Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kosketuskulma ja ajoitus m20b20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    Kosketuskulma ja ajoitus m20b20

    Kosketuskulmatietous kiinnostaisi. Oli Bosch FSA-560-testeri käytössä, ja antoi arvoja, joiden tulkitsemisesta en ole varma.

    kierrosluku kosketuskulma ennakko
    1040 25.3 16.7
    1900 27.7 24
    2800 33.3 54
    2900 57.7 (ennakko)
    3680 45.5 (kosk.kulma)

    anteeksi huono taulukko, mutta tämä ei anna tehdä selkeämpää, vaan poistaa itse noita välejä...

    Mitä mieltä olette ko arvoista? Kosketuskulmasta en tajua mitään, mitä se oikeastaan tarkoittaa? Erään tahon mukaan ennakkoa olisi hieman liikaa, mutta miten se siis säädetään (virranjakajaa pitää kuulemma "pyörittää", en ihan tajua).

    Mulla on vanha autodata-ohjelma, josta varmasti löytyisi ohjearvot, mutta "16-pittinen alijärjestelmä, vintoosa ei voi käyttää järjestelmätiedostoa dos-ohjelman suorittamiseen tms"! On se kyllä aina ennen toiminut, mutta nytpä en saa tietoja ulos. Olisko jollain ohjearvot?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Oletan, että kyseessä on sigussasi oleva auto, eli 520iA-83. Silloin sinulla pitäisi olla jakaja loppunumerolla -037.
    Ennakkoa on selvästi liikaa, koska tuolla jakajalla pitäisi olla ennakkona 26-astetta/3000rpm.

    Mites tästä eteenpäin?
    Jakajan juuressa on lukitusankkuri, joka kiristetty lohkoon 13mm:n avainkoolla olevalla pultilla. Pultti löysälle ja kääntämällä jakajaa vastapäivään, menee ennakko myöhäisemmälle.
    Ajoituslamppu käteen, jakajasta alipaineletkut irti ja kone käyntilämpöiseksi.
    Lampulla värinänvaimentimelta Z:n vieressä oleva viiva merkkin, kun kierrokset ovat 3000rpm, niin sehän on siinä.
    Lopuksi alipaineletkut takas kiinni, jakajan kiristys ja tyhjäkäynnin säätö n.850rpm, ajovalot päällä.
    Helppoa kuin kaljan juonti.
    Last edited by T3; 27-11-2005, 00:19.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #3
      Kosketuskulmalla ei ole periaatteessa mitään väliä kärjettömässä vehkeessä, vain kärjellisessä sillä on merkitystä. Muistaakseni tarkoittaa kärkien kiinniolo aikaa asteina tms.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #4
        Originally posted by T3
        Oletan, että kyseessä on sigussasi oleva auto, eli 520iA-83. Silloin sinulla pitäisi olla jakaja loppunumerolla -037.
        Ennakkoa on selvästi liikaa, koska tuolla jakajalla pitäisi olla ennakkona 26-astetta/3000rpm.

        Ajoituslamppu käteen, jakajasta alipaineletkut irti ja kone käyntilämpöiseksi.
        Lampulla värinänvaimentimelta Z:n vieressä oleva viiva merkkin, kun kierrokset ovat 3000rpm, niin sehän on siinä.
        Juu auto on oikea. Mutta mitäs toi "Lampulla värinänvaimentimelta Z:n vieressä oleva viiva merkkin" oikein tarkoittaa? Pitäisikö siellä on "Z" jossain?

        Siis ammutaanko sillä pistoolilla siten, että pyöritetään siitä pistoolista rullaa ja kun värinänvaimentimessa oleva "monttu" jää siihen anturin (onko se nyt sitten kampiakselin anturi nimeltään?) alle, on ajoitus se, mitä pistoolissa lukee?

        Ei nimittäin ollut minkäänlaisia ohjeita ko laitteessa, eikä kukaan tuntunut olevan aivan varma... Näin me kuitenkin mittasimme ja saimme em tulokset...
        Meillä oli siis alipaineletkut kiinni koko ajan. Tais mennä koko mittaus persiilleen, mut tehdään uudestaan ;-)

        Eli otetaanko se jakaja ensin löysälle ja letkut irti, sitten kone käyntiin ja kokeillaan ajoitus kohdalleen (ilman alipaineita 26 astetta /3000rpm)? Kone seis, jakajan kiristys?

        Miten alipainesäätimen oikean toimivuuden voi kokeilla ja miten ilmenee, jos keskipakosäädin jumittaa?

        Nyt tulee kysymyksiä, mut ei sitä muuten opi...
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Originally posted by osilpi
          Juu auto on oikea. Mutta mitäs toi "Lampulla värinänvaimentimelta Z:n vieressä oleva viiva merkkin" oikein tarkoittaa? Pitäisikö siellä on "Z" jossain?

          Siis ammutaanko sillä pistoolilla siten, että pyöritetään siitä pistoolista rullaa ja kun värinänvaimentimessa oleva "monttu" jää siihen anturin (onko se nyt sitten kampiakselin anturi nimeltään?) alle, on ajoitus se, mitä pistoolissa lukee?

          Ei nimittäin ollut minkäänlaisia ohjeita ko laitteessa, eikä kukaan tuntunut olevan aivan varma... Näin me kuitenkin mittasimme ja saimme em tulokset...
          Meillä oli siis alipaineletkut kiinni koko ajan. Tais mennä koko mittaus persiilleen, mut tehdään uudestaan ;-)

          Eli otetaanko se jakaja ensin löysälle ja letkut irti, sitten kone käyntiin ja kokeillaan ajoitus kohdalleen (ilman alipaineita 26 astetta /3000rpm)? Kone seis, jakajan kiristys?

          Miten alipainesäätimen oikean toimivuuden voi kokeilla ja miten ilmenee, jos keskipakosäädin jumittaa?

          Nyt tulee kysymyksiä, mut ei sitä muuten opi...
          1.Käynnistä auto ja anna sen lämmetä normaaliin käyntilämpöön.
          2.Kytke ajoituslamppu annettujen ohjeiden mukaisesti.
          3.Irroita jakajasta molemmat alipaineletkut--->kierrokset nousevat ~2000rpm.
          4.Säädä tyhjäkäyntiruuvista kierrokset 3000rpm.
          5.Osoita lampulla värinänvaimentimen reunaan--->valo välähtelee.
          6.Värinänvaimentimen reunassa on merkki Z ja sen vieressä viiva, tämä viiva tulisi nyt olla alumiiinisessa kopassa olevan ajoitusmerkin kanssa kohdakkain.
          7.Mikäli Z:n viiva ja merkki eivät kohtaa. Löysää jakajaa ja samalla kun "ammut" ajoituslampulla värinänvaimentimelle, käännät jakajaa niin, että em. merkit kohtaavat.
          8. Huomaa, että kun käännät jakajaa, myös kierrosluku muuttuu---> Jakajan käännön jälkeen kierrokset eivät ole enää 3000rpm, joten joudut säätämään ne uudelleen kohdalleen.
          9.Kääntelet vuoronperään jakajaa ja tyhjäkäyntiruuvia niin, että lopuksi merkit ovat kohdakkain ja kierrokset 3000rpm.
          10.Kiristä jakaja ja laita alipaineletkut kiinni---> kierrokset tippuvat.
          11.Säädä tyhjäkäynti 850rpm ajovalot päällä.

          Jos keskipakoissäädin jumittaa, niin lämpimällä koneella, lisäilmaluistin ollessa kiinni saattavat kierrokset helposti jäädä ~2000rpm, koskematta kaasuun.
          Homma on helppo todeta: Sammuta auto kun moottori on lämmin. Käynnistä sitten uudellen ja polkaise kaasua, että kierokset nousevat yli 3000rpm. Jos kone jää huutamaan n.2000rpm ja saat kierrokset alas vain vaihde päällä, jarru pohjassa ja nostamalla kytkintä--->pakotat kierrokset alas. Näin kierrokset jäävät alas, mutta taas kun kosket kaasuun, jää kone huutamaan.
          Last edited by T3; 27-11-2005, 15:39.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Kiitos hyvistä ohjeista! Heti kun on mahdollista, menen säätelemään.

            Mutta toi tyhjäkäynnin säätö jäi vielä epäselväksi. Ihanko vaan siitä vipuhässäkästä, mihin mm kaasuvaijeri tulee, ruuvaillaan vai onko joku toinen paikka?
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Originally posted by osilpi
              Kiitos hyvistä ohjeista! Heti kun on mahdollista, menen säätelemään.

              Mutta toi tyhjäkäynnin säätö jäi vielä epäselväksi. Ihanko vaan siitä vipuhässäkästä, mihin mm kaasuvaijeri tulee, ruuvaillaan vai onko joku toinen paikka?
              Ei missään tapauksessa!!!
              Siihen vipuhässäkän säätöön EI kosketa.
              Tyhjäkäynti säädetään kuvan ruuvista, tasakärkisellä ruuvarilla.

              Kuvasta varmaan selviää missäkohtaa imusarjaa tuo ruuvi on.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • ropo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 648

                #8
                Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  No per.. kannatti kysyä ;-) Ois saattanut mennä persiilleen koko säätö.

                  Kun pääsen autolle seuraavan kerran, niin säätelen.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Tänään YRITETTIIN säätää/ katsoa, onko ajoitus kohdallaan. Ei onnistunut.

                    syy:
                    Kun virranjakajan molemmat alipaineletkut oli irroitettu, rupesi tyhjäkäynti heijaamaan n1000-1500 rpm edestakaisin (ois ilmeisesti pitänyt nousta n 2000rpm tasaiseksi).
                    Kun tyhjäkäyntiruuvia käänti ruuviin katsottuna vastapäivään, ko humppausalue siirtyi vain matalammille kierroksille (humppauksen ollessa edelleen n 500rpm).
                    Kun tyhjäkäyntiruuvia käänti myötäpäivään, kierrokset lähti tasoittumaan ja nousivat n 1600rpm lukemaan, josta rupesivat hiljalleen tippumaan itsekseen, vaikka mihinkään ei koskettu! Tippuivat n 1300rpm lukemaan. Enemmän ruuvaaminen ei tuntunut auttavan, vaan kierrokset jäivät maksimissaan tuohon 1300rpm.

                    Mikä meni metsään? Lopetimme tähän ja laitoimme letkut kiinni + tyhjäkäynti oikeaksi.

                    Mitä teen ensi kerralla toisin? Keskipakosäätimen pitäisi em mainittujen tarkastusohjeiden mukaan olla kunnossa, mutta voisiko se silti olla syyllinen? Vai vuotaako joku alip.letku? Virranjakajan letkut ovat uudet.


                    ps Alfamerin "korjauskirjan" mukaan ennakkoa kuuluu olla 23 astetta / 5000rpm. Ei sanota, onko letkut kiinni vai irti. Onko tämä nyt siis aivan päin persettä?
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by osilpi
                      Tänään YRITETTIIN säätää/ katsoa, onko ajoitus kohdallaan. Ei onnistunut.
                      Vai vuotaako joku alip.letku? Virranjakajan letkut ovat uudet.
                      ps Alfamerin "korjauskirjan" mukaan ennakkoa kuuluu olla 23 astetta / 5000rpm. Ei sanota, onko letkut kiinni vai irti. Onko tämä nyt siis aivan päin persettä?
                      Melko varmasti joku alipaineletku tms vuotaa.

                      Se Afamerin takansytyke antaa säätöarvon -84-malliselle 039-loppuiselle jakajalle, joka kuuluukin olla 23-astetta/5000rpm. Mutta eikös tuo sinun auto nimenomaan ole mallia -83? Jos on ja siinä 037-loppuinen jakaja, niin sen säätöarvo on 26-astetta/3000rpm.
                      Kysymys. Kumpiko on mukavempi säätää, pintakaasulla hieman metelöivä, vaiko KAUHEAA MESSUA 5-tonnissa huutava?
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • MPV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1193
                        • Muhos

                        #12
                        Originally posted by osilpi
                        Tänään YRITETTIIN säätää/ katsoa, onko ajoitus kohdallaan. Ei onnistunut.

                        syy:
                        Kun virranjakajan molemmat alipaineletkut oli irroitettu, rupesi tyhjäkäynti heijaamaan n1000-1500 rpm edestakaisin (ois ilmeisesti pitänyt nousta n 2000rpm tasaiseksi).
                        Jos L-Jetistä meinaa tyhjäkäyntiruuvista säätämällä saada kierrokset 3000 r/min, niin vois ehkä olla hyötyä kun ensiksi irrottais kaasuläpän asentoanturin liittimen.

                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by MPV
                          Jos L-Jetistä meinaa tyhjäkäyntiruuvista säätämällä saada kierrokset 3000 r/min, niin vois ehkä olla hyötyä kun ensiksi irrottais kaasuläpän asentoanturin liittimen.
                          Jaa? Pitäiskö se irroittaa? En irroittanut muuta, kuin alipaineletku virranjakajalle.

                          Onko tuo asentoanturin liitin se kaasuläpän alla oleva pienehkö liitin?


                          Originally posted by T3
                          Melko varmasti joku alipaineletku tms vuotaa.

                          Se Afamerin takansytyke antaa säätöarvon -84-malliselle 039-loppuiselle jakajalle, joka kuuluukin olla 23-astetta/5000rpm. Mutta eikös tuo sinun auto nimenomaan ole mallia -83? Jos on ja siinä 037-loppuinen jakaja, niin sen säätöarvo on 26-astetta/3000rpm.
                          Kysymys. Kumpiko on mukavempi säätää, pintakaasulla hieman metelöivä, vaiko KAUHEAA MESSUA 5-tonnissa huutava?
                          Juu kyllä se kolmessa tonnissakin huutaa ihan tarpeeksi ;-)

                          Kyseinen auto on ilmeisestikin -83-mallia (00.00.83), mutta valmistettu -82 vuoden loppupuolella etk:n mukaan (tarkkaa kk en osaa siitä katsoa).

                          Pitänee tehdä niin, että uusin joka ikisen alipaineletkun, jonka löydän. Samalla vois vaihtaa varmuudeksi imusarjan tiivisteet, kun on ylinmääräinen setti. Onkos tuossa työssä mitään erikoista huomioitavaa? Alfameri kun sanoo tyyliin "irroita imusarja, vaihda tiivisteet, kiinnitä imusarja"...
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎