Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eka vanos-kone...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huru-ukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 4052
    • Inkoo/Portimao

    Eka vanos-kone...

    Ehtiskös joku vastaamaan,milloin e36/320:seen tuli eka vanoskone? Entä miten 1992-mallinen 320:sen kutoskone poikkeaa vuoden 1996 vastaavasta koneesta? Numerofaktat olisivat "poikaa" erääseen kiistatilanteeseen korjaamon kanssa...

    huru-ukko
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    http://www.bmwclub.fi/, tuolta "bmw-tietoutta" ja "moottorityypit". Samaisen moottorilistan alalaidassa löytyy linkki kuviin, joista alimmaisena on M50-moottori vanoksella. Tämän tunnistaa venttiilikopan etupäässä olevasta "kyhmystä". Vanoksettomassa kopan pää on täysin suora.

    M50-koneisiin vanokset tuli -93 (joitain -92 puolella rekisteröityjä löytyy) ja tämä oli siis pelkkä muuttuva imupuolen nokka eli "single-vanos". M52-koodin koneissa on sitten tämä tuplavanos, eli sekä imu-että pakopuoli säätyy...
    Last edited by Gonzalez; 26-10-2005, 08:40.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • huru-ukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 4052
      • Inkoo/Portimao

      #3
      Originally posted by Gonzalez
      http://www.bmwclub.fi/, tuolta "bmw-tietoutta" ja "moottorityypit". Samaisen moottorilistan alalaidassa löytyy linkki kuviin, joista alimmaisena on M50-moottori vanoksella. Tämän tunnistaa venttiilikopan etupäässä olevasta "kyhmystä". Vanoksettomassa kopan pää on täysin suora.

      M50-koneisiin vanokset tuli -93 (joitain -92 puolella rekisteröityjä löytyy) ja tämä oli siis pelkkä muuttuva imupuolen nokka eli "single-vanos". M52-koodin koneissa on sitten tämä tuplavanos, eli sekä imu-että pakopuoli säätyy...
      Moi! Voiko mahdollisesti uudempaan(1996) koneen päälle ympätä vanhemman(12/92) koneen kannen ongelmitta - ?
      Tuon vanos-asian kyllä tiedän,mutta eräs kone näyttää "risteytykseltä" (päältä kuin vanha "1992" - kun koko kone piti vaihtaa 1996:sen!)

      huru-ukko

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Kannen vaihto pitäisi onnistua, samaan lohkoonhan nuo on rakennettu.

        Vanoksettomissa ja vanoksellisissa koneissa on erilaiset johtosarjat, ja mahdollisesti myös moottorinohjaus. Tämän vuoksi moottorinvaihdossa ei välttämättä ole vaihdettu kuin lohko, MUTTA...(nyt menee hieman mututiedon ja olettamuksen puolelle) Ilmeisesti vanoksellisesta kannesta saa vanoksettoman vaihtamalla siihen vanoksettomasta nokat ja kannen etuosan palikat, mutta tästä en laita päätäni pölkylle...
        Mikäli näin on, ko. tapauksessa kone siis olisi näin muunnettu vanoksettomaksi, säästytty johtosarjan/moottorinohjauksen sovittamiselta jne (ainakin kuullostaa järkevältä). Mutta tämä on tosiaan hieman mutun puolella--->joku viisaampi korjatkoon jolla on faktaa asiasta!!!
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #5
          -93 malliin tuli vanos-kone,tyyppiä m50.
          -96 mallissa on myös vanos, mutta tyyppi on M52 ja esimerkiksi lohko on alumiinia, eli eri moottorit on täysin!

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            M52 moottori ei ole tuplavanoksellinen eikä sitä ole siis koskaan saanut e36:een. Tuplavanos tuli vasta e46:een ja e39:niin 9/98 M52TU moottorin myötä. M50 vanosmoottori tuli e36:een 9/92 ja M52(singlevanos) 9/94.

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Homma selvä, eli tässä tapauksessa kyse on ilmeisesti "M50B20 vanoksettomasta" ja "M52 single vanoksesta".
              --->Mutta onnistuuko tuo kannen palikoiden "sekoittelu" keskenään vai ei?? Onko tästä kellään faktaa??
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • huru-ukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 4052
                • Inkoo/Portimao

                #8
                Originally posted by Hemi
                M52 moottori ei ole tuplavanoksellinen eikä sitä ole siis koskaan saanut e36:een. Tuplavanos tuli vasta e46:een ja e39:niin 9/98 M52TU moottorin myötä. M50 vanosmoottori tuli e36:een 9/92 ja M52(singlevanos) 9/94.
                Pssst!
                M3:sen koneeseen vuoden 1995 lopussa Frankfurtin autonäyttelyyn tuli tuplavanos ja autohan on e36-korinen!(...muistan hyvin,kuinka pitkä huurteinen käpälässä sitä siellä ihmettelin...vai oliko se jo vuonna 1955?)
                Edellinen faktaa,jälkimmäinen p...kaa!

                Huru

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  ...äh ja mitä vielä? No...niin tietenkin S50/M3 kone on tuplavanoksellinen ja sitä on todellakin saanut e36:een(hyvä trivia muuten).
                  Kuitenkin kirjoitin: ..."M52 moottori ei ole tuplavanoksellinen eikä SITÄ ole siis koskaan saanut e36:een"...
                  Eli, tuplavanoskonetta on S50 tyyppisenä kyllä saanut e36:een, mutta ei M52:na.... siis jos nyt loppuja vähiä hiuksia lähdetään halkomaan.

                  Comment

                  • huru-ukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 4052
                    • Inkoo/Portimao

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez
                    Homma selvä, eli tässä tapauksessa kyse on ilmeisesti "M50B20 vanoksettomasta" ja "M52 single vanoksesta".
                    --->Mutta onnistuuko tuo kannen palikoiden "sekoittelu" keskenään vai ei?? Onko tästä kellään faktaa??
                    Tätä faktaa mäkin odottelen,koska:
                    - autoliike,joka möi mulle kesäkuun alussa 328i cabrion,sanoi uuden(ehjän)rättikaton olevan tulossa Ruotsista - ei ole tullut vieläkään! Syyskuun alussa kyllästyin viimein odotteluun ja vein auton takaisin.Halusin purkaa kaupan,koska mielestäni oleellinen osa avoautoa ei ollut OK.Olihan autossa muitakin puutteita,kuten ilmastointi,ajotietokone,etuvalot ja lisäksi se oli kolaroitu,mutta kai Suomessa on tapana salata se...?
                    Olen korjannut kattoa odotellessani kaikki viat omatoimisesti,omin kustannuksin.
                    Liike ei suostunut kaupanpurkuun,ennenkuin heitin esille kuluttajatuomioistuimen.
                    Sitten he päätyivät lupaamaan mulle vaihdossa antamani 320i coupen takaisin.
                    Se coupe oli kuitenkin heti alkukesästä myyty ja sen kone oli revitetty ketjulta tutuin seurauksin.Niinpä kieltäydyin ottamasta autoa enää takaisin,sillä en luottanut siihen,että kone olisi täyskorjattu - siihen kerrottiin vain hankitun uudet venttiilit...
                    Liike löysi Oulusta uudemman 320i - koneen (vm.1997) ja lupasi laittaa sen paikoilleen.Siihen olin tyytyväinen - nähtyäni vielä mustanenäisen,allesuunnitellun myllyn.
                    Olin jo ollut 1,5 kk ilman tämän "ahväärin" autoa,ja lopulta mulle luvattiin tuo entinen coupeni ehdottomasti OK-kuntoisena 17.10. Elin sen mukaan.Mutta eipä ollut auto ajallaan valmis ja alkoi muodostua todellisia vaikeuksia kulkemisen kanssa!Syyksi viivästymiselle sanottiin "repeytynyt moottorin kannake".
                    Lopulta sain kuulla,että auto on valmis 25.10. Hyppäsin junaan ja hakemaan pirssiä,jotta perheeni työmatkat eivät pitempään häiriintyisi.
                    Saavuttuani auton luo,käynnistin sen ja avasin nokkapellin: hupsista - vanhan koneeni yläpää(tai koko kone) se siellä näyttikin olevan! Olin räjähtää siihen paikkaan!!!!!!!!!!
                    En suostunut ottamaan autoa vastaan ja siitäpä sitten soppa kehkeytyikin:
                    Autoliikkeen pomo - eri henkilö kuin itse autokauppias - hyökkäsi korjaamon päällikön kimppuun puhelimitse (minun istuessa %%¤# - tilassa paluumatkalla,joka vei 01.30 saakka...)! Myyjäpää vakuutti koneen olevan uuden oikein "rosis"-uhkauksin vääristä syytöksistä!! Heidän harmikseen kuitenkin tunnen entisen koneeni "merkitsemistäni yksityiskohdista" ja olin joukosta ainoa,joka tunsi sen ja uuden koneen ulkoiset eroavuudet.Korjaamopäällikkö - saatuani hänet vihdoin puhelimeen,ei ollut koskaan kuullutkaan mistään VANOKSESTA!?? Hän kehui entisen koneeni olevan edessään näkyvillä(männissä venttiilinjäljet ym) - mutta sitten hän paljasti minulle,että koneen yläsuojat(vanoskoppaa lähinnä tarkoitin kysellessäni..)olivat mustat!
                    Siis - vuoden 1997/M52:sen kuoret olivat ainakin siellä...
                    Sitten alkoi "kansi asian päältä" hieman raottua:"piti laittaa vanha imusarja,kun se uusi ei käynyt","piti vaihtaa öljynsuodattimen muki,kun uusi eikäynyt",eli yhtä ja toista PITI ottaa vanhasta koneesta...
                    Eikös ole niin,että se laajempi M50:sen imusarja ei istu ilman työstämistä M52:sen kanteen(siitähän heitin itsekin jonkun sakun muunnosjutun tänne palstalle..)! Siis - olenko oikeassa väittäesssäni,että korjaamo ujutti vanhan kannen uuden koneen päälle?
                    Tätä väitettä ei ole kumottu vielä myyjäpäässä,päinvastoin on suututtu ja aiottu tyrkätä mulle cabrio uudelleen,kunhan siihen on löytynyt ehjä katto.
                    Jo tuo aikomus vetää purkutarjous takaisin panee epäilemään,että kone on nyt epävarma "sekasikiö" ja saattaisi piakin tulla heille takaisin.
                    Tässä yhteydessä harmittelen,kun en 100%:sti muista,oliko coupessa jo vanoskone,vai ei - se tieto olisi niitti koko vehkeilyssä...Korjaamopäällikkö,joka itse ei ollut korjaushetkellä Suomessa,puhui joistakin remmien linjauksista,joissa oli myös ongelmia. Kyllähän on niin,että istuvuusongelmia ei voi tulla,jos uusi kone laitettiin kokonaisena alle!

                    Vanos-kysymyksestä muutan ongelmakseni: Kannattaako yrittää tuomioistuimen kautta kaupan purkua? Ei ole ollut hauskaa maksaa pätkää autosta,joka kuukausia lojuu liikkeessä odottamassa kattoa - vaikka se nyt olisi saamassakin jonkun kyläsepän ompeleman "BMW"-katon...

                    huru-ukko (tapansa mukaan lyhyesti..)
                    Last edited by huru-ukko; 30-10-2005, 17:00.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎