oli muistissa. Inpa antoi tällöin koodit 2A61 ja 2A63. Nollattua koodit uudestaan, vain 2A61 tuli pienen ajon jälkeen takaisin.

    Tänään autolla lähtiessä, auto sammahti heti käynnistyksen jälkeen. Kaasua antaessa auton saa käymään, mutta käynti on todella huonoa ja ajaminen mahdotonta. Kaksi uutta koodia oli ilmestynyt muistiin 2CF8 ja 2D07. Inpalla koodeja nollatessa 2A61 ja 2CF8 eivät poistuneet ja jäivät muistiin. Autoa ei siis käy ollenkaan tyhjäkänytiä.

    2A61 ja 2A63 viittaa valvetroniciin, sen moottoriin ja moottorin adaptaatioon, kun taas puolestaan 2CF8 ja 2D07 viittaavat kaasuläppään. En millään usko että molemmat, valvetronic sekä kaasuläppä hajoavat samaan aikaan, joten mikä voisi yhdistää nämä kaksi vikaa? Tähän menessä on koitettu irroitella ja puhdistaa valvetronicin liittimiä, ilman mikäänlaista vaikutusta auton oireiluun.
    Last edited by Tatu6o; 11-05-2023, 21:34.
  • Tatu6o
    BTCF Member
    • Sep 2021
    • 75
    • Uusimaa

    #2
    Jatkan tätä kirjoittelua tästä ongelmasta tänne, jos jollain tulevaisuudessa on sama onglema. Tänään lisä vianselvittelyn jälkeen, ja muutaman uuden käynnistysyrityksen jälkeen, ilmestyi muistiin uusi koodi 2A59, eli epäkeskoakselin asentoanturi. Auto ei myöskään vaikuta vastaavan kaasuun enää ollenkaan, joten kaasullakaan ei autoa ei saa pysymään käynnissä.
    Asiasta enemmän tietäviltä kyseltyä ja foorumeiden lukemisen jälkeen jää neljä pääepäilyä.
    1. Epäkeskoakselin asentoanturi (vikakoodin perusteella)
    2. Maf (Toisen harrastajan vinkki)
    3. Kampiakselin asentotunnistin (toisen foorumilangan ratkaisu)
    4. Kaasupoljin (oma päättely siitä mikä yhdistäisi nämä viat)

    Auton on menossa ensi keskiviikona pajalle, joten päivittelen sen jälkeen mikä oli ratkaisu ongelmaan.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16442
      • Asikkala

      #3
      Onko pajalla osaamista n4x-koneisiin ?

      Comment

      • Tatu6o
        BTCF Member
        • Sep 2021
        • 75
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Onko pajalla osaamista n4x-koneisiin ?
        Filemon autohuolto nimiseen paikkaan menossa. Pitäisi olla pätevä kaikkiin bemarin moottoreihin. Viime syksynä autoon uusittiin venttiilivarren kumit ja kaikki meni juuri niin kuin pitikin.

        Comment

        • Tatu6o
          BTCF Member
          • Sep 2021
          • 75
          • Uusimaa

          #5
          Nyt tuomio on saatu ja tilanne tosiaan on että sekä valvetronicissa että kaasuläpässä on vikaa. Valvetronicin epäkeskoakselin laakerit olivat pettäneet/jumittuneet, joten valvetronic ei saanut ajettua adaptaatiota läpi. Valvetronicin mentäessä vikatilaan kone siirtyi käyttämään kaasuläppää, joka ei tominut kunnolla, joten kone ei enää lähtenyt käyntiin.
          Ensiviikolla saapuu osat. Sitten pystyy täydellä varmuudella sanoa oliko vika tässä vai jossain muualla.

          Comment

          • Tatu6o
            BTCF Member
            • Sep 2021
            • 75
            • Uusimaa

            #6
            Kaasuläppä ja valvetronicin epäkeskoakselin neulalaakerit on nyt vaihdettu ja auto pelittää. Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuudessa jos jollain on samankaltaista ongelmaa.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎