Announcement

Collapse
No announcement yet.

Männistä turboissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tenutappi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 69
    • Nurmijärvi

    Männistä turboissa

    Eli minkälaisia mäntiä ootte yleensä ahdetuissa peleissä käyttäny, kun kuitenki lakikorkeus saa olla aika pieni et puristukset saa suunnilleen kohdalleen (7.0:1 - 7.8:1)

    Kun pienessä perverssissä mielessä kävi että VW Transporterin männät olis just ihanteelliset ja dieseleiden männät tunnetusti kestää aika paljo painetta ja lämpöö. Ongelmaksihan tulee lähinnä kansipahvi mutta liekkirenkailla tuokin pitäis järjestyy, eli onko liian rietas ajatus

    Eli minkälaisia arvoja ootte mittauttanu M10- padoista?
    BMW M5 -92
  • rei7pir8
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 248

    #2
    En muuten tiiä mutta tasapaino ainakin menee pieleen koska tiisselin mäntä on varmasti paljon painavampi!
    Eli kampurassa pitäis myös olla isommat vastapainot!
    525iA -91
    518i -90
    324tdic -88

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 774
      • Gallia = Kinnula

      #3
      Originally posted by rei7pir8
      En muuten tiiä mutta tasapaino ainakin menee pieleen koska tiisselin mäntä on varmasti paljon painavampi!
      Eli kampurassa pitäis myös olla isommat vastapainot!
      No tuota, eikös 524td:ssä ja 325e:ssä ole sama kampura ja männät erittäin eripainoiset?

      Ja sitten ontopicciin: dieselissä taitaapi olla aika iso männäntappi, näin ainakin bmw:ssä. Bensa=24mm ja Diesel=27mm tosin eihän tämäkään ole ylitsepääsemätön onkelma!
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5726
        • Rovaniemi

        #4
        no kun pikkusen käyttää hakua niin saa varmasti paljon tietoa ja saa selville että halvin on laittaa kuplan männät ku ne ei maksa kun 50ekua kpl...
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • tenutappi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 69
          • Nurmijärvi

          #5
          Ei varmasti maksa juu Mahlen männät paljoo mut sitten ku alkaa miettii et mitä niillä tekee ni sitte kannattaaki miettii et laitetaanko niitä vai ei..

          Ite tuli leikittyy enemmän ku tarpeeks niillä ku teki halpoja OHC-moottoreita.. Saabin veivit ja Mahlen männät.. about viis kisaa ja tavarat vaihtoon, ainaki 12.7:1 puristukset oli liikaa noille männille (Oli kyllä parille muullekin paikalle :wink: ).. Nykyisillä Wisecoilla ei minkään sortin ongelmaa siinä moottorissa..

          Tota tasapainotusta mä mietin kans mut ei tuo pitäis nelimukises olla iha hirvee ongelma. Pitänee ottaa yhteyttä johonki ku on tollasia enemmänki tehny.

          Ellen ihan kieroon oo kattonu ni tapin halkasija ´Porterissa oli 26 milliä mutta pitäis kyllä saada helotettuu varsin käypäseks.. Laitan vaikka lisää uutista jos nyt satun keksii jotain ylimullistavaa
          BMW M5 -92

          Comment

          • Rubberduck
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 48

            #6
            Originally posted by jmp2002
            no kun pikkusen käyttää hakua niin saa varmasti paljon tietoa ja saa selville että halvin on laittaa kuplan männät ku ne ei maksa kun 50ekua kpl...
            Muutaman hajonneen Kuplan männän nähneenä: älkää tunkeko niitä turbokoneisiin. Männänlaen vahvuus on aika onneton turbokäyttöön...

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              #7
              Originally posted by Rubberduck
              Muutaman hajonneen Kuplan männän nähneenä: älkää tunkeko niitä turbokoneisiin. Männänlaen vahvuus on aika onneton turbokäyttöön...
              Kaiken saa rikku väärillä säädöillä. Kyllä monet ralli/sprinttiautotkin käyttää juuri mahlen takomäntiä niiden hinnan takia.. ja kyllä ne niillä on tuntunut kestävän.
              BMW F32 435d

              Comment

              • Rubberduck
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 48

                #8
                Originally posted by Pluto
                Originally posted by Rubberduck
                Muutaman hajonneen Kuplan männän nähneenä: älkää tunkeko niitä turbokoneisiin. Männänlaen vahvuus on aika onneton turbokäyttöön...
                Kaiken saa rikku väärillä säädöillä. Kyllä monet ralli/sprinttiautotkin käyttää juuri mahlen takomäntiä niiden hinnan takia.. ja kyllä ne niillä on tuntunut kestävän.
                Halpoja ovat, saatavuus on hyvä ja kokoja löytyy mukavasti. Vaan tuossa päivänä eräänä kun katselin "läpihengittävää" Kuplan mäntää, totesin että se kovasti oli laeltaan ohut. Eli TURBOkäyttöön en sellaista laittaisi.

                Turbon männässä kannattaa olla paksu laki ja ylin männänrengasura kaukana laesta, tämä siksi, että männän lämpörasitukset ovat ahdetussa koneessa aivan eri luokkaa kuin vaparissa.

                Comment

                • tenutappi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 69
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Jepjep, samaan oon päätyny minäki.. Ilmeisesti menee teettämiseks ku ´Porterin männissä on nimenomaan rengas aika liki männänlakee ni painuminen saattas olla enemmän ku todennäköstä.. Tosin lakivahvuutta on sitte se liki 7milliä
                  BMW M5 -92

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎