Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljykorkin alla kellertävää töhnää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    Öljykorkin alla kellertävää töhnää

    Kone M52B28, normaali käyttö 15 minuuttia 2 kertaa päivässä. Samat Teboilin täyssynteettiset öljyt olleet hiukan toista vuotta, aika tasan kymppitonnin. Jäähdytysnesteitä hävinnyt vain pari sormenleveyttä vuodessa ja ne näyttävät hyviltä. Onko silti syytä olettaa että jotain on pahasti vialla kun öljytäyttökorkin alle ja sen viereen venttiilikopan sisäpinnalle on kertynyt sellaista kellertävää töhnää aivan helvetisti? Siinä on myös ihan selviä vesipisaroita. Öljytikusta katsottuna varsinaiset öljyt ok mutta tikun varressa hieman samaa möhnää.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Sun koneeseen kertyy kosteutta, kun se ei käy kunnolla lämpimänä juuri ollenkaan. Se kosteus esiintyy juuri kuvailemasi kaltaisena töhnänä, ja kerääntyy paikkoihin, jotka eivät moottorin käydessä kovin nopeasti lämpene, eli juuri venttiilikopan alle ja öljytikun putkeen. Pidemmän ajon aika moottori lämpenisi paremmin, ja kosteus poistuisi huohotusjärjestelmän kautta. Kesäisin ilmiötä ei juuri esiinny.


    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #3
      Periaatteessa vaaratonta, mutta ei varmaan olisi pahitteeksi käydä vetämässä aina välillä pidempi lenkki. Kone kunnolla lämpimäksi niin poistuu ylimääräinen kosteus ja töhnä.
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • -kiki-
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1160
        • Hämeenkyrö

        #4
        kannattaa ajella joskus silleen et se auto hiukan ehtii lämmetä !
        F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #5
          OK, täytyy ottaa asiaksi tehdä työmatka välillä pidemmän kaavan kautta ja vähän raskaammalla kaasujalalla ja katsoa jos siitä olisi apua. Onko öljymerkillä tai niiden vaihtovälillä mitään osuutta tuon töhnän muodostumiseen?
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • samtheMan
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 4759
            • Tikkaslovakia

            #6
            Öljy siihen ei vaikuta koska tuo on vain kondensiovettä.
            Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
            PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

            Comment

            • olaus
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 687
              • jyväskylä

              #7
              Tuollaisella ajolla olisi hyvä vaihtaa öljyt hieman useammin kuin 10tkm välein..

              Comment

              • jMh
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 167
                • Napapiirin tuntumassa...

                #8
                Originally posted by kooma
                Kone M52B28, normaali käyttö 15 minuuttia 2 kertaa päivässä. Samat Teboilin täyssynteettiset öljyt olleet hiukan toista vuotta, aika tasan kymppitonnin. Jäähdytysnesteitä hävinnyt vain pari sormenleveyttä vuodessa ja ne näyttävät hyviltä. Onko silti syytä olettaa että jotain on pahasti vialla kun öljytäyttökorkin alle ja sen viereen venttiilikopan sisäpinnalle on kertynyt sellaista kellertävää töhnää aivan helvetisti? Siinä on myös ihan selviä vesipisaroita. Öljytikusta katsottuna varsinaiset öljyt ok mutta tikun varressa hieman samaa möhnää.

                Aivan samoja oireita omassa kärryssä, vaimon lyhyiden työmatkojen takia + äänenvaimentajat täynnä vettä. Porasin molempiin pönttöihin 3 mm:n reiät ja vettä tuli reikien täydeltä usean minuutin ajan. Nyt näkee kiihdyttäessä peileistäkin jotain, kun ei puske usvaa läheskään entiseen malliin.
                E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                Ex: E39 528i Touring 1997

                Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎