Muutama kysymys otsikkoon liittyen, toivottavasti joku aiheesta tietävä osaa vastailla. Auto 525i 1990 12v ajettu ~205tkm
Oireina laatikossa seuraavat:
1. Ulisee hitaasti ajettaessa lähinnä (lue: melkeinpä pelkästään) 1. ja 2. vaihteella. Ääni kuuluu suurimmillaan 2. vaihteella melkeimpä ryömittäessä ja tästä hieman vauhtia lisättäessä. Isommilla vaihteilla ääntä ei kuulu tai sitä ei kuule. Tuntuisi, että taajuus pikkusen nousee vauhtia lisättäessä, mutta ei paljoa. Vaihde vapaalla moottori käynnissä kuuluu pikkuista rohinaa jos tarkasti kuuntelee.
2. Toisekseen nostettaessa kytkintä nopeasti tiettyyn pisteeseen (siihen että kytkin alkaa ottamaan), sekä painettaessa kytkintä "huolimattomasti" moottorijarrutuksella ainakin ykkösvaihteella kuuluu lonksahdus laatikon seudulta.
3. Kolmas oire on seuraavanlainen: Kesälla kaupungissa ruuhkassa ja nykyään jopa muuten kovan ajon jälkeen ykkösellä ja pakilla liikkeelle lähtiessä alkaa ravistus tai paremminkin hakkaavaa tutinaa/lonksahtelu kuulua ja tuntua laatikon alueelta. Kylmänä ei tee tätä, eikä lähdettäessä 2. vaihteella kytkintä luistattaen (testimielessä, eikä ainakaan tunnu yhtä voimakkaasti)
Kytkin ei luista ja vaihteet menevät hyvin ja rusahtelematta päälle, ja myös pysyvät päällä. Kytkin pohjassa tuo ykköskohdassa mainittu rohina häviää.
Otin laatikon irti ja havaitsin seuraavaa:
-Öljyt hyvän väriset, ei haise pahalle, ei äkkiseltään katsottuna ylimääräisiä partikkeleita seassa (kommentoin tätä lisää kun lasken kaikki öljyt pihalle, vaikka eihän niitä siinä öljyn seassa ole jos kylmänä laskee?)
-Kaikki stefat vuotaa, myös kytkinakselin stefa. Öljyä ei kuitenkaan kytkinkopassa nesteeksi asti, vaan sitoutuneena muuhun paskaan.
-Kytkinakselissa ei akselinsuuntaista välystä, mutta akseli "heiluu" säteen suunnassa.
-Pyöritettäessä vetolaippaa (vaihde vapaalla) tuntuu välystä pyöritysliikkeessä ja kuuluu hyvin samantyyppistä lonksahtelua, kuin yllä kakkosoireen kohdalla mainitsin. Samanlaista ääntä myös kytkinakselia pyöritettäessä ja myös tässä välystä.
-Kytkinlevy ei vielä aivan loppu, paineasetelma päällisinpuolin näyttää ok:lta, pistän vaikka kuvaa kitkapinnoista (myös vauhtipyörän) niin saa kommentoida, kuuluuko näyttää siltä, kuin ne näyttävät.
-Painelaakeri rahisi kun pyöritteli ilman kuormaa, kuorman kanssa ei juurikaan.
Ja seuraavaksi kysymyksiä asiaan liittyen:
1. Voisiko ulina johtua 1. ja 2. vaihteella hammaskosketuksista? Mitä tälle olisi tehtävissä? Rohina vapaalla viittaa ilmeisesti laakerivikaan (kytkinakselin laakeri?)
2. Syy lonksahdukseen missä? Tuo välys pyöritettäessä vetolaippaa tai kytkinakselia voisi liittyä tähän? Millainen välys siellä saa olla tässä suunnassa?
3. Saako kytkinakselissa olla välystä yllä kuvatulla tavalla? Eli kytkinakselin päästä ottaa kiinni ja "heiluttaa" ylös-alas-sivulle, niin akseli liikkuu päästään ja "tyvessä" tapahtuu kulmamuutoksia. Korjaantuuko kytkinakselin laakerin vaihdolla?
4. Kolmosoire voisi viitata kytkimen puolelle? Voisiko kitkapinnat olla kuluneet vinoon tai levyssä olla jotakin vikaa? Öljyä kytkinkopassa voisi tietysti aiheuttaa (jos kuumalla sitä sinne enemmän pääsee) sen, että kytkin pääsee välillä luistamaan. Kannattaako vauhtipyörän kitkapinta koneistaa?
5. Kannattaako stefat ja laakerit ostaa merkkiliikkeestä, vai kestävätkö ns. tavalliset alan liikkeestä ostetut stefat/laakerit?
Tässäpä näitä nyt aluksi, lisäillään tarpeen mukaan.
btw. kiitokset Lekalle manuaalista!
Oireina laatikossa seuraavat:
1. Ulisee hitaasti ajettaessa lähinnä (lue: melkeinpä pelkästään) 1. ja 2. vaihteella. Ääni kuuluu suurimmillaan 2. vaihteella melkeimpä ryömittäessä ja tästä hieman vauhtia lisättäessä. Isommilla vaihteilla ääntä ei kuulu tai sitä ei kuule. Tuntuisi, että taajuus pikkusen nousee vauhtia lisättäessä, mutta ei paljoa. Vaihde vapaalla moottori käynnissä kuuluu pikkuista rohinaa jos tarkasti kuuntelee.
2. Toisekseen nostettaessa kytkintä nopeasti tiettyyn pisteeseen (siihen että kytkin alkaa ottamaan), sekä painettaessa kytkintä "huolimattomasti" moottorijarrutuksella ainakin ykkösvaihteella kuuluu lonksahdus laatikon seudulta.
3. Kolmas oire on seuraavanlainen: Kesälla kaupungissa ruuhkassa ja nykyään jopa muuten kovan ajon jälkeen ykkösellä ja pakilla liikkeelle lähtiessä alkaa ravistus tai paremminkin hakkaavaa tutinaa/lonksahtelu kuulua ja tuntua laatikon alueelta. Kylmänä ei tee tätä, eikä lähdettäessä 2. vaihteella kytkintä luistattaen (testimielessä, eikä ainakaan tunnu yhtä voimakkaasti)
Kytkin ei luista ja vaihteet menevät hyvin ja rusahtelematta päälle, ja myös pysyvät päällä. Kytkin pohjassa tuo ykköskohdassa mainittu rohina häviää.
Otin laatikon irti ja havaitsin seuraavaa:
-Öljyt hyvän väriset, ei haise pahalle, ei äkkiseltään katsottuna ylimääräisiä partikkeleita seassa (kommentoin tätä lisää kun lasken kaikki öljyt pihalle, vaikka eihän niitä siinä öljyn seassa ole jos kylmänä laskee?)
-Kaikki stefat vuotaa, myös kytkinakselin stefa. Öljyä ei kuitenkaan kytkinkopassa nesteeksi asti, vaan sitoutuneena muuhun paskaan.
-Kytkinakselissa ei akselinsuuntaista välystä, mutta akseli "heiluu" säteen suunnassa.
-Pyöritettäessä vetolaippaa (vaihde vapaalla) tuntuu välystä pyöritysliikkeessä ja kuuluu hyvin samantyyppistä lonksahtelua, kuin yllä kakkosoireen kohdalla mainitsin. Samanlaista ääntä myös kytkinakselia pyöritettäessä ja myös tässä välystä.
-Kytkinlevy ei vielä aivan loppu, paineasetelma päällisinpuolin näyttää ok:lta, pistän vaikka kuvaa kitkapinnoista (myös vauhtipyörän) niin saa kommentoida, kuuluuko näyttää siltä, kuin ne näyttävät.
-Painelaakeri rahisi kun pyöritteli ilman kuormaa, kuorman kanssa ei juurikaan.
Ja seuraavaksi kysymyksiä asiaan liittyen:
1. Voisiko ulina johtua 1. ja 2. vaihteella hammaskosketuksista? Mitä tälle olisi tehtävissä? Rohina vapaalla viittaa ilmeisesti laakerivikaan (kytkinakselin laakeri?)
2. Syy lonksahdukseen missä? Tuo välys pyöritettäessä vetolaippaa tai kytkinakselia voisi liittyä tähän? Millainen välys siellä saa olla tässä suunnassa?
3. Saako kytkinakselissa olla välystä yllä kuvatulla tavalla? Eli kytkinakselin päästä ottaa kiinni ja "heiluttaa" ylös-alas-sivulle, niin akseli liikkuu päästään ja "tyvessä" tapahtuu kulmamuutoksia. Korjaantuuko kytkinakselin laakerin vaihdolla?
4. Kolmosoire voisi viitata kytkimen puolelle? Voisiko kitkapinnat olla kuluneet vinoon tai levyssä olla jotakin vikaa? Öljyä kytkinkopassa voisi tietysti aiheuttaa (jos kuumalla sitä sinne enemmän pääsee) sen, että kytkin pääsee välillä luistamaan. Kannattaako vauhtipyörän kitkapinta koneistaa?
5. Kannattaako stefat ja laakerit ostaa merkkiliikkeestä, vai kestävätkö ns. tavalliset alan liikkeestä ostetut stefat/laakerit?
Tässäpä näitä nyt aluksi, lisäillään tarpeen mukaan.
btw. kiitokset Lekalle manuaalista!
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
Comment