Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 moottorin lämpöanturit: ylimääräisen anturin arvoitus ratkesi ja mittari toimii!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    M20 moottorin lämpöanturit: ylimääräisen anturin arvoitus ratkesi ja mittari toimii!

    Mitä ylimääräisiä johtoja kuvassa olevassa johtosarjassa näkyy? Ja onko pyöreänapainen anturi "ylimääräinen"? ETK ei löydä kuin kolme anturia termostaattikotelon rungosta mutta autossani on neljä.

    Johtosarjassa on irtaallaan kaksi ruskeajohtoista lattaliittimellä varustettua johtoa, toisessa on tuplajohdot jotka ovat yhteydessä muunmuassa testeripistokkeen napaan 14 (moottorin lämpömittari). Mittari ei tässä tapauksessa näytä mitään, joka todennäköisesti johtuu tuosta johdosta joka ei ole missään kiinni...

    Mutta miten anturit pitäisi olla? Pitäisikö pyöreänapaisen tilalla olla lattaliittimellä varustettu pulikka ja mitä varten tuo toinen kaksinapainen anturi on? Sähkökaavion mukaan lämpömittarille menee yksi pistoke (jossa kaksi eri johtoa samassa) mutta tuossa on vielä toinen ruskea piuha vapaana, mihin tämä kuuluisi?

    Kahden muun (AMP-pistokkeilla olevat) oletattavasti tunnistin kylmäkäynnistinsuuttimen anturiksi ja toisen boksin lämpöanturiksi, näin vapaasti sanottuna.

    Toivottavasti selostin tarpeeksi selvästi
    Last edited by TheLoial; 06-03-2006, 20:19.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Iso mötikkä, mihin menee liitin on lämpöaikakytki. Pyöreä napainen joku jälkiasennus lämpömittarin liitin, veikkaisin. Se jossa lattaliittimet, lämpömittari.

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Bmw Master
      Iso mötikkä, mihin menee liitin on lämpöaikakytki. Pyöreä napainen joku jälkiasennus lämpömittarin liitin, veikkaisin. Se jossa lattaliittimet, lämpömittari.
      OK, unohdin sanoa että pyöreässä oli kiinni jälkikäteen asennettu johto ja sisältä löytyi yksi pyöreä lisämittarin paikka.

      Mut tuo lattaliitinpalikka epäilyttää. Johtojen värien mukaan ne eivät mene kaavion mukaan mittarille, ainoastaan tuossa irtaallaan oleva toinen johto menee (tarkistin mittarilla). Eli kaavion mukaan lämpömittarin anturissa olisi vain yksi liittimen paikka, tuossa on kaksi. Vai onko tähän selityksenä eri vuosimalleissa olevat vaihtelut?

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Kävin kahtoo KL:ssä autoon kuuluvaa lämpömittarin anturia, joka tosiaan oli yksinapainen. Autossa irtaallaan oleva johto käy myös ulkomuotonsa perusteella kyseiseen anturiin, ostin pois ja laitan paikoilleen. Sillähän sen näkee. Vastaavaa anturia ei ole vielä tuossa noissa paikoissa, pistän tuon jälkiasennusanturin paikalle.

        Vieläkun selviäisi tuo yksi irtojohto pistokkeineen joka hengailee samassa johtosarjassa...

        HOMMA KUNNOSSA: Tyrkkäsin ostamani anturin jälkiasennusanturin paikalle ja kytkin yksinäisen johdon kiinni. Ja avot, mittari toimi...!
        Last edited by TheLoial; 23-01-2006, 21:32.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎