Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vauhtipyörän kevennys ja tasapaino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti_83
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 491
    • Korpilahti

    Vauhtipyörän kevennys ja tasapaino

    Eli paljonko olette keventäneet tuota m20b20 koneen vauhtipyörää, limppu tulossa n2.5l koneeseen.Autolla olisi tarkoitus ajaa kadulla ja ehkä käydä radalla jossain vaiheessa
    BMW E38 730 manuaali
    ex E30 318i -91 cabrio
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Itsellä painaa nykysin ~5kg, et lähtihän siitä muutama kilonen
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Vauhtipyörän kevennys ja tasapaino

      Juu, eli vauhtipyörä sorviin ja lastua pois kytkimen vastakkaiselta puolelta ulkokehältä. Onko pakko tasapainottaa kampiakselin kanssa tämän jälkeen? Mites se tapahtuu? Jos siellä sorvattavasssa alueessa ei ole mitään tasapaino reikiä tai koloja, niin tuntuu oudolta tasapainottaa? Miten ihmeessä se painotus siitä muuttuu?

      Comment

      • janne75
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 80

        #4
        Originally posted by Bmw Master
        Juu, eli vauhtipyörä sorviin ja lastua pois kytkimen vastakkaiselta puolelta ulkokehältä. Onko pakko tasapainottaa kampiakselin kanssa tämän jälkeen? Mites se tapahtuu? Jos siellä sorvattavasssa alueessa ei ole mitään tasapaino reikiä tai koloja, niin tuntuu oudolta tasapainottaa? Miten ihmeessä se painotus siitä muuttuu?
        Ei ole pakko tasapainottaa. Omalle moottorille saa tehdä mitä haluaa

        Kestävyys heikkenee jos moottori on epätasapainossa.

        Todennäköisesti se ei ole sorvauksen jälkeen tasapainossa, koska sitä ei saa sorviin kiinni aivan suoraan ja vauhtipyörä ei ole aivan suora. Eli jostakin kohtia lähtee ainetta pois enemmän.

        Tasapainotus onnistuu moottori koneistamoissa ja kannattaa tehdä. Maksaa paljon vähemmän kuin poikki mennyt kampura.

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #5
          Kyllä se sorvattu vauhtipyörä on pakko tasapainottaa uudelleen. Materiaalin epähomogeenisyyden ja pintojen geometriavirheiden vuoksi tapaino tuskin säilyy koneistuksen jälkeen. Puistava vauhtipyörä on turvallisuusriski ja samalla varsin ikävän tuntuinen lisvaruste.
          Last edited by NHB; 14-11-2005, 18:02.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by janne75
            Ei ole pakko tasapainottaa. Omalle moottorille saa tehdä mitä haluaa
            Joo nii juu...

            Parissa autossa ollut sorvattu vauhtipyörä ja ei ole ollut mitään ongelmia kun ammattisorvari tehnyt, mutta kai se on järkevää tasapainottaa siltikin...

            Comment

            • StreetTerror
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 48
              • Vantaa

              #7
              Vauhtipyörän kevennystä

              elikkäs paljonko painaa m20b25 vauhtipyörä vakiona ja paljonko sitä voi keventää, mahdollinen turbotus mielessä?

              paljonko tuollainen operaatio suunnilleen maksaa ja mitä hyötyä siitä on muuten ihan vapari koneessa?
              nyt: E34 tds touring myynnissä 5500e
              projekti,E30 325/327 Mtech II (ei alkuperäinen)
              ex:E36 325 sedan ja 328IA touring,varis

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Originally posted by StreetTerror
                mitä hyötyä siitä on muuten ihan vapari koneessa?
                Koneesta tulee kierrosherkempi, enemmän katu-uskottavuutta kun polkee kaasua kylillä parkissa viikonloppuiltana. Myös kiihtyvyys (pienillä vaihteilla, lähinnä ykkösell&#228 paranee marginaalisesti kun moottorin voimaa hukkuu vähemmän sen vauhtipyörän kiihdyttämiseen. Samaa vaikutusta voi tosin hakea vaihtamalla bilteman 20kg/kpl painavat aluvanteet johonkin laadukkaampiin ja kevyempiin.

                Kertokoon joku viisaampi jos siitä on vakiokoneessa jotain ihan oikeaa hyötyä. Hyödyksi ei lasketa myöskään urheiluautomaisuutta, joka ilmenee äärimmilleen kevennetyllä huimapyörällä kun moottori sammuu kokemattomalta kaikkiin liikennevaloihin.
                Last edited by Meisseli; 03-07-2006, 20:17.
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • ViperHawk
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 312
                  • Joensuu

                  #9
                  En lähtis vakio vauhtipyörää keventämään. Riskit on suuremmat kuin hyödyt. Vauhtipöyrän räjähtäminen 7000 kierroksessa on niitä Once in a lifetime -kokemuksia .

                  No mitä höytyä vauhti pyörän keventämisestä on? Kaikki ylimääräinen massa pois voimansiirrosta lisää auton kiihtyvyyttä, ja myös moottorijarrutuksen tehokkuutta. Alavääntö ja ajajaystävällisyys myös vähenee
                  E30 -90 320i

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2481
                    • Lohja

                    #10
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....889#post203889
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • jvakeva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2433
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by ViperHawk
                      En lähtis vakio vauhtipyörää keventämään. Riskit on suuremmat kuin hyödyt. Vauhtipöyrän räjähtäminen 7000 kierroksessa on niitä Once in a lifetime -kokemuksia .

                      No mitä höytyä vauhti pyörän keventämisestä on? Kaikki ylimääräinen massa pois voimansiirrosta lisää auton kiihtyvyyttä, ja myös moottorijarrutuksen tehokkuutta. Alavääntö ja ajajaystävällisyys myös vähenee
                      ei se vääntö mihinkään häviä, väännön tuntu tosin kyllä.
                      B10 V8 # 108
                      saab r560 8X4

                      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                      Comment

                      • StreetTerror
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 48
                        • Vantaa

                        #12
                        paljonkos tuollainen operaatio maksaa suunnilleen ja missä sen voisi pk seudulla teettää
                        nyt: E34 tds touring myynnissä 5500e
                        projekti,E30 325/327 Mtech II (ei alkuperäinen)
                        ex:E36 325 sedan ja 328IA touring,varis

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #13
                          Originally posted by StreetTerror
                          paljonkos tuollainen operaatio maksaa suunnilleen ja missä sen voisi pk seudulla teettää
                          www.keltaisetsivut.fi -> kirjoita sorvaus ja valitse pääkaupunkiseutu, klikkaa hae... 16 paikkaa, sit luuri kätöseen ja naputtelet otsikoiden alla olevia numeroita, sitten vihreää luuria. Kun joku vastaa kysyt asiasi
                          ...

                          Comment

                          • L.H
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2481
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by StreetTerror
                            paljonkos tuollainen operaatio maksaa suunnilleen ja missä sen voisi pk seudulla teettää
                            http://luettelomedia.fi/Ko-Met-Oy-ESPOO-179497.htm

                            Muistelisin että hinta pyörii jossain 50€ hujakoilla.. Soita ja kysy ja kerro sitten tänne tämän hetken tilanne.
                            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Niin joo, tossa pari viikkoa sitten hain sorvaamosta tuon vauhtipyörän. Kevyt tuli ja tasapainoinen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎