Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW M10 formulan kone?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    BMW M10 formulan kone?

    mistähän löytyis tietoa ko. koneesta? kaikkee legendaa on ollut, että käytetyt lohkot ruostutettiin ensin pihalla välillä päälle kusten ahtopaineet taisi olla 4,4bar!!! aika huimia lukuja.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2068
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Jeremy Watsonin kirjassa (joka käsittelee 300-sarjaa) on hyvä pikku katsaus kilpamoottoreihin. Parempiakin varmasti löytyy, siis sellaisia missä on keskitytty enempi kisakalustoon.

    Ruostuttelusta ja kuseskeluista en tiedä. Totena on kuitenkin puhuttu, että tehdas olisi ostellut n. 100 tkm ajettujen autojen lohkoja kisakäyttöön (=jännitykset lähteneen) toimittaen uuden lohkon tilalle. Arrowsin loppuaikoina käyttämät aika-ajo paineet olivat tuota luokkaa ja aika-ajoissa moottori kesti 1-2 nopeaa kierrosta (tai jos missasi numeron niin sitten se oli siinä).
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Susi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 473
      • Kuopio, Suomi

      #3
      Taisi Gerhard Berger nahda Imolan (vai Monzan) aika-ajoissa Bemarinsa ahtojen nousseen 4.5 baariin ja moottorin suunnitellut Heini Mader arveli koneen kehittaneen silla hetkella yli 1400hv.
      Ongelma oli, etta dynot loppuivat 1200 heppaan eli tarkkoja lukemia ei koskaan saatu mitattua.

      Comment

      • Veltsu
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 886
        • Varkaus

        #4
        Tuolta löytyy jotain
        Link

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Täällä tai jossain törmäsin kerran tietoon että nuo olisivat NK-malleissa käytettyjen moottorien lohkoja, tyypiltään M115.

          Turbokirjoissa näkee usein noiden kuvia, mm. lohkon pinnassa on urat jos liekkirengas pettää, paineet pääsee karkaamaan ulkoilmaan eikä jäähdytysjärjestelmään.

          Onkohan tuo kansi joku S14 edeltäjä ellei itse sama 16v kansi? Joku muu osaa varmaan sanoa näyttääkä tuo painekotelo ja muut hilppeet samalta...

          Comment

          • LoudPipe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1434

            #6
            Mulla on Tony Lewinin kirjoittama opus The Complete Book of BMW, jossa mainitaan mm seuraavaa: lohkot aina vähintään 100000km ajettuja, aika-ajomoottoreissa ahdot jopa 5.5 bar, jolloin koneen kestoikä 3-4 kierrosta. Tällöin käytettiin myös synteettistä polttoainetta

            Tosta ruostuttamisesta sen verran ettei liene kaukaa haettua, kyllähän se jännityksiä laukoo. Ja kusi ruostuttaa...

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2068
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Originally posted by TheLoial
              Täällä tai jossain törmäsin kerran tietoon että nuo olisivat NK-malleissa käytettyjen moottorien lohkoja, tyypiltään M115.

              Turbokirjoissa näkee usein noiden kuvia, mm. lohkon pinnassa on urat jos liekkirengas pettää, paineet pääsee karkaamaan ulkoilmaan eikä jäähdytysjärjestelmään.

              Onkohan tuo kansi joku S14 edeltäjä ellei itse sama 16v kansi? Joku muu osaa varmaan sanoa näyttääkä tuo painekotelo ja muut hilppeet samalta...
              NK:n lohkoista minäkin olen kuullut puhuttavan.
              Noita urahommia jotkut (mm R.V.) ovat tehneet moottoreihin.
              Ei sama kansi, esi-iskä enempi.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • L.H
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 2481
                • Lohja

                #8
                Minä taas olen kuullut puhuttavan noista m13 lohkoista, mitä tuolle ylemmän linkin sivullakin näytti olevan. Kukas tietää mitä eroa noissa on vaikkapa näihin m10 lohkoihin?
                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Vanhoja NK-1500:n lohkoja ne on ollu.

                  Soittelivat silloin tehtaalta ja halusivat ostaa muutaman... En myyny!
                  Tuolla ne nyt on tyynyn alla säilössä.
                  Last edited by T3; 16-12-2005, 16:56.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2481
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by T3
                    Vanhoja NK-1500:n lohkoja ne on ollu.
                    Mitenkäs ne eroaa näistä uudemmista ns. vanhoista lohkoista?



                    btw. Olikohan jollain täällä muuten sellainen jopa autossaan....
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by L.H
                      Mitenkäs ne eroaa näistä uudemmista ns. vanhoista lohkoista?
                      Niillä on yhteistä kissojen kanssa.
                      Lohkossa oli vain 2kpl tosipieniä pakkasproppuja ihan kylkien päädyissä.
                      Miten sitten kissat liittyy tähän, sitä jokainen saa miettiä itsekseen.
                      Näissäkin lohkoissa vain tiettyyn valmistenumeroon saakka.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Originally posted by Susi
                        Taisi Gerhard Berger nahda Imolan (vai Monzan) aika-ajoissa Bemarinsa ahtojen nousseen 4.5 baariin ja moottorin suunnitellut Heini Mader arveli koneen kehittaneen silla hetkella yli 1400hv.
                        Ongelma oli, etta dynot loppuivat 1200 heppaan eli tarkkoja lukemia ei koskaan saatu mitattua.
                        Just näin. Ainakin tehojen suhteen. Eri mieltä uskaltaisin olla, oliko suunnittelija Heini? Mutta joku huimapää kuitenkin. Lohko, mistä hepat pumpattiin ulos, oli tosiaankin kissaviittauksellaan elvistelevän T3sen mainitsema.

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          #13
                          Originally posted by T3
                          Niillä on yhteistä kissojen kanssa.
                          ...
                          Miten sitten kissat liittyy tähän, sitä jokainen saa miettiä itsekseen...
                          Joo mää tiedän. Ne oli niitä harvinaisia Sveitsin malleja joissa oli jo tuolloin katalysaattori eli KATTI. Katti on kissa eli siinä yhteys...Ja tää on pelkkää FAKTAA!

                          Arvoitus on ratkaistu eli LUKITAAN!!!
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3823
                            • California

                            #14
                            Originally posted by LASSI-S
                            saisivat vieläkin ajella tuollaisilla moottoreilla. saiskos jostain videopätkiä turbo formuloista tositoimissa.
                            Taitaa olla turha toivo. Muistaakseni F1 autoissa tehtiin sääntömuutoksia samasta syystä kuten WRC puolellakin kun tehot rajoitettiin 300hv luokkaan. Kuljettajien turvallisuus kuulemma.

                            Kyllä itseä kans kiinnostais nähdä tuolla F1 puolella nelinumeroisia teholukemia

                            Metsäpätkille tuskin tarvitaan nykyistä enemmän tehoa. Jännitystä näyttää noillakin tehoilla irtoavan
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • Hammurab
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 146

                              #15
                              Originally posted by LASSI-S
                              saisivat vieläkin ajella tuollaisilla moottoreilla. saiskos jostain videopätkiä turbo formuloista tositoimissa.
                              Olikohan nimeltään sellainen ku "Turbo Time"... Jos nyt en videon nimeä väärin muista niin tuolla menee putkirunkoiset turbo-formulat kovaa ja näyttävästi. Videolta selviää myös sekin miksi F1:ssä siirryttiin vapareihin ja monokokki-runkoihin...
                              E32 750iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎