Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 moottorien sisuskalut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilhosuuri
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 139
    • Nurmijärvi

    M10 moottorien sisuskalut

    Eli siis varsin yksinkertaiselta vaikuttava kysymys:

    Mitä eroa on M10B18 ja M10B20 lohkoilla? Jos ja kun on niin pystyykö ensimmäisestä muuttamaan jälkimmäisen? Sisuskaluissa lienee eroa, kuten kampurassa, veiveissä... Männät vaihdetaan joka tapauksessa.
    Ja onko kellään kokemusta kuinka suureksi tuollaisen saa porattua että lohko pysyy järkevästi kasassa?

    Kaikki varmaan arvaavat jo että suunnitelmana on tehdä ahdettu pannu E30 koriseen... Nuo 1.8L koneet kun ovat yleisiä mutta tuota 2.0L lohkoa kansineen ja sisukaluineen saa jo kohta etsiä kissojen ja koirien kanssa.

    vnu
    Alla riippuen ajasta ja paikasta:

    Bmw E30 316 -87
    Bmw E34 "525i" -89
    Citroen DS23 -73
    Citroen Saxo 1.4 -99
    AS-202 Bravo

    Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Poraus on kummassakin sama, 2.0:ssa on pitempi iskuinen kampiakseli. Muuten ei taida eroja olla, ainoastaan merkintä startin kannaksessa josta näkee moottorikoon.

    Litratilavuudeltaan 1.8:n voi muuttaa 2.0:ksi vaihtamalla kampiakselin ja männät. Sopivilla männillä voi muuttaa puristussuhdetta.

    Ylikokomäntiä löytyy erilaisia, mutta ei sitä kovin paljoa kannata porata koska ei siitä 2.1 saa... Ja niistä ylimääräisistä kuutiosenteistä ei paljoa heppoja lähde. Mieluummin tekee mahdollisimman pienellä porauksella jottei lohko mene liian heikoksi. Site tehoa saa kuitenkin varmemmin 0.1 baria suuremmalla paineella.

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      eiks 2.0 lohko järeämpää tekoa, ainakin nämä mitä löytyy 2002...
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by jmp2002
        eiks 2.0 lohko järeämpää tekoa, ainakin nämä mitä löytyy 2002...
        joo, eli puhutaan näistä uudesta ja vanhemman mallin lohkosta. Se vaihtui tuossa vuosien 75 ja 78 välissä (kun sitä oikeaa vuotta nyt ei muista millään...). Omani lohko on 75, muistaakseni se on tuo 78 jolloin tapahtui muissakin jutuissa päivitystä.

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Olisiko ollut siihen saakka kun E21 320/4:ää on valmistettu? T3:han se varmaan pian kertoo? Toivon ainakin...

          Ai niin, Jotkut ovat puhuneet että se kaikkeis vanhin ns. luukkumallin lohko olisi vieläkin jöötimpää valua. Tiedä häntä, pitäs vissiin joskus jaksaa mittailla...

          Ahtokoneissa porailut on lopeteltu tossa 90.5 / 91 mm kohdilla ja vapareita on tehty tonne 93 - 94 hujakoille.
          Last edited by Tzeimi; 08-11-2005, 08:35.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • arto 1984
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 35

            #6
            elikkä ainut ero mikä on 1.8 ja 2.0 on kampiakseli? entäs onko "uusissa" kiertokangissa eroa kestävyyden kannalta vai onko ne samaa luokkaa e30 m10 kanssa? oma kokoonpano on tällähetkellä ilmeisesti -75 lohko 2.0 kampi. kiillotetut veivit. l-jet kansi. teräsvauhtipyörä.

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Oliko noissa vanhemmissa jakopää tuplaketjulla?

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Originally posted by SledgeHammer82
                Oliko noissa vanhemmissa jakopää tuplaketjulla?
                Kyllä, 2-rivinen jakopää.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • arto 1984
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 35

                  #9
                  Originally posted by Tzeimi
                  Kyllä, 2-rivinen jakopää.
                  onko jotai väliä kumpi on. tietty 2rivinen on kestävämpi. vaihtaa uudemman ketjun ja rattaat 2.0 kampuraan ni saa suoraan uudemman kannen paikalle??

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by arto 1984
                    elikkä ainut ero mikä on 1.8 ja 2.0 on kampiakseli? entäs onko "uusissa" kiertokangissa eroa kestävyyden kannalta vai onko ne samaa luokkaa e30 m10 kanssa? oma kokoonpano on tällähetkellä ilmeisesti -75 lohko 2.0 kampi. kiillotetut veivit. l-jet kansi. teräsvauhtipyörä.
                    Männät tietysti eivät voi olla samanlaiset.

                    Kansissakin on eroja, 1,8 ja 1,6 kaasari koneissa on on pienemmät venttiilit ja kanavat, ruiskuissa ja 2,0 koneissa isommat, palotilojen muoto myös vaihtelee, jopa peilikuvaksi asti, eli kannaattaa tarkistaa jos pattimäntiä käyttää.
                    Olli.

                    Comment

                    • bmw harrastelija
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 758
                      • -

                      #11
                      Originally posted by arto 1984
                      onko jotai väliä kumpi on. tietty 2rivinen on kestävämpi. vaihtaa uudemman ketjun ja rattaat 2.0 kampuraan ni saa suoraan uudemman kannen paikalle??
                      Eikö se olis helepompi vaihtaa se nokkapyörä, joka on neljällä m8 pultilla kiinni...
                      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                      Alex von Falkenhausen

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by bmw harrastelija
                        Eikö se olis helepompi vaihtaa se nokkapyörä, joka on neljällä m8 pultilla kiinni...
                        Editoi enneko joku...

                        1-rivisen jakopään voi korvata 2-rivisellä ja päinvastoin... ketju + rattaat vaihtamalla.
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          #13
                          .....
                          Last edited by T3; 08-01-2007, 16:31.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • arto 1984
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 35

                            #14
                            Originally posted by bmw harrastelija
                            Eikö se olis helepompi vaihtaa se nokkapyörä, joka on neljällä m8 pultilla kiinni...
                            joo jos saa jostai sellaset osat?? ymmärsin et ei oo ihan hae vaan kaupasta osia enää. kertokaa jos oon väärässä.

                            Comment

                            • Muumi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1702
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by arto 1984
                              joo jos saa jostai sellaset osat?? ymmärsin et ei oo ihan hae vaan kaupasta osia enää. kertokaa jos oon väärässä.
                              Kaikkia osia saa kyllä uutena kaupasta.
                              E24 635csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎