Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkinkö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flail
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 58

    Kytkinkö?

    Jooh elikkä kytkin toimii muuten aivan niinkuin pitääkin,mutta kunnes joutuu pysähtymään esim. valoissa ja täytyy pitää kytkintä KAUAN(muutama minutti) pohjassa niin auto alkaa vetämään eteenpäin?(jos vaihde on tietty päällä) :P ja siinä vaiheessa vaihdetta ei saa enää pois muutaku väkisin ja mikään ei mene enää päälle ennenkun sammuttaa auton.

    Ja itse olen huomannu että kun on joutunut pitämään kytkintä pohjassa jonkin aikaa pohjassa se ei kimpookkaan sieltä samantien enää ylös vaan tulee vähitellen? ihan ku jotkut paineet pääsis läpi tms.

    Autosta vaihdettu moottori muutama kuukausi sitten ja siinä tuli mukana kytkin mutta ongelma ei poistunut?

    Voisiko se mahdollisesti olla se sylinteri mikä on polkimen yhteydessä?
    kumpi se sitten olikaa pää vai työ..

    Ja auto on E30 318i -88
    Todella v*ttumainen vika kovassa ruuhkassa.
  • Jantunen
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 251
    • Mustasaari

    #2
    Luultavasti työsylinteri vuotaa (kiinni laatikossa) Vuotaako/ väheneekö Nesteet?

    Comment

    • flail
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 58

      #3
      Ei ainakaan mitenkään hälyttävästi

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Koska kyseessä on ns. "nestekytkin", luultavimmin tiivisteet vuotaa. Joko työ- tai pääsylinterissä.

        Molempiin saa tarvikkeesta korjaussarjat, sisältää tarvittavat kumitiivisteet ja lukkoprikat tms. Silloin täytyy varmistua että ostaessa tietää oikein vuosimallin yms tiedot, sillä eri vuosimalleissa ja malleissa, niiden halkaisijat ovat erilaisia.

        Motonetistä tai paikallisesta tarvikeliikkeestä saa molemmat ostettua. Motonetistä saat myös UUDET sylinterit, molemmat. Hinta jää yhteensä n. 80€:oon, sillä saa molemmat.

        Vanhoissa on aina se ongelma, että sylinterin seinämät saattavat olla hapettuneet tai kuluneet => edes uudet tiivisteet eivät korjaa tilannetta. Sen verran paskamaiset ne on vaihtaa että suosittelen lämpimästi UUSIA. Hintaero ei suuren suuri ole, uudet versus molempien tiivistesarjat.

        t: Timo

        Comment

        • flail
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 58

          #5
          Okei kiitos!

          Onko millane työ vaihtaa nuo sylinterit,pitääkö purkaa isoja osia pois esim. laatikko tms.?

          Tai siis ylipäätänsä miten pääsen noihi sylintereihi käsiks?

          Comment

          • Cee.Koo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 354
            • Twilight zone

            #6
            Ei oo paha vaihtaa pääsylinteri sijaitsee kytkinpolkimen yhteydessä ja ainoa "tuska" siinä on et siitä lähtevän putken liitos on hiukan ahtaassa välissä. Liitos löytyy jarrutehostajan alapuolelta (pääsylinteri tulee tulipellin läpi konehuoneen puolelle). Kannattaa tyhjentää jarrunestesäiliö
            ennen ku tempaset sen ja pääsylinterin välisen letkun irti.
            Ja työsylinteri möllöttää laatikon kyljessä kuski puolella, pari mutua vaan auki ja se on irti. Lodju saa olla paikallaan.
            With jap crap, life sucks and then you die

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Työsylinterin vaihto käy kuin leikki, siinä ei ole mitään ahtaita paikkoja joihin ei pääsisi käsiksi. Pääsylinteri on vähän jokaisessa BMW:ssä "kuttumainen", liikoja tiloja kun ei aina ole. Jo siitäkin syystä suosittelen uusia, ei tarvitse ainakaan toistamiseen tilanteeseen puuttua, jos "kumitus" ei autakaan.

              Kannattaa tosiaankin tyhjentää säiliö ensin. Jos yhteinen säiliö jarrunesteen kanssa, tyhjentää se kytkinnesteen lähtöputken alapuolelle asti. Jos oma säiliö => kokonaan tyhjäksi.

              Yleensä falskaa työsylinteri, se vaihdelaatikon kupeessa oleva, se kun on suuremmalla rasituksella. Mutta se on siis vain "yleensä", vika voi olla sinun autossasi myös pääsylinterissä, tai molemmissa.

              Koska niiden vaihtamisen/korjaamisen vaiva on sen verta suuri (aikaa saattaa mennä useampi tunti siinä nyhrätessä), itse laitan uudet suosiolla. Se kirpaisee vain kerran (eli kun ne ostaa ja vaihtaa). Jos korjaat vanhat, joudut pahimmassa tapauksessa tekemään työn 2 kertaan, joskus jopa 3:een. Ensimmäisellä kerralla otat irti, purat, asennat uudet tiivisteet, kokoat ja laitat paikoilleen. Sitten otat uudelleen irti ja kokoat oikein. Sitten kolmannen kerran kun asennat ne uudet, koska vanhoista ei tullut kalua. (Koettu on tämäkin, tosin ei nestekytkimen kanssa).

              Mutta jos tekemisen iloa riittää, haluaa nähdä mitä ne on syöneet. Ja että kykeneekö hommaan, toki silloin tilanne on toinen...

              t: Timo

              Comment

              • Japi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 276
                • Espoo

                #8
                Originally posted by tihuovin
                Työsylinterin vaihto käy kuin leikki, siinä ei ole mitään ahtaita paikkoja joihin ei pääsisi käsiksi. Pääsylinteri on vähän jokaisessa BMW:ssä "kuttumainen", liikoja tiloja kun ei aina ole. Jo siitäkin syystä suosittelen uusia, ei tarvitse ainakaan toistamiseen tilanteeseen puuttua, jos "kumitus" ei autakaan.
                Vinkkinä tuohon pääsylinterin vaihtoon:
                ei kannata irroittaa sitä putkenpätkää pääsylinteristä auton alta, vaan vasta kun koko möntti on nykäisty irti. Tämän putken kiinnittäminen on nimenomaan se, jonka vuoksi tekisi mieli purkaa ohjausvaihde pois tieltä.
                Ainakin E30 -87 pääsylinterin saa vedettyä pois ilman tuon putken irroitusta.
                Myöskin asennus onnistuu niin, että putki on valmiiksi paikoillaan, muttei tiukalle kiristettynä.
                Lopullinen tiukkuus sitten gynekologin sormin auton alta.
                "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                -Tuntematon
                ex-E30 318i -87
                droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Toi on tosi hyvä neuvo, putkineen päivineen irti.

                  Toistampa hyvän neuvon, jos originaaliputki/letkuhässäkkä (alkupää jarruputkea, loppupää jarruletkua, integroituna yhdeksi kokonaisuudeksi) on kärsinyt ja vaatisi uusintaa. Uusi maksaa paljon, melkein 200€:a (ainakin E23:een). Joten sille sanoin EI KIITOS. Ostin lyhyenpätkän jarruputkea (M10 uros / M10 uros, 180 mm) ja lyhyen pätkän jarruletkua (M10 naaras / M10 naaras). Jarruletku löytyi E23:n taka-akselistosta (sopivan lyhyt). Ne kun ymppäsi yhteen, niin sai aikaiseksi OIVALLISEN kytkinletku/putken. Hinnaksi tuli alle 10€:a, taisi olla n. 8€ (jarruputki 3€, jarruletku 5€).

                  Putkipää pääsylinteriin, letkupää kohti laatikkoa. Siihen väliin sitten uusi 330 mm:n jarruputki ja kokonaisuus olikin valmis. Hintaa muodostui pitkästi alle 15€:a, koko hoidolle.

                  t: Timo

                  t: Timo

                  Comment

                  • Japi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 276
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by tihuovin
                    Toi on tosi hyvä neuvo, putkineen päivineen irti.
                    ... jotain oppiikin, kun joutuu tekemään ko. homman kahteen otteeseen.

                    Ensimmäinen vaihto vei aikaa 3-4h, sisältäen kaikenlaista tutkiskelua / häslinkiä, kuten uuden kierteen vääntöä pääsylinteriin jne. (Kierteet korkkasi asennusvaiheessa räpeltäessä auton alla :oops: )

                    Toinen vaihto menikin alta 30minsaan, kun tempaisin putkineen päivineen laakista pihalle. Asentaessa putki takaisin "kääntötiukkuuteen", eli niin että putkea voi kääntää haluamaansa asentoon -> lopulliseen kiristykseen riittää pari pyöräytystä lenkillä ja valmista tuli + ilmaus päälle.

                    Ekassa tarvikesyltyssä oli jokin valmistusvika, kesti huimat 1½ v ja oli ihmeellisen nihkeän tuntuinen jo paketista otettaessa (oliskohan jääny sylinterin seinät liian karkeiksi) ja toinen saman merkkinen tarvike kestänyt jo 4 vuotta. Kannattaa tähän kiinnittää huomiota ennen asennusta ja pyytää uusi tarvittaessa tilalle...
                    "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                    -Tuntematon
                    ex-E30 318i -87
                    droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎