Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 L-jet letkujen paikat+MSnS infoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    M20B20 L-jet letkujen paikat+MSnS infoa?

    Autoon on tulossa Megasquirt'n'spark-extra ohjaamaan ruiskua ja sytytystä siis. Tässä kuitenkin imusarjan purkamisen yhteydessä rupesin miettimään tarviiko noita kaikkia huohotusputkia ja muita, sekä mitä tarkotus milläkin on. Ja hyvä jos edes muistan mihin mikäkin meni. Onkohan missään mitään kokonaisvaltaista kuvaa mistä näkis mihin kaikki letkut menee. Esim. realoemissa oli vain joitain osia eikä siitä saanut kunnon käsitystä.

    Tämmöset kohdat etupäässä mietityttää: tossa päässä on ruuvi joka oli kiinni, mihin tää vaikuttaa. Sitten läppäkotelon vieressä oli pieni "kammio" missä ilmeisesti kiersi vesi , onko tuon tarkoitus lämmittää kaasuläppää vai mitä? Toinen letku meni tämmöiseen palikkaan josta se lähti suoraan ilmeisesti johonkin lohkoon. Tuo taaimmainen letku vaikuttaa enemmän ilmaletkulta koska siinä ei ole tota valkosta paskaa mitä jäähdytysnesteestä tulee. Eli mikä tämän tarkoitus on, joku venttiili mitä jäähdytysneste ohjaa, ei jymmarra

    Sitten pari kysymystä liittyen Megaruutan asennukseen. Koneessahan ei mitään sähkökäyttöistä lisäilmaventtiiliä ole tyhjäkäynnin ylläpitämistä varten mutta pysyykö kone käynnissä tuon tyhjäkäyntimoottorin avulla joka ohjaa kaasuläppää? Sitten tässä olis pari vaihtoehtoa antaa triggeripulssi megalle, joko jollain rattaalla kampiakselin päästä hall anturilla tai virranjakajan induktiiviselta anturilta kunhan alipaine- ja keskipakoissäätimet on lukittu. Jonkinsortin ratas tuntuis helpoimmalta mutta entäs tuo diagnostiikkapistookkeeseen menevä anturi, onko tuo induktiivinen anturi vai mikä ja mimmoiset tapit tuossa värinävaimentimessa vai mikä onkaan ni on? onnistuisko triggeröinti mitenkään tän avulla?

    Kiitoksia jo etukäteen vaivannäöstä
    Last edited by Supa; 08-01-2006, 19:40. Reason: Otsikon edittiä...
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • kmr
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 175
    • Turku / Kotka

    #2
    Itsekki katselin samoja palikoita eilen. Ilmeisesti vesi kiertää läppäkotelon "kammion" läpi ja lämmittää sitä, sen jälkeen "palikan" läpi lohkonkyljessä ja palaa lohkoon. Ja tämä "palikka" voisi olla se lisäilmaluisti.
    F11 530Xd M-sport
    ex. E92 325d -07
    ex. E30 320tic -87

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2560
      • .

      #3
      Originally posted by Supa
      Autoon on tulossa Megasquirt'n'spark-extra ohjaamaan ruiskua ja sytytystä siis. Tässä kuitenkin imusarjan purkamisen yhteydessä rupesin miettimään tarviiko noita kaikkia huohotusputkia ja muita, sekä mitä tarkotus milläkin on. Ja hyvä jos edes muistan mihin mikäkin meni. Onkohan missään mitään kokonaisvaltaista kuvaa mistä näkis mihin kaikki letkut menee. Esim. realoemissa oli vain joitain osia eikä siitä saanut kunnon käsitystä.
      Ne letkut/putket on muotoiltu ja sovitettu yleensä niin ettei niitä saa menemään kovin helposti vääriin paikkoihin. Jos se putki alkaa junnaamaan eikä istu nätisti, se on silloin tod. näk. väärässä paikassa.

      Originally posted by Supa
      tossa päässä on ruuvi joka oli kiinni, mihin tää vaikuttaa.
      Tyhjäkäynnin säätö

      Originally posted by Supa
      Sitten läppäkotelon vieressä oli pieni "kammio" missä ilmeisesti kiersi vesi , onko tuon tarkoitus lämmittää kaasuläppää vai mitä?
      Kyllä


      Originally posted by Supa
      Toinen letku meni tämmöiseen palikkaan josta se lähti suoraan ilmeisesti johonkin lohkoon. Tuo taaimmainen letku vaikuttaa enemmän ilmaletkulta koska siinä ei ole tota valkosta paskaa mitä jäähdytysnesteestä tulee. Eli mikä tämän tarkoitus on, joku venttiili mitä jäähdytysneste ohjaa, ei jymmarra
      Lisäilmaluisti. Tavallaan toimii "automaattiryyppynä". Toisiin letkuihin tulee neste ja toisiin ilma.

      Originally posted by Supa
      Sitten pari kysymystä liittyen Megaruutan asennukseen. Koneessahan ei mitään sähkökäyttöistä lisäilmaventtiiliä ole tyhjäkäynnin ylläpitämistä varten mutta pysyykö kone käynnissä tuon tyhjäkäyntimoottorin avulla joka ohjaa kaasuläppää? Sitten tässä olis pari vaihtoehtoa antaa triggeripulssi megalle, joko jollain rattaalla kampiakselin päästä hall anturilla tai virranjakajan induktiiviselta anturilta kunhan alipaine- ja keskipakoissäätimet on lukittu. Jonkinsortin ratas tuntuis helpoimmalta mutta entäs tuo diagnostiikkapistookkeeseen menevä anturi, onko tuo induktiivinen anturi vai mikä ja mimmoiset tapit tuossa värinävaimentimessa vai mikä onkaan ni on? onnistuisko triggeröinti mitenkään tän avulla?

      Kiitoksia jo etukäteen vaivannäöstä
      Miksei sitä kylmäkäynnin ja tyhjäkäynnin säätöä voi jättää ennalleen? Eli jäähdytinneste hoitaa kylmäkäynnin kuten ennenkin ja tyhjäkäynti säädettäisiin käsin ruuvista. Jäisi mekasta niitä ulostuloja jäljelle ja voisi laittaa ne vaikka ohjaamaan sähköpeileja kierrosten mukaan...
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Juu kiitoksia vastauksista, jätetään paikalleen toki, en vaan ollut varma mitä mikäkin tekee niin kaipasin vähän selvitystä Pystyykö tuota nestetoimista lisäilmaluistia testaamaan mitenkään nytkun se on irti? ilmaventtiili on ainavaan auki vaikka nestepuolelle laskee kuumaa vettä, vai toimiiko tämä vasta kun tulee painetta?

        Mutta miten on tuon anturin laita, pystyykö tuosta värähtelyvaimentimesta ottamaan triggeri signaalia megalle, jos laittaa jotain pultteja siihen mitkä hall-anturi havaitsee tai jotain?

        Niin ja vielä semmonen kiinostaisi että miten tuo mittariston kulutusmittari on toteutettu, onko se alkuperäsessä l-jetin ruiskussa kiinni mikä sitten laskee kulutuksen, että saako tota toimimaan megan kanssa mitenkään?

        Edittiä vielä, eli miten saan kierrostiedon nyt mittaristoon. Tässä L-jetin liitäntä jota joku on vissiin joskus vähän modannut, eli punasel nuolella merkitty paksumpi kaapeli tulee puolalta, siitä tulee l-jetille ilmeisesti kierrostieto. Tuo keltainen nuoli kuvaa tuota johtonivaskaa joka lähtee mittaristolleppäin, missä noista johdoista kulkee kierrostieto mittaristoon ja voiko sen kytkeä puolaan vai tarviiko se jotain palikkaa väliin? Onko noista liittimen johdoista kenelläkään parempaa tietoa, että mitä mikäkin tekee. Ylemässä liittimen osassa kun on 5 johtoa mutta alempaan on kytketty vain vain 3 johtoa? Tokihan tuo selviää varmaan purkamalla mutta en ole juuri auton luona.
        Last edited by Supa; 08-01-2006, 19:39.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by Supa
          Pystyykö tuota nestetoimista lisäilmaluistia testaamaan mitenkään nytkun se on irti? ilmaventtiili on ainavaan auki vaikka nestepuolelle laskee kuumaa vettä, vai toimiiko tämä vasta kun tulee painetta?
          Pystyy testaamalla vaikkapa laittamalla kattilaan ja lämmittämällä. Se sulkee sitä ilmakanavaa lämmönmukaan.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Jees, pistin kattilan tulelle ja törkkäsin ton lisäilmaluistin sinne, ~100astetta ja meni kiinni tuon verran, pitäiskö sen mennä täysin kiinni vai onko tuo ok?

            Testasin samalla termostaatin, näytti toimivan ok. Kannattaako koneeseen vaihtaa uusi termari vai antaako vanhan olla jos kerran toimii, että hajooko noi kuinka usein?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Originally posted by Supa
              Jees, pistin kattilan tulelle ja törkkäsin ton lisäilmaluistin sinne, ~100astetta ja meni kiinni tuon verran, pitäiskö sen mennä täysin kiinni vai onko tuo ok?

              Testasin samalla termostaatin, näytti toimivan ok. Kannattaako koneeseen vaihtaa uusi termari vai antaako vanhan olla jos kerran toimii, että hajooko noi kuinka usein?
              Ei se tainnu ihan kiinni mullakaan mennä.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Supa
                Mutta miten on tuon anturin laita, pystyykö tuosta värähtelyvaimentimesta ottamaan triggeri signaalia megalle, jos laittaa jotain pultteja siihen mitkä hall-anturi havaitsee tai jotain?
                3 pulttia 120ast välein, ensimmäinen ~60ast ennen yläkuolokohtaa. MSnS - extra sivuilta löytyy hyvät ohjeet että mihin ne pultit pitää sitten iskeä. Koneistamolle vein värinänvaimentimen jossa tekasivat kolme halkaisijaltaan 6mm pituudeltaan ~15mm tappia. Maksoi tosin 70€ mutta onpahan kestävät ja tarkat.
                Hall-anturiksi kannattaa hommata vpv-motorracingista Honeywell 1GT101DC ~40€, todettu toimivaksi moneen otteeseen.

                Niin ja vielä semmonen kiinostaisi että miten tuo mittariston kulutusmittari on toteutettu, onko se alkuperäsessä l-jetin ruiskussa kiinni mikä sitten laskee kulutuksen, että saako tota toimimaan megan kanssa mitenkään?

                Edittiä vielä, eli miten saan kierrostiedon nyt mittaristoon.
                Ilmeisesti kierrosluvun saisi suoraan puolalta, tosin voi olla aika "värisevä" joten jonkinlaisen tasaimen vaatisi väliin. http://www.msefi.com ja http://www.finsquirt.net on hyödyllisiä paikkoja

                Jos löydät jostain miten kulutusmittarin ja kiekkamittarin saa pelittämään niin kertoile tänne
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Jees, kiitoksia vastauksista. Hall-anturin hommasinkin jo, samainen honeywelli. Ja päädyin nyt tosiaan jättää tuon virranjakajan rauhaan ja ottaa triggerin värinävaimentimelta hallilla. Eiköhän tää tästä suttaannu
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Jos itse väsäisin l-jet(m20) tilalle ohjelmoitavaa siirtyisin varmaan tuon vahaelementin sijaan käyttämään varsinaista lisäilmaluistia, vaatii vain sähkölämmityksen ja asennuksen paikkaa josta koneen lämpö johtuu luistin pintaan.
                    Olli.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by Rocla
                      Jos itse väsäisin l-jet(m20) tilalle ohjelmoitavaa siirtyisin varmaan tuon vahaelementin sijaan käyttämään varsinaista lisäilmaluistia, vaatii vain sähkölämmityksen ja asennuksen paikkaa josta koneen lämpö johtuu luistin pintaan.
                      Jos se kerran sähköllä lämpiää ja toimii niin mihin se koneen lämpöjä vielä tarvii? Ja mitä etuja tästä "varsinaisesta lisäilmaluistista" ois tohon nykyseen?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Supa
                        Jos se kerran sähköllä lämpiää ja toimii niin mihin se koneen lämpöjä vielä tarvii? Ja mitä etuja tästä "varsinaisesta lisäilmaluistista" ois tohon nykyseen?
                        Lisäilma luisti on käytettynä varmampi toiminen kuin vahatermari, käytettyä vahatermaria ei kannata ostaa.

                        Jostain syystä boschin lisäilmaluistia ohjaa sekä koneen säteilylämpö että sähkö lämmitys.

                        Sopivia luovuttaja autoja ovat esim l-jet saabit ja e30 318i, ilmeisesti myös k-jetin lisäilmaluisti on yhteneväinen.
                        Olli.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎