mistähän löytyis tietoa ko. koneesta? kaikkee legendaa on ollut, että käytetyt lohkot ruostutettiin ensin pihalla välillä päälle kusten ahtopaineet taisi olla 4,4bar!!! aika huimia lukuja.
Jeremy Watsonin kirjassa (joka käsittelee 300-sarjaa) on hyvä pikku katsaus kilpamoottoreihin. Parempiakin varmasti löytyy, siis sellaisia missä on keskitytty enempi kisakalustoon.
Ruostuttelusta ja kuseskeluista en tiedä. Totena on kuitenkin puhuttu, että tehdas olisi ostellut n. 100 tkm ajettujen autojen lohkoja kisakäyttöön (=jännitykset lähteneen) toimittaen uuden lohkon tilalle. Arrowsin loppuaikoina käyttämät aika-ajo paineet olivat tuota luokkaa ja aika-ajoissa moottori kesti 1-2 nopeaa kierrosta (tai jos missasi numeron niin sitten se oli siinä).
Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
& 02 tulpo saniteetti dyno
Älä väkisin, ota isompi vasara. If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having
Taisi Gerhard Berger nahda Imolan (vai Monzan) aika-ajoissa Bemarinsa ahtojen nousseen 4.5 baariin ja moottorin suunnitellut Heini Mader arveli koneen kehittaneen silla hetkella yli 1400hv.
Ongelma oli, etta dynot loppuivat 1200 heppaan eli tarkkoja lukemia ei koskaan saatu mitattua.
Täällä tai jossain törmäsin kerran tietoon että nuo olisivat NK-malleissa käytettyjen moottorien lohkoja, tyypiltään M115.
Turbokirjoissa näkee usein noiden kuvia, mm. lohkon pinnassa on urat jos liekkirengas pettää, paineet pääsee karkaamaan ulkoilmaan eikä jäähdytysjärjestelmään.
Onkohan tuo kansi joku S14 edeltäjä ellei itse sama 16v kansi? Joku muu osaa varmaan sanoa näyttääkä tuo painekotelo ja muut hilppeet samalta...
Mulla on Tony Lewinin kirjoittama opus The Complete Book of BMW, jossa mainitaan mm seuraavaa: lohkot aina vähintään 100000km ajettuja, aika-ajomoottoreissa ahdot jopa 5.5 bar, jolloin koneen kestoikä 3-4 kierrosta. Tällöin käytettiin myös synteettistä polttoainetta
Tosta ruostuttamisesta sen verran ettei liene kaukaa haettua, kyllähän se jännityksiä laukoo. Ja kusi ruostuttaa...
Täällä tai jossain törmäsin kerran tietoon että nuo olisivat NK-malleissa käytettyjen moottorien lohkoja, tyypiltään M115.
Turbokirjoissa näkee usein noiden kuvia, mm. lohkon pinnassa on urat jos liekkirengas pettää, paineet pääsee karkaamaan ulkoilmaan eikä jäähdytysjärjestelmään.
Onkohan tuo kansi joku S14 edeltäjä ellei itse sama 16v kansi? Joku muu osaa varmaan sanoa näyttääkä tuo painekotelo ja muut hilppeet samalta...
NK:n lohkoista minäkin olen kuullut puhuttavan.
Noita urahommia jotkut (mm R.V.) ovat tehneet moottoreihin.
Ei sama kansi, esi-iskä enempi.
Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
& 02 tulpo saniteetti dyno
Älä väkisin, ota isompi vasara. If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having
Minä taas olen kuullut puhuttavan noista m13 lohkoista, mitä tuolle ylemmän linkin sivullakin näytti olevan. Kukas tietää mitä eroa noissa on vaikkapa näihin m10 lohkoihin?
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Mitenkäs ne eroaa näistä uudemmista ns. vanhoista lohkoista?
Niillä on yhteistä kissojen kanssa.
Lohkossa oli vain 2kpl tosipieniä pakkasproppuja ihan kylkien päädyissä.
Miten sitten kissat liittyy tähän, sitä jokainen saa miettiä itsekseen.
Näissäkin lohkoissa vain tiettyyn valmistenumeroon saakka.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Taisi Gerhard Berger nahda Imolan (vai Monzan) aika-ajoissa Bemarinsa ahtojen nousseen 4.5 baariin ja moottorin suunnitellut Heini Mader arveli koneen kehittaneen silla hetkella yli 1400hv.
Ongelma oli, etta dynot loppuivat 1200 heppaan eli tarkkoja lukemia ei koskaan saatu mitattua.
Just näin. Ainakin tehojen suhteen. Eri mieltä uskaltaisin olla, oliko suunnittelija Heini? Mutta joku huimapää kuitenkin. Lohko, mistä hepat pumpattiin ulos, oli tosiaankin kissaviittauksellaan elvistelevän T3sen mainitsema.
Niillä on yhteistä kissojen kanssa.
...
Miten sitten kissat liittyy tähän, sitä jokainen saa miettiä itsekseen...
Joo mää tiedän. Ne oli niitä harvinaisia Sveitsin malleja joissa oli jo tuolloin katalysaattori eli KATTI. Katti on kissa eli siinä yhteys...Ja tää on pelkkää FAKTAA!
Arvoitus on ratkaistu eli LUKITAAN!!!
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
saisivat vieläkin ajella tuollaisilla moottoreilla. saiskos jostain videopätkiä turbo formuloista tositoimissa.
Taitaa olla turha toivo. Muistaakseni F1 autoissa tehtiin sääntömuutoksia samasta syystä kuten WRC puolellakin kun tehot rajoitettiin 300hv luokkaan. Kuljettajien turvallisuus kuulemma.
Kyllä itseä kans kiinnostais nähdä tuolla F1 puolella nelinumeroisia teholukemia
Metsäpätkille tuskin tarvitaan nykyistä enemmän tehoa. Jännitystä näyttää noillakin tehoilla irtoavan
saisivat vieläkin ajella tuollaisilla moottoreilla. saiskos jostain videopätkiä turbo formuloista tositoimissa.
Olikohan nimeltään sellainen ku "Turbo Time"... Jos nyt en videon nimeä väärin muista niin tuolla menee putkirunkoiset turbo-formulat kovaa ja näyttävästi. Videolta selviää myös sekin miksi F1:ssä siirryttiin vapareihin ja monokokki-runkoihin...
Comment