Announcement

Collapse
No announcement yet.

mistä mittatilaus välijäähdytin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thing
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 26
    • Espoo

    #16
    Hyvää huuhaata

    Mäntä ei kulu sylinteriin "sopivaksi". Sitä sovitusta tehdään etukäteen laittamalla välyksen oikeaksi. Mäntään ilmeisesti viittasit kun se on ainut alumiiniosa. Alumiiniosien pinnoissa (myös siis alumiinimäntien) on lisäksi aluminioksiidikerros joka on paljon kovempi kun rautasylinteri. Eli jos sun mainitsemaa kulumaa oikeasti tapahtuisi niin -sylinteri- kuluisi mäntään sopivaksi...
    Lisäksi vielä mäntä on "kosketuksissa" sylinteriin ainoastaan männänrenkaiden alapuolella, ja siellä on paksu öljukerros estämässä fyysistä kontaktia.

    Kuten esimerkiksi tossa postatussa artikkelissä lukee niin -männänrenkaat- (puristusrenkaat siis) pitää ajaa sisään, ja ne on rautaa samoin kun yleisemmät sylinteritkin.
    Öljyrenkaan yläpuolella on paljon ohuempi öjlykerros sylinterissä, joten siellä puristusrenkaat pääsevät fyysiseen kosketukseen hoonausjälki-huippuihin ja kuluttavat niitä pikkuhiljaa (sisäänajoa), samaan aikaan kuluu myös puristusrenkaat. Juuri silloin pitää moottoria kuormittaa jotta puristusrenkaiden pinta kuluisi niin että tiivistävät sylinteriä mahdollisimman hyvin.

    Jos olisit koskaan edes avannut moottoria olisit varmaan huomannut kuinka männänrenkaiden liikkumisalue näkyy selvästi sylinterissä, mutta männän ei. Miten se on mahdollista jos sun huuhaa väitteiden mukaan mäntä olisi se joka kuluisi tai kuluttaisi sylinteriä?
    Mutta onhan se hyvä että mopopojat naureskelevat. Ei pidä aikuistua liian nopeasti.
    CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
    Pihatilanne: ~1250hp

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Lukihäiriö? O_o Enhän minä mihinkään alumiinimäntiin viitannut, oli vaan pari alumiinilevyä ja hiekkapaperia. Esimerkin tarkotuksena oli lähinnä saada miettimään mitä kova pintapaine ja karkea pinta saavat aikaan.

      En ole sanonutkaan että mäntä kuluisi sylinteriin sopivaksi tuossa mielessä, kyse oli niistä pienistä asioista. Fakta kuitenkin on, että molemmissa sitä hioutumista tapahtuu. Välykset pitää tottakai olla oikeat jotta saavutetaan riittävä tiiveys eikä mäntä pääse keikkumaan jne, mutta se tasoittuminen ja kuluminen sisäänajon aikana parantaa tiiveyttä sekä vähentää kitkaa, terävät huiput ja reunat kuluvat pois. Kitka on näissä aina se iso paha, tässä oikeassa maailmassa kun niitä kiinnileikautumisia tapahtuu, ihan männän ja sylinterinkin välillä, eikä ne "timantin kovan oksidikerroksen" omaavat männätkään niin hyvin siitä selviä. Minkäs takia muuten alumiinilohkoja (juu, osattiin tehdä muitakin kun mäntiä jo ihan viime vuosituhannellakin muusta kun pataraudasta ) putkitetaan jos kerran se paljon kovempi oksidikerros on niin ylivoimainen verrattuna rautaan? Asiat eivät ole niin yksioikoisia.

      Yleisimmät sylinterit on kyllä ollut jo jonkin aikaa esim. nicasil (joka on muuten kovaa ja mukavan liukastakin vielä) pinnoitettua alumiinia. Kuluminen lisää tiiveyttä ainoastaan silloin, mikäli suuntana on tasaisemmat pinnat. Kahden epätasaisen pinnan kuluttaminen kovalla voimalla johtaa vain syviin naarmuihin ja huonoon tiiveyteen. Samantien saa sitten helposti katkaistua sen männänrenkaan kun se hitsaa kovasta kitkasta johtuen hetkeksi sylinterin seinämään kiinni. Naps. Milläs logiikalla muuten kovemmalla paineella tulee tiiviimpi sovitus?

      Voi kuule, on niitä koneita tullut muutamia avattua. Tuttikin heitettiin nurkkaan jo jokin aika sitten. Männänrenkaiden alueelta on tottakai sylinteri kuluneempi, koska palopaine painaa niitä kovaa sylinterin seinämiä vasten (muistuuko mieleen kitkan kaava?), sekä voitelu on usein lähes mitätöntä nostaen kitkakerrointakin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö mäntä ja sylinteri olisi missään kontaktissa ikinä.

      Sisäänajolla on muutakin merkitystä kuin pelkkä kuluminen, noin niinkuin akselien, kankien ym. kannalta. Eikä muuten vaadi kosketusta lainkaan, siinäpä pähkäiltävää mistä puhun.

      Meikäläisen huuhaa-väitteet (ollaan kaikki yhtä huuhaata kaikkien auto-alan inssien kanssa, jeejee) voi jättää ihan omaan arvoon jos siltä tuntuu, mutta voin kertoa, että tuo sivu on varsin yksin väitteidensä kanssa (moni asioista oikeasti ja jopa vähemmän oikeasti tietävä on aika jyrkästi eri mieltä...) ja sinun kannattaisi lukea niitä hieman kriittisemmin, kaikki ei ole totta mitä inTTErNetisSä lukee. Lähdekritiikki on pop.

      Loppuun vielä jottei rivejä skippaamalla saa väärää käsitystä, ei, en väitä että mäntä hoitaa tiivistyksen, kyllä se tulee suurelta osin männänrenkaista. Kuitenkin kone johon on pelkät männänrenkaat vaihdettu on ensimmäisessä käynnistyksessä erilainen kuin kone johon myös männät on vaihdettu ja sylinterit porattu/hoonattu.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Thing
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 26
        • Espoo

        #18
        Originally posted by Cell
        ...eikä ne "timantin kovan oksidikerroksen" omaavat männätkään niin hyvin siitä selviä. Minkäs takia muuten alumiinilohkoja (juu, osattiin tehdä muitakin kun mäntiä jo ihan viime vuosituhannellakin muusta kun pataraudasta ) putkitetaan jos kerran se paljon kovempi oksidikerros on niin ylivoimainen verrattuna rautaan? Asiat eivät ole niin yksioikoisia.
        Ihan perusasia. Pintakovuus ei ole sama asia kuin materiaalin kimmokerroin. Tämä johtuu siitä että oksidipinta on vain pinnassa, ei koko kappaleessa. Ja kovempi pinta ei todellakaan aina ole haluttu tai "ylivoimainen" ominaisuus.

        Originally posted by Cell
        Yleisimmät sylinterit on kyllä ollut jo jonkin aikaa esim. nicasil (joka on muuten kovaa ja mukavan liukastakin vielä) pinnoitettua alumiinia. Kuluminen lisää tiiveyttä ainoastaan silloin, mikäli suuntana on tasaisemmat pinnat. Kahden epätasaisen pinnan kuluttaminen kovalla voimalla johtaa vain syviin naarmuihin ja huonoon tiiveyteen. Samantien saa sitten helposti katkaistua sen männänrenkaan kun se hitsaa kovasta kitkasta johtuen hetkeksi sylinterin seinämään kiinni. Naps. Milläs logiikalla muuten kovemmalla paineella tulee tiiviimpi sovitus?
        Sylinteri on aika lähellä idealisen pyöreä, männänrengas ei välttämättä. Halutaan siis kuluttaa nämä pinnat mahdollisimman yhdenmukaisiksi. Ja suuremmalla kuormituksella (=sylinteripaineilla) saadaa se kulumaan enemmän/paremmin kun vielä kuluminen merkittävästi tapahtuu sissänajon aikana.
        Kokeileppas niillä sun alumiinilevyillä. Otat pyörän kappaleen ja laitat sitä sun hiekkapaperia sen ympärille. Toisella levyllä liikutat sitä edestakaisin, ja toisella puristat kappaleet yhteen kuin liikutat. Kumpi levy luulet että muokkautuu enemmän vastaamaan (=tiivistää paremmin) pyöreätä hiekkapaperitelinettä?

        Itse en ole nähnyt ainuttakaan puristusrengasta joka olisi hitstautunut kiinni sylinteriin sisäänajon aikana ...ehkä sinä olet?

        Originally posted by Cell
        Sisäänajolla on muutakin merkitystä kuin pelkkä kuluminen, noin niinkuin akselien, kankien ym. kannalta. Eikä muuten vaadi kosketusta lainkaan, siinäpä pähkäiltävää mistä puhun.
        ...niin huuhaasta puheenollen
        Normaalissa käytössä kiertokanget ja akselit jne. lämpötilat (maks 150ºC) ei nouse lähellekään lämpökäsittelyä vaativaa tasoa.

        Nokkaseuraajat/vivut/mitälie kylläkin kuluu taas yhteen nokkapinnan kanssa (sama asia kuin männänrenkaiden kanssa). Huom taas -kuluu-. EI minkäänlaista lämpökäsittelyä.

        Originally posted by Cell
        Loppuun vielä jottei rivejä skippaamalla saa väärää käsitystä, ei, en väitä että mäntä hoitaa tiivistyksen, kyllä se tulee suurelta osin männänrenkaista. Kuitenkin kone johon on pelkät männänrenkaat vaihdettu on ensimmäisessä käynnistyksessä erilainen kuin kone johon myös männät on vaihdettu ja sylinterit porattu/hoonattu.
        Aivan, -koska sylinteri ei ole hoonattu- niin uusien männänrenkaiden vaihtaminen ei hyödynnä juuri mitään, kun ei "kulu sisään" sylinteriin. Tällä ei ole mäntien kanssa mitään tekemistä.
        CID is nice, but there is no replacement for efficiency.
        Pihatilanne: ~1250hp

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          #19
          Thing ja Cell voisi vaikka palata topikin aiheeseen

          Oma mittatilauskuuleri tuli proturbolta, parivuotta keulalla roikuttuaan, on vieläkin uuden veroinen. Viimesitelyltäänkin kaunista katsottavaa.

          Edit kuva: http://www.zoui.net/Zoui/Kuvat-Video...i/DSC01095.JPG
          Last edited by Zoui; 06-12-2005, 22:28.
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            En muuten puhunut lämpökäsittelystä. Mutta joo, aja sinä sisään omalla tyylilläsi ja minä ajan omalla.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2766
              • Espoo, HML

              #21
              AMWorks www.amworks.com tekee ainakin hyviä välijäädyttimiä.
              Useilla kavereilla / tutuilla tuolla tehty ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • e24
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 628

                #22
                Originally posted by Zoui
                Thing ja Cell voisi vaikka palata topikin aiheeseen

                Oma mittatilauskuuleri tuli proturbolta, parivuotta keulalla roikuttuaan, on vieläkin uuden veroinen. Viimesitelyltäänkin kaunista katsottavaa.

                Edit kuva: http://www.zoui.net/Zoui/Kuvat-Video...i/DSC01095.JPG


                paljonko jouduit moisesta köyhtymään ja mikä oli toimitus aika?
                voit vastata privaankin, siis jos ylipäänsä haluat.

                omat max mitat on 510x250x150 leveyttä jokseenkin voi olla, mutta korkeus onkin sitten aika mitätön, mutta paksuutta sitten taas mahtuis olemaa, mutta tuo paksuus ei taida ihan hirveesti vaikuttaa. tietty mikään ihan ohut ei ole hyvästä, mutta mahtanee tietyn pisteen yli menevä paksuus olla hyödytöntä, vai kuinka?

                tavallaanhan nuokin ovat aiheen ympärillä, kun tuosta sisäänajosta yms keskustelevat
                aivonystyrät ainakin kovassa käytössä
                käyttis Honda CR-v
                .... MR2
                ----------------------------
                ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                Comment

                • Staffel
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 165
                  • Turku

                  #23
                  tuo Thing:in ja Cell:in vaittely oli kieltamatta mielenkiintonen. en ota sen enempaa kantaa asiaan, mutta se mita manualissa lukee sisaanajosta niin ei varmaankaan ihan paskapuhetta ole?
                  850i '92

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by e24
                    tavallaanhan nuokin ovat aiheen ympärillä, kun tuosta sisäänajosta yms keskustelevat
                    aivonystyrät ainakin kovassa käytössä
                    Juu, totta. Ajattelin silti että olisit halunnut kuulla maanläheisempiä "minä tein näin" juttuja, vrt. noinkin teoria pitoiselle tarinoinnille/väittelylle.

                    Omat sisäänajot hoidetaan pienemmillä painella, vaihtelevalla ajolla ja kenkimättä. Kaikki penkitykset pienen "sisäänajon" jälkeen. (Tarrakilvet/Siirtokilvet)

                    Onko se oikein tai väärin, onko siitä hyötyä tai ei, aivan sama.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • tupihepi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 100
                      • Vesilahti

                      #25
                      Itse teetin ic:n Audiini tuolla Viialassa Raatikaisella ja olen tyytyväinen. Saa millaisen haluaa ja osaa asiansa. Ei varmaan halvin, mutta kun on lähellä Tamperetta niin suosittelen vaikka käymään paikan päällä.
                      F31 335d x-drive -15

                      Comment

                      • e24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 628

                        #26
                        Originally posted by Zoui
                        Juu, totta. Ajattelin silti että olisit halunnut kuulla maanläheisempiä "minä tein näin" juttuja, vrt. noinkin teoria pitoiselle tarinoinnille/väittelylle.

                        Omat sisäänajot hoidetaan pienemmillä painella, vaihtelevalla ajolla ja kenkimättä. Kaikki penkitykset pienen "sisäänajon" jälkeen. (Tarrakilvet/Siirtokilvet)

                        Onko se oikein tai väärin, onko siitä hyötyä tai ei, aivan sama.

                        juu maanläheisyys oli lähinnä kiinnostavinta.
                        ite tein amiksessa n 6v takaperin täydellisen konerempan yhteen omaan kotteroon ja tein yleisten ohjeiden mukaan sissäänajon ja kone ei kuluttanut öljyä vielä 5v ajon jälkeen vaikka mitä vingutusta tekikin. eli manuaalien mukainen käyttö varmaan kuitenkin toimii =)
                        käyttis Honda CR-v
                        .... MR2
                        ----------------------------
                        ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎