Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minkä näköinen on lisäilmaluisti ja mistä löydän m40 koneen lämpöanturit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dawg-
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 258
    • Vesanto

    Minkä näköinen on lisäilmaluisti ja mistä löydän m40 koneen lämpöanturit?

    Eli tuommoinen tieto olisi poikaa, ja että millä mittaan nuo anturien vastuslukemat?
    _____
    BMW - Fahren des Vergnügens



    e34 525ix touring -93
    ex. e36 316i -91
  • ari.kivinen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 51
    • Kylmäkoski

    #2
    jees..

    lisäilmaluisti sijaitsee imusarjan kyljessä tulipellin puolella vaakatasossa, sellainen 10cm pitkä ja 4cm vahva alumiininen mokkula.
    lämpöanturit kohtuu veemäisessä paikassa, jos ei mitään purettuna imusarjasta niin aikas mahdoton mitata ellei boksilta katsele.
    kaasulapän kun ottaa pois tieltä ja harrastaa gynegolokin leikkejä niin löytää koneen lämpöanturit, kaksi anturia vierekkäin kannessa keskilinjan oikealla puolella joista muistaakseni keulan puoleinen oli lämpömittarille ja kabiinin puoleinen ruiskulle.
    imuilman lämpöanturi taasen on ilmamäärämittarin sisällä.
    helpoin nämä kaikki on kuitenkin kaivella ruittaboksin liittimeltä, koitan kaivella pinouttia huomenna jos löytäisin..

    -ari-
    -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

    Comment

    • Dawg-
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 258
      • Vesanto

      #3
      kiitos paljon, koitan ettiä jo näillä ohjeilla pinouttia odotellessa
      _____
      BMW - Fahren des Vergnügens



      e34 525ix touring -93
      ex. e36 316i -91

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Löytyykö sinulta myös vastusarvoja mitä noista antureista pitäisi saada. Itsellä myös tyhjäkäynti ongelmaa ja epäilen, että antureissa olisi vikaa. Mites pystyykö lisäilmaluistia mittaamaan/testaamaan ???

        Comment

        • Dawg-
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 258
          • Vesanto

          #5
          jos multa kysyt, ni meinasin että jos ois kattonu että antaako ne samat arvot edes, jos eri ni toinen paskana, sitte pitäs selvitellä että kumpi.. eikös niiten samat arvot pitäs antaa, vai olenko väärässä?
          _____
          BMW - Fahren des Vergnügens



          e34 525ix touring -93
          ex. e36 316i -91

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Ei mitään hajua noista arvoista. Kannattaa myös putsata ja suihkutella CRC :ta noihin kaikkiin muihin liittimiin. Sillä ainakin ratkesi edellinen ongelma.

            Comment

            • Dawg-
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 258
              • Vesanto

              #7
              joo, vanha auto, ni voi hyvinki olla kosketushäikkää, pitää ottaa CRC pullo kauniiseen käteen ja kattoo mitä vaikutuksia on asiaan
              _____
              BMW - Fahren des Vergnügens



              e34 525ix touring -93
              ex. e36 316i -91

              Comment

              • Xhawk
                OBTCF Member
                • Jul 2004
                • 2326
                • Kierrosalueella (hki)

                #8
                M40 koneissa sitä "lisäilmaluistia" kutsutaan tyhjäkäyntimoottori tai tyhjäkäyntiventtiili

                M40 koneissa on käsittääksi kaksi napainen liitin. Sitä vehettä pystyy testaamaan monellakin tapaa. Mut jos haluaa yleismittarilla mittaillan, niin Haynesin korjausoppaassa sanotaan, että vastusta pitäisi löytyä 9-10 ohmia.

                Loput ohjeet löytyy korjausoppaasta: Haynes E30, E28 & E34 Korjausopas

                BTW. Haynesissä tuota kutsutaan Idle air stabilizer valve eli tyhjäkäynti-ilman vakaajaventtiili
                Last edited by Xhawk; 30-10-2005, 22:31. Reason: Lisäys
                "Position One, Position One"
                Punainen miesten voimisteluauto

                BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                Comment

                • Dawg-
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 258
                  • Vesanto

                  #9
                  juu, hoksasinki että oli samasta vekottimesta kyse.. se vissiin toimii ku virtojen ollessa päällä aivan selvästi tärisee?

                  otin sen kerran jo irtiki ja puhistelin, ei merkittävästi vaikuttanut käyntiin, joten ei vika ollut siinä ilmeisestikään.. pitää vissii kattoo nuo anturit josain vaiheessa, ku niitä tuolla foorumilla tyhjäkäyntiongelmien mahdollisena syynä pidettiin

                  kertokaas asiasta tietämättömälle miten paljon tuon kaasuläpän pitää olla auki tyhjäkäynnillä, vai pitääkö ollenkaan? eli miten tämä tyhjäkäynnin ilmanotto tapahtuu ja miten tämä tyhjäkäyntiventtiili asiaan vaikuttaa?
                  Last edited by Dawg-; 30-10-2005, 22:34.
                  _____
                  BMW - Fahren des Vergnügens



                  e34 525ix touring -93
                  ex. e36 316i -91

                  Comment

                  • Xhawk
                    OBTCF Member
                    • Jul 2004
                    • 2326
                    • Kierrosalueella (hki)

                    #10
                    Originally posted by pjjk87
                    juu, hoksasinki että oli samasta vekottimesta kyse.. se vissiin toimii ku virtojen ollessa päällä aivan selvästi tärisee?

                    otin sen kerran jo irtiki ja puhistelin, ei merkittävästi vaikuttanut käyntiin, joten ei vika ollut siinä ilmeisestikään.. pitää vissii kattoo nuo anturit josain vaiheessa, ku niitä tuolla foorumilla tyhjäkäyntiongelmien mahdollisena syynä pidettiin

                    kertokaas miten paljon tuon kaasuläpän pitää olla auki tyhjäkäynnillä, vai pitääkö ollenkaan? eli miten tämä tyhjäkäynnin ilmanotto tapahtuu?
                    Mitä ite Tätä foorumia olen lukenut, niin siellä sanottiin että kaasuläpässä pitäisi olla 0,75 milliä raollaan Kummiskin sen pitää olla ainakin lähes kiinni jos ei kiinni ihan täysin.

                    Tyhjäkäynnillä ilmanotto tapahtuu siten, että kaasuläpän asentotunnistin milloin kaasuläppä on kiinni. Sen jälkeen tyhjäkäyntiventtiili avautuu ja päästää ilmaa ohi kaasuläpän. Boxi sen jälkeen säätelee tyhjäkäyntiventtiilin avulla tyhjäkäyntiä. Jotenki näin se menee.
                    "Position One, Position One"
                    Punainen miesten voimisteluauto

                    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                    Comment

                    • Dawg-
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 258
                      • Vesanto

                      #11
                      joo, nytpä en sitte meniskää sanomaan, että tuo tyhjäkäyntimoottori toimii oikein, kun kone sammuu jos kaasuläppä on aivan kokonaan kiinni. Mutta toisaalta taas jos tyhjäkäyntimoottori on ehjä sillon kun se täriseee virran ollessa päällä, niin mistä muualta osaan vikaa hakea? kysymyksiä kysymysten perään :O
                      Last edited by Dawg-; 30-10-2005, 22:47. Reason: lisäystä
                      _____
                      BMW - Fahren des Vergnügens



                      e34 525ix touring -93
                      ex. e36 316i -91

                      Comment

                      • Xhawk
                        OBTCF Member
                        • Jul 2004
                        • 2326
                        • Kierrosalueella (hki)

                        #12
                        Originally posted by pjjk87
                        joo, nytpä en sitte meniskää sanomaan, että tuo tyhjäkäyntimoottori toimii oikein, kun kone sammuu jos kaasuläppä on aivan kokonaan kiinni. Mutta toisaalta taas jos tyhjäkäyntimoottori on ehjä sillon kun se täriseee virran ollessa päällä, niin mistä muualta osaan vikaa hakea? kysymyksiä kysymysten perään :O
                        Itse asiassa minunkin auto sammuu jos painan sormella suht kovaa kaasuläppää kiinni. Oon ihmetellyt tuota asiaa itsekkin ja sinun kertoman perusteella meillä molemmilla tuntuisi silloin toimivan ainakin samalla tavalla autot.

                        Tarkistulistaa: Kaasuläpän asentotunnistin, ilmamäärämittari, lambda (jos autossa on)
                        Ohjeet Haynesissa.
                        "Position One, Position One"
                        Punainen miesten voimisteluauto

                        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                        Comment

                        • Dawg-
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 258
                          • Vesanto

                          #13
                          jeps, ilmeisesti autot toimii likipitäen samallailla. Itellä tuo pysyy tyhjäkäynnillä, jos kiristää tuota kaasuvaijerin säätöruuvia eli ei mikään hyvä tapa sekään. Ilmamäärämittari toimii kyllä, tai siis että kone alkaa käymään huonosti jos sen liittimen irrottaa, mutta en sitten tiedä toimiiko se täysin halutulla tavalla vai vähän sinnepäin. Toisaalta vois kuvitella sen olevan ehjä ku auto muuten ottaa kierroksia ja vetää nykimättä ajossa, ainut ongelma on vain juuri tämä tyhjäkäynti ja erityisesti kylmänä.

                          Pitä vielä asentotunnistin ainaki kattoo ja lambdaki jos tietäs missä sen liitin on boksin päässä, ni ei tarviis auton alle könytä

                          EDIT: Haynesistahan taitaakin löytyä nuokin tiedot
                          Last edited by Dawg-; 30-10-2005, 23:49.
                          _____
                          BMW - Fahren des Vergnügens



                          e34 525ix touring -93
                          ex. e36 316i -91

                          Comment

                          • Xhawk
                            OBTCF Member
                            • Jul 2004
                            • 2326
                            • Kierrosalueella (hki)

                            #14
                            Originally posted by pjjk87
                            jeps, ilmeisesti autot toimii likipitäen samallailla. Itellä tuo pysyy tyhjäkäynnillä, jos kiristää tuota kaasuvaijerin säätöruuvia eli ei mikään hyvä tapa sekään. Ilmamäärämittari toimii kyllä, tai siis että kone alkaa käymään huonosti jos sen liittimen irrottaa, mutta en sitten tiedä toimiiko se täysin halutulla tavalla vai vähän sinnepäin. Toisaalta vois kuvitella sen olevan ehjä ku auto muuten ottaa kierroksia ja vetää nykimättä ajossa, ainut ongelma on vain juuri tämä tyhjäkäynti ja erityisesti kylmänä.

                            Pitä vielä asentotunnistin ainaki kattoo ja lambdaki jos tietäs missä sen liitin on boksin päässä, ni ei tarviis auton alle könytä
                            No voihan sitä kuvitella että se toimii, mutta kannatta ihan oikeesti mitata niitä arvoja

                            Lambda on siellä jossain putkessa kiinni alhaalla. Siinä välillä pitäis olla samanlainen pyöreä liitin kuin ilmamäärämittarissa ihan siellä kone tilassa. Siitä luulisi olevan helppo mitata jännite. Harvemmin nää autot pyöriikään jos niistä ottaa boxin irti
                            "Position One, Position One"
                            Punainen miesten voimisteluauto

                            BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                            Comment

                            • Dawg-
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 258
                              • Vesanto

                              #15
                              ilmeisesti eilen tehdyt huollot tuotti tulosta, eli puhistin sen tyhjäkäyntiventtiilin ja muitakin paikkoja puhistelin paskasta, nyt löyty tyhjäkäynti, eikä kaasuläppäkään ole yhtään auki.. pitää vielä testata miten tuo kylmänä pelittää, eli sitä odotellessa.. kiitokset neuvoista, muuttu koneen käynti kyllä kummasti
                              _____
                              BMW - Fahren des Vergnügens



                              e34 525ix touring -93
                              ex. e36 316i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎