Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51 turbodiesel keittänyt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    M51 turbodiesel keittänyt!

    Syyläri huonouttaan sanoi sopimuksen irti ja laski keitot ulos ajon aikana, eipä sitä check panelia ole joten matka jatkui 20-40km/h niin pitkään ennen kuin alkoi nykimään. Ratissa siis naispuolinen henkilö. Sitten vilkaisu lämpömittariin, lämmöt punaisella ja tiensivuun ja moottori seis. 10min myöhemmin tulin katsomaan tilannetta niin nestettä valui autosta ulos ja kuului ruplatus pellin alta ja höyryä nousi.

    "uusi" syyläri on jo hankittu, meinaan kokeilla pelkällä syylärin vaihdolla..

    Moottori on vuosimallia 5/1994 2.5td, kansihan siitä on mennyt mitä luultavammin paskaksi ja onko männänrenkaat/laakerit miten herkkiä särkymään infernaalisessa kuumuudessa?

    Nyt kaikki TDS suharit kertomaan kokemuksia jos semmoisia löytyy!
    Sitten olisi ystävällistä kertoa mahdollisen kansiremontin hintaluokkaa yms vai olisiko vaihtomoottori parempi vaihtoehto?
    X5 E53 3.0d
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

    #2
    Ton mallin M51:ssä on moottorinohjauksessa lämpötilasuojaus. Eli syy miksi auto menetti tehot johtui siitä että boksi suojeli konetta. Oletko varma että syyläri hajos? Vai oliko se seuraus, paineet kasvoi -> syyläri poks?

    Mulla on tiedossa useampi tommonen TDS joka on keitetty, esim jumiutuneen termostaatin takia. Eikä niissä kansi haljennut. Eli kannattaa toki korjata jäähdytin ja tarkistaa termostaatti, vesipumppu yms. M51:sen Ilmaus on välilä hankalaa, aivaile letkuja ja nosta kiekkoja jne.Jos pysyy vetet sisällä, niin tuuri kävi.

    Noita kansia on hitsaamalla korjattu. Uusi kansipahvi maksaa n. 100 eur + pultit 50 eur. Joku kyläseppä kattoo ton kannen muutamalla satkulla auki ja takas, jos huono tuuri kävi.
    Last edited by jpeltoma; 01-11-2005, 11:58.
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

    Comment

    • Hene
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 399
      • Joensuu

      #3
      Syylärin hajoamissyy on kyllä ihan selvä, se on joskus jäätynyt ja sitten jokin vihmerä paikannut plastic paddingilla! Eikä sitä kohtaa tietenkään näkynyt kun oli muovien alla piilossa. Nyt se vaan päätti hajota.

      Elikkä ilmeisesti tässä moottorissa ei ole mitään ilmausruuvia tyyliin M10,20,30 moottoreista löytyy termostaatin läheltä?
      Last edited by Hene; 01-11-2005, 12:42.
      X5 E53 3.0d

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Paisuntasäiliössä on muoviruuvi, muttei se mun kokemuksen mukaan pelkästään auta. Syylärin ylävesiletkua mä olen joutunut löysäilemään. Enivei sinne jää tosi helposti ilmaa, ja kannen tilanteeseen ei oikein saa selvyyttä ennenkuin on 105% varmaa että ilmaa ei ole ja vesi kiertää normaalisti (vesipumppu/termari!). Jos koneessa on ilmatasku jossain, niin varmaan tekee painetta systeemiin -> korkki auki ->nesteet mäelle.

        Se unohtu aiemmasta mailista, että uus raaka kansi maksaa jotain 1000.
        Last edited by jpeltoma; 01-11-2005, 14:02.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • Hene
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 399
          • Joensuu

          #5
          Nyt on autolla ajettu 4 tuntia eikä vielä ole puklannut mitään ulos, lämmöt pysyy kohdillaan, öljyt ovat mustat ja paisuntasäilissä saman väristä ainetta mitä sinne laitoin.

          Onko muuten normaalia, että alavesiletku ei kuumu juuri ollenkaan normaali ajelussa?

          Kyllä sieltä putkista aika paljon ilmaa tuli paisuntasäiliöön, kun molempia vesiletkuja puristeli samaan tahtiin yhtäaikaa.. Ei tarvinnut vesiletkuja irroitella.
          X5 E53 3.0d

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Alavesiletku kuumene juuri ollenkaan? Nyt mulla kyllä soi vähän hälytyskellot, eikai vaan termostaatti ole ruostunut/jämähtänyt kiinni? Toi on oire siitä että vesi ei kierrä normaalisti, ilmaa siltikin?

            Kokeile käyttää autoa autotallissa ajon jälkeen tyhjäkäynnillä, ja HUOM lämppärit pois päältä eli säätimet siniselle, letkun pitäis lämmetä. Jos sulla on ajossa ollut lämppärit täysillä/muutenkin kylmä ilma, niin voi olla että jäähdyttäjän kautta ei kiertänyt neste. Ja kaikki on silti kunnossa, mutta tarkista ihmeessä, ettei vika uusi. TDS:stä rikkuu noita termareita aika usein.
            Last edited by jpeltoma; 02-11-2005, 08:32.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • Hene
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 399
              • Joensuu

              #7
              Sisätilan lämmöt kyllä oli päällä, koska ulkona oli aika kylmä. Kuitenkin lopulta laitoin lämmöt pois ja ajoin vähän kovempaa niin meni silleen käden lämpöseks, mittarin neula pysyi tarkalleen suoraan ylöspäin eikä siitä muuttunut mihinkään. ulkoilma on kuitenkin aika kylmä.
              Eli termostaatti ilmeisesti sijaitsee alavesiletkun yhteydessä?

              Ilmaa ei varmasti ole enää missään, on sillä jo sen verran ajettu ilman ongelmia ja letkuja puristelemalla ei kuulu enää semmoisia "ryystämis" ääniä.

              Jospa se on niin, että tässäkin dieselissä on hyötysuhde kuitenkin melko kohdillaan niin hukkalämpöä ei synny näin viileässä ilmassa.
              X5 E53 3.0d

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Termostaatti on siinä muovikotelossa, heti letkun "jatkeena". Kolmella ruuvilla kiinni.Jos se käden lämpöiseksi lämpeni niin vaikuttais että neste kiertää.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  tds ilmaus helpointa ku uudet nesteet on koneessa, lämppäri täysille eli lämpöä häkkiin, puhallus täysille, paisarista korkki auki, ja antaa käydä jonkun aikaa... lisää nestettä jos tarve vaatii, näin ite olen toiminut eikä ongelmia ole ollu...
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎