Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turboauton äänenvaimennin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    Turboauton äänenvaimennin

    Tarvitseeko turboahdetussa autossa välttämättä olla äänenvaimenninta?
    Turbohan vaimentaa ääniä todella paljon.
    Moniko on rakentanut bensaturboauton ilman äänenvaimenninta, onko melu sietämätön?
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • Jezuz
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 165
    • Varkaus

    #2
    Prätkissä menee hyvinkin, mutta autossa en usko että jokapäiväisessä ajossa hermot kestää !!
    Pimpanos Los Poslinos

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Jezuz
      Prätkissä menee hyvinkin, mutta autossa en usko että jokapäiväisessä ajossa hermot kestää !!
      Auto ei tule jokapäiväiseen ajoon vaan kesä/rataleluksi.
      Melulla ei niin väliä kunhan vain ohjaamossa voi olla ilman korvatulppia ja menee katsastuksesta läpi melun puolesta.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Tutulla oli 740td volvossa suoraputki ja kyllähän siitä ääntä lähti mut ei mitään ihan kauheaa, kuorma-autoissa on usein suoraputki.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Originally posted by VNT
          Auto ei tule jokapäiväiseen ajoon vaan kesä/rataleluksi.
          Melulla ei niin väliä kunhan vain ohjaamossa voi olla ilman korvatulppia ja menee katsastuksesta läpi melun puolesta.
          Ei mahda mennä katsastuksesta läpi (85dBa?), eikä sillä kyllä mielellään aja ilman kuulosuojaimia, jos kuulo on tallella...
          ...

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            Lakihan vaati ainakin yhden vaimentimen putkeen, niin miksi sitä ei voisi sinne laittaa?? ei se läpivirtaus vaimennin kyllä tehoja syö..
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • VNT
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1410
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by jmp2002
              Lakihan vaati ainakin yhden vaimentimen putkeen, niin miksi sitä ei voisi sinne laittaa?? ei se läpivirtaus vaimennin kyllä tehoja syö..
              No ihan painon ja hinnan takia. Voihan sinne jonku parinkympin läpivirtauspurkin laittaa niin melu pienenee edes vähän ja onpahan sitten laillinen. Määrääkö laki tosiaan että autossa pitää olla äänenvaimennin?
              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by VNT
                No ihan painon ja hinnan takia. Voihan sinne jonku parinkympin läpivirtauspurkin laittaa niin melu pienenee edes vähän ja onpahan sitten laillinen. Määrääkö laki tosiaan että autossa pitää olla äänenvaimennin?
                sanomattakin selvää!
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #9
                  Originally posted by jani1632
                  sanomattakin selvää!
                  Niinpä
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Eikös sanamuoto ole "äänenvaimennus"? EI siis "äänenvaimennin".

                    Äänenvaimennukseksi riittää virallisesti se, että desibelien puolesta menee leimasta läpi. Kyllä jotkut turboautot menee ihan virallisestikin.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • visa e36
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 753
                      • Järvenpää

                      #11
                      Riippuu aivan katsastajasta kun se on vähän tulkinta asia... jotkut katsoo ahtimen ääntävaimentavaksi osaksi ja ovat hyväksyneet auton/prätkän ilman änkkäriä.Ahdettuja moottoripyöriä on aika paljonkin liikenteessä ilman vaimentimia ja aivan laillisesti ja muutoskatsastettuna.
                      Nykyiset
                      -63 Pontiac Catalina convertible
                      -05 E53 X5 3.0d

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Riippuu aika paljon ahtimenjälkeisestä putkistosta, minkälainen ääni ilmoille pääsee. Jos se vekotin pysyy hiljaisena, ei katsastaja voi vaatia vaimenninta.

                        Omassa Kasawikassa ei tosiaan ole mitään vaimenninta ahtimen jälkeen ja äänet ovat mielestäni melko sävyisät. Harrasteopelissani oli kahdella turbolla kummallakin oma lyhyt putkensa auton alle mutta ilman sen jälkeistä putkistoa minun liikkeeni kyllä kuultiin.. Oli pakko tehdä loputkin putkistosta sekä pari vaimenninta..
                        ---

                        Comment

                        • Jarno80
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 246
                          • Riihikoski

                          #13
                          Turbo volvolla olen ajanut missä ei ollut änkkää ja meteli oli sitä luokkaa sivuputkella ettei sillä kyllä olisi tehnyt mieli ajaa kilometriä pidemmälle...samainen peli pitää kyllä yhdellä änkällä aikamoista mekkalaa. Omassani kolme änkkää...kovat äänet kertoo tehon puutteesta!
                          Last edited by Jarno80; 15-11-2005, 10:11.
                          Ahdin määrää tahdin...

                          www.jarno80.suntuubi.com

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #14
                            3" putki ahtimelta loppuun asti, aivan lopussa Apple racingin 3" 450mm suora vaimennin: 4500 rpm ja n. 100 dB (riippuen kuka mittaa ja miten) = saa ajaa Ahvenistolla.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • f1zz
                              GTi:stä tuttu
                              • Sep 2003
                              • 1469
                              • Veikkola

                              #15
                              Tietty myös ahtimen koko vaikuttaa sen äänenvaimennuskykyyn. Perus pakokaasujarrut pitää auton aika hiljaisena, mutta 3" putki ja yksi 300mm änkkä perään niin on passeli..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎