Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyvalo ilmestyy himmeänä tyhjäkäynnillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cyrbanen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 66
    • Helsinki

    Öljyvalo ilmestyy himmeänä tyhjäkäynnillä?

    No mikäköhän nyt on laukeamassa... kun tulimme Porista Helsinkiin niin kotia edeltävissä liikennevaloissa ilmestyi öljyvalo himmeänä sykkimään tyhjäkäynnin tahdissa.
    Valo sammui kuitenkin saman tien kun lähti liikkeelle tai antoi vähänkin kierroksia.

    Katsoin kotipihassa heti että öljyä ei todellakaan ole vähän; itse asiassa sitä on hieman 'liikaakin', ihan ylärajassa tikun mukaan kuumanakin. Se ei ole vähentynyt mittatikun mukaan yhtään edellisen öljyvaihdon jälkeen, joka taisi olla ~10tkm sitten.
    Öljy on tummunutta mutta ei kuitenkaan mielestäni mitään mustaa surmaa.

    Muistaakseni tämä tilanne on sattunut joskus pari vuotta aikaisemminkin juuri samaisen matkan jälkeen(auto oli ~1,5 vuotta seisonnassa tässä välillä). Silloin ongelmaa ei enää esiintynyt koneen jäähdyttyä eikä sen jälkeisessä paikallisessa taajama-ajossa.

    Sanooko öljypumppu pian "hei hei" vai mikäs tämmöistä voisi aiheuttaa? Auto siis E34/m20b20.
    Sitä se on.
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    #2
    Öljynpaineanturi/liittimen huono kontakti, öljypumppu, alapäänlaakerit.
    Siinä ne yleisimmät syyt, jos kerran öljyä on....

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #3
      Sama homma oli omassa kiesissäkin, edellinen omistaja väitti vaihtaneensa öljyt mutta niin se vaan valo sammui vasta kun vaihto mustat litkut uusiin. Eli juurikin tyhjäkäynnillä valo vilkkui, sammui heti kun kierroksia nosti vähäkään.

      Comment

      • Cyrbanen
        Bimmer Rookie
        • Feb 2003
        • 66
        • Helsinki

        #4
        No nyt se vasta tempun teki...!

        Noniin...nyt ongelma muuttuikin sitten kunnon viaksi.
        Paukkupakkasilla noin viikko sitten auto ei lähtenyt enää aamulla lentokentän parkkipaikalta 8 tunnin seisonnan jälkeen käyntiin eikä edes apuvirralla lähes tunnin rääkkäämisenkään jälkeen. Hieman hörähteli mut sitten ei mitään.

        Nyt tänä aamuna emäntä kävi työvuoron jälkeen kokeilemassa, kun pakkanenkin oli laskenut. Jurnuttaa sai, mutta se lähti käyntiin ja kävi kuulemma ihan hyvin! MUTTA:
        - ensimmäisissä valoissa alkoi kone käydä raskaasti
        - about 10 kilsan jälkeen, jälleen valoissa, syttyi oljyvalo palamaan ja auto sammui
        - lähti vaivoin käymään pitkän startin jälkeen jonka jälkeen ei pysynyt käynnissä ilman kaasua
        - kun kaasua painoi, hävisi öljyvalo taas
        - tyhjäkäyntiä ei sitten enää ollut ja auto sammui heti kun kaasusta päästi; automaatilla aika veemäinen ominaisuus

        Nyt tuo tilanne pitäisi kyllä selvittää... eihän nyt pelkät vaihtokunnossa olevat öljyt auton tyhjäkäyntiä voi tappaa, vai voiko?

        Autoon on just pari kuukautta sitten vaihdettu uusi bensapumppu, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat.

        Apuja kaivataan
        Sitä se on.

        Comment

        • Soiled
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3217
          • Mystinen Kuopio

          #5
          Kannattaa vaan vaihtaa ne ölpöt heti niin saat ainakin huonojen öljyjen syyn pois vikalistalta! Jos ei valo pelaa siltikään kunnolla niin alakerrasta laakereiden kohdalta saapi varmaankin vikaa alkaa etsiä. Ei ne niin paljon maksa, että niiden kanssa kannattaa alkaa säästelemään, halvempaa kuin koneremppa ja opittu kantapään kautta sekin.... Tyhjäkäyntiin en osaa sanoa sen ihmeempää muuta kuin, että tarkista ettei vaan ole imupuolen vuotoja missään, noissa E34:ssa taitaa olla jo motronicci ruiskuna?
          Mystinen.Fi @ FB
          IG @tarmohanninen
          http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
          Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
          Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
          Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Eipä se öljyn laatu kyllä pahemmin tyhjäkäyntiin vaikuta, mutta silti laittaisin uudet öljyt+suodatin. Jäänestoa kunnolla tankkiin ja putsaamaan öljypaine-anturin ja moottorin lämpöanturin kontaktit.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Cyrbanen
              Noniin...nyt ongelma muuttuikin sitten kunnon viaksi.
              Paukkupakkasilla noin viikko sitten auto ei lähtenyt enää aamulla lentokentän parkkipaikalta 8 tunnin seisonnan jälkeen käyntiin eikä edes apuvirralla lähes tunnin rääkkäämisenkään jälkeen. Hieman hörähteli mut sitten ei mitään.

              Nyt tänä aamuna emäntä kävi työvuoron jälkeen kokeilemassa, kun pakkanenkin oli laskenut. Jurnuttaa sai, mutta se lähti käyntiin ja kävi kuulemma ihan hyvin! MUTTA:
              - ensimmäisissä valoissa alkoi kone käydä raskaasti
              - about 10 kilsan jälkeen, jälleen valoissa, syttyi oljyvalo palamaan ja auto sammui
              - lähti vaivoin käymään pitkän startin jälkeen jonka jälkeen ei pysynyt käynnissä ilman kaasua
              - kun kaasua painoi, hävisi öljyvalo taas
              - tyhjäkäyntiä ei sitten enää ollut ja auto sammui heti kun kaasusta päästi; automaatilla aika veemäinen ominaisuus
              ihan rehellisesti sanoen ja tuo aikaisempi postaus huomioiden vaikuttaa aika pahalta. tietenkään kuulematta koneen käyntiä on paha sanoa, mutta kyllä laakerivauriolta vaikuttaa. auto pukille ja öljyt pois. ja melko tarkkaan voi katsoa tuleeko muutakin kun öljyä. samoin öljypohja kannattas ehkä irrottaa ja katsoa mitä löytyy. himmeästi tyhjäkäynnillä hehkuva tai vilkahteleva öljyvalo ei ole vika, vaan oire

              jos kyseessä on laakerivaurio ja homman on päästänyt niin pitkälle, ettei auto käy kunnolla, on aika alkaa katselemaan vaihtomoottoria (m20b20 koneita saa onneks aika edullisesti).

              nyt kun on maalattu piruja seinille, niin VOIHAN kyseessä olla pieni sähkö- tai bensavika, joka tiputtaa tyhjäkäynnin niin alas, ettei jaksa automaattia pyörittää.
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • Cyrbanen
                Bimmer Rookie
                • Feb 2003
                • 66
                • Helsinki

                #8
                Imuvuoto tosiaan jossain päin on, en vain ole selkeää syypäätä vielä paikantanut. Auton kun laittaa kylmänä käymään niin tyhjäkäynti seilaa puoli minuuttia ylös alas kunnes tasaantuu.

                Lämpimänä tapahtuneen epätasaisen tyhjäkäynnin 'suoristin' ilmamäärämittarin kiekkoa pari napsua siirtämällä. Pitää varmaan laittaa sekin takaisin ja tsekata onko alkuperäisen asetuksen käytös muuttunut.

                Tosiaan, tyhjäkäynti seilaamisen jälkeen on aika erikoinen, koska esim. sisävalo vilkkuu hieman sen tahdissa; kuitenkin kieppimittari pysyy siinä 700:n kohdalla eikä tunnu hievahtavankaan.

                Lämpimän koneen kun starttaa niin joskus saattaa öljyvalo vilahtaa ihan himmeänä mutta häviää heti.

                ---

                Nyt kun duunipäivän jälkeen kokeilin startata autoa niin se lähti käymään kuin ei mitään olisi tapahtunut. Sellaisen erikoisuuden huomasin että startin jälkeen alkoi pakokaasua puhaltaa reilusti jostain pakosarjan ja pakoputken liitoksesta. Sitä tuli oikein kunnolla noin minuutin ajan jonka jälkeen vuoto loppui kuin seinään. Tätä en ole ennen todistanut.

                Enivei, vaihdan öljyt ensi tilassa. Katotaan miten se muuttaa tilannetta, mikäli muuttaa.
                Sitä se on.

                Comment

                • Cyrbanen
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 66
                  • Helsinki

                  #9
                  Alkaa hahmottua... :/

                  Joo...eiköhän eilinen ajolenkki sinetöinyt vian kohtalaisen selkeästi.

                  - auto käyntiin, ei mitään erikoista käynnissä/käyttäytymisessä
                  - puoli kilsaa ajoa ja tyhjäkäynti alkaa olla epätavallisen raskas
                  - kilsa lisää ajoa ja auto sammuu tyhjäkäynniltä
                  - auto lähtee käyntiin mutta ei tyhjäkäyntiä ei ole; kaasulla pysyy käynnissä mutta käynti on raskasta ja moottori värisee epätavallisesti
                  - pakoputkesta alkaa tulla valkoista savua paljon
                  - öljykorkkiin on ilmestynyt valkoista töhnää ja öljyntäyttöaukosta pystyy haistamaan jäähdytinnesteen hajun
                  - jäähdytysnestettä on hävinnyt jonkun verran

                  ELI: kansipahvi mennyt tai kansi haljennut... korjatkaa jos olen väärässä.
                  Sitä se on.

                  Comment

                  • BCN
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 313
                    • Tampere

                    #10
                    Itellä ilmestynyt täysin sama vika E39 520iA -96 versioon. Öljyvalo vilahtelee auton ollessa paikallaan ja kun lähtee liikkeelle tai painaa kaasua niin valo sammuu. Lämpöongelmiakin on ollut pitkin vuotta ( järjestelmää ilmattu uudelleen ja vesipumpun muovinen kotelo hommattu uusi, tosin ei vielä vaihdettu ). Öljyvalo alkaa kuitenkin välähtelemään yleensä vasta pienen ajon jälkeen, siis ei heti käynnistäessä. Tyhjäkäynti seilaa auton ollessa kylmä ja saattaa sammua. Olisiko kenelläkään ideoita/ hajua mistä on kysymys?

                    Comment

                    • Zetz
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 3229
                      • Joensuu

                      #11
                      omassa 520:ssä oli tismalleen sama vika, lopputuloksena oli että männänrenkaat palanut, että oletko sitten antanut hieman liikaa happea koneelle kun ollut kylmä kone? öljypumppu voi myös vedellä viimeisiään, tai sitten anturi huonossa hapessa.. tai sitten on monta muutakin vikaa...


                      edit: kannentiivisteen palamisen saat helposti tietoon, aukaiset paisuntasäiliön korkin, laitat auton käyntiin jos siellä kuplii, niin on todennäköisesti mennyt pahvi (silloin on myös vedessä öljyä pinnalla)
                      puh/txt/whatsapp: 0452673541
                      näillä mennään talvella:
                      e39 523ia arctic silver
                      e87 116i Japanrot
                      ja näillä kesällä:
                      e30 328i *Rot m50b28

                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                      Comment

                      • BCN
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 313
                        • Tampere

                        #12
                        Ai niin unohdin kertoa ( jos sillä nyt mitään merkitystä on ), että takapönttö ei ole tällä hetkellä kiinni pienistä remppaus syistä.

                        Viime syksynä testattiin tuo kansipahvin kunto mittarilla, eikä ollut mitään vikaa. Tämä oli siis lämpöongelmien yhteydessä.

                        Tuo männänrenkaiden vaihto kuulostaa tyyriiltä...mikä olisi kustannus arvio?

                        Comment

                        • Zetz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 3229
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by BCN
                          Ai niin unohdin kertoa ( jos sillä nyt mitään merkitystä on ), että takapönttö ei ole tällä hetkellä kiinni pienistä remppaus syistä.

                          Viime syksynä testattiin tuo kansipahvin kunto mittarilla, eikä ollut mitään vikaa. Tämä oli siis lämpöongelmien yhteydessä.

                          Tuo männänrenkaiden vaihto kuulostaa tyyriiltä...mikä olisi kustannus arvio?
                          pöntöllä ei oikeen mitään muuta vaikutusta, ei vaan puristuksia ole niin paljoa, ei kulje normaalin kovaa, mutta vääntää enemmän,
                          männänrengas sarja oli muistaakseno jotain 100-150e (m20b20 tiedä sitten tuosta m50lohkosta) mutta halvemmalla todennäköisesti löydät jostain lohkon jossa kilkkeet sisässä, ja saman työn joudut tekemään, vaihdatko lohkon, vai männänrenkaat. koska männät joutuu ottamaan yläkautta pois.


                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....812#post635812 <--- tuosta m&#228;nn&#228;nrenkaat..
                          Last edited by Zetz; 24-05-2006, 18:47.
                          puh/txt/whatsapp: 0452673541
                          näillä mennään talvella:
                          e39 523ia arctic silver
                          e87 116i Japanrot
                          ja näillä kesällä:
                          e30 328i *Rot m50b28

                          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                          ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎