Announcement

Collapse
No announcement yet.

Getrag 260 huolto/korjaus -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Getrag 260 huolto/korjaus -yhdistetty topikit

    Muutama kysymys otsikkoon liittyen, toivottavasti joku aiheesta tietävä osaa vastailla. Auto 525i 1990 12v ajettu ~205tkm

    Oireina laatikossa seuraavat:
    1. Ulisee hitaasti ajettaessa lähinnä (lue: melkeinpä pelkästään) 1. ja 2. vaihteella. Ääni kuuluu suurimmillaan 2. vaihteella melkeimpä ryömittäessä ja tästä hieman vauhtia lisättäessä. Isommilla vaihteilla ääntä ei kuulu tai sitä ei kuule. Tuntuisi, että taajuus pikkusen nousee vauhtia lisättäessä, mutta ei paljoa. Vaihde vapaalla moottori käynnissä kuuluu pikkuista rohinaa jos tarkasti kuuntelee.

    2. Toisekseen nostettaessa kytkintä nopeasti tiettyyn pisteeseen (siihen että kytkin alkaa ottamaan), sekä painettaessa kytkintä "huolimattomasti" moottorijarrutuksella ainakin ykkösvaihteella kuuluu lonksahdus laatikon seudulta.

    3. Kolmas oire on seuraavanlainen: Kesälla kaupungissa ruuhkassa ja nykyään jopa muuten kovan ajon jälkeen ykkösellä ja pakilla liikkeelle lähtiessä alkaa ravistus tai paremminkin hakkaavaa tutinaa/lonksahtelu kuulua ja tuntua laatikon alueelta. Kylmänä ei tee tätä, eikä lähdettäessä 2. vaihteella kytkintä luistattaen (testimielessä, eikä ainakaan tunnu yhtä voimakkaasti)

    Kytkin ei luista ja vaihteet menevät hyvin ja rusahtelematta päälle, ja myös pysyvät päällä. Kytkin pohjassa tuo ykköskohdassa mainittu rohina häviää.

    Otin laatikon irti ja havaitsin seuraavaa:
    -Öljyt hyvän väriset, ei haise pahalle, ei äkkiseltään katsottuna ylimääräisiä partikkeleita seassa (kommentoin tätä lisää kun lasken kaikki öljyt pihalle, vaikka eihän niitä siinä öljyn seassa ole jos kylmänä laskee?)
    -Kaikki stefat vuotaa, myös kytkinakselin stefa. Öljyä ei kuitenkaan kytkinkopassa nesteeksi asti, vaan sitoutuneena muuhun paskaan.
    -Kytkinakselissa ei akselinsuuntaista välystä, mutta akseli "heiluu" säteen suunnassa.
    -Pyöritettäessä vetolaippaa (vaihde vapaalla) tuntuu välystä pyöritysliikkeessä ja kuuluu hyvin samantyyppistä lonksahtelua, kuin yllä kakkosoireen kohdalla mainitsin. Samanlaista ääntä myös kytkinakselia pyöritettäessä ja myös tässä välystä.
    -Kytkinlevy ei vielä aivan loppu, paineasetelma päällisinpuolin näyttää ok:lta, pistän vaikka kuvaa kitkapinnoista (myös vauhtipyörän) niin saa kommentoida, kuuluuko näyttää siltä, kuin ne näyttävät.
    -Painelaakeri rahisi kun pyöritteli ilman kuormaa, kuorman kanssa ei juurikaan.

    Ja seuraavaksi kysymyksiä asiaan liittyen:

    1. Voisiko ulina johtua 1. ja 2. vaihteella hammaskosketuksista? Mitä tälle olisi tehtävissä? Rohina vapaalla viittaa ilmeisesti laakerivikaan (kytkinakselin laakeri?)

    2. Syy lonksahdukseen missä? Tuo välys pyöritettäessä vetolaippaa tai kytkinakselia voisi liittyä tähän? Millainen välys siellä saa olla tässä suunnassa?

    3. Saako kytkinakselissa olla välystä yllä kuvatulla tavalla? Eli kytkinakselin päästä ottaa kiinni ja "heiluttaa" ylös-alas-sivulle, niin akseli liikkuu päästään ja "tyvessä" tapahtuu kulmamuutoksia. Korjaantuuko kytkinakselin laakerin vaihdolla?

    4. Kolmosoire voisi viitata kytkimen puolelle? Voisiko kitkapinnat olla kuluneet vinoon tai levyssä olla jotakin vikaa? Öljyä kytkinkopassa voisi tietysti aiheuttaa (jos kuumalla sitä sinne enemmän pääsee) sen, että kytkin pääsee välillä luistamaan. Kannattaako vauhtipyörän kitkapinta koneistaa?

    5. Kannattaako stefat ja laakerit ostaa merkkiliikkeestä, vai kestävätkö ns. tavalliset alan liikkeestä ostetut stefat/laakerit?

    Tässäpä näitä nyt aluksi, lisäillään tarpeen mukaan.
    btw. kiitokset Lekalle manuaalista!
    Last edited by petrolhead; 16-01-2012, 20:49. Reason: yhdistetty "Getrag 260 huolto/korjaus" topikkeja
  • HarzaTheMan
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 458
    • Sawo

    #2
    Ainakin tuosta ulinasta pienillä vaihteilla on täällä joskus keskusteltu ja se on kuulemma 260 Getragille ominaista. Hammaspyöristä ääni lähtee. Myös ulkomaalaisia BMW-foorumeita lukemalla on selvinnyt että tuo on aika yleistä eikä laatikko siitä hajoa.

    Omakohtaisia kokemuksia tuosta ulinasta on, että öljy vaikuttaa siihen jonkun verran. Mobil 80W öljyillä laulaa kylmänä aika selvästi kun taas Redline MTL hiljentää ääntä ihan selvästi.
    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

    Comment

    • Martti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 787
      • Suomi

      #3
      Originally posted by HarzaTheMan
      Ainakin tuosta ulinasta pienillä vaihteilla on täällä joskus keskusteltu ja se on kuulemma 260 Getragille ominaista. Hammaspyöristä ääni lähtee. Myös ulkomaalaisia BMW-foorumeita lukemalla on selvinnyt että tuo on aika yleistä eikä laatikko siitä hajoa.

      Omakohtaisia kokemuksia tuosta ulinasta on, että öljy vaikuttaa siihen jonkun verran. Mobil 80W öljyillä laulaa kylmänä aika selvästi kun taas Redline MTL hiljentää ääntä ihan selvästi.
      Joo-o. niitä hammaspyöriä vähän veikkailinkin..mutta nythän ois saumaa niille tehä jotaki ku laatikko on pois. tulee varmaan kohtuu kalliiksi tosin, jos joutuu niitä hammaspyöriä uusimaan tai muuta, että mietiskelin sitä RVS tms käsittelyäkin sit ku laatikko on takas paikallaan.
      Mulla on tuossa laatikossa ATF:t ja mietin että oisko sinne jotku muut pitäny nakata, saas nähä.
      Mutta jos tuo tosiaan noin on, että ei vahinkoa tee, vaikka ulisee, niin kannattaneeko ruveta satoja € uhraamaan sen asian korjaamiseksi..?

      Entä oisko nuihin muihin kellään vinkkejä?

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Ei se kytkinakseli kyllä saisi kovinkaan ihmeellisesti liikkua sivuttain, kyllä kunnossaoleva laakeri ei anna liikettä sivulle. Onhan siinä tosin välystä mut se on tuhannesosamillejä muunmuassa lämpölaajenemisen takia.

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Ihan vaan neuvona. Anna ulista vaan, itsellä ravistusta oli n.40tkm sitten, ja sen jälkeen kun on ajettu, niin kun auto tykkää (kovaa) niin ei mitään ongelmia! Lämpimillä kesäkeleillä valoissa seisominen oli yleensä pahinta.
          Ei ton, tai tän ikäsissä kannata pieniin ääniin kiinniittää huomiota, jos kaikki pelaa, itellä nyt 280tkm mittarissa... Eli kovaa ajoo vaan! Mun perä huutaa vitosella moottorijarrutuksessa jossain 80-110 välillä, mut nelosen ku nakkaa tupaan niin ei ujella =) 120tkm takana, ja monta edessä!
          ps.lonksumiset yms. kuuluu tohon ikään. Jos haluut siitä uuttavastaavan, varaudu, että vaihdat kaikki liikkuvat osat
          Last edited by reddewil; 02-11-2005, 21:14.
          ...

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #6
            Kertokaapas minkäkokonen avain käy vetolaipan mutteriin? Ohutseinäsempi pitää olla, mutta tarvis saada koko tietoon, että voi ruveta toimenpiteisiin.

            Onko olemassa mitään keinoa/työkalua että kytkinakselin laakerin saisi kytkinkopan puolelta irtri vai täytyykö laatikko aukasta?

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Jos se vaan lähtee ulospäin irti niin periaatteessa sen voi ottaa mut vaatii pari erikoistyökalua. Laakereiden ulosvetoon on olemassa sellaisia massavasaraan tulevia päitä, oikeastaan kuulia, joista on puolet sahattu pois kummaltakin puolelta. Se mahtuu menemään laakerikuularivistöön ja siitä pyöräytetään 90 astetta jolloin se ottaa kiinni. Tätä ennen pitää rikkoa kuulien pidätin jotta saa tilaa ulosvetäjälle. Ja sitten eiku nykimään, oikeassa paikassa tehokas peli.

              Noita saa sarjana ja voi tehdä sorvissakin. Kullekin laakerisarjalle on oma kuulakokonsa.

              Se taisi lähteä myös pienellä lämmöllä paremmin irti.

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #8
                Originally posted by reddewil
                Jos haluut siitä uuttavastaavan, varaudu, että vaihdat kaikki liikkuvat osat
                Ja mahdollisesti työstää laakeripesät
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  pikkuisen topikkia sivuten.
                  paljonko on laatikon öljynvaihtoväli?
                  kyseessähän tää 260 getrak joka esim mun autossa on

                  Comment

                  • Martti
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 787
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by TheLoial
                    Jos se vaan lähtee ulospäin irti niin periaatteessa sen voi ottaa mut vaatii pari erikoistyökalua. Laakereiden ulosvetoon on olemassa sellaisia massavasaraan tulevia päitä, oikeastaan kuulia, joista on puolet sahattu pois kummaltakin puolelta. Se mahtuu menemään laakerikuularivistöön ja siitä pyöräytetään 90 astetta jolloin se ottaa kiinni. Tätä ennen pitää rikkoa kuulien pidätin jotta saa tilaa ulosvetäjälle. Ja sitten eiku nykimään, oikeassa paikassa tehokas peli.

                    Noita saa sarjana ja voi tehdä sorvissakin. Kullekin laakerisarjalle on oma kuulakokonsa.

                    Se taisi lähteä myös pienellä lämmöllä paremmin irti.
                    Mistä tuommosia saa hommattua sitten? Ei sulla kuvaa tai periaatepiirrosta tuosta ole? Ku ei tajua...

                    Lueskelin tuossa nuita korjausohjeita ja kattelin niitä kuvia tarkkaan niin voiko olla mahollista semmonen, että kun irrottaa laatikon liitoskohdasta (siis se ainut liitoskohta mikä siinä on) pultit ja yhen muun pultin niin pitäs laatikon mennä kahtia? kytkinakseli jää siihen laatikon etuosaan ja kaks muuta akselia, siirtäjät ja muut jäis siihe takaosaan. Sen alemman akselin lukkorengas varmaan pitää irrottaa siitä kytkinkopan puolelta, mutta onko tämmönen mahollista. Sillonhan pääsis irrottaa sen kytkinakselin ja sitä myötä laakerin normi ulosvetäjällä??

                    Vai onko niin että se kytkinakseli jää siihen muuhun hammaspyörä/akselipakettiin kiinni, eli pitää olla joku "ulosvetäjä" millä saa vedettyä sen laatikon etuosan erilleen takaosasta sillälailla, että se kytkinakselin laakeri jää siihen etuosaan kiinni? tuossa TIS:ssä näyttäs menevän tuollalailla, eli siihen tarvis pari erikoistyökalua:
                    231460 (tämä vaihtelee laatikoittain)
                    331301, mikä on se "ulosvetäjä"

                    Ja sit tuo vetolaipan mutteri, minkä kokonen hylsy siihen käy??

                    Valaiskaapa asiaa, kuitenkin joku tietää, joka tätä lukee!
                    Last edited by Martti; 16-11-2005, 18:35.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Martti
                      Ja sit tuo vetolaipan mutteri, minkä kokonen hylsy siihen käy??

                      Valaiskaapa asiaa, kuitenkin joku tietää, joka tätä lukee!
                      Muistelen että 30mm ohutseinämäinen hylsy.

                      Edit:
                      Originally posted by larmatin
                      paljonko on laatikon öljynvaihtoväli?
                      kyseessähän tää 260 getrak joka esim mun autossa on
                      Inspection II:ssa, eli jossain 45-50 tkm:n kieppeillä
                      Last edited by Leka; 16-11-2005, 21:48.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Alpina E34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1122
                        • Masku

                        #12
                        [QUOTE=Leka]Muistelen että 30mm ohutseinämäinen hylsy.

                        Kyllä on 30mm hylsä. Normaalikin menee, kun näyttää vähän smirgeliä..
                        E34 Lenz 536ds -89

                        E34 osille tarve:
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                        Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                        Originally posted by T3
                        BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                        'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          #13
                          [QUOTE=Alpina E34]
                          Originally posted by Leka
                          Muistelen että 30mm ohutseinämäinen hylsy.

                          Kyllä on 30mm hylsä. Normaalikin menee, kun näyttää vähän smirgeliä..
                          Joo sitä just ajattelin mutta ei viitti koko sarjaa ostaa 25mm:stä 35mm:iin hylsyjä ja ruveta yksitellen smirklaamaan ja sit ku ei passaa ni viedä takas, että tämä oli tämmönen jo kun mää ostin sen...

                          Mutta kiitos tuosta avainkoosta.

                          Comment

                          • LeWe
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 168

                            #14
                            Missä päin Martti laatikkoaan huoltaa. Mul itsetehtynä työkalut tohon kytkinakselin laakerin läpi työntämisen. Ja tietty takaisin vetämiseen. Kauhean pitkälle niitä en kylvä, koska niillä on ollut taipumus vaihtaa omistajaa. Ainakin yks 3,6 M5 koneen kampuranetupään lukitustyökalu on vaihtanut osoitteeksi Hyvinkään.

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by LeWe
                              Missä päin Martti laatikkoaan huoltaa. Mul itsetehtynä työkalut tohon kytkinakselin laakerin läpi työntämisen. Ja tietty takaisin vetämiseen. Kauhean pitkälle niitä en kylvä, koska niillä on ollut taipumus vaihtaa omistajaa. Ainakin yks 3,6 M5 koneen kampuranetupään lukitustyökalu on vaihtanut osoitteeksi Hyvinkään.
                              Oulun suunnallahan tämä kyseinen operaatio tapahtuu...
                              Mutta oon saanu sellasen käsityksen, että ei tarvis vetää sitä kytkinakselia takas, vaan laakeri laitettas viimesenä? Lämpöä puhaltimella kytkinkopalle ja laakerin sisäkehälle ja naputella paikalleen...vai oonko väärässä?

                              Niin ja tarviiko siihen kytkinakselin alapuolella näkyvään akselinpäähän koskea? siinähän on joku lukkorengas kyllä...vai häh?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎