Announcement

Collapse
No announcement yet.

perä paukkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    perä paukkuu

    Nyt tuli probleema. E34 ´90 M5 perä paukahtaa.Kun esim. reippaan kiihdytyksen jälkeen painaa kytkimen pohjaan ja vaihtaa 2.vahteelta kolmoselle ja sitten nostaa kytkintä niin ennen kuin kytkin ottaa kiinni, kuuluu voimakas paukahdus perästä. Joskus myös kuuluu kun painaa kytkimen pohjaan.Paukahdusta ei kuuluu isommilla vaihteilla vaihdettaessa eikä ajossa perä pidä pienintäkään ääntä. Ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa ei välttämättä tarvitse kovastikaan kiihdyttää niin pamahtaa perässä. Välillä tosin ei pauku ollenkaan...Voiko olla joku pusla tms., koska itse perä ei vingu eikä vongu?
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    #2
    Taisin hieman väärin kuvailla asian. Siis: varmaksi en voi väittää että juuri tasauspyörästö paukahtaa vaan ainostaan tiedän, että paukahdus kuuluu auton takaosasta suurin piirtein taka-akselin kohdalta...

    Comment

    • NCmotorsport
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 645
      • Naantali

      #3
      ittellä hieman samanlaista onkelmaa. nopeissa vaihdoissa perästä kuuluu pamaus. perä ei muuten pidä mitään ääniä. itsekkin luulin että olisi ollut joku pusla, mutta vetarista se väljä löytyi.

      Comment

      • Kiree äMMä
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 309
        • Jyväskylä

        #4
        Onko vinkkejä, mistä kannattais aloittaa etsimään syytä paukkumiseen?

        Comment

        • Benzino
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 1402
          • EFHK

          #5
          Takakelkan puslien väljyys oireilee myös kys. tavalla. Ns. tyyppivika E34:ssa. n. 15€/kpl.

          Comment

          • Redain
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 506
            • Turku

            #6
            Originally posted by NCmotorsport
            ittellä hieman samanlaista onkelmaa. nopeissa vaihdoissa perästä kuuluu pamaus. perä ei muuten pidä mitään ääniä. itsekkin luulin että olisi ollut joku pusla, mutta vetarista se väljä löytyi.
            Kaverilla oli juuri samanlaista oireilua mutta vain E30:sessä ja vetarit takaa uusiksi niin päästiin ongelmasta eroon...
            Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

            Comment

            • Lajitoveri
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 54
              • Pori

              #7
              Suosittelisin tarkistamaan tosiaan ne vetarit. Ittel teki tommosta. Oli menny suojakumi ja vesi oli tuhonnut vetarin SEKÄ akselin rihlotukset. Ostin käytetyn akselin ja heitin paikalleen. Uus pelkkä nivel olis maksanu 120e tarvikkeena. Kuuleman mukaan noi takavetosten nivelet kestää yleensä auton iän.

              Tehokkain ja nopein tapa testata taitaa olla, että nostaa autoa ylös sen verran, että pääsee ryömimään auton alle. Sitten ainakin itte pyörittelin vaihde vapaalla, kässäri päällä, kardaania ja lampun kanssa tarkastelin vetoakselien klappausta. Toinen ei liikkunut pyöriteltäessä, toinen liikkui ja paljon. Voipi tietty koitella vähän nostamattakin, kun parkissa vääntäytyy takapyörän viereen ja pyörittelee vetoakselia siitä.

              Ehkä on muidenkin syytä tarkastaa ne nivelten suojakumit ajoittain. Verraten halpoja nivelen tuhoutumiseen verrattuna.

              Comment

              • Kiree äMMä
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 309
                • Jyväskylä

                #8
                Mulla on semmoset nyrkin kokoiset puslan tapaiset mokkulat perärontissa, jotka auton myyjä käski vaihtamaan alle...En tiiä tarkkaan että mihin noi kuuluu mutta ehkä silläkin voi olla vaikutusta...

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Originally posted by Kiree äMMä
                  Mulla on semmoset nyrkin kokoiset puslan tapaiset mokkulat perärontissa, jotka auton myyjä käski vaihtamaan alle...En tiiä tarkkaan että mihin noi kuuluu mutta ehkä silläkin voi olla vaikutusta...
                  Noinkin tarkan kuvauksen perusteella uskaltaisin väittää, että ne on apurunkon päihin tulevat puslat. Jos tunkkaat takapään ylös, näet apurungon pään paremmin. Sopisiko mokkula siihen? Jos, niin vaihda ne.

                  Comment

                  • Kiree äMMä
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 309
                    • Jyväskylä

                    #10
                    No noissa on metallikehä(halkaisija n.80mm) ja sitten sisäpuolella keskikappale jossa reikä (halkaisija 15mm) ja keskikappaleen ja kehän välissä on ileisesti ainakin kumia ja jotkut metallilevytkin välissä....

                    Comment

                    • NCmotorsport
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 645
                      • Naantali

                      #11
                      Originally posted by Kiree äMMä
                      No noissa on metallikehä(halkaisija n.80mm) ja sitten sisäpuolella keskikappale jossa reikä (halkaisija 15mm) ja keskikappaleen ja kehän välissä on ileisesti ainakin kumia ja jotkut metallilevytkin välissä....
                      http://www.bmwtoolkit.com/BMW/33/0219.png

                      osa 2 on tuo apurungon pusla
                      Last edited by NCmotorsport; 23-12-2005, 17:05.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Ei ne sitten ole ne apurungon isot puslat, liian isot ne on takatukivarsienkin osiksi. Saatko kuvaa tai olisko vaikka paketissa varaosanumero?

                        edit: NCMotorsport: Niin siis apurungon puslissa ei ole muuta metalliosaa kuin se keskiosa, ei ne voi olla ne isot puslat. Tarkoititko niitä pienempiä takimmaisia?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • jvakeva
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2433
                          • Kouvola

                          #13
                          omassa ongelmana on krdaanin jyrinä, joka todennäköisesti johtuu kardaanin tukilaakerista, tai, apurungon etupuslista.. muttaa... kyllä tuo vielä ensikesän menee.. sitten tulee muun kivan lisäksi uretaanipuslat.
                          B10 V8 # 108
                          saab r560 8X4

                          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                          Comment

                          • Kiree äMMä
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 309
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Ne on lähes tulkoon just ton kuvan apurungon puslan näköiset.Mutta tässä mun palikassa on kyllä metallia sekä tuo ulompi kehä että sisempi rinkula ja ne on vaan yhdessä kumin välityksellä ja välissä on vielä metallilevyt. Ja noiden metalli"kehien" päälle on ikään kuin pursotettu kumia...Voiko ton puslan kuluneisuus aiheuttaa perän paukkumista?

                            Comment

                            • Kiree äMMä
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 309
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Löysin paketin jossa nuo on ollu...Paketissa lukee "Buchse HA-Lager" ja yllä numero 33690...Sopivuudeksi on mainittu "5er Serie E34 ja 7er Serie E32". Tuli vaan mieleen, että eikös M5:ssa ole kuitenkin lähes poikkeuksetta järeämpää osaa alustassa kuin perus E34:ssa, joten oisko myyjä erehdyksissään ostanu väärät?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎