Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 suuttimen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 938
    • Oulu

    #16
    Vaihtelevia kokemuksia liottamisesta. Omassa oli myös suuttimet tolkun jumissa, tässä hyvä kuva ruiskuista jotka oli "likoamassa" WD40 kylvyssä vajaan viikon eikä ollut tunkeutunut yhtään vaikka tavaraa oli venttiilikopan pohjalla/suuttimien juurissa heti reilusti toista senttiä. Lopulta irtosi kun 6kg vetovasaralla hakkasi viimeistä päivää, pari kertaa piti hitsata uudet kiinnitysvälineet..

    Toinen kuvassa oleva suutin oli sitten imassut aineet ihan pohjatiivisteeseen saakka vaikka olikin jumissa.



    Tsemppiä
    Last edited by Shatter; 02-06-2023, 08:00.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67
    MZ RT 125/3 '62

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Jäi mainitsematta että suuttimet kyllä löysättiin ja konetta huudatettiin ennenkuin yritettiin irroitella, vain yksi nousi tällä tavalla itsekseen ylös.
      Yksi oli myös löysä, 3. piti jo hakata hetken aikaa ja viimeiset on sitten tiiiiukassa...
      Kyllä ne nousee, ulosvetimet hajoaa ennemmin jos käyttämällä ei lähde irti. Yhdellä sprinterillä piti ajaa kaikenkaikkiaan neljä tuntia ennenkuin naps ja alkas kuulua voimakas suositus, sit vaan pulttia vhä takas päin kiinni ja talliin vaihtamaan. Kaikki jöi ehjäksi, ulosvedintä käyttäessä suutin olisi luultavasti ollut operaation jälkeen vainaa. Jos moottori ei ole käynti kunnossa käniin itellä on ulosvetovasaran päähän hitsattu lenkki ja saan siitä moottorinostimella kevennettyä nikn että koko auton keula alkaa nousta. Sitten vain naputtelemaan sillä vasaralla niin voi lähteä. Tämä siis siksi ett esim nokkaketju poikki olevaa autoa on vaikeampi homma käyttää...
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1968
        • Seinäjoki

        #18
        Originally posted by Shatter View Post
        Vaihtelevia kokemuksia liottamisesta. Omassa oli myös suuttimet tolkun jumissa, tässä hyvä kuva ruiskuista jotka oli "likoamassa" WD40 kylvyssä vajaan viikon eikä ollut tunkeutunut yhtään vaikka tavaraa oli venttiilikopan pohjalla/suuttimien juurissa heti reilusti toista senttiä. Lopulta irtosi kun 6kg vetovasaralla hakkasi viimeistä päivää, pari kertaa piti hitsata uudet kiinnitysvälineet..

        Toinen kuvassa oleva suutin oli sitten imassut aineet ihan pohjatiivisteeseen saakka vaikka olikin jumissa.



        Tsemppiä
        Venttiilikopan se suuttimen poteron tiiviste kun on huono niin käy nuon. Muut lähti varmaan nostamalla vain?
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1968
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ei se palotilan paineen suuttimeen vaikuttava voima ihan mahdoton ole, kun huomioi suutinkärjen poikkipinta-alan. F = P x A
          Paine ei niinkään mutta jatkuva lämpö ja jaksottainen paine kyllä irrottaa suuttimen ei ole yhtään irtoamatta jäänyt. Joskus vaatii aikaa, tunteja tai jopa päiviä. Kasaan ja ei muutakuin raakaa ajoa, kun alkaa suosittamaan niin kiristää mutteria ja ajaa kunnes se viimeinenkin irtoaa. Ei ilman kannen irrotusta ole paljon muuta järkevää tehtävissä ja tosiaan venttiilikopan joutuu sitten naputella kappaleiksi että kannen saa pois...
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            #20
            Paineilmavasaran, joka on tarkoitettu suuttiminen irroittamiseen, sain vuokrattua, sillä lähti jo 5 pytyn suutin irti, 6:sta joutuu vielä hetken aikaa ainakin paukuttamaan...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4630
              • Tampere

              #21
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Paineilmavasaran, joka on tarkoitettu suuttiminen irroittamiseen, sain vuokrattua, sillä lähti jo 5 pytyn suutin irti, 6:sta joutuu vielä hetken aikaa ainakin paukuttamaan...
              Itsellä on paineilmataltta ja sillä on lähtenyt hyvin jumahtaneita pultteja. Tuossa tuumailinkin itsekseen että mitenköhän moisen saisi virettettyä moiseen käyttöön. Omaan arsenaaliinkin tarvisi rakennella erilaisia päitä tuohon laitteeseen.



              Tuo valmis olikin näppärän oloinen laitos...
              Stucked injector extractor tool is ready. Pneumatic tool works with 6 bars air pressure. Type: Pneumatic (working with minimum 6 bars air pressure). YOU CAN WATCH OUR VIDEOS AND HEAR THE VOICE OF POWER.


              Kiinaversionakin näyttää saavaan hiukan reiluun satkuun.
              Last edited by fraatti; 02-06-2023, 18:53.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #22
                Originally posted by fraatti View Post

                Tuo valmis olikin näppärän oloinen laitos...
                Stucked injector extractor tool is ready. Pneumatic tool works with 6 bars air pressure. Type: Pneumatic (working with minimum 6 bars air pressure). YOU CAN WATCH OUR VIDEOS AND HEAR THE VOICE OF POWER.
                Tuollaisella lähti se 5. pytyn suutin, 6. tuntuu olevan lujassa, venttiilikoppa on revitty irti ja annettu kanteen ja suuttimelle lämpöä, ei vaikutusta...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #23
                  On se vaan lujassa. Päästiin kokeilemaan ulosvetämistä sopivien holkkien ja pyöränpultin avulla, pyöränpultista korkkas kierteen eikä mitään vaikutusta suuttimeen. Onneksi oli mutteri välissä joten suuttimen kierteet on vielä ehjät...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Lähti se viimein irti. Eli hajoitettiin suuttimen ylivuotoputket ja liitin jotta saatiin venttiilikoppa pois, sen jälkeen holeilla ja parilla pitkällä M14x1.5 mutterilla saatiin vedettyä suutin irti...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #25
                      Tässäkin olisi päässyt muutaman tunnin jälkeen helpommalla kun olisi vain nypännyt kannen ylös. :think
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1968
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by suppari View Post
                        Tässäkin olisi päässyt muutaman tunnin jälkeen helpommalla kun olisi vain nypännyt kannen ylös. :think
                        Aik turhaa on kantta nostaa tuontakia ylös. Jos auto ajokunnossa niin kaikki suuttimet lähtee ajamalla irti ennemmin tai myöhemmin. Eihän se ole muutakuin mutteria puolitoista rinkiä auki ja ajaa kunnes kuulu tauo ääni ja käynti muuttuu. Irtoaa satavarmasti jossain vaiheessa. Tietysti ymmärrän jos kyseessä on asiakkaan auto niin ei oikein ole mahdollista ajella sillä satoja kilometrejä tai antaa mukaan työkaluja että näillä käännät sitten suutinta uudestaan kiinni kun se pomppaa irti. Ajamalla kun ottaa irti niin kaikki jöö ehjäksi venakopat, suuttimet jne.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • -kalevi-
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 507
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by joko View Post
                          Jos auto ajokunnossa niin kaikki suuttimet lähtee ajamalla irti ennemmin tai myöhemmin.
                          Onko kokemusta jumissa olevista suuttimista? Tutulla oli toisen merkin autossa suuttimen kiinnityspultit auki 2kk/4000km. Irrotusöljyä ruiskittu suuttimen ympärille useita kertoja. Ei liikkunut mihinkään ajamalla. Olisiko pitänyt ajaa vain kauemmin? Viimein se saatiin isolla vetovasaralla pois...
                          E87 118d
                          E70 3.0d
                          Ex: E36 M3
                          Ex: E36 cabriolet m60b40
                          Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                          Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by -kalevi- View Post
                            Onko kokemusta jumissa olevista suuttimista? Tutulla oli toisen merkin autossa suuttimen kiinnityspultit auki 2kk/4000km. Irrotusöljyä ruiskittu suuttimen ympärille useita kertoja. Ei liikkunut mihinkään ajamalla. Olisiko pitänyt ajaa vain kauemmin? Viimein se saatiin isolla vetovasaralla pois...
                            Irrotusöljyt ainakaan ei auta mitään kun ei ne mene sinne minne pitäisi. Kyllä kaikki on irti lähteneet mitkä ei ole "hyvällä" suostuneet irtoamaan muuten. Mutta onkai sekin sitten mahdollista että ei vain lähde ja ainahan se ajamalla irrottaminen ei ole mahdollista jos auto ei ole muuten ajokuntoinen
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by joko View Post
                              Aik turhaa on kantta nostaa tuontakia ylös. Jos auto ajokunnossa niin kaikki suuttimet lähtee ajamalla irti ennemmin tai myöhemmin. Eihän se ole muutakuin mutteria puolitoista rinkiä auki ja ajaa kunnes kuulu tauo ääni ja käynti muuttuu. Irtoaa satavarmasti jossain vaiheessa. Tietysti ymmärrän jos kyseessä on asiakkaan auto niin ei oikein ole mahdollista ajella sillä satoja kilometrejä tai antaa mukaan työkaluja että näillä käännät sitten suutinta uudestaan kiinni kun se pomppaa irti. Ajamalla kun ottaa irti niin kaikki jöö ehjäksi venakopat, suuttimet jne.
                              Et selkeästi ole törmännyt oikeasti kiinni olevaan suuttimeen. Plus se että jos esim jakopään ketju hakkaa jo venttiilikoppaan reikää, niin ketju on poikki 100% varmuudella ennenkuin nuo esimerkkini suuttimet "irtoaa" itsekseen.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • e46touring
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1327
                                • Tornio

                                #30
                                suutin irrotustyökalu

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Itsellä on paineilmataltta ja sillä on lähtenyt hyvin jumahtaneita pultteja. Tuossa tuumailinkin itsekseen että mitenköhän moisen saisi virettettyä moiseen käyttöön. Omaan arsenaaliinkin tarvisi rakennella erilaisia päitä tuohon laitteeseen.



                                Tuo valmis olikin näppärän oloinen laitos...
                                Stucked injector extractor tool is ready. Pneumatic tool works with 6 bars air pressure. Type: Pneumatic (working with minimum 6 bars air pressure). YOU CAN WATCH OUR VIDEOS AND HEAR THE VOICE OF POWER.


                                Kiinaversionakin näyttää saavaan hiukan reiluun satkuun.
                                https://www.aliexpress.com/item/1005...d=sjbIpWzSkDpH
                                kävisikö tämä malliksi?
                                Ei vielä yksikään suutin ole vuosien aikana jäänyt tällä työkalulla ja paineilmataltalla irrottamatta. BGS.ltä tilasin nuo adapterit suuttimen kiinnitykseen itse tehtyyn runkoon. Muistaakseni tuo suutin adapterin kiinnityksen kierre on paineilmataltta runkoon M16 X1,5.
                                Attached Files
                                __________________________________________________ ____________
                                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎