Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruiskusuuttimien testauksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Ruiskusuuttimien testauksesta

    Nyt imusarjan irrotukset yhteydessä ois tarkotus vaihtaa o-renkaat suuttimiin ja mikäli mahdollista niin testata ja puhdistaa niitä, onko tämä mahdollista?

    Ajatuksena oli että jos suuttimelle syötetään paineella jotain nestettä ja avataan suutin, sitten lasketaan kuinka kauan meni että kaikki nesteet meni suuttimen läpi, eikö näin pysty ainakin vertailemaan suuttimia keskenään? sikäli kun nesteen määrä ja syöttöpaine on sama? Ja mitä tämä neste tulisi olla, voiko vettä käyttää jos vaan puhdistaa jollain aineella jälkeenpäin? Entäs pystyykö noita mahdollisesti puhdistamaan jotenkin samalla kun ovat irti? Ja suuttimista pitäs varmaan kanssa kattoa että "ruiskuaako" se neste kunnolla ja tasaisesti?

    Btw. Koneena M20B20 L-jetillä, osaako kukaan sanoa minkä cc:n suuttimet ovat?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • s14 1990
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 142
    • Tampere

    #2
    Älä ainakaan vettä käytä.

    Mielestäni bensa suuttimet testataan mittalasien/putkien kanssa, eli mitataan tuotto kaikista suuttimista yhtä aikaa.

    Esim. suuttimet pois paikoiltaan, päät mittalaseihin, startataan tietty aika ja tarkastetaan määrät. Verrataan tulosta suuttimien kesken sekä valkistajan ilmoittamaan määrään.

    Koko tuo äskeinen perustuu täysin oletukseen, en ole täysin varma.

    Comment

    • BMW324TD
      Newbiemmer
      • Apr 2005
      • 22

      #3
      Minä olen ainakin testannut suuttimia tuottamalla bensapumpulla esim 3bar
      paineen ja ruikkinut kokispulloon minutin ajan, tämä ei tietysti kerro sitä
      että onko tuotto ennallaan, mutta jos kaikki neljä ejakuloi saman määrän,
      luulisi olevan kohtuullisen lähellä ainakin!

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        testaus

        ----------------------
        Last edited by jannmann; 30-04-2012, 22:06.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          jannmann, mitä tuo toimenpide penkissä maksoi? Ja missäpäin?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3828
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Supa
            Btw. Koneena M20B20 L-jetillä, osaako kukaan sanoa minkä cc:n suuttimet ovat?
            133cc
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              #7
              Originally posted by jannmann
              Oman ämmän suuttimet testattiin suutinpenkissä jossa voitiin mitata suuttimein tuottoa eri kierroksilla.
              Penkissä paljastui hyvin että maksimi tuotto oli kaikissa sama, mutta tyhjäkäynnillä yksi suutin tuotti 30% vähemmän kuin muut... Eli heikon tyhjäkäynnin vika selvisi heti...

              Eli se maksimi paineella mittaaminen ei aina kerro totuutta..
              Tollanen suutin penkki löytyy varmasti monesta laadukkaasta autosähköliikkeestä.
              Siis sama paine siinä tyjäkäynnilläkin on, suuttimessa vaan eri käyttöaste/aukioloaika. Eli sinun suuttimista yksi toimi/aukese hitaammin. Eli suutin "kokoajan" auki tietenkin virtaa samanverran mutta esim 15% aukioloajalla muut on auki sen 15% mutta yks aukeaa hitaammin ja onkin vaan 10% ajasta auki.
              BMW F32 435d

              Comment

              • Vesa_k1988
                Newbiemmer
                • Oct 2010
                • 14
                • Iisalmi

                #8
                Voiko suuttimen testata erillisellä 12v lähteellä? vai minkälaista jännitettä esim jetronicci antaa suuttimille, tai maatahan se taitaa sinne ohjata? Ja paljonko pitäisi olla polttoaine linjassa painetta kun pumppu pyörii?
                Ongelma on se että pumppu pyörii mutta suuttimista bensaa ei tule, johdot mitattu eculle asti.
                Last edited by Vesa_k1988; 20-04-2012, 18:43. Reason: lisäys

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #9
                  Originally posted by Vesa_k1988 View Post
                  Voiko suuttimen testata erillisellä 12v lähteellä?
                  Kyllähän ne pystyy testaamaan. Kannattaa ottaa hommaa varten jostain suutinliitin johdonpätkillä. Toinen johto +12v:iin ja toisella karvalla "naputtaa" maadoitusta. Menetelmä on kyseenalainen, mutta olen joskus saanut elvytettyä jumineita suuttimia eo. tavalla. Parasta kuitenkin olisi lähettää vialliseksi epäillyt suuttimet huoltoon. Maksaa n. pari kymppiä kpl joka on pieni hinta siitä ettei sulata mäntiä koneesta.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Vesa_k1988
                    Newbiemmer
                    • Oct 2010
                    • 14
                    • Iisalmi

                    #10
                    Kyllä, suuttimien pitäisi pelata. Mutta tämä mötikkä suutintukin päässä, eli bensapaineensäädin oletan? mittasin suodattimelta tulevasta letkusta 8 baria tulppaa vasten, kun pumppu pyöri. Mutta pisaraakaan ei se päästä läpi. Kuuluisiko sen päästää vähän edes läpi, vaikka alipainetta ei anneta sille??
                    Ja kyseessä M20B20 jetronicilla.

                    Comment

                    • Slazha
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2284
                      • Joensuu/Syvyys

                      #11
                      Originally posted by Vesa_k1988 View Post
                      Kyllä, suuttimien pitäisi pelata. Mutta tämä mötikkä suutintukin päässä, eli bensapaineensäädin oletan? mittasin suodattimelta tulevasta letkusta 8 baria tulppaa vasten, kun pumppu pyöri. Mutta pisaraakaan ei se päästä läpi. Kuuluisiko sen päästää vähän edes läpi, vaikka alipainetta ei anneta sille??
                      Ja kyseessä M20B20 jetronicilla.
                      Onhan paineensäädin varmasti paluupuolella?
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      E36 318is class II, e30 turpo

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16421
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Slazha View Post
                        Onhan paineensäädin varmasti paluupuolella?
                        Ja bensaa syötetty oikeaan liittimeen ? Mitä olen lueskellut niin aika monella on tämä paineensäätimen toiminta ja sijoituspaikka vähän hakusessa...

                        Comment

                        • Vesa_k1988
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 14
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ja bensaa syötetty oikeaan liittimeen ? Mitä olen lueskellut niin aika monella on tämä paineensäätimen toiminta ja sijoituspaikka vähän hakusessa...
                          No niinhän siinä kävi, kun molemmat letkut eli tulo, ja paluu puoli ylettää kumpaankin päähän bensakiskoo, niin ristiinhän minä ne remontin aikana olin laittanu. Noh tiedämpähän ensi kerralla. Kiitosta!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎